Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen  (gelezen 14249 keer)

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #45 Gepost op: 13 januari 2020, 20:08:18 »
Dank René, dat streept een optie weg (zwaardere decoder?). Benieuwd naar jouw idee gerard!
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #46 Gepost op: 13 januari 2020, 20:21:35 »
Remmen zal wel moeten. Dat wil zeggen, na iedere rit moet de spanning naar nul om bij de volgende rit weer te kunnen optrekken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #47 Gepost op: 13 januari 2020, 20:28:47 »
Spanning naar nul om weer in tegenovergestelde richting te kunnen optrekken... daar zit wat in.

Denk aan een sinusoïde.

Maar als de rem te snel komt, haalt de trein de overkant niet.

Als je de schakeling trager zou maken, dwz meer tijd tussen t1, t2, t3 enzovoort, dan blijft er onbenutte tijd over (want dan staat de loc al in de diodefuik) waarin de spanning kan minderen (=rustig afremmen als er geen diodefuik was).
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #48 Gepost op: 13 januari 2020, 20:42:21 »
Je maakt nu gebruik van de diodefuik. Dat is eenvoudig boem ho. Maar als er meer moet gebeuren, bijvoorbeeld de spanning naar nul, zal er een of andere detectie aan de eindpunten moeten zijn.

Kan die Fleischmann EVA op de een of andere manier voor de pendelautomaat worden geplaatst in plaats van een decoder? Die reageert op stroomloze secties (afremmen naar nul) en laat de trein weer optrekken als de stroom terugkeert. Maar geen idee hoe het intern werkt.

http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/handleidingen/varia/hl-6960.pdf
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 20:50:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #49 Gepost op: 13 januari 2020, 21:31:13 »
Die Arduino met h brug die ik liet zien kan dus ook 2 stukken tegelijk regelen zonder problemen.   ;D

Dan zou je met een schakelaar nog kunnen vertellen of je 2 of 1 trein wilt laten rijden.  :police:

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #50 Gepost op: 13 januari 2020, 21:55:03 »
Citaat
Kan die Fleischmann EVA op de een of andere manier voor de pendelautomaat worden geplaatst in plaats van een decoder?

Goeie vraag, maar het lijkt me niet. Ik zag op het aansluitschema dat die EVA - alleen al voor de optreksectie - op twee plekken de rails moeten raken. 

Dat kan niet als de EVA tussen transformator en pendelautomaat zit (op zich een charmant idee want daar staat de stroom nog wel altijd dezelfde kant op), want dan gaat er toch iets mis met de polariteit als ik hem contact zou laten maken met rails waar de rijrichting soms linksaf, soms rechtsaf staat. Fleischmann zelf instrueert streng dat de rechter rails onderbroken moet worden, en dat eventuele keerlusfuncties uit de baan moeten zijn.
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #51 Gepost op: 13 januari 2020, 21:58:28 »
meeste decoders hebben een behoorlijk beveiligde motoruitgang, dus zou niet weten waarom een decoder tussen pendelautomaat en rail een probleem zou zijn. Ok, decoder werkt door ontstoorzooi met de ene loc beter samen dan met de andere... maar hoe erg dat is, gewoon experimenteren. Een analoge loc trekt naar mijn ervaring ongeveer 0,2 ampere, dus 2 locs lukt ook nog wel, en zo niet gaat de decoder gewoon in de beveiliging als t goed is. Kan eventueel helpen om een lampje op een van de F0-lichtuitgangen van de decoder te zetten, bij veel decoders gaat de verlichting knipperen als de decoder in de beveiliging slaat, dus dan zie je t als dat gebeurt.

en ja er is de mogelijkheid dat je een decoder opfikt. gebeurt iedereen weleens... moet je 1 nieuwe kopen. nog steeds goedkoper dan voor elke loc 1.

Ik zou t gewoon eens proberen, ik bedoel, t kan met het spul dat je nu al in huis hebt, bevalt t heb je gewonnen, bevalt t niet, kun je altijd nog moeilijk doen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 22:00:12 door Floris Dilz »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #52 Gepost op: 14 januari 2020, 07:45:43 »
Off-topic als je 'diodefuiken' in tikt in google is de enige hit, dit topic. Heren, we hebben een nieuwe woord bedacht  ;D

Voor mijn begrippen. Is een zelf denkende wissel zo'n eentje die net als bij lego treinen alleen spanning zet op het baanvlak naar waar deze wijst?
En een diodefuik is een diode die in serie staat met 1 rail en je trafo zodat de trein dan alleen maar in de andere richting kan rijden opdat hij niet door kan schieten?
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 07:54:35 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #53 Gepost op: 14 januari 2020, 08:10:23 »
History in the making  ;D ;D

Dat is inderdaad onze betekenis van het begrip 'diodefuik'.  Meestal doet een fuik het tegenovergestelde: vis kan er in zwemmen, en dan alleen nog maar verder.

In de betekenis van dit draadje is het: diodefuiken, (m)dat gedeelte van een modelspoorlijn waar door de plaatsing van een isolatie-raillas die overbrugd wordt door een diode, maar één kant op gereden kan worden.

Vaak zal dat het uiteinde zijn van een traject. De schakeling voorkomt dan het doorschieten van een locomotief en vormt zo een richting-selectieve stopsectie.

En een zelfdenkende wissel is inderdaad een wissel die alleen stroom doorgeeft naar het spoor dat ook de doorgaande route is. Het stroomcircuit naar de niet-gekozen rijspoor is afgesloten.

Deze zelfdenkende wissel ontstaat bij Fleischmann wissels door het weghalen van een elektrische draadverbinding tussen twee railstaven. Een wissel (van één naar twee sporen) is standaard voorzien van twee draadbruggen. Wordt er maar één van beide draadbruggen weggehaald, dan noemen we het een half-zelfdenkende wissel.

Zoiets?

 :-D
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #54 Gepost op: 14 januari 2020, 08:39:30 »
zelf ben ik 3-rail rijdert, maar ik had ooit eens bedacht voor een 2 rail systeem om een een soort "diodefuik" te maken maar dan met een lichtsluisje. Dan zou de trein spanning krijgen in een richting totdat hij over de lichtsluis zou rijden. Dan zou elke trein, ongeacht hoe lang hij zou zijn altijd tot hetzelfde punt doorrijden. Is zoiets niets leuk voor je?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #55 Gepost op: 14 januari 2020, 09:45:08 »
Goed we gaan verder met werken aan een oplossing. Mijn idee is al geopperd, dus ik zal het maar meteen zeggen.
Het enige wat we als informatie hebben is het feit dat er stroom loopt als de trein rijdt en zodra de trein in de diodefuik (effe google gek maken) is gelopen valt de stroom weg. Door het ompolen gaat er weer stroom lopen.
Dus een stroom detector als signaalgever om het een en ander aan te sturen is volgens mij de oplossing.
Dit vertaalt naar een simpel schema levert het volgende op:

Q1, D1, D2 en R3 vormen de stroom detector. Zolang er stroom loopt zal Q1 geleiden en Q2 in sper houden. Hierdoor kan er via RV1 stroom lopen naar C1, waardoor deze langzaam in spanning verhoogd. Deze spanning wordt met Q3 en Q4 op voldoende niveau gebracht zodat een trein kan rijden.
Komt de trein in de diode fuik dan zal de stroom wegvallen. Hierdoor gaat Q1 in sper en Q2 in geleiding, waardoor de spanning over C1 snel naar 0 gaat. R4 is aangebracht om bij uitgeschakelde Q3/Q4 toch een kleine stroom te kunnen laten lopen voor de detectie.

Is dit acceptabel om zelf voor de schakeling te fabrieken?
En aan de andere deskundigen, nog op en of aanmerkingen?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #56 Gepost op: 14 januari 2020, 10:08:35 »
@bask Een lichtsluisje zou een leuke toevoeging zijn aan de diodefuik.

@Gerard, het kan aan mij liggen (je schema kan ik met je uitleg volgen, maar niet zonder meer zelf lezen), maar ik mis in je uitleg de langzame opbouw van snelheid bij wegrijden. Waar zit die nu in je plan opgenomen?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #57 Gepost op: 14 januari 2020, 10:31:12 »
Zit er ook wat cryptisch in verstopt.
We beginnen met een rijdende trein die aankomt in de diodefuik. Hierdoor zal de trein stoppen en de stroom door de gesperde diode stoppen.
De gesperde diode zal ook zorgen dat de stroom 0 wordt, waardoor via Q2 de condensator ontladen wordt.
Zodra de keerlus module ompoolt zal via de diode weer een kleine stroom gaan lopen, waardoor het ontladen van C1 stopt (C1 is op dat moment al lang leeg). Hierdoor zal via RV1 C1 langzaam geladen worden en de spanning op de rail stijgen en de trein versnellen en naar de andere zijde rijden.
Aan de andere kant zal het spel zich herhalen als de trein de diodefuik weer inrijd.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #58 Gepost op: 14 januari 2020, 10:43:17 »
De werking van de diodefuik uitgelegd:

Locomotief rijdt naar links, en bij het passeren van de diode stopt 'ie, totdat de stroom is omgepoold. Dan rijdt 'ie naar rechts. Natuurlijk houd je bij het bepalen van de lengte van de stopsectie rekening met het feit dat je soms ook een wagonnetje wilt kunnen duwen:



Dit werkt leuk, maar als de loc (=stroomafnemer) nog een wagon achter zich heeft, blijft die buiten de stopsectie staan. En belangrijker: er blijft dan ruimte vrij tussen loc en stootbuffer. Dan lijkt het alsof de machinist te vroeg is gestopt:



Ronduit problematisch wordt het, wanneer de loc een stam wagons duwt die langer is dan de vooraf bedachte stopsectie. De loc bereikt dan de diode/isoleerraillas niet, en zal de stam tegen de stootbuffer blijven duwen totdat de stroom ompoolt:



Diodefuik plus lichtsluis
Combinatie met een lichtsluis zou dit oplossen. Parallel aan de diode is dan nog een geschakelde verbinding met de (gehele) stopsectie, die wordt verbroken wanneer er geen licht van bron op sensor valt.



Komt de trein bij deze lichtsluis, dan wordt de stroomkring via deze schakelaar verbroken.



Wanneer de rijrichting is omgedraaid door de pendelautomaat, kan de stroom via de diode door de loc lopen en rijdt de trein naar rechts.

Deze functionaliteit zou nog moeten worden aangevuld met een manier om niet meteen full speed weg te rijden, maar met een opbouw erin. Ik heb inmiddels begrepen dat dat kan met "een arduino", een perspectief dat me vanwege lage aanschafkosten (tenminste, als blijft staan dat ik voor 5 euro klaar zou zijn) en uitbouwmogelijkheden aanspreekt. Maar @bask waar vind ik een arduino plus H-brug voor minder dan de genoemde 5 euro?


« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 10:45:53 door Syb030 »
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen
« Reactie #59 Gepost op: 14 januari 2020, 11:02:46 »
Je moet ff op een eerdere post kijken, daar heb ik blauwe linkjes inverwerkt, naar mijn favourite winkel in China  ;D

KLIK OP MIJ

Je moet wel op CH klikken, dan krijg je een goedkopere prijs
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 11:04:53 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)