Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen  (gelezen 14135 keer)

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Gepost op: 12 januari 2020, 15:28:54 »
Hallo allemaal,

Mijn woonkamerbaan is enkelspoor gelijkstroom analoog, met een enkele aftakking. Ik heb aan de uiteinden een stopsectie gemaakt, en dankzij een pendelautomaatje naast de transformator (tussen trafo en baan) kan er een trein tegelijk pendelen van voor- naar achterkamer.

Deze pendelbeweging wordt aangestuurd door een pendelautomaat naast de trafo. Twee minuten linksaf, twee minuten rechtsaf, twee minuten linksaf, enzovoort.
Doordat het tracé van stopsectie naar stopsectie niet zo lang is, is het binnen die twee minuten meestal wel afgelegd, staat de trein even stil voordat de pendelmodule de rijrichting omkeert.

Inmiddels heb ik een hele verzameling treinen die ik ombeurten op het spoor zet om een paar uurtjes te paraderen.

Sinds afgelopen week heb ik een loc met ingebouwde ESU decoder en ik zie hoe mooi die optrekt dankzij een instelling. Ik zou het leuk vinden als mijn andere treinen dat ook gaan doen: een paar seconden doen over het optrekken. Van nul naar maximum-snelheid in vier seconden.

Hoe kan ik die optrekvertraging voor elkaar krijgen?

  • Overal een decoder inbouwen wordt met veel materieel een nogal prijzige en arbeidsintensieve ingreep. Bovendien wil ik eigenlijk dat dit generiek gaat werken voor alle modellen. Dus het is nog inefficiënt ook.
  • Ik heb gezien dat er specifieke optrek- en remvertraging modules bestaan. Echter: ik ben alleen op zoek naar de optrekvertraging. Remvertraging past hier niet omdat dan modellen te ver doorrijden en tegen de buitenmuur knallen.
  • Kan ik zo'n decoder tussen de pendelautomaat en de baan-aansluiting hangen?

Of is er nog een andere methode die nog eenvoudiger werkt?
Zijn er mensen hier die ervaring of kennis in huis hebben om me hierin te adviseren?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2020, 17:01:43 »
Schoot me nog te binnen:
  • een sectie naast de stopsectie voorzien van een remweerstand zoals Fleischmann heeft, (en ik al tijden ongebruikt in de kast heb liggen), kan ook nog. Die functioneert ook als optrekvertrager. Niet gebonden aan tijd, maar aan plek op de baan.
Voordeel: als ik een dag minder zin heb in langzaam optrekken, is het schuifje van zo'n weerstand zo verzet. Nadeel: ik vind het er niet zo mooi uit zien langs de baan. En dat afremmen hoefde niet zo nodig. Iemand andere suggesties?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2020, 17:31:12 »
Decoder en dan de pendelautomaat gaat niet werken, die dingen zijn allemaal bedoeld voor analoog pendelen.

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2020, 18:25:53 »
Ja, maar laat dat nou precies zijn wat ik wil: analoog pendelen. Dus dan kan het toch wel werken? Verlichting of andere extra's (geluid?!) hoeft niet door de decoder te worden aangestuurd: dat die feller worden als de trein optrekt vind ik niet zo erg.

----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2020, 19:54:14 »
Waarom ga je analoog rijden met een decoder? Die decoder zit dan alleen maar in de weg.

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2020, 20:07:04 »
Ik heb een analoge baan met een pendelautomaat erin.

Wat me nu aanspreekt is het geleidelijke optrekken als de loc stroom krijgt. Dat zou ik ook graag door andere treinen zien doen, liefst  zonder alles te digitaliseren.

De vraag is wat daarvoor nodig is.
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2020, 20:33:00 »
Een pendelautomaat met meer mogelijkheden. Tams heeft een behoorlijke uitgebreide versie. Op de groei zeg maar.  :)

https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Products/51-0204x

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2020, 21:35:23 »
Ik ga er van uit dat de pendelautomaat het geleidelijk optrekken en afremmen regelt.

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2020, 21:37:50 »
Die van mij doet dat niet Klaas. Die geeft gewoon vol gas links of rechtsaf... dus deze uitbreiding van Henk is wel het overwegen waard... maar ik hoopte voor minder klaar te zijn.

----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2020, 23:00:05 »
Je kan voor ~5€ een arduino en een H brug aanschaffen. Dan kan je echt alles doen wat je maar zou willen zonder limitaties.

 Ik neem aan dat je hier nog nooit mee gewerkt heb. Echter het circuit maken en programma er in laden is in dit geval erg simpel en we kunnen je met elke stap van de weg helpen tot in de kleinste details.

Potmeter voor optrekvertaging? Geen probleem.
Achteraf nog een terugmelder inbouwen voor afremvertraging? Geen probleem.
Je Arduino na een jaar alsnog gebruiken als dcc centrale om je treintjes te laten toeteren, geen probleem  ;D

Je moet het wel willen. Dus zeg het maar? Dan beginnen met welke componenten je moet kopen en dan schets ik het circuit voor je. En nogmaals voor rond de €5 euro ben je klaar.

Bas.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2020, 23:15:44 »
Ik zou dat maar doen SYB...
Bask heeft echt gelijk.

Alles (nou ja veel) is dan te programmeren.
Moet je wel kunnen of hulp bij vragen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2020, 23:43:33 »
Werkelijk? Dan kan ik natuurlijk geen nee meer zeggen.... Ik laat me graag op het goede spoor helpen natuurlijk. Anders had ik deze vraag niet moeten posten.

Je hebt gelijk dat ik nul ervaring heb met Arduino. Dus je zult het heeeeeel simpel moeten uitleggen. Maar dat kan "men" hier vast. Ik ben eigenlijk wel benieuwd!

Dussss. Wat mot ik hebbe?  ;D
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2020, 01:31:53 »
of je doet t niet met een arduino maar op de coole manier.

Organiseer een motor met vertragingskast en een ouwe trafo, zoals op t plaatje. Klus een hefboom aan de knop, maak een wiel of hefboom aan de vertragingkast, drijfstang eraan, 2 stopsecties (in feite eenrichtingssecties dus, de kan er niet op maar wel af) met diodes en gaaaannnn.
Heb zelf al eens zoiets gemaakt met lego en een cassetterecordermotortje (loopt mooi stil), was boeiender dan t baantje aan vast zat.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2020, 08:40:24 »
En als je dit nou doet met een simpele electronische regelaar met een potmeter kan je een standaard potmeter met motor uit de audio gebruiken. :-)
Boomshanka!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2020, 08:57:17 »
Dussss. Wat mot ik hebbe?  ;D
Koopwaar
Deze
Optioneel deze met screw terminal maar dan kom ik niet aan de beloofde 5€  ::)
En de H-brug

De levertijd is 3 tot 4 weken en je hebt geen verzendkosten. Als je morgen wilt beginnen, kan je kijken op nederlandse sites, maar dan, zoals je wel snapt, kom je niet op de €5. Waar ik wel eens koop:
hackerstore
kiwi
Als je alles nu bij hackerstore koopt, kom je uit op €16,35 inclusief verzendkosten.

Ze verkopen hier ook de benodigde dingen voor stroomdetectie printjes en lichtsluisjes. Met iets van feedback, kan je dus ook je treinen langzaam laten afremmen zonder dat ze van je baan afrijden. Dus zeg maar of je dit wilt of niet.

Uitleg
De arduino nano is een programmeerbaar 5v apparaat die beschikt over GPIO, general purpose inputs/outputs. Outputs kan je 'hoog' (5V) of 'laag' (0V) maken dmv van de software. Outputs kunnen slechts ~25mA stroom leveren. Inputs kan je in software inlezen, zo kan je bijvoorbeeld schakelaars, lichtsluisjes en andere sensors inlezen en in de input daarvan gebruiken in het programma.

Het L298 H-brug board is een boardje waarmee je de hogere stromen kan aansturen voor een DC motor... of een trein. Dit board heeft een ingang voor 12V (kan ook 15V of 18V zijn), een ground verbinding en 3 input pinnen per motor waarmee je hem kan aansturen. Voor motor A zijn dit 'enA', 'In1' en 'In2' en voor motor B zijn dit 'enB', 'In3' en 'In4'.

De enA en enB zijn de 'enable' pinnen, deze staan standaard aan dmv een brugverbinding. Deze verbinding moet je voor jou gebruik er af halen. De enable pinnen moeten we zelf kunnen aansturen.

In1, In2, In3 en In4 zijn de richting pinnen. Door In1 laag te maken en In2 hoog te maken, draait de motor 1 kant op. Door beide pinnen om te draaien, draait de motor de andere kant op. De motor draait alleen als de enable pin ook 'aan' staat, maar hier doen we iets 'speciaals' mee.

Om de snelheid te regelen doen we enable pin heeell erg snel aan en uit schakelen. Door het verschil in aan-tijd en uit-tijd (de 'duty cycle') te regelen, kunnen we de snelheid regelen. Dit principe kennen wij als 'pulse width modulation' of PWM. De arduino nano doet dit voor ons met een makkelijk te gebruiken functie genaamd 'analogWrite()'. Deze benaming hebben ze slecht gekozen en hij had moeten heten 'pwmWrite()'.


De verbindingen
Arduino <> Hbrug
pin 3           enA
pin 4           dir1
pin 5           dir2
GND           GND

trafo   <>  Hbrug
12V+        12V
andere rail GND

voeding <>  Die arduino
.. je kan proberen om op de Vin pin van de arduino 12V (NIET MEER) te zetten. Misschien dat je de onboard spanningsregulator opblaast. Dit is niet catastrofaal maar ook niet wenselijk
andere rail GND

Anders kan je de arduino voeden via de USB poort. Elke telefoon oplader volstaat. Let wel op dat een mini-usb kabel is. En deze kabel heb je in iedergeval nodig om hem te programmeren.

Baanspanning draadjes aansluiten op de linker blauwe kroonsteen van de H-brug.

de Code
const int enablePin = 3; // 3-5 digitale pinnen van arduino nano
const int dir1 = 4;
const int dir2 = 5;

enum states { // constantes voor de 'states'
  moveLeft = 0,
  moveRight,
};

// CONSTANTES
#define accelerationInterval 21 // Trein moet van ~20 naar 255 in 5000ms. 5000ms / (255-20) = 21
#define driveTime 20000     // 20s rij tijd voor treinen

#define speedMin 19       // minimale dutyCycle. Trein rijdt wss niet onder de 20
#define speedMax 255      // maximale dutyCycle -> maximale snelheid. Mag niet boven 255 zijn.

// VARIABELEN
unsigned long previousMillis1, previousMillis2;
unsigned char dutyCycle = 0, speed;

unsigned char state = moveLeft;

void setup() // 1 malige setup
{
  pinMode(enablePin, OUTPUT); // configureer deze 3 pinnen als outputs
  pinMode(dir1, OUTPUT);
  pinMode(dir2, OUTPUT);
}

void loop() // eindeloze loop
{
  moveTrain(); // call naar deze functie, staat er onder
}

void moveTrain()
{
  switch(state) {

  case moveLeft:
    digitalWrite(dir1, LOW);
    digitalWrite(dir2, HIGH);

    if(millis() - previousMillis1 > accelerationInterval) { // als huidige tijd - vorige tijd  groter is dan gewenst interval
      previousMillis1 = millis();             // sla huidige tijd op.

      if(speed < speedMax) {
        speed += 1;  // verhoog duty cycle met 1, elke accelerationInterval als hij nog niet maximaal is
      }
       
      analogWrite(enablePin, speed); // zet de nieuwe duty cycle op de enable pin
    }

    if(millis() - previousMillis2 > driveTime) {
      previousMillis2 = millis();

      speed = speedMin;  // reset speed
      state = moveRight; // volgende state
    }

    break; // einde van 'moveLeft'

  case moveRight:
    digitalWrite(dir1, HIGH); // andere kant op
    digitalWrite(dir2, LOW);

    if(millis() - previousMillis1 > accelerationInterval) { // als huidige tijd - vorige tijd  groter is dan gewenst interval
      previousMillis1 = millis();             // sla huidige tijd op.

      if(speed < speedMax) {
        speed += 1;  // verhoog duty cycle met 1, elke accelerationInterval als hij nog niet maximaal is
      }
       
      analogWrite(enablePin, speed);
    }

    if(millis() - previousMillis2 > driveTime) {
      previousMillis2 = millis();

      speed = speedMin;
      state = moveLeft;
    }

    break; // einde van 'moveRight'
  }
}

Dit is een erg simplistische vorm van een 'state-machine' met slechts 2 states, moveLeft en moveRight. De 'switch' statement zorgt er voor dat er maar 1 van de 2 states wordt uitgevoerd. De trein rijdt dus of naar links of naar rechts.

De dutycycle kan van 0-255 worden ingesteld. 255 = 100%, 0 = 0%. We laten hem beginnen op 20 omdat de trein wss niet rijdt onder de 20. Als je dus ondervindt dat de trein, te schokkerig begint met optrekken moet je speedMin een iets lagere waarde geven.

De dutycycle die ik 'speed' heb genoemd, hoog ik elke 21ms op met 1 mits hij kleiner is dan speedMax. (255 - 20) * 21ms = 4935ms of bijna 5s.

Na 20s in een bepaalde state, doen we 2 dingen. We selecteren de andere state, omdat we de andere kant opgaan en we resetten de speed naar minSpeed.

De states doen beiden hetzelfde. Alleen de direction pinnen worden andersom aangestuurd.

Als je vragen of nog 'feature requests' heb, hoor ik het.

Dit programma heb ik gecompileerd. Maar ik heb hem nog niet getest.

Bas

EDIT:
Let er heel goed op dat je op de Vin pin en de 12V pin van de H-brug geen negatieve spanning zet. Ik weet of het echt kwaad kan, maar het kan niet mogelijk goed zijn dus dan moet het wel slecht zijn.

Het kan zijn dat je treintjes een beetje gaan zoemen. Dit komt dan door de standard PWM frequentie van Arduino's analogWrite() functie. De frequentie is aanpasbaar tot boven onze gehoor grens
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 09:00:07 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)