Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 17:01:48
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Pauldg
Vandaag om 16:56:43
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Vervangen wissels flm profi door wob
Vandaag om 16:23:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
  

Auteur Topic: Vislijntje naar IJmuiden  (gelezen 36205 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #45 Gepost op: 09 February 2008, 19:24:28 »
Als de lijn niet officieel gesloten is, kan Prorail eisen dat ze de boel weer opruimen. Maar dan zou je officiële documenten moeten inzien.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #46 Gepost op: 09 February 2008, 19:29:10 »
Ik weet niet of hij gesloten is. Het maakt wel uit van het hoofdspoornet en ik weet dat hij wel afgesloten van het hoofdnet is, maar of dat er wat mee te maken heeft? ???

ook hadden mensen bij driehuis grond ingenomen van prorail aan het baanvak om zo hun tuin te verlengen. Prorail was het er niet mee eens en de mensen konden hun boeltje weer afbreken. Eigenlijk heeft de gemeente dan hetzelfde gedaan en grond van prorail verkocht aan zo'n ontwikkelaar. Als de grond van prorail was. Ik denk het wel want WIJS had aan prorail gevraagd om het lovers-rail station af te breken, omdat het was vernield.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2008, 19:38:17 door marklin h0 »

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #47 Gepost op: 09 February 2008, 20:40:09 »
In dit geval heeft prorail zelf een stuk spoor weggehaald. Citaat uit IJmuider Courant d.d. 16-08-2007:

Er is een stootblok geplaatst op het nieuwe eind van het spoor, bij De Geul. Spoorbeheerder Prorail heeft eind juli, tijdens de asfaltering van De Geul, de rails en betonnen vloer verwijderd uit de spoorwegovergang in De Geul.

Hoewel dat de spoorovergang nooit meer terugkeert, blijven de roodwitte palen met knipperlichten staan, meldt woordvoerder Lidwien de Pater van Prorail.



Groet, Wim

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #48 Gepost op: 09 February 2008, 23:00:34 »
Ik weet niet of hij gesloten is. Het maakt wel uit van het hoofdspoornet en ik weet dat hij wel afgesloten van het hoofdnet is, maar of dat er wat mee te maken heeft? ???

Nee, het weghalen van het wissel is alleen maar omdat dat een stuk duurder is om te onderhouden dan een recht stuk spoor. Als er toch geen treinen rijden, is het niet zinvol om dat wissel er te laten liggen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #49 Gepost op: 10 February 2008, 15:43:32 »
foto's van de spoorwegdriehoek Ijmuiderdelta


Henk Schoorl


de weg die er (tijdelijk) al lag. Let op de rand. Deze weg blijft.
links: het oude stationsplein met scheve klinkertjes is verleden tijd.



volgens mij heeft hier het visstation gestaan. Tot hier zou/kon connexxion de lijn doortrekken.'




hier moet het visstation hebben gestaan


dan weten we dat ook weer


als je het spoor naar rechts legt, naast dee  autoweg en dan smane met de weg links af laat buigen, kan je de lijn doortrekken naar het strand/ijmondhaven


het spoor in de Geul


het spoor onder de brug. zie de staat van het spoor


waar het station stond komen de panden.


De seinen laten ze staan ??? :-| ::)


Waar vroeger het spoor lag ligt nu een weg, die denk ik niet tijdelijk is gezien de randen.


De overweg ligt nog op het spoor



De putten liggen ook al in de weg


aan de noordkant


een overzichtje


alleen de stationstrap herinnert aan het spoortijdperk
« Laatst bewerkt op: 10 February 2008, 16:11:35 door marklin h0 »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #50 Gepost op: 10 February 2008, 17:06:51 »
Ziet er (voor ons) triest uit.
In ieder geval heeft IJmuiden er weer een vinex locatie bij ;D

Als ze pech hebben wordt dat een langdurige bouwput, een soort Rotterdam Centraal ;)
« Laatst bewerkt op: 10 February 2008, 17:15:39 door Bob »
Vr. groeten,
Bob

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #51 Gepost op: 10 February 2008, 17:13:23 »
Nou doortrekken kan dus niet!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #52 Gepost op: 10 February 2008, 17:16:37 »
Kan altijd, maar dan wordt het een stevig robbertje vechten met de belanghebbende.

Leuk voorbeeld:
Zaandam kreeg een aantal jaren geleden een nieuwe hoofdstraat, helemaal opnieuw ingedeeld. Komen ze een week naar oplevering erachter dat het riool vernieuwd moet worden :o alles dus weer open.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2008, 17:18:47 door Bob »
Vr. groeten,
Bob

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #53 Gepost op: 10 February 2008, 17:20:00 »
Ik vind toch dat ze beter langs de dokweg kunnen aftakken, dit plan wordt echt niet meer gewijzigd, omdat een bedrijf op een spoorlijn wil rijden wat al 2x is mislukt. De gemeente kan in hun ogen veel meer verdienen aan de Ijmuiderdelta.
Of dat zo is weet ik niet.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #54 Gepost op: 10 February 2008, 17:30:39 »
Natuurlijk verdienen ze veel meer aan huizenbouw, zeker op de korte termijn.
Maar de gemeente heeft hier niet zoveel over te zeggen.
Voorbeeld:
De gemeente Leiden wil de Rijn Gouwe lijn niet dwars door het centrum laten rijden. Vervolgens besluit de provincie het plan toch door te drukken omdat er grotere belangen zijn.
De grotere belangen hier zijn Great Yarmouths nieuwe haven die een ferrylijn wil naar Nederland. Als ze een EU subsidie krijgen dan gaat het gewoon door.

Loversrail was veel te vroeg.

Maar dit alles is natuurlijk voor mij ook veel gissen, het zou ook kunnen dat we er nooit meer wat van zullen horen :-|

Vr. groeten,
Bob

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #55 Gepost op: 10 February 2008, 18:46:28 »
Het probleem van Lovers was idd mischien wel te vroeg, maar waarom ga je voor een onrendabele bestempelde lijn 4 rijtuigen inzetten. Ik denk dat  als je de boel doortrekt naar het strand en Ijmuiden-Oost opschuift naar de bocht dat het station meer opvalt en ook in de drukkere gebieden ligt. De mensen op het pont plein en draagvleugelboot valt dat dan ook op. Verder moet. Zet op het strand een goed station neer en je trekt reizigers, want de wegen naar het strand zijn zomers overvol.


Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #56 Gepost op: 11 February 2008, 14:36:57 »
Nog wat links over de staat van de lijn nu.
stations aan de Ijmuiderlijn
railtrasch
railtrasch
klik

groeten
« Laatst bewerkt op: 11 February 2008, 19:19:00 door Peter Korsten. Reden: Google Images uit laatste link verwijderd. »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #57 Gepost op: 13 February 2008, 18:44:13 »
SPOORLIJN BLIJFT ACTUEEL :D

dit staat op de voorpagina van nieuwsblad Ijmuiden
een kleine samenvatting: Mileuraad Velsen is er van overtuigd dat er weer treinen gaan rijden op het baanvak. Piet Dekker zegt dat iedere haven een spoorlijn heeft behalve Ijmuiden, maar daar komt verandering in. Ze zien toekomst in de komst van goederen uit Engeland en Denemarken. Er bijkomend dat de EU een vergoeding biedt voor het vervoer per trein.
personenvervoer: Er kan gebruikt worden gemaakt van reizgers met de ferry (in de 3de haven?) en strandbezoekers. De nieuwbouw ziet hij niet als een probleem. De spoorlijn kan achter het tankstation Hammerstein langs naar de tennishal en dan naar de 3de haven. Bijna 2 jaar terug vaarde hier de ferry IJmuiden-Harwich en er is inmiddels een genadigde voor de ferry. De lijn heeft nog wel het nodige onderhoud nodig.
reacties kun je mailen naar redactie@nieuwsbladijmuiden.nl

Daan

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #58 Gepost op: 13 May 2008, 08:39:42 »
lang niets meer gehoord van de WIJS, maar er is nieuws
zie hier http://www.wijsonline.net/nieuws.php

Daan!

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #59 Gepost op: 22 May 2008, 18:35:55 »
Er is nieuws. Herik rail wil de l;ijn onder beeckestijn leggen en dan rechtstreeks naar amsterdam. het spoor zou aftakken vanaf het pontplein. Wel moet het spoor doorgetrokken worden naar de derde haven om goederentreinen te laten rijden. het lijkt mij een raar idee. je hebt vele meters nodig om het spoor te laten zakken en het kost ook een berg. gebruik lekker het hele spoor zou ik zeggen of vernieuw het in zijn geheel en laat het aansluiten op de lijn Haarlem-UItgeest. de wijs is blij maar of ze zelf nou nog treien gaan laten rijden. ik hoop van wel. herik wil maar 2 treinen per dag laten rijden. een bij aankomst en een bij afvaart van de ferry.