Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 21:32:50
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 21:19:46
viessmann 4500 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:08:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
  

Auteur Topic: Revisie SGB 1136  (gelezen 12422 keer)

Taigagaai

  • Online Online
  • Berichten: 606
  • *
    • Flickr
Revisie SGB 1136
« Gepost op: 04 January 2020, 09:10:37 »
Naar aanleiding uit het Piko 1100 topic:


Staat inderdaad bij de sgb nu, maar zou wel weer gereviseerd gaan worden volgens de website
https://www.destoomtrein.nl/cms/index.php?show=PO0002LI&nmmd_obj=1615&nmmd_action=data

Ik denk/hoop dat de basis na 4 jaar niet heel veel slechter is geworden en dat herstel dus nog mogelijk is  :)

Sinds wanneer zijn er plannen om deze loc te reviseren en rijvaardig te maken? Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat het materieel in hun collectie dat niet ergens in de door hen nagestreefde periode valt, van de hand te doen. Hierbij zouden ook de beide 1100'n vallen. De locomotieven zouden destijds overgenomen zijn, om een mogelijk gestrande trein van hen zelf van de hoofdbaan te halen als die onderweg ergens zou stil vallen. Meende dat dit ooit in hun masterplan heeft gestaan van eind vorig eeuw, begin deze eeuw.

Ben benieuwd of het plan nog steeds bestaat om de 1136 te reviseren.
Spoorgroet, Martin

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2020, 09:49:38 »
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar,het tracé van de sgb is natuurlijk niet geelectrificeerd ,en de 1100 heeft sowieso geen toelating meer op het NS spoor,dus je zou zeggen,wat hebben ze eraan. Toch zou het wel weer leuk zijn ,een dienstvaardige 1100 met botsneus. Nu rijdt ICR (weliswaar iets gemoderniseerd) nog,dus een historisch correcte jaren 80/90 combi is mogelijk.
Groetjes Patrick

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2020, 10:25:41 »
De beide 1100-en waren inderdaad ooit gedacht als backup voor een hoofdlijndienst. Uit die tijd stamt waarschijnlijk ook de opmerking 'revisie gepland'.

Dit idee is echter al lang geleden geschrapt en de 1100-en zijn voor de exploitatie dus overbodig. De SGB heeft bovendien wel andere prioriteiten, dus verwacht niet dat de SGB de locs rijvaardig zal maken. De 1136 is op de rijdagen van de SGB te bezichtigen, ook één van de cabines is dan toegankelijk. Het is ook waarschijnlijk dat de 1136 ooit optisch zal worden opgeknapt, maar de SGB wil eerst het materieel onder dak kunnen zetten.

Verwacht verder op dit moment geen harde planning op dit gebied. Zoals gezegd, de SGB heeft andere prioriteiten en prioriteit 1 zal altijd zijn om de treindiensten op de eigen lijn uit te voeren. Het materieel dat daarvoor nodig is. zal dus altijd voorrang krijgen.
Reinier

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2020, 10:44:14 »
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar,het tracé van de sgb is natuurlijk niet geelectrificeerd ,en de 1100 heeft sowieso geen toelating meer op het NS spoor,dus je zou zeggen,wat hebben ze eraan. Toch zou het wel weer leuk zijn ,een dienstvaardige 1100 met botsneus. Nu rijdt ICR (weliswaar iets gemoderniseerd) nog,dus een historisch correcte jaren 80/90 combi is mogelijk.
Eens toegelaten materieel blijft toegelaten, dus een 1100 is theoretisch gewoon nog steeds een toegelaten machine hoor.

Danny W.

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2020, 20:18:05 »
Zou 1 van de 2 1100-en niet optisch worden opgeknapt om neer te worden gezet in Tilburg?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2020, 20:19:17 »
Dat plan gaat niet meer door.

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2020, 20:21:16 »
Weet u de redenen misschien waarom dit plan niet meer door gaat ?.
m.vr.gr.
Harry.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2020, 21:06:35 »
Naar verluid omdat men het niet rondkreeg op de locatie waar ie zou moeten komen.

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2020, 21:15:51 »
ah..Ok...Jammer  :(...het was wel mooi geweest als het plan was doorgegaan.

Bedankt voor de reactie.
m.vr.gr.
Harry.

Taigagaai

  • Online Online
  • Berichten: 606
  • *
    • Flickr
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2020, 22:58:52 »
De beide 1100-en waren inderdaad ooit gedacht als backup voor een hoofdlijndienst. Uit die tijd stamt waarschijnlijk ook de opmerking 'revisie gepland'.

Dit idee is echter al lang geleden geschrapt en de 1100-en zijn voor de exploitatie dus overbodig. De SGB heeft bovendien wel andere prioriteiten, dus verwacht niet dat de SGB de locs rijvaardig zal maken. De 1136 is op de rijdagen van de SGB te bezichtigen, ook één van de cabines is dan toegankelijk. Het is ook waarschijnlijk dat de 1136 ooit optisch zal worden opgeknapt, maar de SGB wil eerst het materieel onder dak kunnen zetten.

Verwacht verder op dit moment geen harde planning op dit gebied. Zoals gezegd, de SGB heeft andere prioriteiten en prioriteit 1 zal altijd zijn om de treindiensten op de eigen lijn uit te voeren. Het materieel dat daarvoor nodig is. zal dus altijd voorrang krijgen.
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Spoorgroet, Martin

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2020, 23:48:54 »
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar,het tracé van de sgb is natuurlijk niet geelectrificeerd ,en de 1100 heeft sowieso geen toelating meer op het NS spoor,dus je zou zeggen,wat hebben ze eraan. Toch zou het wel weer leuk zijn ,een dienstvaardige 1100 met botsneus. Nu rijdt ICR (weliswaar iets gemoderniseerd) nog,dus een historisch correcte jaren 80/90 combi is mogelijk.

De loc serie 1100 heeft gewoon nog.toelating op het spoor hoor. Dat ze heden ten dsge niet worden ingezet zoals de 1304 en de 1251 heeft te.maken met het feit dat ze commercieel niet "nuttig" zijn.
Lees ze kunnen de  zware goedere treinen niet rijden met de dienstregeling snelheid, die heden ten dagen verlangt word.

De sgb bezit na mijn weten nog wel bovenleidings portalen, dacht namenlijk dat het plan vroeger was om met electrisch mat vanaf roosendaal naar goes te rijden. Waarbij het museum.mat tot op t emplacement kon komen.


Marc

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2020, 08:28:40 »
Klopt, dat was in de jaren van het Masterplan dat voorzag in het 'ophalen' van gasten in Roosendaal met het mat '36 stel, om dan in Goes over te stappen op de internationale sneltrein naar Vlissingen getrokken door een NS 6000.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #12 Gepost op: 07 January 2020, 08:55:05 »
De 1122 van Fairtrains was helaas niet meer te redden.
Het dak was te slecht geworden door de jaren van stilstand onbeschermd in de buitenlucht zonder de roestplekken op het dak tussentijds aan te pakken/bijwerken.
Mede daarom is besloten om van de 1122 de motoren uit te nemen en te reviseren om ze vervolgens in de 1304 te bouwen.
Nu kunnen we weer genieten van een inzetbare 1304 op het hoofdnet.

Hoe zit het met de daken van de 1136 en 1145 eigenlijk?
Zijn die inmiddels ook al doorgeroest aangezien deze loks rond hetzelfde jaar buitendienst gingen bij NS?
Misschien de roestplekken op het dak goed aanpakken om verdere achteruitgang te voorkomen en een groot zeil erover tot er plannen zijn met deze 1100en?
Bij de VSM en SSN staan ook treinen onder zeil tegen weersinvloeden naar mijn weten.


Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #13 Gepost op: 07 January 2020, 09:05:33 »
En die stilstand in de buitenlucht is ook bij de VSM en SSN niet goed voor het materieel.
SSN heeft niet voor niks de rijtuigloods gebouwd. Ik hoop dat dit voor de andere verenigingen ook gaat gelden... Kijk ook maar bij het NSM al het spul wat buiten staat. Het wordt er niet beter op! Jammer dat we in Nederland zo omgaan met historisch erfgoed!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5403
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Revisie SGB 1136
« Reactie #14 Gepost op: 07 January 2020, 09:24:17 »
De loc serie 1100 heeft gewoon nog.toelating op het spoor hoor. Dat ze heden ten dsge niet worden ingezet zoals de 1304 en de 1251 heeft te.maken met het feit dat ze commercieel niet "nuttig" zijn.
Lees ze kunnen de  zware goedere treinen niet rijden met de dienstregeling snelheid, die heden ten dagen verlangt word.
Wat ik begrepen heb is dat gezien de problemen met de slingergang en daardoor beschadiging van het spoor de maximaal toegelaten snelheid 100 km/h is voor deze loks, waarmee ze inderdaad niet in normale dienstregeling zijn in te passen. Daardoor is de mogelijke inzet op de hoofdlijnen zeer beperkt, wat ze als rijdend museummateriaal veel minder interessant maakt.
RETROBAHN A.G.