Ik hoop dat ik een en ander hiermee wat verduidelijkt heb.
Eigenlijk ius het heel simpel. De decoder kijkt naar het adres in het commando. Als het eerste bit 0 is, dan is het een lokdecoder met een simpel adres (1-127), is het eerste bit 1 en het tweede bit 0, dan is het een wisseldecoder. Als het eerste bit 1 is en het tweede bit ook 1, dan is het een lokdecoder met lange adressen.
Ik heb geen idee hoe een decoder zijn eigen adres precies "herkent"
... op mijn baan heb ik zowel locadressen als wisseladressen beneden de honderd in gebruik. Als ik rijd met een loc die luistert naar zijn adres 5 en ik schakel de wissel die ook adres 5 heeft met mijn centrale dan reageert de loc daar niet op.
https://dccwiki.com/Digital_packet
Kan iemand een bitpatroon laten zien (nullen en enen) van een adres 5 voor een locdecoder en een adres 5 voor een wisseldecoder.
... Er zijn twee 'adresruimten', 1 voor (mobiele) locdecoders en 1 voor (stationaire) functiedecoders (zie DCC Wiki link). In beide adresruimten mag het adres '5' voorkomen.... Een locdecoder met adres 5 negeert een commando voor functiedecoder met adres 5, en andersom ook.Het is ook vrij zinloos om een wisseldecoder het commando 'verhoog snelheid' te laten uitvoeren.
Een locdecoder met adres 5 negeert een commando voor functiedecoder met adres 5, en andersom ook.
Locadres 5: 0000 0101. -> 3e bit van rechts -> 4. -> 1e bit van rechts -> 1. -> samen 5.Wisseladres 5: 1000 0100 (127 + 5 = 132.-> 132 - 128 (-> meest linker bit) = 4 (-> 3e bit van rechts).
... even iets rechtzetten...
Ik heb de benaming aangepast.
Kijk, nu begint het me te dagen. Wisseladres 5 is dus helemaal niet adres 5, het is adres 132. (ik weet hoe binair tellen werkt)
1 1 bit die aangeeft dat dit voor een Basic accessory decoder (9bit adres is)