Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: Complete baan: enig idee van de waarde?  (gelezen 15839 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #15 Gepost op: 04 november 2019, 20:54:15 »
Mijn overweging: de kans dat iemand vanuit NL de baan gaat kopen en op gaat halen met een busje is vrij laag.
Waar dit forum veel beter mee kan helpen is juist met een schatting van de waarde, lijkt me.

Met een titel die dat aspect meer benadrukt en een plekje in een meer van toepassing zijnd deel van het forum: ik hoop dat het dan nòg meer waardebepalende antwoorden aanlokt.

Vandaar :)

Reinout-als-moderator

(... inmiddels zijn er al drie nieuwe reacties ... 't is nu wel een populair draadje :) )
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #16 Gepost op: 04 november 2019, 21:08:37 »

De nieuwprijs naar huidige maatstaven is inderdaad niet heel erg interessant maar het gaat erom om een idee te krijgen.
Ik wil die mensen graag iets van een advies geven want volgens mij hebben ze geen flauw idee wat ze eigenlijk in huis hebben en ik kan het
zelf ook niet goed beoordelen afgaande op alleen de foto's.


daarom is het denk ik ook verstandig wat meer foto's te vragen. Ik zou me qua waarde meer richten op de rails en de aansturing, maar dan is het wel van belang te weten hoe de staat van de rail is. Dat is voor een leek wellicht lastig te beantwoorden, met een foto zou je misschien kunnen herleiden of er (na afbraak) sprake zal zijn van scenery- en/of lijmsporen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Complete baan
« Reactie #17 Gepost op: 04 november 2019, 21:13:37 »
Als ik zeg € 10.000 nieuwprijs voor de rails, gebouwen, seinen en ander bruikbaar spul zit ik er dan ver naast?
(dus zonder de onderbouwconstructie en de landschapsdelen)

Mijn auto had een nieuwprijs van 30.000 euro in 2005. Nu krijg ik daar10% van bij inruil = 3000 euro..... denk je dat het met onze treintjes anders gaat?

De kosten van de rit + verblijf staan echt ver boven de waarde van de spullen die er op staan en het werk dat je hebt om de boel te ontmantelen. Alleen interessant als je in Spanje woont en er weinig kosten voor hoeft te maken.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #18 Gepost op: 04 november 2019, 21:20:28 »
Ze vroeg aan mij of ik een schatting kon maken van de waarde en of ik iemand weet die misschien interesse erin heeft (of een deel ervan).

Geen nieuwprijs dus ;)  ;D Maar goed de waarde. Wat al eerder aangegeven is: Eigenlijk niets of nihil voor iemand hier uit Nederland. Laat haar contact opnemen met een modelspoorclub of vereniging in Spanje. Dan kan ze daar nog mensen blij maken. Denk niet dat het genoeg van waarde is om het op te halen. Zeker bij veel Märklinisten is het alleen van waarde als het "nieuw" is en in originele verpakking. Dat is dit allemaal niet :)

Groet ROnald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #19 Gepost op: 04 november 2019, 21:27:38 »
Zeker bij veel Märklinisten is het alleen van waarde als het "nieuw" is en in originele verpakking.

Hoe kom je daar nou bij? Er is ook een levendige handel in gebruikte spullen hoor, kijk maar eens op MP!

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #20 Gepost op: 04 november 2019, 21:32:14 »
Het zal zeker veel uitmaken of de rails gelijmd, gespijkerd of geschroefd zijn maar dat kun je alleen ter plekke beoordelen denk ik, idem met scenery-sporen.
(Had ik al verteld dat ik 5 december  :angel: in Madrid ben :D)


Laat ik de vraag anders stellen; deze baan staat op 10km afstand van je woonplaats en iemand vraagt of je die wil overnemen.
Ga uit van een gemiddelde kwaliteit, niet nieuw maar wel goed bruikbaar wat zou je een redelijke vraagprijs vinden?
« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 21:34:04 door SuperSylvester »
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #21 Gepost op: 04 november 2019, 21:41:22 »
Dan zou je de optie hebben om te kijken en zelfs dan nog zou ik het niet willen overnemen om het risico van verlies bij doorverkoop uit te sluiten.

Ik zou artikelnummers vooraf Googelen van de Marklin-rails zodat je een indicatie hebt van tweedehands-waarde. Op 5-12 doe jij de inventarisatie van de aantallen zodat je uiteindelijk tot een schatting komt van de rails die dan nog steeds, het is immers een schatting, enige tientallen procenten kan afwijken van de uiteindelijke verkoopprijs.

EDIT: Op deze site wordt vaak tweedehands rails pet stuk aangeboden: https://www.johanvoermans.nl/rails-en-wissels.html
Let wel: De staat zegt een hoop.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 21:44:02 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #22 Gepost op: 04 november 2019, 21:43:27 »

Laat ik de vraag anders stellen; deze baan staat op 10km afstand van je woonplaats en iemand vraagt of je die wil overnemen.
Ga uit van een gemiddelde kwaliteit, niet nieuw maar wel goed bruikbaar wat zou je een redelijke vraagprijs vinden?

Als, als, als...... het is niet zo. Als mijn tante iets tussen haar benen had hangen was het mijn oom geweest  ;D Het ding staat ver weg en niet op 10km. Dus die vergelijking van jou gaat volledig spaak ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #23 Gepost op: 04 november 2019, 21:48:09 »
Hoe kom je daar nou bij? Er is ook een levendige handel in gebruikte spullen hoor, kijk maar eens op MP!

Klopt maar niet van spul dat compleet vastgelijmd zit ... dat krijg je niet meer verkocht ....  Dat krijg je er niet goed uit.

Laat ik de vraag anders stellen; deze baan staat op 10km afstand van je woonplaats en iemand vraagt of je die wil overnemen.
Ga uit van een gemiddelde kwaliteit, niet nieuw maar wel goed bruikbaar wat zou je een redelijke vraagprijs vinden?

Nee, dan zou ik eerst kijken. 10 km is niet zo heel ver. Dan kan je het beter inschatten. Maar dan is de waarde ook niet echt hoog.  Het is vooral landschapsonderdelen en rails. Dat brengt niet veel op.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #24 Gepost op: 04 november 2019, 21:53:37 »
Een redelijke vraagprijs is 50 euro. Als de koper dan 30 biedt moet je niet langer nadenken. Want: ik zie een paar gebouwen die wat kunnen zijn mits ze schadevrij losgemaakt kunnen worden. Het landschap is bagger. Verder zie ik een hoop lelijk plastic wat op elke beurs onder de tafels in bananendozen ligt stof te happen. De rails uit het schaduwstation is wellicht nog te gebruiken. Kortom, een paar tientjes als troostprijs.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #25 Gepost op: 04 november 2019, 21:56:20 »
Mijn gok:

- Rails loshalen: zal de moeite niet waard zijn.

- Landschap krijg je nooit goed weg.

- Er staan een paar aardige gebouwen op. Paar stadshuisjes, OK. Maar het setje lokloodsen? Dat is redelijk demontabel. €100? Nieuw kosten ze een bak geld, alles bij elkaar.

- Draaischijf: dat soort dingen moet je 100-150 voor kunnen krijgen, mits netjes demontabel, maar dat zal wel. Die rolbruggen net zoiets?

Suggestie: €300? Dan mag iemand een middagje langskomen om de draaischijf + de gebouwen die hij wil hebben los te schoeven/bikken/zagen. T.o.v. de nieuwprijs voor dat soort zaken is die dan prima uit.

De rest kan dan de kliko in.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #26 Gepost op: 04 november 2019, 21:56:59 »
Citaat
Het landschap is bagger.

Tsssss, ken erger..

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #27 Gepost op: 04 november 2019, 21:59:45 »
Het is geen Brandl, dan had je er nog wat voor kunnen vragen. Probleem zit hem wel in een compleet vaste opbouw, landschap is dus eigenlijk alleen met een ketting of reciprozaag te demonteren. Waarde zit waarschijnlijk in de losse verkoop van alle elementen die fatsoenlijk te verwijderen zijn.

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #28 Gepost op: 04 november 2019, 22:12:56 »
Even ter verduidelijking; ik heb persoonlijk geen enkele interesse in (delen van) deze baan, ook niet om de boel uit elkaar te halen en op MP te verkopen.

Wat ik tot zover kan opmaken uit jullie antwoorden: rails hebben alleen wat waarde (en ik denk met name de E-wissels?) als deze onbeschadigd en schoon los te halen zijn.
Idem met draaischijf, loodsen en overige gebouwen.

Volgens mij ligt er ook nog een vrij groot schaduwstation onder de baan en ik zie zo hier en daar wat seinen en straatlantaarns die mogelijk interessant kunnen zijn(?)

Van het landschap zou je alle bomen kunnen 'omhakken' maar die lijken me niet veel waarde te hebben. De rest => kliko.

Ik weet niet of er nog besturingselementen in zitten, dus voorlopig nog even een vraagteken.

 
« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 22:17:08 door SuperSylvester »
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Complete baan: enig idee van de waarde?
« Reactie #29 Gepost op: 04 november 2019, 22:31:02 »
Ik was toevallig vorig weekend in Madrid, open dag in het spoorwegmuseum in het oude Las Delicias station. Daar stonden ook twee grote modulebanen van lokale modelbouwclubs. Ik zou contact zoeken met zo een lokale club om het spul op te halen.






« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 22:45:36 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH