Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:42:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 09:32:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 09:10:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:43:37
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 08:38:07
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
  

Auteur Topic: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?  (gelezen 16642 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #30 Gepost op: 08 November 2019, 18:15:29 »
Ze gaan er inmiddels Andreas kruizen plaatsen en een waarschuwingslamp die de machinist aan moet zetten bij het passeren...het is toch echt minder werk als wegverkeer gewoon op zou letten, maar ja, verkeersles is al jaren wegbezuinigd in het onderwijs, de basis is er niet meer.
Zonder andreas kruizen is het géén overweg voor de wegenverkeerdwet en gelden de voorrangsregels voor treinen dus ook niet en verder staan er ook geen aankondigings-borden of andere aanwijzingen dat er een trein de weg kruist.

Dus de leuke vraag, wie moet er dan eigenlijk opletten?
« Laatst bewerkt op: 08 November 2019, 18:17:13 door Thom »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6853
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #31 Gepost op: 08 November 2019, 18:23:56 »

Dus de leuke vraag, wie moet er dan eigenlijk opletten?


Da's wel duidelijk, de vrachtwagen heeft de lok uit het spoor geschoven.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3255
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #32 Gepost op: 08 November 2019, 20:43:12 »
Dus de leuke vraag, wie moet er dan eigenlijk opletten?
volgens mij moet je altijd opletten zodra je achter het stuur kruipt of achter een stuurtafel ,)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #33 Gepost op: 08 November 2019, 21:02:01 »
Da's wel duidelijk, de vrachtwagen heeft de lok uit het spoor geschoven.
Dat is een feit van wat er zich afgespeeld heeft, zeker waar, maar dat maakt de vrachtwagen chauffeur nog niet direct degene die beter op moet letten volgens de wet als er géén sprake is van een officiële overweg.

Immers volgens de wegenverkeerswet;
"Overweg: kruising van een weg en een spoorweg die wordt aangeduid door middel van bord J12 of J13 van bijlage 1;"

Waarbij borden J12 en J13 de enkel- en dubbelsporige andreaskruisen zijn die op de plek van het ongeluk dus ontbreken waarmee het dus géén officiële overweg is en dus ook de gedragsregel dat spoorvoertuigen voorrang hebben niet geldt...

Dan lijkt het mij toch de verantwoording van de Machinist om over te steken en daarbij gepaste maatregelen te nemen.



René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #34 Gepost op: 08 November 2019, 21:06:03 »
En in de wegenverkeerswet staat ook dat als je een inrit inrijd of een uitrit verlaat (artikel 54) je aan het overige verkeer voorrang moet verlenen. Er hoeft hier dus geen andreaskruis te staan.

René
René

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #35 Gepost op: 08 November 2019, 22:18:06 »
Hm, dat is ook een goede, maar aan de andere kant is de spoorbaan geen onderdeel van de doorgaande weg en kruist die eigenlijk alleen de uitrit, dus je kunt je afvragen of dat geen situatie op zich is?

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #36 Gepost op: 08 November 2019, 22:26:48 »
Jemig, zo kun je nog jaren door blijven gaan  ;D
Wat nu als het mistig was, er zeer laag een vliegtuig overkwam en een ooievaar met baby van rechts?
Dan was de mol de veroorzaker?

René
René

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #37 Gepost op: 08 November 2019, 23:39:32 »

Je kunt zeker lang doorgaan, maar blijft wel feit dat iemand hier al de schuld toegeschoven krijgt zonder dat het hem misschien wel daadwerkelijk toe te rekenen is en dat is best een interessante discussie :)

En het gaat mij niet over meteoriet inslagen die uit het niets komen, maar gewoon over een situatie en hoe die wettelijk nou in elkaar zit, dat is wat anders dan iets wat je niet kunt voorspellen.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2019, 00:05:24 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #38 Gepost op: 09 November 2019, 07:09:43 »
Ja maar Thom, het is ook wel internet, dus er moet iemand de schuld krijgen, zodat we boe kunnen roepen.  :)

In ieder geval veel leuker dan constateren dat die plek best onoverzichtelijk is en dat Andreaskruisen de zaak inderdaad kunnen verduidelijken. Kijk voor de aardigheid maar eens op maps. Een vrachtwagen die daar weg wil, steekt het spoor over. Ik vind het niet raar als niet iedere chauffeur de situatie als een uitrit herkent als het dat tenminste is. En het treintje rijdt ook nog achter een rij bomen. Daar zal de behoefte voor een extra lamp wel vandaan komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6853
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #39 Gepost op: 09 November 2019, 07:47:15 »
Ik ben geen jurist en heb het niet over aansprakelijkheid of schuld. Het gaat over "opletten". De vrachtwagenchauffeur is van Agrifirm en het voorval doet zich voor bij de inrit van Agrifirm. Het zou bijzonder zijn als de chauffeur niet ter plekke bekend is. En hij moet af slaan om op het terrein te komen en dan moet je opletten. ;D

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #40 Gepost op: 09 November 2019, 08:18:33 »
Opletten moet altijd in het verkeer en gek genoeg voorkom je dan nog steeds niet alle problemen.

Iets geheel anders. Jij en ik weten niet wat de relatie tussen Agrifirm en de chauffeur is. Ik weet wel dat het in het huidige arbeidsbestel onwaarschijnlijk is dat de chauffeur in dienst van Agrifirm is. Het is zelfs geen uitgemaakte zaak dat de chauffeur in dienst van het transportbedrijf is dat deze rit formeel uitvoert. Kijk niet raar op als de chauffeur kort geleden uit Roemenië is overgevlogen om in een of andere schijnconstructie een paar ritten te maken in een land dat hij verder niet kent. Dat weten we dus niet, maar helaas zou het juist niet erg bijzonder zijn als de chauffeur ter plekke niet erg bekend is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #41 Gepost op: 09 November 2019, 08:42:21 »
tis toch redelijk knullig als je die loc over het hoofd ziet

Google Maps
« Laatst bewerkt op: 09 November 2019, 19:05:52 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #42 Gepost op: 09 November 2019, 09:07:33 »
En bij donker?
Gebruiken die locjes hun zwaailichten eigenlijk in deze situatie?

Hier trouwens nog wat extra info.
https://www.bd.nl/oss-e-o/hoe-voorkomen-we-een-derde-botsing-op-het-osse-spoor-spoedoverleg-over-goederentrein-in-havengebied-br-br-br~a5f78327/
« Laatst bewerkt op: 09 November 2019, 09:30:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #43 Gepost op: 09 November 2019, 17:22:34 »
Ik ben geen jurist en heb het niet over aansprakelijkheid of schuld. Het gaat over "opletten". De vrachtwagenchauffeur is van Agrifirm en het voorval doet zich voor bij de inrit van Agrifirm. Het zou bijzonder zijn als de chauffeur niet ter plekke bekend is. En hij moet af slaan om op het terrein te komen en dan moet je opletten. ;D

Gr, Ben.
Dat geldt eveneens voor de machinist van de 600, en op het moment dat hij geen voorrang zou hebben vanuit de wet dan zal hij degene zijn die moet anticiperen op de kruising...  ;)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #44 Gepost op: 17 November 2019, 12:30:09 »
Denk dat ik hem afgelopen vrijdag op een dieplader gezien heb op de A 27 bij Hank ri Breda