Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Welke armseinen, en waar moet je ze plaatsen? Duitse baan, periode II?  (gelezen 4225 keer)

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Beste Lezer,

Ik wil , gezien het tijdperk van mijn modelbaan, armsein(en) plaatsen. De situatie is een zijspoor, langs station, dat zich vanaf rechts weer bij het hoofdspoor voegt. Welk armsein moet ik toepassen en op welke plek moet ik die plaatsen. Ik begrijp dat er enkele en dubbele armseinen zijn, en dat de dubbele verdeeld zijn in gekoppelde armen en onafhankelijke armen. Wie kan me hierin adviseren ?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties !

Mvgrt Charly
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 17:10:23 door Bert van Gelder »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Welke Armseinen ?
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2020, 13:54:16 »
Wat rij je?......NS, BE, D,.....? Hebben nl niet hetzelfde seinwezen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Welke Armseinen ?
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2020, 16:27:40 »
Charly,

Als ik je eerdere berichten lees, heb je waarschijnlijk een Duitse baan in Periode II.
Hier een handige site:
http://www.stellwerke.de/index.html
Hier het Reichsbahn Signalbuch uit 1935:
http://www.bahnstatistik.de/Signale_pdf/SB-DRG.pdf

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Welke Armseinen ?
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2020, 16:41:32 »
Staat inderdaad de nodige uitleg op Stellwerke, maar heel basaal geldt:

- 1 arm: rood of groen: vrije baan of als uitrijsein zonder wissels verderop of waarbij er andere sporen vanaf de zijkant zich bij een rechtdoorgaand spoor voegen
- 2 armen gekoppeld: rood of geel, geel betekent langzaam rijden, bijvoorbeeld een wissel die op afbuigend staat of een spoor dat via het afbuigende spoor zich samenvoegt met een ander spoor (dit zou dus goed het zijn kunnen zijn aan het einde van het zijspoor)
- 2 armen ongekoppeld: rood, groen of geel: dit zou goed een inrijsein van een station kunnen zijn, waarbij een wissel op rechtdoor (groen) of op afbuigend (geel) kan staan, of een uitrijsein waarbij kort na het station wissels die zowel rechtdoor (groen) als afbuigend (geel) bereden kunnen worden

En eventueel kunnen er aan begin station (van beide kanten) nog voorseinen staan om de vertrekseinen aan te kondigen. Welke varianten je daarvoor nodig hebt hangt af van de gebruikte vertrekseinen, maar zal bij meerdere sporen die uit elkaar gaan en weer samenkomen vaak een drievoudig sein zijn (schijf en pijl)

Eventueel handig om een schets te maken van je spoorsituatie?
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 16:45:24 door Quinzeedied »

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Welke Armseinen ?
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2020, 17:00:18 »
Ik ben inderdaad aan het bouwen aan een duitse baan periode II. De materie is toch wat ingewikkelder als ik dacht. In eerste instantie dacht ik dat een twee-armig sein misschien een signaal was voor zowel het hoofdspoor als het invoegende zij-spoor. Ik teken mijn baan in acad dus ik weet niet hoe ik voor jullie een schets van de situatie moet bijvoegen. Bedankt voor de links, ik zal ze bestuderen.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Welke armseinen, en waar moet je ze plaatsen? DB, periode II
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2020, 17:06:12 »
Gewoon met paint een schets maken van de situatie. Hoeft niet op schaal als maar duidelijk is wat doorgaand is en wat aftakking is.

Seintjes plaatsen is leuk werk...

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Welke armseinen, en waar moet je ze plaatsen? Duitse baan, periode II?
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2020, 19:05:46 »
Hallo Charly.

Ik heb een voorbeeldstation opgezocht. Deze is welliswaar groter dan wat jij wilt gaan bouwen maar heeft wel net als bij jouw 1 hoofdspoor en een zijspoor. Daarnaast 2 zijsporen en een overweg met slagbomen. Het station heeft slechts een seinhuis wat zich in het station bevindt. Verder zijn er nog 2 perrons zichtbaar en op de zijsporen is een losweg met goederenperron.



Op de tekening zie je de seinpalen afgebeeld: (Op de tekening tonen alle seinen stop.)
# De seinen die toegang geven tot het station hebben 2 armen onder elkaar. (Sein F en A)
    - Bij binnenkomst op het hoofdspoor is de bovenste arm schuin omhoog en de onderste vertikaal. (normale snelheid = groen licht)
    - Bij binnenkomst op het zijspoor zijn de bovenste en de onderste arm schuin omhoog (langzaam rijden = groen en geel licht)
    - Stoppen voor het sein (1 rood licht)
# De seinen op het hoofdspoor (sein D en C) hebben slecht 1 arm en kunnen alleen normale snelheid of stop tonen. (groen licht)
# De seinen op het zijspoor (sein E en B) hebben 2 armen en kunnen slechts langzaam rijden of stop tonen. (groen en geel licht)
# De voorseinen voor de inrijseinen F en A zijn hier niet afgebeeld. Op de onderstaande foto zie je zo'n voorsein.
    - Bij binnenkomst op het hoofdspoor is het gele bord weggeklapt en wijst de pijl omlaag (2 groene licht)
    - Bij binnenkomst op het zijspoor is het gele bord zichtbaar en wijst de pijl schuin naar rechtsonder. (geel en goen licht)
    - Bij stop voor het inrijsein wijst de pijl omlaag en is het gele bord zichtbaar (2 gele lampen)


Bron klassiekebeveiliging.com Eigen foto. Hoofdsein met seinbeeld langzaam rijden en voorsein wat aangeeft dat het volgende sein stop toont

Hoop je hierbij opweg geholpen te hebben.

Voor geintreseerde hier ook een Nederlandse versie:

Hierbij hebben de inrijseinen nog een voorsein voor doorrijden over het hoofdspoor. Zoals de bovenstaande foto laat zijn kan dat in Duitsland ook door een voorsein zonder pijl direct voor het inrijsein te zetten.
(Hier zijn tevens de uitrijseinen geldig voor beide sporen. icm de wisselstand wist de machinist of deze voor hem gold. )
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 19:14:17 door seinhuiswachter »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Welke Armseinen ?
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2020, 21:26:02 »
... Ik teken mijn baan in acad dus ik weet niet hoe ik voor jullie een schets van de situatie moet bijvoegen...
Maak een screenshot van je stationsontwerp. Die plak je in Paint oid, en dat is hier prima te plaatsen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Welke armseinen, en waar moet je ze plaatsen? Duitse baan, periode II?
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2020, 00:16:16 »
Inderdaad, screenshot maken. Dan duiken er daarna 24 man op. Ik ben m'n vakliteratuur over seinen en hun plaatsing al aan het strijken zodat ze goed in vorm zijn :D

Inderdaad nog even melden welk land enzo, anders krijg je straks keurige franse instructies :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Welke armseinen, en waar moet je ze plaatsen? Duitse baan, periode II?
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2020, 14:10:28 »
^^ Minimaal 24 man duiken er op ;D

Land en tijdperk weten we al; die staan in het onderwerp ;) :police:
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Welke armseinen, en waar moet je ze plaatsen? Duitse baan, periode II?
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2020, 14:22:05 »
... Ik ben m'n vakliteratuur over seinen en hun plaatsing al aan het strijken zodat ze goed in vorm zijn :D....
Dat zijn je Miba Report - Signale Band 1 t/m 4?  ;D
Erg handige literatuur inderdaad... :)
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/signale++band+4-_198.html
Groet, Wim - staat al in de duikpositie...
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Welke armseinen, en waar moet je ze plaatsen? Duitse baan, periode II?
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2020, 16:19:09 »
Hierbij het screenshot.(hoop dat ik goed heb begrepen hoe afbeelding toe te voegen) Ik wil alleen sein(en) op het uitrij punt waar spoor A en B bij elkaar komen. Dus om vertrekkende treinen van spoor A en B te regelen.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Welke armseinen, en waar moet je ze plaatsen? Duitse baan, periode II?
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2020, 19:42:50 »
A: sein met 1 arm
B: sein met 2 gekopelde armen, dit sein hoeft alleen geel en rood te kunnen tonen, omdat het wissel in de afbuigende stand wordt bereden

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Welke armseinen, en waar moet je ze plaatsen? Duitse baan, periode II?
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2020, 20:15:58 »
Ja, dat is het.

Zo simpel kan het zijn

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Welke armseinen, en waar moet je ze plaatsen? Duitse baan, periode II?
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2020, 21:04:42 »
Oei! Ik heb het startschot dus al gemist? Er is al gefinished...  ;D

Misschien nog een kleine toevoeging; normaliter zal er aan de linkerkant ook nog een inrijsein staan. Maar afhankelijk van hoeveel (zichtbare) vrije baan je daar hebt, kun je het ook weglaten en aannemen dat het uit het zicht staat. Plaats je het wel, dan hoort dat een sein met 2 ongekoppelde armen te zijn (dat dus 3 standen kan laten zien).
Je station komt trouwens erg overeen met het plaatje van station Sponholz dat Seinhuiswachter eerder in dit draadje liet zien (seinen D, E en F).

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256