Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module door Henry Stelling
Vandaag om 09:30:11
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:28:54
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Karben
Vandaag om 09:21:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 08:51:36
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:49:42
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
20 September 2025, 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 September 2025, 21:20:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
20 September 2025, 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
20 September 2025, 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
20 September 2025, 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
20 September 2025, 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
20 September 2025, 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
20 September 2025, 10:21:22
  

Auteur Topic: Weten we dat ook weer.  (gelezen 10596 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #15 Gepost op: 18 November 2019, 15:51:19 »
Ik denk dat niet zozeer de computer opzich herstart (daar zal inderdaad wel buffering/doordraaien op de accu voor ingebouwd zijn) maar dat het eerder een sterkstroom-controle is. Als de tractie-spanning even wegvalt, kan ik me best voorstellen dat de gemiddelde elektronica tegenwoordig meteen in een soort paniekmodus schiet. Dan blijft de computer wel doordraaien, maar zal er vast overnieuw een bepaalde cyclus doorlopen moeten worden om zeker te zijn dat er veilig tractie-stroom afgenomen/ingeschakeld kan worden. Dat zal wel de meeste tijd kosten.

@ Reinout: en het belangrijkste: gewoon 'vol' gas kunnen geven zonder dat een computer de tractiestroom beperkt om zo efficiënt en misschien zelfs wel zo milieubewust mogelijk op te trekken.
Er zitten natuurlijk grenzen aan, anders trek je een schakelstation, onderstation of je eigen motoren eruit, maar dat is met een gewone schakelwals geen probleem. Een FLIRT of iets dergelijks gewoon bakken met stroom zien trekken, ik weet het niet ;)

@ Dave: ik heb het me voor zitten stellen en zelfs zitten tekenen, maar snap de 'stroomafnemer voor op' bij een FLIRT niet. Wat is precies de logica die mij op dit moment ontgaat? :D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #16 Gepost op: 18 November 2019, 16:35:52 »
Op het eerste gezicht leek "voorste stroomafnemer op" mij heel logisch. Maar eigenlijk maakt het niks uit. De achterste stroomafnemer is ook al overal geweest als de trein terug moet.
Heel vroeger, toen ik nog naar school fietste langs de lijn Amsterdam-Haarlem zag ik wel Blokkendozen die bij ijzel met alle stroomafnemers op reden. Desondanks was het een vuurwerk van groene vonken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8535
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #17 Gepost op: 18 November 2019, 16:50:09 »
Dat is dus niet zo bij het kopmaken waar Dave het over had. De voorste (bij aankomst) stroomafnemer komt dan op op een plek die niet is schoon geschraapt. De rest van de lijn is natuurlijk geen probleem.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4446
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #18 Gepost op: 18 November 2019, 18:29:58 »
De voorste staat omhoog,
Trein maakt kop en gaat dus terug in de richting waar de voorste panto bij binnenrijden de draad al schoon heeft gereden.

Dus bij t wegrijden de andere kant op, komt de ( dan voorste) tegen de schone draad aan.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #19 Gepost op: 18 November 2019, 22:24:23 »
Ik  zeg: "een supercondensator van 1000F 2500V erin"  ;D
Nou, je maakt die grap nu maar een 16/1700 heeft direct achter de stroomafnemer al 16x een flinke condensator van een flinke waarde staan alvorens er spanning de lok in gaat ;)

« Laatst bewerkt op: 18 November 2019, 22:37:09 door Thom »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #20 Gepost op: 18 November 2019, 22:34:33 »
Ik denk dat niet zozeer de computer opzich herstart (daar zal inderdaad wel buffering/doordraaien op de accu voor ingebouwd zijn) maar dat het eerder een sterkstroom-controle is. Als de tractie-spanning even wegvalt, kan ik me best voorstellen dat de gemiddelde elektronica tegenwoordig meteen in een soort paniekmodus schiet. Dan blijft de computer wel doordraaien, maar zal er vast overnieuw een bepaalde cyclus doorlopen moeten worden om zeker te zijn dat er veilig tractie-stroom afgenomen/ingeschakeld kan worden. Dat zal wel de meeste tijd kosten.

Computers hebben daar inderdaad zelf geen last van, die krijgen hun stabiele voeding wel vanuit een batterij.

Waar het misgaat zijn de moderne tractieinstallaties en boordnetomzetters met thyristoren en transistoren, simpelweg gezegd door snel te schakelen kunnen zij de voedingsspanning in stukjes 'hakken' waardoor er een bestuurbare gemiddelde spanning uit komt.
Als de aangeboden voedingsspanning sterk en onvoorspelbaar fluctueert of soms zelf veelvuldig kortstondig wegvalt dan zal de besturing van de omzetter er uiteindelijk de brui aan geven omdat hij de controle kwijt raakt.
Citaat
@ Reinout: en het belangrijkste: gewoon 'vol' gas kunnen geven zonder dat een computer de tractiestroom beperkt om zo efficiënt en misschien zelfs wel zo milieubewust mogelijk op te trekken.
Er zitten natuurlijk grenzen aan, anders trek je een schakelstation, onderstation of je eigen motoren eruit, maar dat is met een gewone schakelwals geen probleem. Een FLIRT of iets dergelijks gewoon bakken met stroom zien trekken, ik weet het niet ;)
Met een weerstand geschakelde lok of treinstel is direct vol gas geen optie want dat vinden je tractie motoren niet erg leuk ;)
Je zal toch echt eerst een aantal weerstand trappen door moeten schakelen alvorens je in een weerstandsloze eindstand kunt rijden.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2019, 22:36:41 door Thom »