Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:07:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 12:06:37
Opstelbaan door meesterpaul
Vandaag om 12:03:36
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 12:01:29
Spoor 0 meterspoor door Ronald Halma
Vandaag om 11:29:54
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:28:46
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:15:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:05:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 08:12:28
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
  

Auteur Topic: Revisie SGB 1136  (gelezen 12070 keer)

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Revisie SGB 1136
« Gepost op: 04 January 2020, 09:10:37 »
Naar aanleiding uit het Piko 1100 topic:


Staat inderdaad bij de sgb nu, maar zou wel weer gereviseerd gaan worden volgens de website
https://www.destoomtrein.nl/cms/index.php?show=PO0002LI&nmmd_obj=1615&nmmd_action=data

Ik denk/hoop dat de basis na 4 jaar niet heel veel slechter is geworden en dat herstel dus nog mogelijk is  :)

Sinds wanneer zijn er plannen om deze loc te reviseren en rijvaardig te maken? Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat het materieel in hun collectie dat niet ergens in de door hen nagestreefde periode valt, van de hand te doen. Hierbij zouden ook de beide 1100'n vallen. De locomotieven zouden destijds overgenomen zijn, om een mogelijk gestrande trein van hen zelf van de hoofdbaan te halen als die onderweg ergens zou stil vallen. Meende dat dit ooit in hun masterplan heeft gestaan van eind vorig eeuw, begin deze eeuw.

Ben benieuwd of het plan nog steeds bestaat om de 1136 te reviseren.
Spoorgroet, Martin

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2020, 09:49:38 »
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar,het tracé van de sgb is natuurlijk niet geelectrificeerd ,en de 1100 heeft sowieso geen toelating meer op het NS spoor,dus je zou zeggen,wat hebben ze eraan. Toch zou het wel weer leuk zijn ,een dienstvaardige 1100 met botsneus. Nu rijdt ICR (weliswaar iets gemoderniseerd) nog,dus een historisch correcte jaren 80/90 combi is mogelijk.
Groetjes Patrick

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2020, 10:25:41 »
De beide 1100-en waren inderdaad ooit gedacht als backup voor een hoofdlijndienst. Uit die tijd stamt waarschijnlijk ook de opmerking 'revisie gepland'.

Dit idee is echter al lang geleden geschrapt en de 1100-en zijn voor de exploitatie dus overbodig. De SGB heeft bovendien wel andere prioriteiten, dus verwacht niet dat de SGB de locs rijvaardig zal maken. De 1136 is op de rijdagen van de SGB te bezichtigen, ook één van de cabines is dan toegankelijk. Het is ook waarschijnlijk dat de 1136 ooit optisch zal worden opgeknapt, maar de SGB wil eerst het materieel onder dak kunnen zetten.

Verwacht verder op dit moment geen harde planning op dit gebied. Zoals gezegd, de SGB heeft andere prioriteiten en prioriteit 1 zal altijd zijn om de treindiensten op de eigen lijn uit te voeren. Het materieel dat daarvoor nodig is. zal dus altijd voorrang krijgen.
Reinier

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2020, 10:44:14 »
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar,het tracé van de sgb is natuurlijk niet geelectrificeerd ,en de 1100 heeft sowieso geen toelating meer op het NS spoor,dus je zou zeggen,wat hebben ze eraan. Toch zou het wel weer leuk zijn ,een dienstvaardige 1100 met botsneus. Nu rijdt ICR (weliswaar iets gemoderniseerd) nog,dus een historisch correcte jaren 80/90 combi is mogelijk.
Eens toegelaten materieel blijft toegelaten, dus een 1100 is theoretisch gewoon nog steeds een toegelaten machine hoor.

Danny W.

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2020, 20:18:05 »
Zou 1 van de 2 1100-en niet optisch worden opgeknapt om neer te worden gezet in Tilburg?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2020, 20:19:17 »
Dat plan gaat niet meer door.

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2020, 20:21:16 »
Weet u de redenen misschien waarom dit plan niet meer door gaat ?.
m.vr.gr.
Harry.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2020, 21:06:35 »
Naar verluid omdat men het niet rondkreeg op de locatie waar ie zou moeten komen.

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2020, 21:15:51 »
ah..Ok...Jammer  :(...het was wel mooi geweest als het plan was doorgegaan.

Bedankt voor de reactie.
m.vr.gr.
Harry.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2020, 22:58:52 »
De beide 1100-en waren inderdaad ooit gedacht als backup voor een hoofdlijndienst. Uit die tijd stamt waarschijnlijk ook de opmerking 'revisie gepland'.

Dit idee is echter al lang geleden geschrapt en de 1100-en zijn voor de exploitatie dus overbodig. De SGB heeft bovendien wel andere prioriteiten, dus verwacht niet dat de SGB de locs rijvaardig zal maken. De 1136 is op de rijdagen van de SGB te bezichtigen, ook één van de cabines is dan toegankelijk. Het is ook waarschijnlijk dat de 1136 ooit optisch zal worden opgeknapt, maar de SGB wil eerst het materieel onder dak kunnen zetten.

Verwacht verder op dit moment geen harde planning op dit gebied. Zoals gezegd, de SGB heeft andere prioriteiten en prioriteit 1 zal altijd zijn om de treindiensten op de eigen lijn uit te voeren. Het materieel dat daarvoor nodig is. zal dus altijd voorrang krijgen.
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Spoorgroet, Martin

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2020, 23:48:54 »
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar,het tracé van de sgb is natuurlijk niet geelectrificeerd ,en de 1100 heeft sowieso geen toelating meer op het NS spoor,dus je zou zeggen,wat hebben ze eraan. Toch zou het wel weer leuk zijn ,een dienstvaardige 1100 met botsneus. Nu rijdt ICR (weliswaar iets gemoderniseerd) nog,dus een historisch correcte jaren 80/90 combi is mogelijk.

De loc serie 1100 heeft gewoon nog.toelating op het spoor hoor. Dat ze heden ten dsge niet worden ingezet zoals de 1304 en de 1251 heeft te.maken met het feit dat ze commercieel niet "nuttig" zijn.
Lees ze kunnen de  zware goedere treinen niet rijden met de dienstregeling snelheid, die heden ten dagen verlangt word.

De sgb bezit na mijn weten nog wel bovenleidings portalen, dacht namenlijk dat het plan vroeger was om met electrisch mat vanaf roosendaal naar goes te rijden. Waarbij het museum.mat tot op t emplacement kon komen.


Marc

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2020, 08:28:40 »
Klopt, dat was in de jaren van het Masterplan dat voorzag in het 'ophalen' van gasten in Roosendaal met het mat '36 stel, om dan in Goes over te stappen op de internationale sneltrein naar Vlissingen getrokken door een NS 6000.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #12 Gepost op: 07 January 2020, 08:55:05 »
De 1122 van Fairtrains was helaas niet meer te redden.
Het dak was te slecht geworden door de jaren van stilstand onbeschermd in de buitenlucht zonder de roestplekken op het dak tussentijds aan te pakken/bijwerken.
Mede daarom is besloten om van de 1122 de motoren uit te nemen en te reviseren om ze vervolgens in de 1304 te bouwen.
Nu kunnen we weer genieten van een inzetbare 1304 op het hoofdnet.

Hoe zit het met de daken van de 1136 en 1145 eigenlijk?
Zijn die inmiddels ook al doorgeroest aangezien deze loks rond hetzelfde jaar buitendienst gingen bij NS?
Misschien de roestplekken op het dak goed aanpakken om verdere achteruitgang te voorkomen en een groot zeil erover tot er plannen zijn met deze 1100en?
Bij de VSM en SSN staan ook treinen onder zeil tegen weersinvloeden naar mijn weten.


Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #13 Gepost op: 07 January 2020, 09:05:33 »
En die stilstand in de buitenlucht is ook bij de VSM en SSN niet goed voor het materieel.
SSN heeft niet voor niks de rijtuigloods gebouwd. Ik hoop dat dit voor de andere verenigingen ook gaat gelden... Kijk ook maar bij het NSM al het spul wat buiten staat. Het wordt er niet beter op! Jammer dat we in Nederland zo omgaan met historisch erfgoed!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5349
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #14 Gepost op: 07 January 2020, 09:24:17 »
De loc serie 1100 heeft gewoon nog.toelating op het spoor hoor. Dat ze heden ten dsge niet worden ingezet zoals de 1304 en de 1251 heeft te.maken met het feit dat ze commercieel niet "nuttig" zijn.
Lees ze kunnen de  zware goedere treinen niet rijden met de dienstregeling snelheid, die heden ten dagen verlangt word.
Wat ik begrepen heb is dat gezien de problemen met de slingergang en daardoor beschadiging van het spoor de maximaal toegelaten snelheid 100 km/h is voor deze loks, waarmee ze inderdaad niet in normale dienstregeling zijn in te passen. Daardoor is de mogelijke inzet op de hoofdlijnen zeer beperkt, wat ze als rijdend museummateriaal veel minder interessant maakt.
RETROBAHN A.G.