Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:24:13
NS 8400 van Werps door Huup
Vandaag om 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
Vandaag om 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
Vandaag om 22:37:44
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
  

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn  (gelezen 26767 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #90 Gepost op: 13 december 2021, 19:39:14 »
Na veel vijven en zessen is eindelijk de laatste SwitchPilot ter plaatse gearriveerd. Die had ik al in het voorjaar besteld, maar ESU kon 'm niet leveren. Anyway, nu is hij er, dus kon ik 'm monteren en aansluiten. Daardoor zijn nu de laatste opstelsporen toegankelijk geworden voor automatische besturing. Dit is, in tegenstelling tot de eerdere wisseldecoders geen SwitchPilot 2 (beide links op de foto), maar een modernere SwitchPilot 3 (rechts). Die heeft onder andere als voordeel dat hij een eigen display heeft, waardoor programmeren en instellen terwijl de decoder aan het programmeerspoor is aangesloten niet meer nodig is. Daardoor is het instellen van dit apparaat een koud kunstje geworden, zelfs het instellen van de schakeltijd. Ook het ingeven van de nieuwe wisselstraten is voor mij eenvoudig inmiddels. De komende tijd zullen de locs op de nieuwe sporen moeten leren remmen. Dat zal echter voor het treinenverloop op de overige sporen geen grote vertragingen opleveren, dus de ergernissen van voorheen zullen hopelijk niet optreden.



Mocht je hierboven geen foto zien staan, laat het me dan even weten.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #91 Gepost op: 24 december 2021, 18:01:47 »
Nèt voor de lockdown liep ik toevallig tegen dit rijtuig aan:



Het is een DB BDms272 uit Tp.IVa, mijn tijdperk dus, van Piko. Ik vind 'm fraai. Blij mee. Prima geschikt voor mijn Nord West Express uit 1978.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #92 Gepost op: 26 december 2021, 22:40:03 »
Deze dus:

1978 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.33u) - Osnabrück (Kopenhagen)

PostmrD. PostPiko
ABm DBPiko
Bcm DBRoco
Bm  DSBHeljan
ABm DBRoco
WLABmSZDSachsen Modelle
ABm DBLS Models
BDmsDBPiko


loc + Postmr (DB, tot Osnabrück, ma-vr va Ut; za va HvH) + ABm (DB)2 + Bcm (DB)2 + Bm (DSB, ma,wo,vr,zo)2 + ABm (DB)3 + WLABm (SZD, ma wo vr zo)5 + ABm (DB)4 +BDms (DB)1
1 naar Hannover 2naar Kopenhagen 3naar Puttgarden 4naar Warschau 5naar Moskou


En natuurlijk, last but not least, de foto van de trein, getrokken door Artitec's 1315.



In die tijd kwamen de oude groene of blauwe DB-rijtuigen en de destijds nieuwe blauwbeige nog door elkaar voor. Het tweede rijtuig is een DB AB in Pop-kleuren. Die kwamen zelden in Nederland, maar het kwam wel voor. Ik vind het wel fraai omdat het de trein nog bonter maakt dan hij van zichzelf al is.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #93 Gepost op: 06 februari 2022, 12:51:25 »
Ik heb een aantal bruine Piko 2200's, Tp.III. Die wil ik voorzien van Kleinspoor NS-vignetten zodat ik ze vroeg in Tp.IVa kan gebruiken. Edwin (Mr. Kleinspoor) raadde mij aan daarvoor de kleine NS-vignetten te gebruiken, dus 12mm lang. Ik heb echter ook een tweede 2200 waarop het vignet al door Piko is aangebracht. Daarop is het vignet beduidend groter.
Ik heb daarom ook de grote vignetten van KleinSpoor laten komen, maar die zijn duidelijk te groot. Ik heb de vignetten, een Roco 2200 (links), Piko 2210 en een te bestickeren model even naast elkaar gezet met de beide afwrijfvellen. KleinSpoor Nr. 08 heeft de kleine vignetten van 12mm lengte; KleinSpoor Nr.18 heeft de grote vignetten van 14,5mm lengte. Zowel Roco als Piko houden de vignetlengte op iets meer dan 13mm, dus eigenlijk precies tussen beide in.
Als ik foto's van bruine 2200's op internet bekijk kom ik er ook niet helemaal uit. Op de ene foto lijken de vignetten kleiner dan op de andere. Misschien wordt dat vertekend door het standpunt van de fotograaf. Wie het weet mag het zeggen.



Als ik één van beide KleinSpoor-producten ga aanbrengen ga ik het verschil in vignetgrootte zien zodra de vergelijkbare Roco- of Piko-machine met vignet in de buurt is. Die kans is vrij groot, omdat ik multitractie wil gaan rijden met deze locs, motorhuif tegen motorhuif (vignetten naast elkaar dus). Ik ben nu dus op zoek gegaan naar vignetten van 13-13,5mm lengte. Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar hoe lang de vignetten op de huif van een bruine 2200 in werkelijkheid waren, al is dat voor mij bijzaak. Een behulpzame medemodelspoorder had op zijn te bestellen velletje watertransfers nog plek en bood mij aan ook voor mij een paar NS-emblemen op het door mij gewenste formaat mee te laten printen. Dat was erg vriendelijk en ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt. Ruim een week geleden lagen ze bij me in de bus. Ze zien er prima uit. Gisteren ben ik ermee aan de slag gegaan.



Ik heb de vignetten zo krap mogelijk uitgeknipt om te voorkomen dat je de transparante film waarop ze geprint zijn na opbrengen blijft zien. Daarna het eerste vignet te water gelaten en na een minuut was het al geschikt om op te brengen. Dat ging soepel, het zijn prettige decals om mee te werken. Omdat het watertransfers zijn heb je nog gelegenheid de positie te veranderen zolang er nog water aanwezig is. Eenmaal op de juiste positie zuig je het water eronder weg met een tissue of in mijn geval een doekje.



Zou je nu het decal helemaal laten opdrogen, dan loop je het risico dat het zich niet helemaal prettig heeft gehecht en er een soort blaasjes of luchtbelletjes ontstaan. Om dat te voorkomen maak ik gebruik Decal Soft van Revell.



Ik ken het uit de vliegtuigmodelbouw. Het maakt de decal week en zacht, waardoor het de vormen van de onderliggende oppervlakte beter gaat volgen. De hechting wordt daardoor beter en reliëf van de ondergrond komt door de decal heen weer naar boven. Je brengt het aan met een kwastje dat in de dop van het flesje zit.



Ik breng meestal een grote druppel bovenop de decal aan, waardoor de decal volledig door de druppel wordt afgedekt. Als je het onder de decal laat zuigen loop je het risico dat die daardoor van zijn plaats gaat drijven. Dat komt ook ongewild wel voor. Dan zuig je het er gewoon weer onder vandaan met de tissue of het doekje en begin je opnieuw. Vervolgens laat je het resultaat drogen. De decal houd je gedurende het drogen bij voorkeur horizontaal, zodat de druppel er mooi op blijft liggen en de decal niet verschuift.
Zodra één kant van de locs droog was heb ik ook de andere kant gedaan, volgens hetzelfde procedé.



Of Decal Soft ook werkt voor afwrijftransfers, bijvoorbeeld die van KleiNSpoor, durf ik niet te zeggen. Iemand die het weet toevallig?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3003
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #94 Gepost op: 06 februari 2022, 13:46:26 »
Mooi geslaagd die vignetten-actie. Denk niet dat Decal soft zal werken met afwrijftranfers omdat er geen water aan te pas komt met die transfers. Heeft Decal-soft overigens niet dezelfde werking als Micro-set van Microscale?
Groeten,
Richard

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #95 Gepost op: 06 februari 2022, 15:05:01 »
Dat zou best kunnen. Ik ken Micro-set alleen van horen zeggen.
Je kunt Decal Soft ook gebruiken op decals die al jaren geleden zijn aangebracht. Dan zijn ze ook kurkdroog. Het maakt het materiaal waarvan de transfer zelf gemaakt is week, vandaar dat ik het me afvroeg.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #96 Gepost op: 13 februari 2022, 13:07:48 »
Ik heb gisteren mijn Piko 1100 van nieuwe ASB's voorzien. De oude waren uitgelubberd en eraf gelopen. Dat vind ik vrij snel na 1½ jaar... Dat belooft wat voor de overige Piko's dus ik heb maar een heel zakje ingeslagen.

Vandaag ga ik weer eens stoeien met Rocrail. Bedoeling is één trein voorrang te geven, zodat die altijd als eerste wordt geselecteerd om het schaduwstation te verlaten. Hij is namelijk te lang voor de opstelsporen in dat schaduwstation, dus ik wil dat hij gewoon zsm doorrijdt. Ik heb wat tips gehad van het Rocrail-forum die ik heb toegepast, maar het is nog niet helemaal naar wens. De lange trein wordt niet ALTIJD als eerste geselecteerd en dat wil ik wel. Ik heb 'm prioriteit 1 gegeven (kortste wachttijd) en een blok in het voren laten reserveren. Dat blijkt onvoldoende.