Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Biesje
Vandaag om 03:41:10
Trix E10: Trix decoder vervangen voor een Esu door EddyK
Vandaag om 01:17:29
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 01:15:52
Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door EddyK
Vandaag om 01:12:22
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Ronald Halma
Vandaag om 00:20:53
Stoommachine door roadster36
26 oktober 2020, 23:02:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
26 oktober 2020, 22:59:02
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door mwdb
26 oktober 2020, 22:57:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
26 oktober 2020, 22:51:35
VERPLAATST: Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door Bert van Gelder
26 oktober 2020, 22:42:56
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Floris
26 oktober 2020, 22:34:33
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
26 oktober 2020, 22:31:53
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door GerardvV
26 oktober 2020, 22:31:03
Roßnitz door Ronald69
26 oktober 2020, 22:16:32
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Marc tramt
26 oktober 2020, 22:12:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Christoph
26 oktober 2020, 22:10:48
MRDirect aansturen door JMRI door Gerard te Nuyl
26 oktober 2020, 22:05:56
MAX zoekt de beste modeltreinbouwer van Nederland door Peter Kleton
26 oktober 2020, 21:54:18
IC Berlijn in H0. Welke rijtuigen heb ik nodig? door Fritsprt
26 oktober 2020, 21:50:53
Een opklabare treintafel voor iemand anders door Jelmer
26 oktober 2020, 21:44:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 oktober 2020, 21:41:23
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Falcon10
26 oktober 2020, 21:38:30
Baanbouw Bosje77 door bosje77
26 oktober 2020, 21:34:22
20 toen door Teun
26 oktober 2020, 21:33:12
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
26 oktober 2020, 21:25:53
19 Toen door Teun
26 oktober 2020, 21:25:40
Overweg signalen en verlichting DRG door GORILLUS
26 oktober 2020, 21:13:44
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
26 oktober 2020, 21:10:08
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
26 oktober 2020, 20:53:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door v140
26 oktober 2020, 20:33:37
  

Auteur Topic: Weten we dat ook weer.  (gelezen 7301 keer)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7346
Jeroen

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 671
    • Windhoven
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2019, 21:23:10 »
Is toch niks nieuws aan. Volgens mij al jaren bekend.  ::)
Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6684
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2019, 07:54:19 »
Citaat
[Over ruige rijp/ijzel] Transdev overlegt met ProRail om passende ingrepen te doen, zoals aangepaste stroomafnemers en het insmeren van de bovenleiding.
Dat zijn goede ideeën, misschien is het zelfs mogelijk om de rijp te laten smelten door de bovenleiding als weerstand te gebruiken. Een soort van speciale schakeling om ijzel te verwijderen, maar ik kan me voorstellen dat insmeren simpeler en sneller is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3930
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2019, 08:13:03 »
IJzelschakeling van de bovenleiding is waarschijnlijk net zo oud als de bovenleiding zelf, maar wordt heden te dage niet meer gebruikt vanwege het grote gevaar voor draadbreuk.
Kijk voor meer informatie bij Nico Spilt, klikken op IJzelschakeling.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19728
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2019, 09:52:11 »
Daarnaast heeft de ijzelschakeling ook een nadelig effect op de energierekening. Ik heb 30 jaar op de meterafdeling van het Zeeuwse energiebedrijf gewerkt en ik kreeg maandelijks de verbruikscijfers van alle grootverbruikers onder ogen, waaronder NS. In een bepaalde maand viel me op dat de hoogste kW waarde nogal hoog was uitgevallen. Navraag bij NS (die was toen nog de klant) leerde dat ze op die dag in Zeeland de ijzelschakeling hadden toegepast. Dat heeft ze veel geld gekost want grootverbruikers betalen niet alleen voor het aantal kilowatturen, maar ook voor de kW-piek.
Het was in die 30 jaar overigens de enige keer dat ik dit heb gezien.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6684
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2019, 10:25:05 »
Dan zijn die kosten nu voor Prorail, die ''beheert'' immers het spoornet.

IJzelschakeling van de bovenleiding is waarschijnlijk net zo oud als de bovenleiding zelf, maar wordt heden te dage niet meer gebruikt vanwege het grote gevaar voor draadbreuk. Kijk voor meer informatie bij Nico Spilt, klikken op IJzelschakeling.
Dat weet ik, de sarcasme-tags op het forum werken echter niet.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3930
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2019, 10:39:35 »
Hoezo niet Rick? Had jij  ;D achter je opmerking geplaatst had ik hem sarcastisch geïnterpreteerd, nu nam ik hem serieus...
Was wel voor de koffie, dus nog niet helder scherp en alert  ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6684
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2019, 10:59:21 »
Dan wordt het te makkelijk, ik had al speciaal 'schakeling' en 'ijzel' genoemd.  ;)

Volgens mij is het bij de moderne treinen niet alleen de stroomafnemer die het moeilijk heeft maar ook de computer. Door de ijzel valt de spanning weg waardoor deze geen stabiele spanning krijgt en dienst weigert. Oudere treinen hebben daar geen last van en rijden wel door. Dit is ook de reden dat de NMBS Desiro niet in Roosendaal en Maastricht komen, de computer registreert 1800V en schakelt af vanwege een te lage spanning waar ouder materieel op halve kracht verder rijdt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7346
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2019, 10:59:35 »
Is toch niks nieuws aan. Volgens mij al jaren bekend.  ::)


Wij, het klootjesvolk, weten het al jaren.  :angel:  Maar nu is de vaststelling eindelijk officieel.
Jeroen

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3914
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2019, 11:17:40 »
Misschien moeten ze in het materieel maar een decoder zetten en op de bovenleiding dcc. ;D Hoewel bij vuile rails..... eehh bovenleiding.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3930
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2019, 11:39:54 »
Ik  zeg: "een supercondensator van 1000F 2500V erin"  ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1741
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2019, 11:55:57 »
De FLIRT rijdt tegenwoordig om deze reden met de voorste panto omhoog.
Als je kop moet maken is dat stukje bovenleiding al schoongeschraapt.

Mij is overigens niet opgevallen dat een moderne trein er meer of minder last van heeft.
( het bovenleiding contact dan)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1300
  • ZWOLLE
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2019, 12:06:05 »
Werden in de voorbije jaren hier geen 1200en in de nachtelijke uren voor ingezet?
Als ijzel/rijp schrapers?
Grt, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19728
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2019, 12:37:25 »
Volgens mij is het bij de moderne treinen niet alleen de stroomafnemer die het moeilijk heeft maar ook de computer.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de voeding voor de computer rechtstreeks afhankelijk is van de bovenleidingspanning. Daar zit toch wel een batterijbuffer en een gestabiliseerde voeding tussen? Of ben ik de enige die zo slim is om dat te bedenken? ;D
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5650
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2019, 15:24:51 »
1200'en: volgens mij wel, ja.
Een reden was ook het hogere stroomverbruik van zo'n oude lok. Die verstookt best wel wat in z'n voorschakelweerstanden (en ander electrisch spul waar ik me niet al te hard aan wens te branden :) ). "Verstoken" = "warmte", dus dat scheelt ook. En zo'n ouderwetse schakeling heeft veel minder last van korte stroomonderbrekingen, waar een moderne lok wèl de hik van krijgt.

Je computer zal na een stroomdipje herstarten, een oude wasmachine met mechanische tijdschakelklok draait vrolijk door.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)