Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
Zelfgemaakt BiDiB modules door reinderlf
12 November 2025, 23:54:03
Overstap naar HTM door GerardvV
12 November 2025, 23:36:52
Bf Kibronn door Benelux795
12 November 2025, 23:32:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
12 November 2025, 23:29:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
Aachenau West door wob
12 November 2025, 22:41:56
Rondom Charlois door Charles_
12 November 2025, 22:19:38
Stub switches door Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0 door De eerste Ivo
12 November 2025, 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 22:13:21
PBM/PWM met joystick door Eric B
12 November 2025, 21:51:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 November 2025, 21:05:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
12 November 2025, 21:02:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
12 November 2025, 20:49:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Jeroen95
12 November 2025, 20:44:44
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
12 November 2025, 20:12:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 November 2025, 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door ArjanB
12 November 2025, 20:04:48
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
12 November 2025, 20:04:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
12 November 2025, 19:34:49
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
12 November 2025, 19:00:35
US diorama in H0 door puntenglijder
12 November 2025, 18:59:04
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
12 November 2025, 18:10:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
12 November 2025, 17:40:15
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door spoorzeven
12 November 2025, 17:16:23
Da's Daz 2 door Huup
12 November 2025, 17:15:43
  

Auteur Topic: Weten we dat ook weer.  (gelezen 10781 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3460
    • Mijn van-alles website
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #15 Gepost op: 18 November 2019, 15:51:19 »
Ik denk dat niet zozeer de computer opzich herstart (daar zal inderdaad wel buffering/doordraaien op de accu voor ingebouwd zijn) maar dat het eerder een sterkstroom-controle is. Als de tractie-spanning even wegvalt, kan ik me best voorstellen dat de gemiddelde elektronica tegenwoordig meteen in een soort paniekmodus schiet. Dan blijft de computer wel doordraaien, maar zal er vast overnieuw een bepaalde cyclus doorlopen moeten worden om zeker te zijn dat er veilig tractie-stroom afgenomen/ingeschakeld kan worden. Dat zal wel de meeste tijd kosten.

@ Reinout: en het belangrijkste: gewoon 'vol' gas kunnen geven zonder dat een computer de tractiestroom beperkt om zo efficiƫnt en misschien zelfs wel zo milieubewust mogelijk op te trekken.
Er zitten natuurlijk grenzen aan, anders trek je een schakelstation, onderstation of je eigen motoren eruit, maar dat is met een gewone schakelwals geen probleem. Een FLIRT of iets dergelijks gewoon bakken met stroom zien trekken, ik weet het niet ;)

@ Dave: ik heb het me voor zitten stellen en zelfs zitten tekenen, maar snap de 'stroomafnemer voor op' bij een FLIRT niet. Wat is precies de logica die mij op dit moment ontgaat? :D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26935
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #16 Gepost op: 18 November 2019, 16:35:52 »
Op het eerste gezicht leek "voorste stroomafnemer op" mij heel logisch. Maar eigenlijk maakt het niks uit. De achterste stroomafnemer is ook al overal geweest als de trein terug moet.
Heel vroeger, toen ik nog naar school fietste langs de lijn Amsterdam-Haarlem zag ik wel Blokkendozen die bij ijzel met alle stroomafnemers op reden. Desondanks was het een vuurwerk van groene vonken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #17 Gepost op: 18 November 2019, 16:50:09 »
Dat is dus niet zo bij het kopmaken waar Dave het over had. De voorste (bij aankomst) stroomafnemer komt dan op op een plek die niet is schoon geschraapt. De rest van de lijn is natuurlijk geen probleem.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4469
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #18 Gepost op: 18 November 2019, 18:29:58 »
De voorste staat omhoog,
Trein maakt kop en gaat dus terug in de richting waar de voorste panto bij binnenrijden de draad al schoon heeft gereden.

Dus bij t wegrijden de andere kant op, komt de ( dan voorste) tegen de schone draad aan.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4076
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #19 Gepost op: 18 November 2019, 22:24:23 »
Ik  zeg: "een supercondensator van 1000F 2500V erin"  ;D
Nou, je maakt die grap nu maar een 16/1700 heeft direct achter de stroomafnemer al 16x een flinke condensator van een flinke waarde staan alvorens er spanning de lok in gaat ;)

« Laatst bewerkt op: 18 November 2019, 22:37:09 door Thom »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4076
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #20 Gepost op: 18 November 2019, 22:34:33 »
Ik denk dat niet zozeer de computer opzich herstart (daar zal inderdaad wel buffering/doordraaien op de accu voor ingebouwd zijn) maar dat het eerder een sterkstroom-controle is. Als de tractie-spanning even wegvalt, kan ik me best voorstellen dat de gemiddelde elektronica tegenwoordig meteen in een soort paniekmodus schiet. Dan blijft de computer wel doordraaien, maar zal er vast overnieuw een bepaalde cyclus doorlopen moeten worden om zeker te zijn dat er veilig tractie-stroom afgenomen/ingeschakeld kan worden. Dat zal wel de meeste tijd kosten.

Computers hebben daar inderdaad zelf geen last van, die krijgen hun stabiele voeding wel vanuit een batterij.

Waar het misgaat zijn de moderne tractieinstallaties en boordnetomzetters met thyristoren en transistoren, simpelweg gezegd door snel te schakelen kunnen zij de voedingsspanning in stukjes 'hakken' waardoor er een bestuurbare gemiddelde spanning uit komt.
Als de aangeboden voedingsspanning sterk en onvoorspelbaar fluctueert of soms zelf veelvuldig kortstondig wegvalt dan zal de besturing van de omzetter er uiteindelijk de brui aan geven omdat hij de controle kwijt raakt.
Citaat
@ Reinout: en het belangrijkste: gewoon 'vol' gas kunnen geven zonder dat een computer de tractiestroom beperkt om zo efficiƫnt en misschien zelfs wel zo milieubewust mogelijk op te trekken.
Er zitten natuurlijk grenzen aan, anders trek je een schakelstation, onderstation of je eigen motoren eruit, maar dat is met een gewone schakelwals geen probleem. Een FLIRT of iets dergelijks gewoon bakken met stroom zien trekken, ik weet het niet ;)
Met een weerstand geschakelde lok of treinstel is direct vol gas geen optie want dat vinden je tractie motoren niet erg leuk ;)
Je zal toch echt eerst een aantal weerstand trappen door moeten schakelen alvorens je in een weerstandsloze eindstand kunt rijden.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2019, 22:36:41 door Thom »