Te dikke (dus verkeerde) anti slibbandjes ?Ik heb een keer anti-slibbandjes op een beurs gekocht. Deze bleken bij montage zo dik dat de wielen die de stroom op moesten pikken niet meer bij de rails kwamen. De lok was bijna een milimeter hoger op de wielen komen te staan. Kleine kans dat het bij jouw lok het geval is, maar toch.....
Anntieke Fleischmann-modellen zijn niet exact 1:78 en daardoor iets te groot. Dan zit het hele koppelingssysteem ook te hoog. Weinig aan te doen, behalve ingrijpend verbouwen.
Die van mij klopt wel. Ook de koppelingshaak hangt exact, maar heeft geen antislipbandjes. Alle wielen nemen spanning af. Maar het kan zijn dat de mijne (ook een antieke versie) net weer even anders is. Fleischmann heeft de loc meermaals technisch aangepast in het verleden.
Kevin,De koppeling van de BR80 staat een beetje schuin omhoog, omdat het horizontale deel van de haak daar waar hij op de beugel rust iets is verdikt.Als je een Proxxon of Dremel fijnboormachientje hebt, dan kun je de beugel omhoog klappen en de dikte van de beugel op genoemde plek met een dun silicium carbide slijpstiftje wat afslijpen zodat de beugel geheel horizontaal komt te liggen en de haak achter de beugel van de volgende wagon valt.Het slijpstiftje dat ik bedoel is bij Proxxon deze; nr 28270: https://www.proxxon.com/en/micromot/tools-grinding-points-and-discs.php (beetje naar beneden scrollen).Ben
De 1321 is niet helemaal op schaal en heeft bovendien oude metalen koppelingen met een aangegoten pin (nr 87 Z), die zijn grover dan het nieuwere type (6521). Deze wordt op z'n plaats gehouden door een metalen bufferplaat en ingeschroefde buffers, het kan best zijn dat de boel een beetje verbogen is.Met de dremel tekeer gaan lijkt me niet de oplossing: wil je de koppeling beter laten aansluiten en is verbuigen van de plaat niet voldoende, plaats dan koppeling 6520 aan de bufferplaat.Deze komt dan iets lager uit dan de 6521.