Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Marc tramt
Vandaag om 22:02:47
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:00:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Duits transport, waar in NL? door Eelco Storm
Vandaag om 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: Veerboten  (gelezen 10018 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Veerboten
« Gepost op: 21 November 2019, 12:20:41 »
Dit krijg ik net door van SpoorPro,

De veerpont tussen Duitsland en Denemarken neemt op 15 december voor de laatste keer een trein mee. Deze Vogelvluchtlijn is een van de laatste spoortrajecten in Europa die gebruik maakt van zo’n spoorpont. Slechts enkele decennia geleden werd het concept varende trein nog in veel landen toegepast, maar inmiddels is het met uitsterven bedreigd.
In Nederland voer er tot in de jaren tachtig nog een spoorpont over het IJ, en langer geleden tussen de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden en tussen Enkhuizen en Stavoren. Duitsland kende tot voor kort ook nog een treinverbinding met Zweden via een spoorpont, maar sinds die is opgeheven vaart er alleen nog zo’n pont vanuit Duitsland naar Denemarken. Nu nog drie keer per dag op en neer tussen het Duitse Puttgarden en Deense Rødbyhavn. Na 15 december is ook dat verleden tijd en vaart er in Europa alleen nog een spoorpont tussen het Italiaanse vasteland en Sicilië. Website Treinreiziger.nl maakte alvast een laatste rit met de Duits-Deense Vogelvluchtlijn.
De Vogelvluchtlijn is vernoemd naar de route die trekvogels afleggen. In 1963 werd het traject tussen Hamburg en Kopenhagen in gebruik genomen nadat ruim 100 jaar eerder de eerste plannen ontstonden. Tussen de havens van Puttgarden en Rødbyhavn vaart een sindsdien een veerpont over een afstand van 19 kilometer met zowel auto’s als een treinstel aan boord. De overtocht neemt ongeveer drie kwartier in beslag.
De treindienst is een samenwerkingsverband tussen Deutsche Bahn en zijn Deense collega DSB. Het schrappen van de spoorpont maakt deel uit van de voorbereiding op de bouw van een nieuwe weg- en spoortunnel tussen Duitsland en Denemarken. De bouw van deze tunnel, die in 2028 klaar moet zijn, gaat volgend jaar van start. Tot de opening van de tunnel wordt de route van de intercity-verbinding tussen Hamburg en Kopenhagen tijdelijk verlegd.
De trein rijdt daardoor straks weliswaar via een flinke omweg, maar wel zonder een tussenstop van 45 minuten voor de boot. Ondanks de langere route, die onder meer via Flensburg en over de Grote Beltbrug voert, duurt de totale reis ongeveer een kwartier korter en 4 uur en 40 minuten in totaal. Als de tunnel tussen Duitsland en Denemarken klaar is, kost een enkeltje Hamburg-Kopenhagen nog maar 2,5 uur.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2604
Re: Veerboten
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2019, 13:13:18 »
hmm, daar gaat weer een stukje jeugd sentiment  :'( de eerste keer was ik 11 toen ik met die pont mee ging. ik vond het altijd weer een hele happening als we met de trein de boot op gingen!

edit: maar even in het archief een 2tal foto's op geduikeld.. niet de beste maar ach, het gaat om het idee  ;D mocht dat hier niet horen, dan mogen ze ook gerust er weer af



station putgarden, het was al behoorlijk donker. zomer 1990



het op rijden op de pont. zomer 1990

« Laatst bewerkt op: 23 November 2019, 00:13:22 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7173
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Veerboten
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2019, 13:36:09 »
In 2014 nog gebruik gemaakt van deze verbinding, op de terugweg uit Noorwegen.
Het was toen al een verlopen bende, met name in Puttgarden stonden de berkjes metershoog op het perron.

Maar het had wel wat, zo'n uurtje varen. Even onthaasten, een hapje eten, potje bier erbij.
Nu dus bijna verleden tijd.
De wereld wordt kleiner.

En een stukje saaier.

hilsen
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Veerboten
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2019, 13:52:02 »
Afgelopen jaar op de heenweg op de pont nog een Deense trein op de boot naar Denemarken toe naast de auto. Stukje nostalgie dat verdwijnt. Vreemd dat het op 15 december stopt terwijl de tunnel er nog lang niet is(misschien te maken met de nieuwe dienstregeling?)
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Veerboten
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2019, 18:38:14 »
Jammer dat die treinveerverbinding verdwijnt, ik vond het een aangename onderbreking van de treinreis.
In 2009 heb ik er wel een foto gemaakt.


Groeten van Teun
Groeten van Teun.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Veerboten
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2019, 19:32:42 »
Was dus ook een mooi thema om maar eens wat te gaan bouwen ;D



Grt Maurice

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Veerboten
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2019, 00:27:39 »
In 1998 es een retourje Hamburg <> Puttgarden gemaakt aan boord van een IC3.
Op de terugweg mocht ik mee  in de stuurpost met de Locführer en een bakkie gekregen van de treinbegeleider.
(Had ik een gesprek mee gehad in afwachting op het uitrijden van de trein uit de boot. Het station was onbemand en kon er toen geen IC toeslag kopen.)
Het sneeuwde tijdens te terugweg tussen Puttgarden en Lübbeck.

Leuke ervaring,

Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Veerboten
« Reactie #7 Gepost op: 22 November 2019, 01:20:32 »
Eenmaal in Puttgarden geweest doordat ik in de jaren 80 vanuit Hamburg de ochtendtrein naar West Berlijn gemist had en dus uren moest wachten op de middagtrein (Hamburg-West Berlijn reed 3 keer per dag transit door de DDR). Om de tijd te vullen een retourtje Puttgarden over de vogelfluglinie gemaakt, heen met een IC met 2 locs van de serie 218 ervoor, hangend uit een raam vanuit het eerste rijtuig was dat puur genuss.
In Puttgarden een oponthoud van ongeveer 10 minuten en met een D trein die uit dezelfde boot kwam waar ik de Intercity in zag verdwijnen terug naar Hamburg waar ik net op tijd was om door te kunnen naar Berlijn, wat overigens een heel ander sfeertje gaf.
Groeten,
Richard

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Veerboten
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2019, 11:20:25 »
10 jaar geleden met de pont overgestoken naar Denemarken. Tijdens een motorvakantie. Leuke etappe van de reis. Trein en water is sowieso mijn ding (Wadlander), in het groot en het klein.
Jammer dat ook dit verdwijnt. Jeugdsentiment, romantiek, noem het zoals je wilt. Het verdwijnt en alleen de herinnering blijft.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3362
Re: Veerboten
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2019, 12:48:46 »
Denemarken, veerponten en spoor, daar noem je een combinatie!

Zoek eens op Evp.dk, de website van Erik V. Pedersen. Niet alleen DSB, maar ook regionale spoorwegen (privatbaner), veerboten en vuurtorens.

Pedersen zal tegen de 80 jaar lopen en is al vroeg begonnen te fotograferen.

Verder hoop ik dat de Wadlander nog wat in de planning heeft. Ik vond het altijd een leuk draadje.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.