Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 21:12:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Sander Fondse
Vandaag om 21:11:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
Vandaag om 21:04:03
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 21:03:55
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 20:59:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door basjuh1981
Vandaag om 20:37:40
loc rijdt niet met multimaus. door Ronald69
Vandaag om 20:34:43
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
Vandaag om 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 20:09:45
No Poirot needed. door defender
Vandaag om 19:58:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:53
Trix DXI van DC naar AC door Ben
Vandaag om 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:29:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:12:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:52:29
Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
  

Auteur Topic: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?  (gelezen 2115 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Gepost op: 31 December 2019, 18:02:42 »
Titel spreekt voor zich. Zit bij wijze van probeersel sluitverlichting in een overgenomen Ces te prutsen. Maar was het gebruikelijk dat bij het laatste rijtuig de ingebouwde sluitseinen brandden?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
    • Dwangrail.nl
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2019, 19:05:53 »
In principe werden overdag rood/witte sluitborden gevoerd aan de achterzijde van de trein.
Rode brandende lampen waren alleen in de avond en nacht verplicht.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2019, 19:09:19 »
Lang geleden, toen ik nog naar school fietste (traject Amsterdam-Haarlem) heb ik veel Blokkendozen voorbij zien komen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat de sluitlichten aan waren. Op dat traject waren alle overwegen nog handbediend en de overwegwachters hadden mede als taak om te kijken of de laatste wagen brandende sluitseinen had.
Sluitborden heb ik nooit gezien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
    • Dwangrail.nl
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2020, 00:05:15 »
En over welke jaren praten we dan?

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2020, 00:06:34 »
Rond 1960
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
    • Dwangrail.nl
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2020, 00:13:41 »
Dan zouden ze met het seinregelement van 1955 met sluitseinen gereden hebben, daarvoor kom ik ze nog met borden tegen. Op 29 mei 1959 reden de laatste blokkendozen in de elektrische dienst

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2020, 00:24:48 »
Als 29 mei 1959 de laatste dag was dan heb ik ze maar 1 schooljaar meegemaakt. In mijn herinnering was het veel langer, maar herinneringen kunnen je bedriegen als je ze niet schriftelijk of fotografisch vastlegt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2020, 07:45:45 »
Jeugdjaren duren erg lang. Zeker het eerste jaar naar een nieuwe school, want zo klinkt het. :)
Ik denk dat ik nog een exemplaar met sluitborden maak. Kan ik kiezen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2020, 09:44:43 »
De Ces is karakteristiek voor korte treinen. Bij deze korte treinen werden de sluitseinen meer gebruikt als borden.
We hadden Rood-Rood, zijnde het eind van een reguliere trein.
Dan hadden we links Rood en rechts Geel, zijnde een aankondiging van een extra trein.
Tenslotte links Wit en Rechts Rood, zijnde een extra trein.
De blokkendozen hadden wel het hele scale en borden in de stuurstandem, te weten:
2 rood-witte vierkante borden
1 gele ronde schijf
1 witte ronde schijf
Deze 4 borden konden in de lantaarnijzers geplaatst worden.
Daarnaast was nog een zogenaamde "Staartschijf" aanwezig, die kon aan een buffersteel worden gehangen.