Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:00:24
Probleem bij inbouw decoder door Ben
Vandaag om 12:50:32
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door R1954
Vandaag om 12:23:48
Show je realistische treinsamenstelling door ES44C4
Vandaag om 12:19:12
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Bert V
Vandaag om 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Alewijn
Vandaag om 12:07:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 11:53:54
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door henk
Vandaag om 11:52:37
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:47:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 11:45:40
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 11:36:33
Speno ongeluk Stavoren 2010 door KNed
Vandaag om 11:32:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 11:18:42
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:55:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 01:10:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
05 December 2025, 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 December 2025, 22:42:09
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
05 December 2025, 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
05 December 2025, 20:12:45
19 Toen door Benelux795
05 December 2025, 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
05 December 2025, 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 December 2025, 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
05 December 2025, 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
05 December 2025, 18:22:52
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
05 December 2025, 17:20:36
  

Auteur Topic: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf  (gelezen 5074 keer)

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2019, 18:01:29 »
Arjan,

Ik hoop dat ik je goed begrijp anders hoor ik het wel.

Aad rijd analoog en daarbij staat de baan (rails) niet altijd onder spanning zoals bij digitaal, bij digitaal wordt de snelheid van de lok immers geregeld door de decoder en bij analoog gebeurt dat door de spanning te variëren van 0 tot +- 16 volt.
De aansluitingen 3 en 4 van de turncontrol leveren een constante spanning +- 16 volt en daarom moet je bij analoog deze brug ook verbinden met de voeding die je gebruikt bij de overige rails en geregeld wordt door de rijregelaar van bv 0 tot +- 16 volt en dat kan dan ook via de sleepcontacten gaan van de brug.


Je schrijft, kan dan de stroomvoorziening voor de draaischijf (aansluiting 3 en 4) het betreffende afrijspoor(tje) van spanning voorzien?
Ik zou juist anderom zien, de afrij sporen kunnen dan de brug voorzien van stroom, hiermee los je dan ook gelijk het probleem op dat wanneer je de brug 180 graden draaid dat dan de + en - tegenovergesteld komen te liggen en er kortsluiting ontstaat

Wel opletten dat de oprij sporen en de afrij sporen die tegenover elkaar liggen dan ook de spanning op de juiste kant van de rails aangesloten wordt anders krijg je kortsluiting.

Hoor dat ik het goed hebt vertaald, is wel een gepruts om dit in te typen via de telefoon.
Bij twijfels of dat ik iets niet klopt dan hoor ik het graag.

Gr Piet

Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2360
  • Oude meuk in h0
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #16 Gepost op: 25 December 2019, 20:08:04 »
Hallo Piet, je hebt mij goed begrepen  (y)
Ik ging ook uit van een analoge aansturing.
Jouw oplossing is zeker goed, maar ik vroeg mij af waarom in de gebruiksaanwijzing nergens vermeld wordt dat je de aansluitingen 3 en 4 niet hoeft te gebruiken.
In mijn idee ging ik er vanuit dat door middel van de voeding via de TC naar de draaischijf (aansluitingen 3 en 4) het afrijspoor gevoed wordt vanaf het spoor op de draaischijf. Dat heb ik dus verkeerd begrepen.
Dank voor de uitleg.
[Einde kaping  ;) ]

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #17 Gepost op: 25 December 2019, 20:56:37 »
Arjan,
Wat de aansluitingen betreft zowel voor analloog en digitaal mag de handleiding wel wat duidelijker worden

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #18 Gepost op: 25 December 2019, 22:16:17 »
Hallo Aad (en ook Piet)

Vwb de diverse aansluitingen staan er op de Website van Fleischmann een aantal mogelijk interessante aansluitmogelijkheden voor de draaischijf icm de turn control.

https://www.fleischmann.de/uploads/Unternehmen/2/Relaunch_Website/Technik-Info_Drehscheibe.pdf

Overigens als je aansluiting 3 en 4 vd Turn Control niet gebruikt, zal je brug stroomloos blijven, met uitzondering van de posities waarop je al railvoeding hebt zitten. Dat kan je ondervangen door de rijbrug rechtstreeks te voeden met je rijstroom, maar kan je soms kortsluiting krijgen met genoemde posities. Dat kan je ondervangen door een rijstroom omkeerschakelaar te gebruiken, maar die zit in de Turn Control ook al ingebouwd (onder het menu POL).

Het nadeel van het niet voeden van de brug (bij analoge rijstroom) via de Turn Control  is dat je alle afgaande sporen op de juiste manier van rijstroom moet voorzien. EN er is nog een nadeel van het voeden van de brug via de rijsporen: Die contact lippen onder de rails zijn best wel onbetrouwbaar vwb de stroomgeleiding, ze slijten (corrosie!) en ook maken lang niet altijd goed contact , waardoor je trein voor de zoveelste keer stil blijft staan. Ik herinner me dat dit probleem in wat andere draadjes ook aandacht heeft gehad (binnen dit forum).

M vr groet, Marc (die ook zon Turn Control in gebruik heeft).

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #19 Gepost op: 25 December 2019, 23:58:21 »
Hallo Marc, ik heb nu op 1 en 2 mijn trafo staan en op 3 en 4 mijn brug. Via de brug voed ik de sporen naar de ringloodsen. Mijn 3 aanrijd sporen liggen voor de brug dubbel geisoleerd en worden bediend via een andere trafo. . Bedankt voor je inbreng.  Mvg aad

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2360
  • Oude meuk in h0
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #20 Gepost op: 26 December 2019, 13:24:52 »
Hallo Aad, mooi dat je dit probleem getackeld hebt.  (y)