Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen  (gelezen 58940 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Gepost op: 02 januari 2020, 13:54:55 »
Wie kent er niet onze Forumbaan? De Forumbaan is er voor iedereen! Maar ach, sinds enige tijd wordt er hier op het forum nauwelijks aandacht aan geschonken, het lijkt wel of de baan geheimzinnig ergens in een donker hoekje zit  :-\ Daar hoort hij natuurlijk niet thuis! In dit topic willen we daarin verandering brengen en de Forumbaan weer voor jou en iedereen voor het voetlicht zetten, zoals het eigenlijk gewoon hoort. (y)

De BNLS-Forumbaan is misschien wel het mooiste initiatief uit de historie van dit forum. Het waren de forumdeelnemers zelf die op initiatief van wijlen Han Zijlstra vanaf 2012 besloten om de Forumbaan handen en voeten te geven. Het basis idee was om mensen te helpen die wel wilden maar, om welke reden dan ook, hun baan uiteindelijk niet bouwden. Door met anderen een klein project als een module te bouwen leer je samen de handen uit de mouwen te steken om uiteindelijk een leuke baan te kunnen bouwen. Hoe simpel kan het zijn? Bovendien kan zo'n module misschien ook mooi in de thuisbaan meedoen. Ook als je nog nooit gebouwd hebt leer je op die manier snel hoe het gaat, want er waren vanaf het begin ervaren bouwers beschikbaar die je graag wilden helpen. Aanvankelijk was het de bedoeling om in diverse schalen van start te gaan, maar anno 2020 zijn er alleen een H0-forumbaan en de H0-forumtrambaan. Maar wat niet is kan nog komen.....

De basis van het concept is de BNLS-standaardmodulebak waarin elke deelnemer zijn stukje modelspoor met landschap bouwt. Het thema is vrij en de enige beperking is dat een goede treinenloop gegarandeerd moet zijn. Daartoe is een minimaal aantal regels opgesteld. Alles daarover is op het forum te vinden en vragen staat bovendien vrij. In een baanopstelling is het aantal modules in principe onbeperkt: er zijn al baanopstellingen geweest van 35 tot 50 meter en zelfs meer. Je lange treinen kunnen er eindelijk eens de baan op.  (y)

Dit jaar is de BNLS-Forumbaan al zes jaar actief. In de afgelopen jaren heeft een flink aantal deelnemers veel geleerd over de nodige aspecten die bij het bouwen van een baan om de hoek komen kijken. De baan heeft sinds 2014 aan vrijwel alle grote modelspoorbeurzen deelgenomen en een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Er zijn sinds de eerste beursdeelname (Eurospoor 2014) niet alleen nieuwe deelnemers bijgekomen, maar er zijn uit de Forumbaan zelfs andere modulebanen voortgekomen zoals de BMB (Britse Modulebaan) en Modulebaan.nl , maar ook de sinds kort gestarte (BNLS) trambaan . Bovendien wordt van het oorspronkelijke BNLS-concept door diverse verenigingen gebruik gemaakt, zoals de Modelspoorgroep Eindhoven , EVM en ook de 3-railforum -modulebaan. In zekere zin kun je de BNLS-Forumbaan zien als de Moeder van veel andere modulebanen.  (y)

In dit topic gaan we het alleen hebben over de BNLS-baan in het algemeen. Voor de individuele deelnemersbakken en voor het BNLS-beursgebeuren bestaan afzonderlijke topics. We willen hier de belevenissen bij de voortgang van de baan als geheel laten zien plus die van alle bijeenkomsten en beurzen incl. verslagen die er de komende tijd gaan plaatsvinden. En, niet in de laatste plaats, willen we weten wat forumleden van ons vinden en ook of zij goede suggesties hebben. Iedereen, ook jij als niet-deelnemer kan hier je zegje doen.

Richard.


Mooie foto uit de ouwe doos, beurs opbouw toen nog zonder rokken (of gordijnen).
   
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2020, 21:06:19 door Edsko Hekman »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2020, 15:15:30 »
We gaan maar gelijk van start:

Volgend weekend is op 11 en 12 januari onze BNLS-Forumbaan weer in levende lijve te bewonderen op de BNLS-stand bij de Nederlandse Modelspoordagen te Rijswijk.
Deze keer komen we met 6 modules, waarvan 1 nieuwe en 2 belgische. Dit is onze baanopstelling:



De volgende bakken nemen deel:
1. Modulebak Jachthaven van Kiara83 = Miriam.
2 & 3.Een 2 tal Belgische modulebak inbrengen.
4. Modulebak Dijkdoorbraak van Bas v. K.
5. Een nieuwe modulebak De Korne van Pietgrasparkiet = Dirk (is helaas alleen op zaterdag te bewonderen).
En 2 vrijwel nieuwe keerlussen.

Onze baan heeft een lengte van ruim 15 meter. Zoals je mag verwachten zullen we ons uiterste best doen om met onze modules en rijdend materieel weer zo goed mogelijk voor de dag te komen.

Op de BNLS-stand zullen naast onze forumbaan en de demogevers ook de volgende banen te zien zijn;
Ober/Unten, Newman Town BMB modulebaan


©BMB, Foto van de BMB baan tijdens de verzamelaarsbeurs in november 2019


Dit is (onder voorbehoud) de opstelling van de BNLS-stand:




Richard.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2020, 18:19:07 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2020, 15:21:21 »
Kijk eens aan, toch een mooie plek voor de BNLS forumbaan  :)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2020, 18:22:25 »
Kom je effe kijken?  ;)

Leen.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2020, 18:28:52 »
Ik ben pas weer in februari in NL, dan sta ik met Modulebaan.nl in Houten. Laatste keer dat chicago union te bewonderen is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2020, 18:52:05 »
Jammer, dan zie ik je wel in Houten.  (y)

Leen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2020, 20:12:06 »
Ik ben pas weer in februari in NL, dan sta ik met Modulebaan.nl in Houten. Laatste keer dat chicago union te bewonderen is.

Ga je daarna je afspraak met Hendrik-Jan verzilveren?

Eigelijk wil ik je bak ook nog wel een keer bewonderen, kom dus ook kijken.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2020, 21:36:42 »
Als deelnemer van het eerste uur neem ik toch even de vrijheid om te reageren.

Het basis idee was om mensen te helpen die wel wilden maar, om welke reden dan ook, hun baan uiteindelijk niet bouwde
Doelstellingen van de Modulebaan waren met name:
- Bevorderen van het aantal bouwdraadjes op BNLS.
- Bouwers laten kennismaken met het fenomeen 'beursbaan' en enthousiasmeren daarvoor.

Citaat
Aanvankelijk was het de bedoeling om in diverse schalen van start te gaan, maar anno 2020 zijn er alleen een H0-forumbaan en de H0-forumtrambaan.
Er was vanaf het begin een N-baan bij BNLS. Die is er nog wel bij Modulebaan.nl.

Citaat
Maar ach, sinds enige tijd wordt er hier op het forum nauwelijks aandacht aan geschonken, het lijkt wel of de baan geheimzinnig ergens in een donker hoekje zit 
Dat zie ik helaas ook, maar de hand in eigen boezem zou ik zeggen. Er is een aantal BNLS-bouwers dat niet of nauwelijks iets post van de bouwactiviteiten aan de module bak en dat was nou net niet één van de ideeën achter de modulebaan. Volgens mij ben je zelf één van de uitzonderingen.  (y)

Citaat
Mooie foto uit de ouwe doos, beurs opbouw toen nog zonder rokken (of gordijnen).
Zo te zien foto tijdens de opbouw van Eurospoor 2014. Fries, verlichting én rok waren vanaf het begin verplicht.

Anyway. Bedankt voor het vermelden van Modulebaan.nl in het geheel.
Verder zie ik graag meer bouwverslagen verschijnen want dat verhoogt, dankzij opmerkingen en tips van het forum, de kwaliteit van de bouwers en het gebouwde alleen maar.
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2020, 22:52:25 »
Ga je daarna je afspraak met Hendrik-Jan verzilveren?

Eigelijk wil ik je bak ook nog wel een keer bewonderen, kom dus ook kijken.

Help me even herinneren, welke afspraak?

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2020, 23:04:30 »
Als deelnemer van het eerste uur neem ik toch even de vrijheid om te reageren.
Doelstellingen van de Modulebaan waren met name:
- Bevorderen van het aantal bouwdraadjes op BNLS.
- Bouwers laten kennismaken met het fenomeen 'beursbaan' en enthousiasmeren daarvoor......

Het is best mogelijk dat Marc gelijk heeft met de door hem omschreven doelstellingen voor de modulebaan, maar ik ben ze (als deelnemer van het tweede uur  ;)) nog nergens expliciet tegengekomen. Ik heb wel Martin Welberg, een van de grondleggers, een keer horen zeggen dat hij met de baan graag mensen aan het bouwen wilde krijgen en tijdens mijn periode bij de BNLS-baan was het ook een groot doel om plezier aan het hele gebeuren te beleven. Goh, wat was Eurospoor 2014, ons eerste optreden voor publiek, een geweldige belevenis!  (y) En dat plezier staat voor mij op de eerste plaats, nu nog steeds.

Ik heb mezelf in september 2013 aangemeld en kijk af en toe met veel plezier nog naar de oude discussies terug. In het begin waren er in de baan best nog wel wat open einden waarvoor eigenlijk niemand een goede oplossing had. Het is leuk, vooral vanuit het perspectief van vandaag, om dan terug te lezen waarover gepraat werd, nu we voor de meeste van die problemen/uitdagingen allang een oplossing hebben gevonden. Ja, het was een leerzame tijd, mijn periode bij de BNLS-baan en dat heeft er later in belangrijke mate aan bijgedragen hoe de BMB vormgegeven werd.

Ik kan het iedereen van harte aanbevelen om, al is het maar voor een tijdje, aan de BNLS-forumbaan deel te nemen.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2020, 14:52:27 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2020, 23:10:30 »

HA! Bekend muurtje! :) Dat ding donderde volgens mij op zaterdag bovenop de baan. Op de baan reden de treinen toen onverstoorbaar hun rondjes door, ondanks de klap waarmee het muurtje op de bakken terecht kwam. De kwaliteit en stevigheid van de bakken was in één klap bewezen!  ;D Letterlijk. Briljante actie van de achterburen die geloof ik tegen het muurtje leunden.  8)

Gr.

Edsko

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2020, 23:12:49 »
Op die zaterdag hingen er trouwens wel rokken onder, die waren 's morgens gekomen.  ;D

Leen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #12 Gepost op: 02 januari 2020, 23:38:53 »
Help me even herinneren, welke afspraak?

Rituele bakverbranding van beide Chicago bakken met indianen dansje op een strand bij jouw in de buurt in DK.  ;D
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2020, 00:00:29 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #13 Gepost op: 03 januari 2020, 17:09:26 »
Modelebakken

Veel modeltreinenliefhebbers willen graag een baan, maar heel vaak is het moeilijk om zelfs maar met de bouw te beginnen. Daar zijn diverse oorzaken voor: velen weten niet precies wat ze willen, anderen willen eigenlijk teveel en sommigen zijn met andere dingen druk, waardoor de bouw van de baan niet van de grond komt. :-\
Daarom hierbij voor die mensen vier goede redenen om de baan voorlopig maar even uit het hoofd te zetten en vandaag nog met een module te beginnen 😉 :

1) Een module is gewoon veel sneller klaar en dan heb je tenminste gelijk wat! Het bouwen van een modulebak van bijv. 1m20 op basis van bijv. het reeds bestaande BNLS-concept is veel minder werk dan het bouwen van een complete modelbaan waarbij je, vaak in je eentje, zelf ook nog eens het hele concept incl. aansturing moet bedenken en uitvoeren. Je hebt ook gelijk een basis met de nodige mogelijkheden voor je eigen baan waarmee je verder kunt.

2) Als je je met een module bij onze BNLS-modulebaangroep aansluit, dan kun je meteen profiteren van hulp bij het oplossen van problemen.

3) De BNLS-modules kunnen naast voor deelname aan beurzen en evenementen ook in de eigen thuisbaan op zolder gebruikt worden. Op die manier heb je dubbel profijt van de module en is opslag meteen geregeld.  (y)

4) Als je thuisbaan in modules opgebouwd is, dan kun je die bij een eventuele verhuizing gewoon meenemen zonder te hoeven demonteren.

Tijdens beurzen maar ook via de volgende link kunt u zo`n module bij ons bestellen.

Richard
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2020, 23:55:05 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Forumbaan voor iedereen
« Reactie #14 Gepost op: 03 januari 2020, 17:14:04 »
Rituele bakverbranding van beide Chicago bakken met indianen dansje op een strand bij jouw in de buurt in DK.  ;D

Ohja, de great chicago fire  ;D

Nee, ik denk dat ik mijn eerste modulebak nog even hou. Kan ik thuis ook rondjes rijden dankzij de keerlus die ik heb  :)