Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: ICK en ICL samenstellingen  (gelezen 3826 keer)

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
ICK en ICL samenstellingen
« Gepost op: 11 januari 2020, 23:27:54 »
Ik probeer samenstellingen te vinden voor NS ICK en ICL rijtuigen.
Na het zoeken op dit forum kom ik er nog niet aan uit.
Ik probeer aantallen te zoeken en op welke plek de A en B rijtuigen zaten.
En eventueel nog plan W of ICR, of in internationaal, enz.

En welke loc's ik kan gebruiken in deze samenstellingen.

Alvast bedankt.

PS voordat iedereen google is your friend begint te roepen, dat heb ik geprobeerd en heb wel plaatjes gezien. Maar dan staat er niet bij op welke plek ,welk type rijtuig zit en ik ben niet zo'n kenner die dat meteen ziet.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2020, 23:54:59 »
Een van beide rijtuigen reed als aparte stammen op de lijn Venlo - Den Haag, zo uit het hoofd was dat de ICK.
Deze rijtuigen reden dan met aan beide zijdes een NS 1800.

Zo hebben deze stammen een paar jaar gereden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2020, 00:10:25 »
ICK reed voornamelijk Den Haag-Eindhoven-Venlo (misschien ook nog Heerlen of was dat toen al voorbij?).
De samenstelling was één grote chaos... combinaties van alleen ICK tot ICK samen met ICR/ICRm/K4/DDM-1. Reed Plan W toen nog in het eerste jaar? Dan past die er ook nog tussen in het rijtje.
Geen idee of het ooit de bedoeling was om vaste samenstellingen te maken, in de praktijk is daar dan niet veel van terecht gekomen. Enige wat ze probeerde en meestal wel klopte was een 1e klas vooraan en een achteraan.
Was toen bijna dagelijkse reiziger met die treinen, iedere dag weer een verrassing ;D
Eddy

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2020, 00:19:40 »
O ja vergat nog, rond 2002 reden er ook gehuurde DB rijtuigen rond, en de IC+ rijtuigen waren ook nog niet uitgestorven. Toen was de chaos compleet :)
Ik heb hier een analoge foto: NS 1733 + DB Bm + ICK B + DB Bm + ICR A + ICR BDK + ICR B + DB Bm + 2x ICK (kan niet zien of 1e of 2e klas).

Locs waren meestal 17 en 1800'en, ook de rode 1837 reed toen nog.
Locs voor en achter was niet standaard... alleen bij werkzaamheden voor zover ik weet.

Als je hier kijkt kun je wel e.e.a. aan foto's vinden:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/pix.html
Eddy

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2020, 10:41:09 »
ICK reed uiteindelijk als BAB BAB BAB BDB

Na in eerste instantie gemengd bedrijf met andere rijtuigtypen heeft men het zaakje gesorteerd. ICRm bij elkaar en ICK bij elkaar. K4 en Plan W verdwenen.

ICK heeft kortstondig met 12 rijtuigen gereden, maar omdat de perronverlenging te krap was op Deurne Horst en Blerick is op aandringen van het rijdend personeel terug gegaan naar 11 rijtuigen.
De volgorde van de BABjes en de BDB stond niet vast.


BAB = setje van 3 rijtuigen 2e, 1e, 2e klasse
BDB = setje van 2 rijtuigen 2e klasse met Dienst/Bagage en 2e klasse

Trekkracht kan zowel 1800 als 1700 zijn. Op het laatst enkel nog in Trek-Trek formatie met aan beide zijden een (willekeurige) loc.
Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2020, 11:06:00 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2020, 19:07:24 »
Dank je wel voor de info en link. Ga eens kijken tussen de foto's of ik er aan uit kom. Ben bang dat ik ICK en ICL niet ga zien.
En dat ik niet goed kan zien of het een A of B rijtuig is. En een mengel moes is ook wel leuk om een keer samen te stellen.
Ik ga me beste dan maar doen.

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2020, 23:06:21 »
Wellicht is het zinvol dan kort iets te zeggen over het (uiterlijke) verschil tussen ICK en ICL met wat fotolinks. Ze zijn namelijk duidelijk van elkaar te onderscheiden.

ICK
Ombouw uit DB Bm 235, geel/blauw, doorgaand schuiframen, inzet vanaf ~2001. Types:
A (1e klasse): foto
B (2e klasse): foto
BD (2e klasse met rolstoelgeschikte inrichting en bagageruimte): foto

ICL
Huur/lease van DB InterRegio-rijtuigen. Inzet (in binnenlands verkeer) vanaf eind 2006, eerst in IR-blauw en IC-wit, geleidelijk steeds meer omgeschilderd in geel/blauw. Gemengd schuiframen en vaste ramen en daardoor altijd van ICK te onderscheiden. De A heeft ook maar 10 ramen en geen 12 zoals bij de Bm 235/ICK. Types:
Aimz 261 (1e klasse): foto
Bimz 264 (2e klasse): foto
Bimdz 268 (2e klasse met fietsenruimte): foto - van buiten minimaal van een Bimz te onderscheiden.
Later zijn er Bimdz verbouwd, waarbij een extra wegklapbaar deel naast de instapdeur is gemaakt om de instap te kunnen verbreden. Raampje naast de deur werd wat smaller: foto.

Avmz
Tiental Duitse TEE/EC-rijtuigen Avmz 111, bij NS Internationaal terecht gekomen en na revisie vanaf voorjaar 2007 in geel/blauw ingezet samen met ICL. Duidelijk anders dan de voorgenoemde types: geklimatiseerd, met schortplaat, geen schuif- maar klapramen. Foto.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2020, 23:45:06 door EN446 »

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2020, 08:37:11 »
Dank je wel voor deze les (y)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2020, 10:08:03 »
Voorbeeld van samenstelling met ICL tussen Asd-Amf(-Dv):
1700/1800 + Avmz + ICL B + ICL B + ICK BD + ICL B + ICL B + ICL BD + ICL B + 1700/1800

1700/1800 + Avmz + ICL B + ICL B + ICK BD + ICL B + ICL B + ICL B + ICL A + ICL B + 1700/1800

1700/1800 + Avmz + ICL B + ICL B + ICL B + ICL B + ICL B + ICL A + ICL B + 1700/1800

1700/1800 + Avmz + ICL B + ICK BD + ICL B + ICL B + ICL B + ICL B + ICL A + ICL B + 1700/1800

De Avmz zat aan de Amsterdamse zijde
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 11:21:25 door Martijn de Kuiper. Reden: Iets leesbaarder »
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2020, 11:10:28 »
Dank je wel Niels, hier kan ik zeker wat mee.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2020, 11:26:21 »
Voorbeeld van samenstelling met ICL tussen Asd-Amf(-Dv):
En tussen Lls en Asd (143xx serie) 2x in de ochtendspits en 2x in de avondspits
Groeten Joop, machinist Lls

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2020, 14:06:06 »
Voorbeeld van samenstelling met ICL tussen Asd-Amf(-Dv):
1700/1800 + Avmz + ICL B + ICL B + ICK BD + ICL B + ICL B + ICL BD + ICL B + 1700/1800

1700/1800 + Avmz + ICL B + ICL B + ICK BD + ICL B + ICL B + ICL B + ICL A + ICL B + 1700/1800

1700/1800 + Avmz + ICL B + ICL B + ICL B + ICL B + ICL B + ICL A + ICL B + 1700/1800

1700/1800 + Avmz + ICL B + ICK BD + ICL B + ICL B + ICL B + ICL B + ICL A + ICL B + 1700/1800

De Avmz zat aan de Amsterdamse zijde
En zeker in het begin reden in deze treinen nog ICL rijtuigen mee in de DB IR en IC kleurstelling, dus je kan er heel veel mee.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2020, 14:14:40 »
En ICR A voordat de Avmz beschikbaar was.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2020, 20:59:48 »
Over ICL:

De standaardstam in het begin was:
Loc-Bimz-Aimz-Bim(d)z-ICK BD-Bimz-Bim(d)z-Aimz-Bimz-Loc
Elke stam had één Bimdz, het andere rijtuig was een Bimz.

Vervolgens werd één Aimz vervangen door één Avmz:
Loc-Bimz-Aimz-Bim(d)z-ICK BD-Bimz-Bim(d)z-Bimz-Bimz-Avmz-Loc.
Omdat de inzet van de Avmz lang op zich liet wachten, werd er tijdelijk gebruik gemaakt van een aantal ICR A. Geen idee of dit ICR of ICRm was.

Uiteindelijk werden de A's naar de buitenzijde van de stammen verplaatst (zodat de 1e klasse altijd in de eerste en laatste bak zat), werden de ICK BD's uit de stammen gehaald (de Bimdz hadden aan één zijde iets bredere deuren gekregen zodat een rolstoel in de Bimdz geplaatst kon worden) en werden de stammen verlengd tot 9 rijtuigen:
Loc-Aimz-Bimz-Bimz-Bimz-Bimdz-Bimz-Bimz-Bimz-Avmz-Loc.
Ik weet niet of deze wijzigingen allemaal tegelijk doorgevoerd zijn of na elkaar, dus vandaar dat ik alleen maar de eindsituatie weergeef.

Kleurstelling:
In het begin had alleen de ICK BD NS-kleuren, de overige rijtuigen hadden nog hun Duitse kleurstelling. De Aimz waren allemaal IR-blauw, de Bimz en Bimdz hadden bijna allemaal ICE-kleuren. Er was echter ook minimaal één Bimz en één Bimdz die nog IR-kleurstelling droegen. In de loop der tijd werden alle rijtuigen in NS-kleurstelling gestoken en verdwenen de Duitse kleuren langzaam. De Avmz zijn alleen in geelblauwe NS-kleurstelling in deze stammen ingezet.

Afwijking samenstellingen:
Zeker in het begin kwamen stammen met één ontbrekende Aimz/Bimz/Bimdz veel voor als gevolg van defecten. Ook langere stammen kwamen voor, mijn "persoonlijke record" was een samenstelling van 10 rijtuigen, waarvan maar liefst 4 blauwe:
1751-Bimz (ICE)-Aimz (IR)-Bimz (ICE)-ICK BD (NS)-Bimz (ICE)-Bimz (IR)-Aimz (IR)-Bimz (ICE)-Bimdz (IR)-Bimz (ICE)-1747 als trein 1535 op 5 februari 2007 te Amersfoort. Verder had elke stam na beschikbaar komen van de Avmz in principe één Aimz en één Avmz, maar stammen met twee Aimz of twee Avmz heb ik ook gezien.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: ICK en ICL samenstellingen
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2020, 21:34:23 »
Rudolfph, dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Weer wat bij geleerd.