Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:26:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Arjan6511
Vandaag om 11:53:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 11:53:01
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 11:39:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ben
Vandaag om 11:35:18
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 11:11:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:42:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:28:54
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 10:02:34
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door moonlicht
Vandaag om 09:53:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:07:27
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 07:34:23
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50
  

Auteur Topic: Weten we dat ook weer.  (gelezen 10524 keer)

Menno

  • Online Online
  • Berichten: 3441
    • Mijn van-alles website
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #15 Gepost op: 18 November 2019, 15:51:19 »
Ik denk dat niet zozeer de computer opzich herstart (daar zal inderdaad wel buffering/doordraaien op de accu voor ingebouwd zijn) maar dat het eerder een sterkstroom-controle is. Als de tractie-spanning even wegvalt, kan ik me best voorstellen dat de gemiddelde elektronica tegenwoordig meteen in een soort paniekmodus schiet. Dan blijft de computer wel doordraaien, maar zal er vast overnieuw een bepaalde cyclus doorlopen moeten worden om zeker te zijn dat er veilig tractie-stroom afgenomen/ingeschakeld kan worden. Dat zal wel de meeste tijd kosten.

@ Reinout: en het belangrijkste: gewoon 'vol' gas kunnen geven zonder dat een computer de tractiestroom beperkt om zo efficiënt en misschien zelfs wel zo milieubewust mogelijk op te trekken.
Er zitten natuurlijk grenzen aan, anders trek je een schakelstation, onderstation of je eigen motoren eruit, maar dat is met een gewone schakelwals geen probleem. Een FLIRT of iets dergelijks gewoon bakken met stroom zien trekken, ik weet het niet ;)

@ Dave: ik heb het me voor zitten stellen en zelfs zitten tekenen, maar snap de 'stroomafnemer voor op' bij een FLIRT niet. Wat is precies de logica die mij op dit moment ontgaat? :D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #16 Gepost op: 18 November 2019, 16:35:52 »
Op het eerste gezicht leek "voorste stroomafnemer op" mij heel logisch. Maar eigenlijk maakt het niks uit. De achterste stroomafnemer is ook al overal geweest als de trein terug moet.
Heel vroeger, toen ik nog naar school fietste langs de lijn Amsterdam-Haarlem zag ik wel Blokkendozen die bij ijzel met alle stroomafnemers op reden. Desondanks was het een vuurwerk van groene vonken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8458
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #17 Gepost op: 18 November 2019, 16:50:09 »
Dat is dus niet zo bij het kopmaken waar Dave het over had. De voorste (bij aankomst) stroomafnemer komt dan op op een plek die niet is schoon geschraapt. De rest van de lijn is natuurlijk geen probleem.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4372
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #18 Gepost op: 18 November 2019, 18:29:58 »
De voorste staat omhoog,
Trein maakt kop en gaat dus terug in de richting waar de voorste panto bij binnenrijden de draad al schoon heeft gereden.

Dus bij t wegrijden de andere kant op, komt de ( dan voorste) tegen de schone draad aan.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #19 Gepost op: 18 November 2019, 22:24:23 »
Ik  zeg: "een supercondensator van 1000F 2500V erin"  ;D
Nou, je maakt die grap nu maar een 16/1700 heeft direct achter de stroomafnemer al 16x een flinke condensator van een flinke waarde staan alvorens er spanning de lok in gaat ;)

« Laatst bewerkt op: 18 November 2019, 22:37:09 door Thom »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #20 Gepost op: 18 November 2019, 22:34:33 »
Ik denk dat niet zozeer de computer opzich herstart (daar zal inderdaad wel buffering/doordraaien op de accu voor ingebouwd zijn) maar dat het eerder een sterkstroom-controle is. Als de tractie-spanning even wegvalt, kan ik me best voorstellen dat de gemiddelde elektronica tegenwoordig meteen in een soort paniekmodus schiet. Dan blijft de computer wel doordraaien, maar zal er vast overnieuw een bepaalde cyclus doorlopen moeten worden om zeker te zijn dat er veilig tractie-stroom afgenomen/ingeschakeld kan worden. Dat zal wel de meeste tijd kosten.

Computers hebben daar inderdaad zelf geen last van, die krijgen hun stabiele voeding wel vanuit een batterij.

Waar het misgaat zijn de moderne tractieinstallaties en boordnetomzetters met thyristoren en transistoren, simpelweg gezegd door snel te schakelen kunnen zij de voedingsspanning in stukjes 'hakken' waardoor er een bestuurbare gemiddelde spanning uit komt.
Als de aangeboden voedingsspanning sterk en onvoorspelbaar fluctueert of soms zelf veelvuldig kortstondig wegvalt dan zal de besturing van de omzetter er uiteindelijk de brui aan geven omdat hij de controle kwijt raakt.
Citaat
@ Reinout: en het belangrijkste: gewoon 'vol' gas kunnen geven zonder dat een computer de tractiestroom beperkt om zo efficiënt en misschien zelfs wel zo milieubewust mogelijk op te trekken.
Er zitten natuurlijk grenzen aan, anders trek je een schakelstation, onderstation of je eigen motoren eruit, maar dat is met een gewone schakelwals geen probleem. Een FLIRT of iets dergelijks gewoon bakken met stroom zien trekken, ik weet het niet ;)
Met een weerstand geschakelde lok of treinstel is direct vol gas geen optie want dat vinden je tractie motoren niet erg leuk ;)
Je zal toch echt eerst een aantal weerstand trappen door moeten schakelen alvorens je in een weerstandsloze eindstand kunt rijden.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2019, 22:36:41 door Thom »