Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Zelf een station bouwen  (gelezen 13746 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #30 Gepost op: 08 januari 2020, 17:19:25 »
Per toeval moet ik naar Delft deze Zaterdag, dus ik kan komen kijken  :angel:

@Besselspoor
Gebruik je voor voegen grijs revell 75 steengrijs? Hoeveel moet ik dat ongeveer verdunnen en kan ik dat met een kwast tussen de tegels aanbrengen?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #31 Gepost op: 08 januari 2020, 20:20:13 »
@Bas,

Leuk, kom bij onze BMB Modulebaan maar voor een beker koffie. 😀

Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2020, 22:42:14 »
Beste mensen,

Vanavond had ik even tijd en zin om wat werk aan m'n station te verrichten. Met 3 kleuren verf heb ik het witte Lima station met rode dak een rood station met grijs dak gemaakt.

Tot op heden ben ik tevreden met het resultaat. :angel:




Natuurlijk ben ik nog niet klaar, er zijn nog veel dingen die ik wil doen en bij sommigen heb ik nog wat vraagjes over.

Ik wil:
- De basis grijs verven die er bij hoort.
- 1 of 2 grijze strepen maken in horizontale richting. Zal ik de steentjes verven? Of er een dunne strip styreen er over plakken en die verven? Wat voor lijm is dan het beste?
- dakgoten maken van halve ronde evergreen profielen en die samen de de dak rand creme kleurig verven.
- messing regenpijpen maken. Ik heb nog nooit met messing gewerkt. Wat voor dikte kan ik het beste kopen?
- alle raam en deur kozijnen grasgroen verven.
- het nog onaangetaste balkenwerkje (de 3 bakken die het dak ondersteunen) verven.
- naam bordjes wit verven en voorzien van letters. Hoe maak je letters er eigenlijk op. Ik denk niet dat verven goed zal eindigen ???.
- een schoorsteen maken.
- reclame posters maken. Ook hoe doe je dat?
- doorzichtig plastic spul achter de kozijnen lijmen als ramen.
- leds inbouwen
- lantaarntjes maken aan het station. Kopen? Zelf maken? Wat is handig?
- aan jullie vragen wat voor details er nog meer gedaan kunnen worden? Een bankje? (Hoe?).

Ik zou van de ramen grotere ramen kunnen maken door stukjes raamprofiel weg te knippen met een kniptang. Maar zal ik daar ongestraft mee wegkomen of ga ik dan geheid iets stukmaken ???

Ik wacht af op jullie adviezen.  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #33 Gepost op: 13 januari 2020, 06:11:00 »
Morgen

Allereerst het gaat in de goede richting, en veel heb je al aangegeven. (y)

Wat betreft de onderste rand en de details bij de deuren enz. wat voor materiaal stel je je daar bij voor, zandsteen of beton? Afhankelijk daarvan bepaal je een kleur, kijk om je heen dat is eigenlijk nooit gewoon grijs. Zelf gebruik ik vaak betonverf van verschillende merken, vallejo heeft een mooie, die van revel is wat bruiner en eer donker en ik heb nog een ander merk die heeft een sladekleur, die ik ook graag gebruik bij vensters.

en grasgroen bij de deur is typisch faller, ook hier eens rondkijken wat in het echt voor kleuren/deuren bij gebouwen wordt gebruikt. Meestal richting hout, is leuk om te imiteren, AK heeft een goede beschrijving voor imitatie hout. En als groen, eer donker als te veel geel.

Regenpijp kan ik vanavond even checken, ik meen rond 1 mm.

Is die elektra aansluiting links nodig?

is het leggen van stoeptegels een optie? kunnen ook van styreen zelf gesneden worden?

Zo even een paar gedachten... :D

locofiel

  • Gast
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #34 Gepost op: 13 januari 2020, 09:42:48 »
@bask185,

Leuke verassing, zo'n make-over.
De donkere kleur aan de onderste rijen wordt doorgaans bepaald door de streek.
Bij mij (Noord Kennemerland) is de klei de boosdoener. Daar wordende onderste (meestal twee) rijen grijs gehouden. Maar ook zie soms rijen geteerde stenen. Dit is tegen het opspattende modderwater.

Ik hoop, dat je hier iets aan hebt.  :)

Gr,

Dirk

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #35 Gepost op: 13 januari 2020, 10:01:45 »
Wat betreft de onderste rand en de details bij de deuren enz. wat voor materiaal stel je je daar bij voor, zandsteen of beton? Afhankelijk daarvan bepaal je een kleur, kijk om je heen dat is eigenlijk nooit gewoon grijs.
Ik wilde eigenlijk gewoon een betonnen vloer maken, dat was het plan. Omdat de basis al iets had van profiel dacht ik er aan omdat in een grijs te verven en met een andere grijs een beetje contrast aan te brengen. Het perron wordt wel gemaakt dmv huidige NS-stijl aughagen platen. Betonnen tegels met halve witte tegels langs de rand.

en grasgroen bij de deur is typisch faller, ook hier eens rondkijken wat in het echt voor kleuren/deuren bij gebouwen wordt gebruikt. Meestal richting hout, is leuk om te imiteren, AK heeft een goede beschrijving voor imitatie hout. En als groen, eer donker als te veel geel.
Rond Hoorn-Medemblik zie ik donkergroene kozijnen, verder zie ik wit (zoals Obdam) veel voorkomen en creme/beige. Ik wil de kozijnen donker groen maken en de onderste 2 panelen van de deuren wit.

Is die elektra aansluiting links nodig?
Nee. Zou een bloembak er mooi overheen passen?  :P

is het leggen van stoeptegels een optie? kunnen ook van styreen zelf gesneden worden?
Wel een interessante. Ik heb nog een plaat styreen liggen die ik nog niet gebruikt heb. Alleen is die nu weer 2mm dik en ik kan hiervoor wel iets dunners gebruiken?

Zo even een paar gedachten... :D
Nou ze worden gewaardeerd hoor  ;)

@Dirk
Ik denk dat ik voor een grijze streep ga, maar zal ik de tegels zelf verven of er een geverfde strookje tegen de muur plakken zodat je daar het steen motief niet meer ziet?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

locofiel

  • Gast
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #36 Gepost op: 13 januari 2020, 10:10:33 »
Wordt de laag dan niet te dik met een strook styreen? Misschien toch verven.


Gr,

Dirk

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #37 Gepost op: 13 januari 2020, 10:18:47 »





Het preisertje moet wel een hele grote stap omhoog nemen als hij de deur rechts in wil gaan. Omgekeerd: een hele grote stap naar beneden.
Ik hoop dat ik duidelijk ben. Het gebouw staat misschien net te dicht op de trap.
Jeroen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #38 Gepost op: 13 januari 2020, 16:10:13 »
Wordt de laag dan niet te dik met een strook styreen? Misschien toch verven.
Dat wordt zeker weten verven. Ik had ff de bouw van de van Gent Loods opgezocht van Hoekdam. Die muren bestaan uit 3 lagen. Styreen basis laag, nog een extra laag styreen voor uitstekende muren en aughagen platen op laag 1 en laag 2 geplakt. De uitstekende betonrand is verzonken in laag 2 zodoende steekt hij helemaal niet meer zo ver uit.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #39 Gepost op: 13 januari 2020, 19:07:20 »
Ook ik gebruik styreen, 1mm en 0,5mm dik. Voor de baksteentjes maak ik gebruik van prints van Scalescenes, ook voor de dakpannen en leien.
Voor het glas gebruik ik verpakkings materiaal.

Gr. Bert.






Ronald1974

  • Gast
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #40 Gepost op: 13 januari 2020, 19:39:01 »
Hoi Bas,

Dat wordt zeker weten verven. Ik had ff de bouw van de van Gent Loods opgezocht van Hoekdam. Die muren bestaan uit 3 lagen. Styreen basis laag, nog een extra laag styreen voor uitstekende muren en aughagen platen op laag 1 en laag 2 geplakt. De uitstekende betonrand is verzonken in laag 2 zodoende steekt hij helemaal niet meer zo ver uit.

Bas

Nog even terug gekeken.
Het is precies zoals je zegt een laag styreen met daarop de muurplaat, of een extra laag styreen voor de uitstekende muur delen.



Met dit als resultaat.



Ben benieuwd van wat je allemaal nog met het Lima stations gebouw gaat doen.

Mvg Ronald Hofmeester.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #41 Gepost op: 13 januari 2020, 21:13:21 »
Ik heb vandaag alleen maar 3 en een beetje grijze streep geverfd. Had met de eerste ronde nog een rijtje verkeerde tegels te pakken  :-[ die heb ik weer rood geverfd maar ik moet ze nog met verdunde grijze verf doen (wetwashen heet dit?).

Ik heb ook het een en ander van de basis weggehaald zodat ik het station een paar mm kan opschuiven. Daar ben ik nog niet helemaal blij mee. Misschien dat ik het station op de originele plek hou, maar de trap treden ophoog met styreen. Dan hoeven de preisertjes niet zo'n grote moeite te doen.





Ik wilde eerst maar 1 streep doen, want sjezus wat een monniken werk en nu heb ik toch 3 en een beetje  :angel:
Ik vind het wel veel toevoegen, moet ik zeggen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #42 Gepost op: 14 januari 2020, 10:40:13 »
Ik ga vanmiddag na werk ff naar de modelspoorwinkel, wat moet ik allemaal hebben?
- evergreen C profiel voor dakgoten.
- 1mm messing buis/staaf
- donker groene verf
- bloemen voor in de planten bak

Ik dacht er ook aan om nog wat styreen te kopen. Ik wil in ieder geval een plantenbak maken en een paar bankjes. Wat voor diktes zal ik daar voor gebruiken?

Also... ik koop nu alleen nog maar die blauwe revell akryl verf, ik heb ergens nog een pot of 40 van revell enamel potjes over waarvan de helft waarschijnlijk is opgedroogd. Ik wil langzamerhand mijn olie verf door akryl verf uitfaseren. Alleen die revell akryl dingen kosten ongeveer €2,30 p/s bij de dealer en ik vind dat best aan de prijs. Kan ik die elders goedkoper scoren? Of kan ik beter elders een hele verf set van een ander merk aanschaffen ofzo?

Ik wilde vanavond ook beginnen aan mn schoorsteen. Het plan is om er eentje uit te snijden van aughagen baksteen plaat. Ik weet alleen nu al dat ik waarschijnlijk geen mooie randen ga krijgen als ik ze niet schuin afsnij onder 45 graden. Is daar nog een truukje voor? Het lijkt me moeilijk om dat schuin af te snijden, dat spul is al moeilijk hard genoeg om recht af te snijden.

Ik weet ook nog niet hoe ik een mooie overgang tussen de bakstenen daken en de schoorsteen kan maken. Het meester plan is om er een beetje houtvuller met wat houtlijm er tussen te smeren.

In iedergeval.. tot de geplande update van vanavond,

Bas.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #43 Gepost op: 14 januari 2020, 11:37:24 »
Humbrol 14ml gaat bij mijn 'huisleverancier' ModelBouwCompany in Koedijk voor €1,99 over de toonbank.
Zelf heb ik ook nog een voorraadje, maar ik gebruik steeds meer acryl verven van Vallejo Model Air (airbrush) €1,35 en Model Color (penseel) €1,45 per flesje van 17ml.
Lijkt duurder maar je kan veel kleuren uit één flesje en het werkt veel makkelijker :)
Zelf gebruik ik vooral de Model Air, ook met de kwast, omdat je daar lekkere dunne lagen mee aan kunt brengen, zonder veel te moeten verdunnen. De Model Color is vrij dik naar mijn mening.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Zelf een station bouwen
« Reactie #44 Gepost op: 14 januari 2020, 11:52:18 »
Gewoon recht afsnijden en over waterproof schuurpaier halen om er de 45 gradenhoek in te maken.

Moet goed gaan....