Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen  (gelezen 58914 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #165 Gepost op: 17 januari 2020, 12:27:44 »
Als ik dan ook even op persoonlijke titel een antwoord daarop mag geven: kom dan op Rail '20 even naar mijn module kijken bij Modulebaan.nl. Die heeft aardig wat imperfecties en kenmerken van een beginnersmodule: Bouwwerken die scheef zijn, kieren, naden, rails en ballast gelegd met veel hulp van anderen... Het is mijn eerste module en wat er naast staat is door meer ervaren personen gebouwd. Maar dat geeft mij de mogelijkheid hun hulp te gebruiken en mezelf ook te verheffen. Mijn tweede module gaat vermoedelijk weer iets beter worden.

Eelco
Jemig, weer zo'n half afgebakken k*bak en dan nog Amerikaans ook. Veel slechter kun je het niet treffen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #166 Gepost op: 17 januari 2020, 12:32:11 »
@Ad,

Volgens mij is er steeds commentaar op de presentatie om de bak heen, en de mate van voltooiing binnen de bak.
Zeer zeker niet over het "niveau" of de " kwaliteit" van het modelbouw werk in de bak zelf.
De eerste twee zijn redelijk objectief te bepalen, de laatste twee eigenlijk niet.

Bovendien is presentatie enorm belangrijk. Werk van een beginneling ziet er veel beter uit, dan dat van een ervaren modelbouwer,  als de presentatie helemaal top is. En dat was ooit eens één van de uitgangspunten.
Dat is de functie van de bb-panelen, van de rok en van de frieslijst.

Juist de breedte van de zwarte panelen zorgt ervoor dat je als toeschouwer je concentreert op één inbreng. Het maakt dus ook niet veel uit wie naast wie staat.

Groet,
Tjalling

Idd, de insteek was dat iedereen van starter tot topbouwer mee zou kunnen doen. En je verder hoofdzakelijk bezig kunt houden met het plaatje in de bak.
Daarom zijn in mijn ogen bakken waaraan gebouwd wordt ook buiten de totale presentatie te houden, geef een soort van demo buiten de baan zou ik zeggen als je er op beurzen aan wilt bouwen..

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #167 Gepost op: 17 januari 2020, 12:41:01 »
Ad, een tipje:

Het leuke zou zijn dat jullie aan hetzelfde bakkenconcept zou willen houden als deze van de 3 Forumbanen hier.
Dat houd het zaakje strakker, wanneer je in groep of alleen met een of meer van die banen gaat samenwerken.
Het inpassen van het oerconcept van de Belgisch Forumbaan, is telkens steeds wat tijdrovender geweest.
En door de configuratie van de rails komen de Belgische bakken altijd naar voor springen.
(de achterste rail van de Belgische rails liggen eigenlijk op de plek van de voorste rails van de Nederlanders)

Het warm water hof je niet opnieuw uit te vinden.
De leden van de verschillende forumbanen gaan jullie graag te woord staan.
Of je moet je licht eens opsteken in Eindhoven.
De Eindhovense EMV is zowat de 'hofleverancier' van de Nederlandse Forumbaanbouw... .
(= leden die verspreid zitten over alle 3 de forumbanen of zelfs 'van 2 walletjes' eten)

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2020, 12:44:13 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #168 Gepost op: 17 januari 2020, 12:51:00 »
Denk wel dat voor mindere goden, waar ik absoluut bijhoor, ruimte moet blijven.

Volgens mij kun je ook als mindere god bij alle verschillende banen terecht.
Bij zowel BMB, BNLS-baan als Modulebaan.nl zijn nieuwkomers aan het werk. Naast gevorderden en een enkele topbouwer. (Ja, topbouwers vind je ook bij alle drie, in mijn onbescheiden mening)

Dat is ook de kracht van het concept: beginners leren van meer ervaren bouwers.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #169 Gepost op: 17 januari 2020, 13:17:21 »
 (y)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #170 Gepost op: 17 januari 2020, 14:09:16 »
Jemig, weer zo'n half afgebakken k*bak en dan nog Amerikaans ook. Veel slechter kun je het niet treffen...

Het is echt huilen met de pet op, je zal ze de kost moeten geven, die beginnende kneuzen....  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2020, 14:15:45 door NS8714 »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #171 Gepost op: 17 januari 2020, 16:14:05 »


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #172 Gepost op: 17 januari 2020, 18:54:11 »
Ad, een tipje:

Het leuke zou zijn dat jullie aan hetzelfde bakkenconcept zou willen houden als deze van de 3 Forumbanen hier.
Dat houd het zaakje strakker, wanneer je in groep of alleen met een of meer van die banen gaat samenwerken.
Het inpassen van het oerconcept van de Belgisch Forumbaan, is telkens steeds wat tijdrovender geweest.
En door de configuratie van de rails komen de Belgische bakken altijd naar voor springen.
(de achterste rail van de Belgische rails liggen eigenlijk op de plek van de voorste rails van de Nederlanders)

Het warm water hof je niet opnieuw uit te vinden.
De leden van de verschillende forumbanen gaan jullie graag te woord staan.
Of je moet je licht eens opsteken in Eindhoven.
De Eindhovense EMV is zowat de 'hofleverancier' van de Nederlandse Forumbaanbouw... .
(= leden die verspreid zitten over alle 3 de forumbanen of zelfs 'van 2 walletjes' eten)

Gr,
Jan(tje)

Jan,
Dat is zeker de bedoeling om me te conformeren. Zo er een nieuwe standaard zou moeten ontstaan doe ik op voorhand al niet mee.
Mijn initiatief binnen MSG is juist het concept en gedachtengoed van deze modulemethodiek.
Voor mij dan weer een overzichtelijk projectje erbij en qua koopgedrag meer keuze in Houten ;) Das een hobby op zich.

Groet Ad

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #173 Gepost op: 26 januari 2020, 22:06:33 »
Kleur verandering bij de BNLS forumbaan

Tot voorkort was voor het houtwerk aan de publiekzijde gekozen voor de kleur RAL 9005 (zwart van Flexa “Strak in de lak)” als de frontkleur voor de BNLS forumbaan.
Zwart is wel een sombere kleur, wat door vele als deprimerend wordt gezien.

Na wat aarzelingen en twijfels over welke kleur we zouden gaan gebruiken zijn wat kleuren ingediend, van fluorescerend geel tot roze, donker groen en donker blauw tot paars aan toe,
Toen is er gekeken welke kleuren het meest werden genoemd werden;
RAL 9005, Gitzwart, en zo houden als het is.
RAL 7021, Zwartgrijs
RAL 7022, Ombergrijs
RAL 7043, Verkeersgrijs B
Om keuze te maken uit deze 4 is er een stemming geweest op het forum en onder de huidige actieve modulebouwers van de BNLS forumbaan.


Linker deel van module Ringvaartbrug nabij Buitenkaag op foto voorzien van RAL 9005 en het rechterdeel RAL 7021.
Onder beide delen hangt de gebruikelijke rok.

Er is besloten om RAL 7021 van Flexa “Strak in de lak” per heden te gaan gebruiken als vervanger van RAL 9005 uit de zelfde serie.
Bij RAL 7021 (Flexa “strak in de lak”) past de huidige rok gemaakt van de alom bekende zwarte voeringstof ook nog goed.

Nog goed, omdat er nu spraken is om deze best wel doorzichtige rok te gaan vervangen door een minder/niet doorzichtig exemplaar.


Deze foto laat zien dat bij redelijk wat tegenlicht toch wel door de zwarte rok gezien kan worden wat er zoal achter ligt. Zo ook bij een beurs.

Wordt vervolgt.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 22:27:22 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #174 Gepost op: 16 februari 2020, 00:38:57 »
Besloten rijdag BNLS forumbaan, maar na aanmelding was het mogelijk om toch een kijkje te komen nemen.


Auto`s worden leeggehaald, meubeltjes staan aan de kant.

In het begin waren er 3 aanmeldingen Edsko, Marcel en Ik, 2 keerlussen en voor extra rijlengte een hoekstuk. Dat hield in 2 dubbele modulebakken (elk 3 meter lang) en een 3 3/4 lange module (=5,10 meter lang).


De eerste bakken worden opgebouwd.


En weer een stukje verder.


Keerlus, hoekstuk en Grasland staan gekoppeld, de module van Miriam wordt in elkaar gezet, Egidius in geprek met een eerst bezoeker, Ton een buurman met een modelbaan in aanbouw.

Later kwamen er nog 2 aanmeldingen bij, Miriam en Erwin. Beide met een enkele bak.
Vanmiddag wandelde Bas ook binnen met zijn voor/achter wissel(s)bak [Popconcert], en zo werd het een baan van ruim 20 meter lang.

Met een opbouw tijd van bijna 4 uur is het gelukt om alle modules op een bovenkant spoorstaaf hoogte te krijgen van 130cm boven de vloer.
Bij Marcel en Erwin waren de poten te lang en moesten worden ingekort, Bij Miriam waren de poten te kort, die module kreeg wat extra rubberen plaatjes onder de poten om op hoogte te komen, daar moeten nog in hoogte verstelbare wielen onderkomen in de toekomst.
Mijn eigen module deed in eerste instantie de roconet/loconet installatie het niet, daar bleek een bij  kabel de stekker verkeerd om op de kabel te zitten.
Ook de DR5000 wilde niet luisteren via Z21 naar de mobiele telefoons met de Z21 app. Er werden even wat instellingen gewijzigd d.m.v. een laptop en ook deze problemen waren snel verholpen.
Verder hebben we het systeem uitgebreid getest, op een gegeven ogenblik reden er 8 treinen op de baan en nog viel het systeem niet uit of sputterde tegen.

Kijkers waren er ook, elke buren kwamen kijken, zij hadden via via gehoord dat we een rijdag zou zijn.
Ook kwamen er leraren/leraressen van de school met partners en kinderen even kijken, de aankondiging had in een briefing gestaan.

Helaas was het om 16.00u tijd om op te ruimen, binnen het uur was de school weer leeg, stonden de meubeltjes weer terug op de plaats zoals we het vanmorgen aantroffen.
De spullen in de auto`s geladen, of bij mij thuis binnen gebracht.
Daarna zijn we helaas niet met iedereen naar FoodSpot nabij de A2 afrit 6 gegaan en hebben daar nog een fijne avond beleeft ter afsluiting van een mooie geslaagde rij- en testdag, die zeker voor herhaling vatbaar is.


De gehele baan in volle lengte van voor naar achteren, keerlus en module [Ringvaartbrug nabij Buitenkaag] van Richard,
module [Jachthaven] van Miriam, module [popconcet] van Bas, module [mooi Oisterwijk] van Marcel, module [VAM installatie Zandvoort] van Erwin, module [Grasland], hoekbak en keerlus van Edsko.


Ontbraken ook niet.

Uiteraard wil ik een ieder bedanken die deze dag tot een zeer geslaagde rij- en testdag hebben mogelijk gemaakt.
Mijn dank gaat ook uit naar het bestuur van de school, dat we gebruik hebben mogen maken van dit prachtige gebouw.

Groeten Richard.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2020, 18:18:05 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #175 Gepost op: 16 februari 2020, 01:21:29 »

De opstelling schematisch.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #176 Gepost op: 16 februari 2020, 11:19:34 »
Gisteren kwam ik toevallig even langs bij de rijdag van onze BNLS-Forumbaan. Toen ik aankwam was men nog bezig met opbouwen, maar na enige tijd stond er een baan met 6 bakken en 2 keerlussen van een respectabele lengte en kon er gereden worden. De baan stond nu voor het eerst weer op de concepthoogte van 130 cm, nadat deze een paar jaar op 132,5 cm had gestaan. Er was indertijd nl. voor gekozen om er wielen onder te zetten, maar men had daarbij niet de moeite willen nemen om de poten in te korten. Dat is nu wel gebeurd: vrijwel alle bakken hebben nu ingekorte poten en de overige worden z.s.m. aangepakt.
Nadat de baan stond werden er, zoals gebruikelijk, nog wat plooien gladgestreken en toen kon er gereden worden. De baan reed op een paar plekken na goed (er was o.a. wat schade ontstaan), die puntjes moeten nog wel even nagelopen worden.

Hierbij een indruk van deze, ik meen de tweede, succesvolle rijdag.
Tijdens het opbouwen:




Erwin kort zijn poot in, Edsko geeft aanwijzingen. Als het nú maar goed komt.....  :-\






Tijdens het rijden. De Piko NS1100:










Andere treinen.
Hier bij de bak van Miriam:




Op die van Marcel:


Op Richard's bak:




De brug staat open:


Het is duidelijk dat er met de nieuwe keerlussen en de ingekorte poten weer nieuw elan in de Forumbaan gekomen is. Er zijn grootse plannen en de potten verf voor de nieuwe outfit staan al klaar. Ja, het stemmige, maar ook nogal depressieve, diepe zwart wordt eindelijk de rug toegekeerd en de volgende keer mogen we verwachten dat de baan ons in een frisse, geheel vernieuwde uitmonstering staat op te wachten. Ik ben reuze benieuwd.... (y)
De sfeer was gisteren prima en ik heb bij BNLS een leuke dag gehad, zeker voor herhaling vatbaar.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2020, 11:45:13 door St00mboy »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #177 Gepost op: 16 februari 2020, 11:30:00 »

Ontbraken ook niet.

 :o

Dit is heiligschennis! Huismerk koeken  >:(

 ;)
Mvh Steef

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #178 Gepost op: 16 februari 2020, 11:34:56 »
Ik had nog gevraagd waar de Roze koeken vandaan moesten komen en kreeg er geen antwoord op.
Als jij Steef het mij wel kan vertellen dan graag.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #179 Gepost op: 16 februari 2020, 12:20:41 »


 :laugh: and i'm your man!
Mvh Steef