Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Een klein stukje Scotland  (gelezen 20418 keer)

Daniel Caso

  • Gast
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #60 Gepost op: 07 januari 2020, 17:03:58 »
Ik zou zekker doen maar

1) Als mogelijk liever glas. Plexiglass wordt iets geel met de jaren.

2) Wel zo dat kan makkelijk verwijderd wanner je wilt. B.v. als je of een bezoeker foto's van wil nemen.

Daniel


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #61 Gepost op: 08 januari 2020, 17:16:45 »
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb alleen 3 problemen met echt glas.
  • De plaat moet tegen de voorzijde aan gemonteerd worden. Er moeten dus gaten in geboord worden. Met glas... vind ik dat eng.
  • Glas is kwetsbaarder dan plexiglas.
  • Glas is 2x zo zwaar als plexiglas

En mocht na jaren plezier geel worden, dan vervang ik het of verwijder ik het.

In ieder geval ga ik kijken of ik wat betaalbaar plexiglas kan scoren.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #62 Gepost op: 08 januari 2020, 17:30:54 »
Plexiglas geeft altijd spiegelingen en vertekeningen van het getoonde. Ik vind het persoonlijk helemaal niks als een baan alleen via plexiglas te ‘bewonderen’ is.
No dress rehearsel, this is our life.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #63 Gepost op: 08 januari 2020, 18:17:17 »
Hmm 'valid point' maak je daar. Dat wist ik eerlijk gezegd niet  :police:

Maar kan je in glas gaten boren? ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Daniel Caso

  • Gast
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #64 Gepost op: 08 januari 2020, 19:19:54 »
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb alleen 3 problemen met echt glas.
  • De plaat moet tegen de voorzijde aan gemonteerd worden. Er moeten dus gaten in geboord worden. Met glas... vind ik dat eng.
  • Glas is kwetsbaarder dan plexiglas.
  • Glas is 2x zo zwaar als plexiglas

En mocht na jaren plezier geel worden, dan vervang ik het of verwijder ik het.

In ieder geval ga ik kijken of ik wat betaalbaar plexiglas kan scoren.

Bas



Ik snapt het, Bas. Maar  de horizon is iets breder.

Tenzij je thuis kinderen hebt die graag indoor-honkbal spelen, is er een gemakkelijke oplossing: een aluminium, kunstof of houten U-profiel gelijmd en geschroefd langs de voorkant van de doos onder en boven.
Dat accepteert zonder problemen een 3 mm glas dat ook als een schuifdeur functioneert.
Dat is niet duur en makkelijk te maken.
Het glas moet natuurlijk wel de randen geschuurd hebben.
Als het kan het is nog beter anti spiegel glas.

Ook plexiglas komt in anti spiegel versie.

Daniel









bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #65 Gepost op: 10 januari 2020, 22:26:12 »
Heren,

Ik vind op maat gezaagd glas nogal prijzig. Ik had een site gevonden die goedkoop leek. Ik kwam uit op 17€ maar zij hadden aanvullend nog een bedrag voor 35€.

Tenzij iemand een leuk adresje heeft voor me, gaat het glas onderop m'n todo lijstje.

Ik heb vandaag post gehad maar niet alle post. Ik heb de ledstrip binnen, maar nog niet de mosfets om ze aan te sturen.

Ik heb ze wel al er in geplakt met de zelf klevende strip die er op zit.

Ik heb nog een extra druppie Bison kit gesmeerd aan de draadjes kant. In het plafond heb ik een 'chirurgische incisie' gemaakt en de draden er door heen gepropt.

Met de elektronica had ik eerder al een beginnetje gemaakt.



Tot nu toe zit er een screwbase voor een arduino nano en een H brug voor de baan spanning. Rechts komt nog een zelf bouw printje voor de mosfets voor de ledstrip en voor de stroomdetectie. De 12V voeding komt links te hangen.

Ik heb met SW ook nog voortgang geboekt. Ik kan nu pwm signalen genereren adhv een software timer. Zo kan ik slechts met 1 timer meerdere pwm uitgangen naar keuze creëeren. Dit consumeert wel wat performance maar ik heb het nodig. Maandag kan ik hiervan een code snippet tonen, het is ontzettend weinig en simpel  ;D.



Om veel draadjes aan elkaar te koppelen zoals bijv de 12v maak ik gebruik van metalen schroef oogjes met daartussen ijzerdraad. Aan ijzerdraad kan ik heel gemakkelijk draadjes solderen. Dit principe gebruik ik ook voor ringleidingen. Aanvullende gebruik ik ook kopertape voor de ground. Ik moet er alleen op letten dat deze de stromen wel aan kan. Het is namelijk erg dun spul.

De 2 modules worden verbonden met steekbare kroonstenen. Deze doen wat ze moeten doen, maar het is soms lastig om ze echt in elkaar te steken vanwege de wrijving. Het is dat ik ze nog had liggen, maar ik raad dit niet aan voor module banen.

Er kwam op m'n strookje ook nog een vreemde eend kijken.


Deze malle eend had een tijdje op de spoorclub gelogeerd en ik had hem deze week maar weer mee genomen voor vitrine dienst.

Wel ga ik deze trein af en toe afwisselen met de class 156.
Ik hoop dat ik met de volgende update de trein kan laten rijden en het kan laten onweren  ;D.

Morgen eerst even buurten in Rijswijk (y)

Tot de volgende weer,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #66 Gepost op: 11 januari 2020, 03:19:12 »
Bedankt weer jos ;)

Ik heb voor vandaag de laatste update. Ik heb m'n graspolletjes gelijmd te samen met wat mosjes op de rechterzijde. En ik heb over over het hele ding houtlijm/water gedruppeld. Was wel ff een karwijtje, werd nog 4x gestoord in de tussentijd... En dan was ik weer kwijt waar ik was met m'n pippet ???

Ik denk dat ik in de toekomst maar beetje bij beetje vergroten en dan meteen verlijm  ::)

Afin:




Ik zal niet verrast zijn als ik morgen een kwart van m'n vlokken kan wegblazen maar ik hoop op het beste. Hoe kan je eigenlijk het makkelijkste die vlokken lijmen??

Ik weet ook nog niet of ik helemaal gelukkig ben met de mosjes. Of het komt door de structuur of de kleur, ik krijg er geen realistisch gevoel bij.

Maar laten we eerst wachten tot de lijm droog is.

Allen, een fijne avond en een goede nachtrust toegewenst,

Bas

Sorry maar die kleuren zijn geweldig! Zo heftig is de natuur soms. Misschien dat ik de vlokken (struiken? plantjes?) hoogstens kleiner zou maken. In die noordelijke streken zijn planten gemiddeld kleiner dan bij ons, het doet er allemaal langer over om te groeien en dan heb je ook nog de schapen, die er letterlijk geen gras over laten groeien.

Wordt hoe dan ook een gaaf baantje hoor.  (y)
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 03:27:13 door clickmaniac »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #67 Gepost op: 22 januari 2020, 22:11:02 »
Ik heb vandaag de Mallard kunnen laten rijden met de elektronica  (y) :laugh: :laugh: :angel:

Ik heb nog een "catastrophale" doch onvoorzienbare fout gemaakt met de elektronica. Ik heb dus een printje gemaakt voor de stroom detecties en die werkte ook nog!! Daar was ik niet helemaal zeker van, hehe.

Alleen het euvel...

De linker stroomdetectie werkte goed. De rechter stroomdetectie werkte ook, maar alleen als de trein naar links reed. En hoe komt dat?
Ik heb dit circuit gebruikt omdat dit circuit relatief het makkelijkst was te bouwen.




Ik maak gebruik van de arduino's interne pull up weerstanden. Deze trekken de input omhoog naar de 5V. Als de trein stroom trekt, gaat de optocoupler geleiden en wordt de arduino input naar 0 getrokken. Het is tevens ook erg vervelend dat de trein merkbaar langzamer rijdt door de 1.4V spanningsverval van de diodes.

Nu werken mijn optocouplers in 1 richting. Dit zou met digitaalspanning geen probleem zijn omdat die ompoolt. Nu stuur ik hem aan met PWM en daar klapt de polariteit niet om. Dus de stroomdetectie werkt in 1 richting. Dit is 100% fixbaar door 2 draadjes om te draaien.

Voor bedrijf maakt dit gelukkig niet uit. De class 156 is namelijk zo lang, dat ik niet gebruik kan maken van 1 van de 2 stroomdetecties. Gelukkig kan ik in de niet gedetecteerde richting stoppen op tijd basis. En de andere kant op kan ik wel op de detectie stoppen. Zo loop ik nooit risicio dat de trein van de baan afrijdt.

Ik kon met een demo programmaatje via mn laptop en de terminal de trein aansturen. 'L' was links en 'R' was rechts en verder kon ik een getal tussen de 0 en 255 invoeren.

if(Serial.available()) {

delay(3);
byte received = Serial.available();
pwm = 0;

switch(received) {
case 3:
pwm += (Serial.read() - '0') * 100;

case 2:
pwm += (Serial.read() - '0') * 10;

case 1:
byte b = Serial.read();

       if(b == 'L'){digitalWrite(dirPin1, HIGH);digitalWrite(dirPin2,  LOW);Serial.println("Left" );}
else if(b == 'R'){digitalWrite(dirPin1,  LOW);digitalWrite(dirPin2, HIGH);Serial.println("Right");}
else if(b == 'S'){Serial.println(digitalRead(inputL));Serial.println(digitalRead(inputR));}
else {
pwm += (b - '0');
analogWrite(pwmPin, pwm); }
break; }

Serial.print("pwm = "); Serial.println(pwm);

messageSend = false;
timeStamp = millis(); }

Ik baalde wel een een klein beetje, want ik was erg geinteresseerd in de relatie tussen pwm en snelheid. Ik wil weten vanaf welk pwm nivo de trein begint met rijden en als ik dat weet kan acceleratie en deceleratie curves programmeren. Met maar 1 stroomdetectie kan ik moeilijk de snelheid bepalen. Het kan alleen als ik telkens de trein op het zelfde punt laat beginnen.

Omdat China nog steeds niet mijn voeding had geleverd, had ik er eentje gepakt die ik nog tegenkwam. Dit was alleen een 5V voeding en de trein reed zo hard niet  :o.

Vrijdag aanstaande wil ik in ieder geval de stroom detectie 'repareren' een 15V voeding gebruiken en alle snelheden ed vastleggen. Dan wil ik met een beter test programma in 1x de hele trein ijken :police:

Klik op mij voor een filmpje!.

Dus mensen, dit weekend post ik een filmpje van een goed rijdende class 156. Misschien met werkende ledstrip dat wordt ook nog wel een karweitje om die kleuren goed te krijgen  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #68 Gepost op: 22 januari 2020, 23:06:16 »
Nu werken mijn optocouplers in 1 richting. Dit zou met digitaalspanning geen probleem zijn omdat die ompoolt. Nu stuur ik hem aan met PWM en daar klapt de polariteit niet om. Dus de stroomdetectie werkt in 1 richting. Dit is 100% fixbaar door 2 draadjes om te draaien.
Daar is maar één goede oplossing voor: de juiste opto's toepassen die in 2 richtingen werken, zoals in het schema staat. Ook bij digitaal is dat nuttig omdat je dan een continue melding hebt en niet één die 5000 keer per seconde aan en uit gaat.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #69 Gepost op: 23 januari 2020, 07:43:57 »
Klaas, je hebt gelijk. Ik ben ook nooit een fan geweest van optocouplers. Er zijn er te veel soorten van. Die op mijn werk zijn zo capacitief dat ze meer dan een ms blijven werken nadat je de led uit zet. Ik heb deze dingen, de 4n35 van de hobby site, Kiwi en die had geen anderen. Ik heb altijd al geweten dat mijn eerste optocouplers de verkeerde zouden zijn  :'( en ik had gelijk. Het is altijd zo'n gedoe om ze in huis te halen. Farnell is voor als particulier geen optie en ik mag niet via werk bij ze bestellen, China dat duurde me te lang en Conrad moet weer €5,- verzendkosten zien. Ja dan maar een andere optocoupler.

Alleen voor digitaal spanning zou ik ze zo weer kopen. Die 5000x per seconde maakt voor de Arduino geen drol uit. Voor een goede detectie moet je zowieso een software systeem inbouwen die geen false meldingen kan veroorzaken. Je kan een detector op 'bezet' zetten met de eerste beste puls die je krijgt en hem weer vrij geven als hij minimaal 5 secondes geen pulsen gezien heb.

Bas.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #70 Gepost op: 23 januari 2020, 08:49:21 »
Bas, je hebt gelijk dat het pulsen van de ingang geen probleem hoeft te zijn als je een afvalvertraging inbouwt. Kan in hardware of in software. 5 seconden lijkt me redelijk lang, ik doe meestal 1 of 2 seconden.

Verzendkosten zijn inderdaad een struikelblok als je dingetjes bestelt die maar een paar dubbeltjes kosten. Ik spaar elektronicabestellingen altijd op tot ik een redelijk bedrag heb. Als je dan toch nog verzendkosten hebt wegen ze relatief minder zwaar door.

Als je nog meer van die opto's op voorraad hebt kun je er ook twee parallel zetten. Waarbij je dan de diodeingangen tegengesteld aansluit.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #71 Gepost op: 25 januari 2020, 00:06:39 »
@Klaas ik heb advies nodig over iets. Ik heb mn 5V voeding vervangen door een 12V en nu gaan ze vol gas. (y)

Ik zit voornamelijk met de frequentie te spelen. Alle midden frequenties zijn verschrikkelijk en wil ik niet gebruiken. Zoemend geluid waar je gek van wordt.

Ik had ook 30Hz geprobeerd en daar reden ze als een zonnetje op bij de lagere snelheden. Toen gingen ze al rijden bij ~30/255 dutycycle terwijl ze bij de hoogste frequentie van ruim 30kHz pas rond ~110/255 dutycycle. Op 30kHz hoorde ik hem bijna niet meer. Op het gebrom na bij 30Hz, zouden de in te bouwen lampjes ook gaan flikkeren als een kerstboom.

Wat natuurlijk ook zo is, nadat een trein eenmaal op gang is op 30kHz kan je de duty cycle terugschroeven. De trein heeft dan alleen maar een kort aanloopje nodig. Als ik mijn bevindingen zo zie, doet een lopi dit ook intern volgens mij.

Wat is nu wijsheid om te doen? Met pwm kan ik dus geen stille trein hebben die én goed rijgedrag heeft én geen kerstboom wordt. En om nou elco's in die trein te zetten...

Als ik de huidige elektronica wil blijven gebruiken, kan ik op 30kHz rijden en proberen een goede optrek curve te maken.

Of ik verlaag de baan spanning met een extra dc dc converter.

Of ik bouw een decoder in, maar dat kost weer geld  ::).
Deze optie haalt vragen boven water. Kan je een esu V3.0 aansturen met pwm? En zou dat alle 3 problemen oplossen?

Dus Klaas (en anderen natuurlijk) wat is nu wijsheid?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #72 Gepost op: 12 februari 2020, 23:06:07 »
Ik heb nog een klein updatetje voor jullie.

Ik heb de trein pendelend. Dat heb ik uiteindelijk voor elkaar gekregen met 31kHz en een optrek/afrem curve. Deze curve is wel specifiek voor deze trein en de andere treinen rijden er niet goed op. De class 156 heeft namelijk uitzichzelf al geen vliegwiel en beroerd rijgedrag.

Ik ben de laatste twee dagen bezig geweest met de verlichting. Dat is moeilijker dan het lijkt. Ik had het eerst super wetenschappelijk aangepakt. Ik had tabellen met rgb waardes die overeen kwamen met een bepaalde kleur temperatuur. Deze temperatuur regelde ik samen met een algemene helderheid. Hoewel het wel werkte zoals ik had bedoeld, waren de kleuren niet mooi. Ik had noch een rooie ochtend gloed noch een blauwe lucht. Het leek allemaal teveel op elkaar.

Nu ben ik dus weer trial en error gegaan en heb daarbij beduidend betere resultaten behaald.

De rooie ochtend gloed (is roder in het echt)


Halverwege de middag


in de avond


en in de nacht. (lichter in het echt)


Ik heb ook de onweer 'state' getest en deze werkt ook. Ik kon op willekeurige momenten een flits geven van 100ms en ~1 seconde later komt de donder. De donder (en regen) moet ik nog doen. De elektronica heb ik al binnen.

Ik heb met deze verlichting wel een ander probleem. Ik gebruik de Arduino analogWrite functie en daarmee hardware PWM om de licht sterkte te regelen. De stapjes tussen de dutycycles is veels te groot. 's nachts staat blauw op 1/255 en de rest is uit, maar zodra ik de witte inschakel op 1/255 dan lijkt net of er al 1 uur voorbij is. Vanaf dat punt zie je duidelijk de stapjes in lichtsterkte.

Als ik eerlijk ben naar mijzelf kan het niet door de beugel. Het nieuwe plan is om software pwm te gaan toepassen met een absolute minimale frequentie van ~70Hz. De software pwm kan ik dan met meer stapjes regelen. Het vergt alleen het maximale van de Arduino. Gelukkig hoeft deze niet zo heel veel te doen.

Het backup plan is om gebruik te maken een een PCA9685 pwm driver boardje. Deze heeft een resolutie van 12bit ipv 8 bit van de arduino. Dus de resolutie gaat dan van 256 stapjes naar 4096 stapjes en het kost 0 performance  (y).

Als het geluid is ingebakken, zal ik eens proberen om een filmpje te maken. Ik heb niet echt een goede klankkast constructie dus ik heb niet te hoge verwachtingen. Het lijkt me wel gaaf als ik het straks kan laten regenen en donderen in de slaap kamer  :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #73 Gepost op: 14 februari 2020, 09:10:22 »
Ik heb gister nog wat kunnen spelen met de verlichting. En de resultaten waren best interessant. Ik ben verder gekomen maar heb nog niet de finish gehaald.

Met een timer ISR die elke 75/16.000.000s draait, kon ik tot ca 3000 stapjes maken. Tot 4000 ging, maar dan deed de rest van m'n programma het niet meer. 1024 stapjes bleek ook aanzienlijk te weinig zijn.
ISR(TIMER1_COMPA_vect) {
static unsigned int i = 0;
static byte j;

if(i == 0) {
PORTB |= (1 << redPin) | (1 << bluePin);
PORTD |= (1 << whitePin);
}

if(i == redPwm)   PORTB &= ~(1 << redPin);
if(i == bluePwm)  PORTB &= ~(1 << bluePin);
if(i == whitePwm) PORTD &= ~(1 << whitePin);

i += 1;
if(i == 3000) i = 0;

j+= 1;

if(!(j % 255)) { // elke ~1.2ms
j = 0;
// rest software timers
De teller 'i' wordt elke ~4,69us (micro seconde) opgehoogd. Wanneer hij 3000 is , wordt deze weer gecleared naar 0. Wanneer i gelijk is aan 0 begint een cyclus, dan worden alle leds aangezet met de PORTx instructie. Wanneer 'i' gelijk is aan een van de ingestelde dutycycles wordt een van de kleuren weer uitgezet.

Het was wel ff een karweitje om de juiste waardes te zoeken. Ik moest met 2 waardes spelen. Met het OCR1A register stel ik frequentie in van het interrupt. Als ik deze te klein maak, dan is er niet genoeg tijd over voor andere processen. En die de stapgrootte (de 3000) moest ik instellen. Hoe groter de stapgrootte is, hoe kleiner de frequentie is.

Ik heb berekend (niet gemeten) dat de frequentie is:
F=1/T | isr F|kloksnelheid | stapjes
    1 / ( (75 / 16.000.000) * 3000) = 71Hz

Als ik recht naar kijk zie ik hem niet flikkeren, maar mijn ooghoeken vertellen m'n brein wat anders. Het kan zeg maar net aan door de beugel. De stapgrootte van de leds kan je in het lage gebied nog steeds een klein beetje zien maar in het hogere niet meer. Dus nogmaals, ik ben ver maar nog niet op de finish. Voor nu wordt het zo, totdat ik weer eens post krijg. Ik heb namelijk 5 PCA9685 drivers besteld:

De belangrijkste


van nxp website
Ik kan met deze dus 4096 stapjes krijgen op meer dan 1kHz met nauwelijks performance van de Arduino. Ik verwacht dat ik in de ondergrens van de dutcy cycle nog steeds minimaal de eerste stapjes kan waarnemen maar niet dat het 'significant hinderlijk' is. Als de nood dan nog steeds hoog is, kan ik nog een 16bit nauwkeurige pwm driver kopen  :police:

Ik wil dit weekend de geekreit mp3 module gaan aansluiten op de baan en een gat zagen voor de speaker (3W). Deze baan komt uiteindelijk met het dak tegen het plafond aan met minimale speling dus boven op kunnen de speakers niet. Ze kunnen dus alleen in de achterwand achter het karton. Ik denk dat ik ze richting het karton plaats en van hout een kleine klankkast maak voor achter de speaker. Ik ben niet zo'n expert op het gebied van audio  ;D. Ik vraag me wat ik behalve regen en onweer geluid nog meer kan doen. Toen ik in de highlands wandelde was het echt doodstil ???.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #74 Gepost op: 02 mei 2020, 23:19:11 »
Ik heb volgens mij ooit een filmpje beloofd van de pendelende trein een lange lange tijd gelee.

<a href="https://www.youtube.com/v/UsA9TwBBQGo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UsA9TwBBQGo</a>

Ik heb nu eindelijk de PCA9685 pwm driver achter de baan geprakt. Ik zat er een beetje tegen aan te hikken en nu ik het gedaan heb, weet ik weer waarom...

De frequentie staat op 200Hz dus je ziet de leds niet flikkeren in het echt. De trein pendelt goed, ik moet alleen de lucht kleurtjes nog een beetje fine tunen. Ik heb besloten het geluid achterwege te laten. Ik heb niet zin om er weer een printje in te knutselen etc etc... De baan staat me een beetje in de weg in de treinkamer en ik wil nu graag dat hij af komt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)