Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Solderen van lakdraad door Silvolde
Vandaag om 23:35:01
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
Vandaag om 23:32:10
Rondom Charlois door Frans8800
Vandaag om 23:29:21
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 23:28:41
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 23:24:49
Arduino, DCC++ en Z21 App door Remco_Nzo
Vandaag om 23:13:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:09:33
Zwarte draad soldeerstukje lopi 4 afgebroken door phdirk
Vandaag om 23:05:08
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door posthumus
Vandaag om 23:02:40
Inlezen op rijden met de tablet. door henk
Vandaag om 22:48:20
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 22:34:52
Stoomloks 23023 en NS 6200 in schaal 0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:14:08
Roco v60 lichtgeleiders schilderen door Carel Ruysink
Vandaag om 22:13:22
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door 44
Vandaag om 21:51:42
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:49:30
Ermehuizen anno 1974 door Casmir
Vandaag om 21:06:30
Wat rijden we? Duits en Nederlands door bmwpiet
Vandaag om 20:54:23
Frans loodsje door Noordernet
Vandaag om 20:54:04
Z21 App model baan layout door trabiarie
Vandaag om 20:30:52
Digikeijs DR4088RB met Z21 door Ronald Koerts
Vandaag om 20:28:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:09:18
NS baan in Las Vegas door hvyfuji
Vandaag om 20:01:14
Diorama Nederland tp III H0 door Reeks77
Vandaag om 19:58:25
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:33:13
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 19:23:50
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 19:18:31
Roestrijden RXP 1251 en WIJS 2454 17 november 2019 door V200-G2000
Vandaag om 18:51:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:16:05
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam door Falcon10
Vandaag om 17:42:31
Eanos/ Eaos in model door Quinzeedied
Vandaag om 17:27:14
  

Auteur Topic: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?  (gelezen 3967 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2959
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #30 Gepost op: 08 november 2019, 18:15:29 »
Ze gaan er inmiddels Andreas kruizen plaatsen en een waarschuwingslamp die de machinist aan moet zetten bij het passeren...het is toch echt minder werk als wegverkeer gewoon op zou letten, maar ja, verkeersles is al jaren wegbezuinigd in het onderwijs, de basis is er niet meer.
Zonder andreas kruizen is het géén overweg voor de wegenverkeerdwet en gelden de voorrangsregels voor treinen dus ook niet en verder staan er ook geen aankondigings-borden of andere aanwijzingen dat er een trein de weg kruist.

Dus de leuke vraag, wie moet er dan eigenlijk opletten?
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 18:17:13 door Thom »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3231
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #31 Gepost op: 08 november 2019, 18:23:56 »

Dus de leuke vraag, wie moet er dan eigenlijk opletten?


Da's wel duidelijk, de vrachtwagen heeft de lok uit het spoor geschoven.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #32 Gepost op: 08 november 2019, 20:43:12 »
Dus de leuke vraag, wie moet er dan eigenlijk opletten?
volgens mij moet je altijd opletten zodra je achter het stuur kruipt of achter een stuurtafel ,)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2959
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #33 Gepost op: 08 november 2019, 21:02:01 »
Da's wel duidelijk, de vrachtwagen heeft de lok uit het spoor geschoven.
Dat is een feit van wat er zich afgespeeld heeft, zeker waar, maar dat maakt de vrachtwagen chauffeur nog niet direct degene die beter op moet letten volgens de wet als er géén sprake is van een officiële overweg.

Immers volgens de wegenverkeerswet;
"Overweg: kruising van een weg en een spoorweg die wordt aangeduid door middel van bord J12 of J13 van bijlage 1;"

Waarbij borden J12 en J13 de enkel- en dubbelsporige andreaskruisen zijn die op de plek van het ongeluk dus ontbreken waarmee het dus géén officiële overweg is en dus ook de gedragsregel dat spoorvoertuigen voorrang hebben niet geldt...

Dan lijkt het mij toch de verantwoording van de Machinist om over te steken en daarbij gepaste maatregelen te nemen.



René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #34 Gepost op: 08 november 2019, 21:06:03 »
En in de wegenverkeerswet staat ook dat als je een inrit inrijd of een uitrit verlaat (artikel 54) je aan het overige verkeer voorrang moet verlenen. Er hoeft hier dus geen andreaskruis te staan.

René

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2959
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #35 Gepost op: 08 november 2019, 22:18:06 »
Hm, dat is ook een goede, maar aan de andere kant is de spoorbaan geen onderdeel van de doorgaande weg en kruist die eigenlijk alleen de uitrit, dus je kunt je afvragen of dat geen situatie op zich is?

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2019, 22:26:48 »
Jemig, zo kun je nog jaren door blijven gaan  ;D
Wat nu als het mistig was, er zeer laag een vliegtuig overkwam en een ooievaar met baby van rechts?
Dan was de mol de veroorzaker?

René

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2959
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #37 Gepost op: 08 november 2019, 23:39:32 »

Je kunt zeker lang doorgaan, maar blijft wel feit dat iemand hier al de schuld toegeschoven krijgt zonder dat het hem misschien wel daadwerkelijk toe te rekenen is en dat is best een interessante discussie :)

En het gaat mij niet over meteoriet inslagen die uit het niets komen, maar gewoon over een situatie en hoe die wettelijk nou in elkaar zit, dat is wat anders dan iets wat je niet kunt voorspellen.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2019, 00:05:24 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18453
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #38 Gepost op: 09 november 2019, 07:09:43 »
Ja maar Thom, het is ook wel internet, dus er moet iemand de schuld krijgen, zodat we boe kunnen roepen.  :)

In ieder geval veel leuker dan constateren dat die plek best onoverzichtelijk is en dat Andreaskruisen de zaak inderdaad kunnen verduidelijken. Kijk voor de aardigheid maar eens op maps. Een vrachtwagen die daar weg wil, steekt het spoor over. Ik vind het niet raar als niet iedere chauffeur de situatie als een uitrit herkent als het dat tenminste is. En het treintje rijdt ook nog achter een rij bomen. Daar zal de behoefte voor een extra lamp wel vandaan komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3231
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #39 Gepost op: 09 november 2019, 07:47:15 »
Ik ben geen jurist en heb het niet over aansprakelijkheid of schuld. Het gaat over "opletten". De vrachtwagenchauffeur is van Agrifirm en het voorval doet zich voor bij de inrit van Agrifirm. Het zou bijzonder zijn als de chauffeur niet ter plekke bekend is. En hij moet af slaan om op het terrein te komen en dan moet je opletten. ;D

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18453
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #40 Gepost op: 09 november 2019, 08:18:33 »
Opletten moet altijd in het verkeer en gek genoeg voorkom je dan nog steeds niet alle problemen.

Iets geheel anders. Jij en ik weten niet wat de relatie tussen Agrifirm en de chauffeur is. Ik weet wel dat het in het huidige arbeidsbestel onwaarschijnlijk is dat de chauffeur in dienst van Agrifirm is. Het is zelfs geen uitgemaakte zaak dat de chauffeur in dienst van het transportbedrijf is dat deze rit formeel uitvoert. Kijk niet raar op als de chauffeur kort geleden uit Roemenië is overgevlogen om in een of andere schijnconstructie een paar ritten te maken in een land dat hij verder niet kent. Dat weten we dus niet, maar helaas zou het juist niet erg bijzonder zijn als de chauffeur ter plekke niet erg bekend is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4685
  • Team Mitropa
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #41 Gepost op: 09 november 2019, 08:42:21 »
tis toch redelijk knullig als je die loc over het hoofd ziet

Google Maps
« Laatst bewerkt op: 09 november 2019, 19:05:52 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18453
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #42 Gepost op: 09 november 2019, 09:07:33 »
En bij donker?
Gebruiken die locjes hun zwaailichten eigenlijk in deze situatie?

Hier trouwens nog wat extra info.
https://www.bd.nl/oss-e-o/hoe-voorkomen-we-een-derde-botsing-op-het-osse-spoor-spoedoverleg-over-goederentrein-in-havengebied-br-br-br~a5f78327/
« Laatst bewerkt op: 09 november 2019, 09:30:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2959
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #43 Gepost op: 09 november 2019, 17:22:34 »
Ik ben geen jurist en heb het niet over aansprakelijkheid of schuld. Het gaat over "opletten". De vrachtwagenchauffeur is van Agrifirm en het voorval doet zich voor bij de inrit van Agrifirm. Het zou bijzonder zijn als de chauffeur niet ter plekke bekend is. En hij moet af slaan om op het terrein te komen en dan moet je opletten. ;D

Gr, Ben.
Dat geldt eveneens voor de machinist van de 600, en op het moment dat hij geen voorrang zou hebben vanuit de wet dan zal hij degene zijn die moet anticiperen op de kruising...  ;)