Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 21:27:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:25:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 21:12:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Sander Fondse
Vandaag
om 21:11:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 20:59:59
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:37:40
loc rijdt niet met multimaus.
door
Ronald69
Vandaag
om 20:34:43
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 20:09:45
No Poirot needed.
door
defender
Vandaag
om 19:58:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:27:53
Trix DXI van DC naar AC
door
Ben
Vandaag
om 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 18:29:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 18:12:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 17:52:29
Roco 2025
door
hmmglaser
Vandaag
om 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Josephes
Vandaag
om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte
door
wob
Vandaag
om 16:45:11
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:53:09
RTM in 0m
door
Sven
Vandaag
om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
Vandaag
om 15:36:13
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
1795
Vandaag
om 14:36:25
Albert Modell 2025
door
Maarten.T
Vandaag
om 13:43:54
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 12:14:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting? (gelezen 2123 keer)
henk
Offline
Berichten: 22533
Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Gepost op:
31 December 2019, 18:02:42 »
Titel spreekt voor zich. Zit bij wijze van probeersel sluitverlichting in een overgenomen Ces te prutsen. Maar was het gebruikelijk dat bij het laatste rijtuig de ingebouwde sluitseinen brandden?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
AB 7216
Offline
Berichten: 1631
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #1 Gepost op:
31 December 2019, 19:05:53 »
In principe werden overdag rood/witte sluitborden gevoerd aan de achterzijde van de trein.
Rode brandende lampen waren alleen in de avond en nacht verplicht.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26739
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #2 Gepost op:
31 December 2019, 19:09:19 »
Lang geleden, toen ik nog naar school fietste (traject Amsterdam-Haarlem) heb ik veel Blokkendozen voorbij zien komen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat de sluitlichten aan waren. Op dat traject waren alle overwegen nog handbediend en de overwegwachters hadden mede als taak om te kijken of de laatste wagen brandende sluitseinen had.
Sluitborden heb ik nooit gezien.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
AB 7216
Offline
Berichten: 1631
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #3 Gepost op:
01 January 2020, 00:05:15 »
En over welke jaren praten we dan?
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26739
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #4 Gepost op:
01 January 2020, 00:06:34 »
Rond 1960
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
AB 7216
Offline
Berichten: 1631
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #5 Gepost op:
01 January 2020, 00:13:41 »
Dan zouden ze met het seinregelement van 1955 met sluitseinen gereden hebben, daarvoor kom ik ze nog met borden tegen. Op 29 mei 1959 reden de laatste blokkendozen in de elektrische dienst
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26739
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #6 Gepost op:
01 January 2020, 00:24:48 »
Als 29 mei 1959 de laatste dag was dan heb ik ze maar 1 schooljaar meegemaakt. In mijn herinnering was het veel langer, maar herinneringen kunnen je bedriegen als je ze niet schriftelijk of fotografisch vastlegt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22533
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #7 Gepost op:
01 January 2020, 07:45:45 »
Jeugdjaren duren erg lang. Zeker het eerste jaar naar een nieuwe school, want zo klinkt het.
Ik denk dat ik nog een exemplaar met sluitborden maak. Kan ik kiezen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re: Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?
«
Reactie #8 Gepost op:
01 January 2020, 09:44:43 »
De Ces is karakteristiek voor korte treinen. Bij deze korte treinen werden de sluitseinen meer gebruikt als borden.
We hadden Rood-Rood, zijnde het eind van een reguliere trein.
Dan hadden we links Rood en rechts Geel, zijnde een aankondiging van een extra trein.
Tenslotte links Wit en Rechts Rood, zijnde een extra trein.
De blokkendozen hadden wel het hele scale en borden in de stuurstandem, te weten:
2 rood-witte vierkante borden
1 gele ronde schijf
1 witte ronde schijf
Deze 4 borden konden in de lantaarnijzers geplaatst worden.
Daarnaast was nog een zogenaamde "Staartschijf" aanwezig, die kon aan een buffersteel worden gehangen.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Reden de Blokkendozen met brandende sluitverlichting?