Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 14:52:46
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 14:48:40
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 14:35:17
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
Museumdepot Beekbergen in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30

Auteur Topic: Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.  (gelezen 229341 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re:Één leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
« Reactie #450 Gepost op: 02 August 2009, 23:00:50 »
zat ik een beetje op schiermonnikoog goedkope wijn te tanken en muggen uit te schelden om maar eventjes van die stomme treintjes af te zijn, blijkt dat er zelfs daar spoor geweest is, om de duitse bunkers aan te leggen in de oorlog. Maar ja, dat was dus met duitsers en boos enzo, dus dan mag het.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #451 Gepost op: 02 August 2009, 23:21:26 »
Luitjes,

Al weer een week terug maar toch nog de volgende plaatjes. Op de heenreis naar Frankrijk overnacht in Zwitserland in Burgdorf. Daar trof ik op het station dit aan (staand met gevaar voor eigen leven op een afvalcontainer om het ding op de foto te zetten... ;)):

Verderop terug nog een plaatje geschoten van de plaatselijke coöperatie o.i.d. Ik vond het verval in hoogte van het spoor wel leuk om op de plaat te zetten:

De dag daarna naar de bestemming gereden, het meer van Annecy. Aldaar na enkele dagen het station ontdekt. Hier loopt ook de TGV en die had ik nog nooit in levende lijve gezien:

Ook nog wat ander mij niet-bekend materieel op de kiek gezet:

Over krappe bogen gesproken...... en dat voor een TGV! Gelukkig rijden ze hier langzaam:

Later in de 2e week kwam ik er achter dat het fietspad, dat langs de oever liep aan de kant van onze camping, een oude spoorlijn was geweest. Men heeft een oud stationnetje gerenoveerd als fiets-pleisterplaats en er een oude vuurloze naast gezet als monument. Verdere historie ter plekke niet bekend en ik kon er ook niet achter komen. Zoek ik nog wel eens uit:

Ik loop er niet echt op maar vindt het toch leuk dit soort dingen op te zoeken..... zeker in de vakantie. Reactie's alom uit de hoek van mijn mede-gezinsleden, maar ach, ze zijn er inmiddels wel aan gewend om met een treinfanaat samen te wonen.... ;D ;)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #452 Gepost op: 03 August 2009, 08:43:30 »
Oeh dan zag jij de EC's naar Basel voorbijkomen (y).

Mooie plaat, altijd machtig zoeen Franse diesel(die ee zel)

Gr Joost

Ja dat klopt, de EC's naar Basel. Echt machtig mooie treinen met die cc72000 ervoor! Ook een fraaie omgeving om te fotograferen, maar je moet wel goed zoeken naar stekken. Het is ook jammer dat de frequentie van het treinverkeer laag is. Maar goeed, het was zeker de moeite waard!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Anoniem

• Gast
« Reactie #453 Gepost op: 04 August 2009, 10:29:23 »
Nee, dat klopt helemaal niet ;D. De treinen op lijn 4 (zo wordt de lijn Paris - Mulhouse genoemd, erfenis van het aloude Réseau de l'Est) komen sinds de opening van de LGV Est niet meer tot aan Basel en nog maar spaarzaam tot aan Mulhouse. In Belfort eindigt het meeste tegenwoordig. EC's rijden al sinds 1997 niet meer op lijn 4, en binnenlandse IC's kennen we niet in Frankrijk ;D. Ook rijden de treinen daar tegenwoordig met CC 72100'en en niet meer met CC 72000'en. De 72100 is "rémotorisée", zoals ze dat zo mooi noemen, oorspronkelijke 72000'en zijn gestationeerd in Nevers en da's best ver van lijn 4 :).

Die plaat in Genevreuille valt weinig op aan te merken :).

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #454 Gepost op: 04 August 2009, 14:50:07 »
Wesley, bedankt voor de info. Je ziet, ik heb de ballen verstand van Franse muk. Maar het viel me wel op dat alle locs die ik gezien heb in de En voyage kleuren reden en niet (meer) in de FRET kleuren. Klopt dat ook? Ook heb ik nog een oud beestje (bouwjaar 1964 stond erop) gefotografeerd voor de trein die in Vesoul begon en naar Parijs reed van 15:20u. Als ik mijn dia's terug heb, kan ik zien wat het locnummer was.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Anoniem

• Gast
« Reactie #455 Gepost op: 04 August 2009, 20:12:51 »
Dat klopt inderdaad. Net als in de meeste andere landen van Europa is rond 2000 een scheiding tot stand gebracht tussen de reizigers- en goederendivisies. Waar het in de beginperiode zeer frequent voorkwam dat een loc van de ene "activité" een trein van de andere trok, is dat gaandeweg een zeldzaamheid geworden. Heden ten dage zijn er eigenlijk maar drie scenario's waarin dat verschijnsel zich voordoet. Ofwel is er dringend materieeltekort bij een activité en wordt er tractie ingehuurd bij een andere (of bijvoorbeeld bij verstoringen waarbij elektrisch gereden treinen over diesellijnen moeten worden omgeleid), ofwel is een loc net verhuisd van de ene naar de andere activité en is de kleurstelling (nog) niet aangepast - maar het locnummer meestal wel! Het derde geval bestaat meestal uit een pooling van verschillende reizigersactiviteiten: als op een lijn 4 CIC-treinen rijden en 2 TER's met hetzelfde materieel, wordt de tractie in een verhouding 2:1 "gemengd" ingezet.

Specifiek over de 72100-en: die zijn allemaal van CIC (Corail Intercités... hun treinen heten ook CIC en geen IC) of Proximités (zeg maar de TER-diensten), geen Fret dus. Ze zijn dat ook gedurende hun leven nooit geweest, dus hebben ze ook geen Fretkleurstelling.

Had het oude beestje een middencabine? Dan was het een BB 66000 of 66400. Die zijn wel van rond die tijd, maar het is een zeldzaamheid dat die nog reizigerstreinen van een dergelijke statuur trekken. Geen middencabine? Dan moet het bijna wel een A1A A1A 68500 zijn, en dat is al helemaal een zeldzaamheid: die horen bij de activité Infrastructure...

Joost.

• Offline Offline
    • Foto Website
« Reactie #456 Gepost op: 05 August 2009, 21:22:22 »
Nee, dat klopt helemaal niet ;D. De treinen op lijn 4 (zo wordt de lijn Paris - Mulhouse genoemd, erfenis van het aloude Réseau de l'Est) komen sinds de opening van de LGV Est niet meer tot aan Basel en nog maar spaarzaam tot aan Mulhouse. In Belfort eindigt het meeste tegenwoordig. EC's rijden al sinds 1997 niet meer op lijn 4, en binnenlandse IC's kennen we niet in Frankrijk ;D. Ook rijden de treinen daar tegenwoordig met CC 72100'en en niet meer met CC 72000'en. De 72100 is "rémotorisée", zoals ze dat zo mooi noemen, oorspronkelijke 72000'en zijn gestationeerd in Nevers en da's best ver van lijn 4 :).

Sjips, ik loop achter. De dienst is helemaal overgenomen door de TGV's dus.

Wesley, mag ik vragen hoe je aan al die SNCF wijsheid komt?
Ben je toevallig een Cheminots? ::) 8)

Anoniem

• Gast
« Reactie #457 Gepost op: 06 August 2009, 10:38:31 »
Nee hoor, ik werk niet bij 'la grande maison', helemaal niet in de spoorsector in het algemeen zelfs 8). Zoals anderen alles weten van de NS, de DB of de RhB, zo weet ik het een en ander van de SNCF. Ik volg ook enigszins de ontwikkelingen aldaar, alles puur als hobbyist.

Vorig jaar overigens nog Basel - Paris via lijn 4 gedaan, verplicht overstappen in Mulhouse dus tegenwoordig. Het kan nog wel, maar je moet goed puzzelen.

Joost.

• Offline Offline
    • Foto Website
« Reactie #458 Gepost op: 06 August 2009, 11:07:15 »
Dat is mooi, je hoort het niet vaak(helaas). Frankrijk word vaak vergeten als spoorland.
Ik heb laats een paar Loco Revue's gekocht en was verbaasd over de kwaliteit van alle banen.

Daar kunnen wij Nederlanders niet tegenop :-X

De trein van Basel naar ''Mulhouse'' is de S1 of de RE/TER naar Strasbourg ;D Dat weet ik dan weer.

Gr Joost Die als ie niet tot SBB verplicht was zeker SNCF reed.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2009, 11:11:52 door Joost Boudewijns »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #459 Gepost op: 06 August 2009, 11:17:55 »
Leuk die Franse foto's in Oktober kan ik zelf weer foto's gaan maken daar en in Zwitserland.

De reisroute word Arnhem-Basel SBB-Lausanne-Dijon Ville-Le Creusot, vooral het laatste stukje is een verrassing wat dat weer gaat zijn want daar rijd van alles al rijd er niet heel veel.

Frankrijk als spoorland?, wat materieel en infra betreft vind ik het wel boeiend, wat dienstregeling betreft vind ik het persoonlijk zwaar bagger. Treinen gaan op de gekste tijden of dagen en dan weer uren niet en dan in eens 2 treinen binnen een uur ofzo. Doe mij maar een starre dienstregeling, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Anoniem

• Gast
« Reactie #460 Gepost op: 06 August 2009, 11:25:29 »
De trein van Basel naar ''Mulhouse'' is de S1 of de RE/TER naar Strasbourg ;D Dat weet ik dan weer.

Klopt, maar RE en S1 zijn wel de SBB-aanduidingen. In Frankrijk vallen ze allemaal in de categorie TER (al dan niet TER200). Sommige TER200-diensten gaan door naar Nancy of Metz. Overigens kun je Basel - Mulhouse (vanwaar die aanhalingstekens? ;D) ook afleggen per TGV of één van de drie EC's die van Zwitserland naar Brussel gaan («Iris», «Vauban» en «Jean Monnet»).

@NDS-dinges: starre dienstregelingen zijn saai, zit geen enkele verrassing in, elke twee uur exact hetzelfde 8).

Joost.

• Offline Offline
    • Foto Website
« Reactie #461 Gepost op: 06 August 2009, 12:36:28 »
Komt hier beter tot zn recht.

Hallo,

Ne enige tijd afwezigheid ben ik weer terug in ons koude kikkerlandje.
Tijdens mijn vakantie veel treinen gezien en gehoord. Deze wil ik hier met jullie delen.

Wat info: alle foto's en video's gemaakt met een olympus fe 5010.
Wanneer mogelijk is er gebruik gemaakt van een mini statief.
Video's zijn van slechte kwaliteit omdat ik er pas later achterkwam dat hij op ruimtebesparend filmde.
Vanaf nu is de kwaliteit nog beter.

We beginnen met een filmpje. Gemaakt op het station van Rouen Rive Droite(R.D.).
Rouen is een stad in Normandië en de hoofdstad van het Franse departement Seine-Maritime. De stad telt 106.560 inwoners en ligt aan de Seine. Het oude centrum ligt op de rechteroever(Rive Droite). Het Kanaal ligt hemelsbreed ca. 70 km westelijker. De agglomeratie van Rouen telt 391.375 inwoners (1999). De stad ligt in een ''dal''. Het station Rouen R.D. ligt een behoorlijk stuk lager dan de stad. Aan weerszijden van het station duikt de trein meteen een tunnel in. Alleen het station is open. Doordat het station redelijk dicht is en er veel diesel richting Lille Dieppe en Le Havre rijdt is er een constant gezoen van ventilatoren te horen. Rouen is een echte spoorstad, aan de overkant van de Seine(Rive Gauche) is een gigantisch opstel terrein met onderhouds loodsen voor diesel en e-loks. Er bevinden hier zich meerdere draaischijven en allerlei andere bezienswaardigheden. Helaas is dit alles alleen te zien vanuit de auto.

We beginnen met een foto aan de Rive Droite. Deze Class 66 gaat zodadelijk de brug over en naar de Rive Gauche.

Bij aankomst op het station verwacht je niet dat het werkelijke station hieronder ligt:

Stationshal:

Het 1e filmpje is een compilatie van verschillende treinen.
http://www.youtube.com/watch?v=UXIXRhmzhVE

Diesel richting Le Havre

Niet alles word meer gebruikt

De brug boven is op straat niveau om een idee te geven.

Na enkele dagen in Rouen ging de reis verder naar Vitre. De poort van Bretange.
Al het verkeer van en naar Bretange passeert Vitre, daarna splitst het zich richting Rennes, Quimper of Brest via St. Brieuc.
Weinig regionaal verkeer te zien, veel TGV's heel veel.

Stations gebouw vanaf de straatkant

Typisch franse overkapping

Stations gebouw vanaf de spoorkant

Poste Vitré

Old meets new.

TER naar Rennes

1 van de bijzondere dingen deze vakantie. Terwijl ik foto's aan het maken was werd er vanuit de ''poste'' geroepen dat ik maar eens naar boven moest komen. Dat hoef je natuurlijk geen 2 keer te roepen. Dus ik naar boven, kreeg een rondleiding. De wissels worden handbediend. Alle hendels die jullie zien zijn voor de wissels. Achteraan de 2 zogeheete 'chemineux' die de boel draaiende hielden door olie enz.
De treindienstleider regelde het verkeer en gaf aan welke wissels omgezet moesten worden.

Je ziet de bui al hangen, net 2 foto's gemaakt. Begint de camera te piepen: Low battery Shut down!
Al met al een heel leuke ervaring en erg vriendelijke mensen.

Dit zijn de kabels die vanuit de post naar de wissels lopen.

Tot slot de video, helaas op halve kwaliteit..
http://www.youtube.com/watch?v=eVgqZVAIDv8

Gr Joost

Dennis.

• Offline Offline
    • De Hoekselijn
« Reactie #462 Gepost op: 06 August 2009, 13:00:02 »
Fraai station dat Rouen.

Groeten Dennis

P.s. leuke stationsomroep op de achtergrond  ;)

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #463 Gepost op: 06 August 2009, 21:27:15 »
Tijdens de vakantie in m'n favoriete treinenland langs diverse rivieren weer de broodnodige treinenimpressies opgedaan.
Op m'n website zijn wat foto's te vinden van spoorse zaken langs de Moezel en de Donau.

We zijn ook een dagje Tjechië in geweest, en daar iets gezien dat op een trein leek. Maar die foto's post ik alleen op verzoek (voor de liefhebbers van griezelplaatjes ;)).

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #464 Gepost op: 06 August 2009, 22:40:57 »
Griezelplaatsjes?, zal vast mooi wezen, posten dus zou ik zeggen 8), groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.