BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: dennie op 01 november 2019, 17:01:24
-
In een bericht van het brabant dagblad was loc 602 betrokken bij een ongeluk betrokken,recent 17 oktober.
https://www.bd.nl/oss-e-o/auto-botst-tegen-locomotief-op-waalkade-in-oss-machinist-gewond~a12f8f6b/
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/694-Medium.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/694-Medium.jpg)
bron brabants dagblad
Nou vraag ik me af is de hippel daarna gewoon in dienst gebleven of afgevoerd/transporteert naar werkplaats
-
Stond afgelopen maandag nog gewoon bij het overslagbedrijf achter de poort.
-
De Hippel heeft het duel met de Ford Ka wel vrij moeiteloos gewonnen, zo te zien. ;) ;D (y)
-
Het lijkt me toch vrij logisch dat in ieder geval de een of andere monteur de loc eventje nakijkt. Het zal dan wel afhangen van eventuele defecten of dat ding naar een werkplaats moet of dat er een field reparatie plaats vind.
het lijkt me dat die auto trouwens geen field repair nodig heeft
Arjan
-
De machinist stond aan de voorkant van de locomotief, toen de auto tegen de trein botste. Hierbij raakte de machinist bekneld tussen de auto en de locomotief. Hij moest worden bevrijd door de brandweer en is vervolgens met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Een traumateam kwam ter plaatse om hulp te verlenen.
We zijn niet bezorgd om de machinist, maar om een bak roest. (Zum Kotzen)
Mvg.Erik.
-
Ik denk niet dat we niet bezorgd zijn om de machinist. Er wordt buiten het feit dat hij bekneld zat, geen uitspraak gedaan over zijn verwondingen dus weten wij (de lezer) niet hoe het gesteld is met de machinist. Maar hhhhhmmm een vraagje. Is het norm dat bij Railpro de machinist buiten staat. Bij sommige locs kan ik mij dat wel voorstelen omdat je dan hoog (boven de buffers) staat maar bij een hippel sta je op de onderste trede denk ik, wat niet zonder risico is bij overwegen of ander kruisend verkeer.
-
Niet in de discussie over wat belangrijker is, het oud ijzer of de machinist willen geraken, maar voor wat het waard is zag ik via twitter een reactie van betreffend bedrijf dat machinist een dag later al weer thuis was en het naar omstandigheden goed maakte.
https://twitter.com/varailpro/status/1184757298662653953 (https://twitter.com/varailpro/status/1184757298662653953)
-
We zijn niet bezorgd om de machinist, maar om een bak roest. (Zum Kotzen)
Mvg.Erik.
Dat was toch de vraagstelling? "{ Nou vraag ik me af is de hippel daarna gewoon in dienst gebleven of afgevoerd/transporteert naar werkplaats
-
Ka-duuk ;)
-
erik mijd en hans
Dat de rangeerder/machinist gewond is zegt het artikel en wens beterschap,maar ik ben geen familie,dus ik kan dus alleen vragen wat de met loc verder is/status.
-
We zijn niet bezorgd om de machinist, maar om een bak roest. (Zum Kotzen)
Mvg.Erik.
Erik,
Dit is niet de discussie over de machinist. Die mag je best voeren, hou dan wel even een duidelijke scheiding aan tussen beide onderwerpen, een bak roest, EN de machinist. De ene discussie wil niet zeggen dat de andere niet gevoerd mag worden.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Eergisteren een foto gezien van de rangerende 602 met een graantrein in Oss. Hopelijk gaat het met de machinist/rangeerder ook weer zo goed.
-
Ik denk niet dat we niet bezorgd zijn om de machinist. Er wordt buiten het feit dat hij bekneld zat, geen uitspraak gedaan over zijn verwondingen dus weten wij (de lezer) niet hoe het gesteld is met de machinist. Maar hhhhhmmm een vraagje. Is het norm dat bij Railpro de machinist buiten staat. Bij sommige locs kan ik mij dat wel voorstelen omdat je dan hoog (boven de buffers) staat maar bij een hippel sta je op de onderste trede denk ik, wat niet zonder risico is bij overwegen of ander kruisend verkeer.
Een opstaptrede wordt toch vaker gebruikt door rangeerders om op te staan?
Gebeuren toch wel ongelukken mee.. bijvoorbeeld als er iets niet vrij staat van de vrijbalk.
-
Met de lok rijdend op Radio bedrijf is het redelijk normaal dat je daar staat, daar zijn de rangeerders opstappen ook voor uiteindelijk.
En als je daar staat, en gewond raakt als je iets raakt wat niet vrij van de vrijbalk staat dan heb je toch echt niet opgelet want dat is dé ideale plek om dat te kunnen waarnemen of het past...
-
PRO rail heeft helemaal geen loc's.... :angel:
-
;D ;D ;D ;)
-
En als je daar staat, en gewond raakt als je iets raakt wat niet vrij van de vrijbalk staat dan heb je toch echt niet opgelet want dat is dé ideale plek om dat te kunnen waarnemen of het past...
Als het om een stilstaande auto ging had je helemaal gelijk.
Maar hier ging het om een rijdende auto, en aan de foto te zien kwam deze vanaf de andere kant dan waar de machinist stond. Dat deze dat niet verwachte is hier best aannemelijk en helemaal niet zo gek.
-
Ergens vraag ik me af of iedereen weet wat een vrijbalk is
Of een 'profiel van vrije ruimte'
-
Mijn reactie op het verhaal van de gevaarlijke positie van de opstaptredes en materieel wat niet vrijstaat van de vrijbalk heeft inderdaad niets met auto's te maken...
-
Krijg nou wat:
https://www.bd.nl/oss-e-o/wederom-botsing-met-goederentrein-op-waalkade-in-oss~ac8ad1ae/
Deze keer geen Ford Ka, maar een wat grotere broer, waarmee de 602, ondanks zijn 47 ton, wat meer moeite had.
-
"Better Together".... ::)
-
Kan/mag het helaas niet lezen😞
-
Hier werkt het normaal.
Leuk die gecensureerde teksten op de vierde en vijfde foto. Nu nog op de eerste drie foto's en het filmpje anders heeft het geen zin. 8)
-
Kan/mag het helaas niet lezen😞
Misschien even de grens terug oversteken? ;)
-
Ik zag t op FB voorbij komen en dacht eerst “ lekker oud nieuws”
Tot ik doorhad dat het de 2e X is ::)
-
Kon het ook eerst niet lezen even/filmpje bekijken,maar andere webbrowser geladen en hopla kon het zien.
,het lijkt zo wel een beruchte bedrijfs-uit/inrit te worden.
-
Wat bedoel je nu precies met jouw laatste zin?
-
Ze gaan er inmiddels Andreas kruizen plaatsen en een waarschuwingslamp die de machinist aan moet zetten bij het passeren...het is toch echt minder werk als wegverkeer gewoon op zou letten, maar ja, verkeersles is al jaren wegbezuinigd in het onderwijs, de basis is er niet meer.
-
Bestaat hier nog wel hoor. De focus ligt terecht op hoe als kind op de fiets te overleven in de grote stad. En niet waar mag ik mijn (vracht)auto parkeren.
Aan de Nederlandse chauffeursopleidingen ligt het ook niet echt, misschien wel aan die in Polen of Letland.
Maar de kern is dat de foutloze mens nog niet bestaat en dat Andreaskruizen en zo’n lamp kunnen helpen.
-
Inderdaad, verkeersles bestaat zeker nog wel. Sterker nog, ze zitten nu te leren (y) :police:
-
Ze gaan er inmiddels Andreas kruizen plaatsen en een waarschuwingslamp die de machinist aan moet zetten bij het passeren...het is toch echt minder werk als wegverkeer gewoon op zou letten, maar ja, verkeersles is al jaren wegbezuinigd in het onderwijs, de basis is er niet meer.
Zonder andreas kruizen is het géén overweg voor de wegenverkeerdwet en gelden de voorrangsregels voor treinen dus ook niet en verder staan er ook geen aankondigings-borden of andere aanwijzingen dat er een trein de weg kruist.
Dus de leuke vraag, wie moet er dan eigenlijk opletten?
-
Dus de leuke vraag, wie moet er dan eigenlijk opletten?
Da's wel duidelijk, de vrachtwagen heeft de lok uit het spoor geschoven.
-
Dus de leuke vraag, wie moet er dan eigenlijk opletten?
volgens mij moet je altijd opletten zodra je achter het stuur kruipt of achter een stuurtafel ,)
-
Da's wel duidelijk, de vrachtwagen heeft de lok uit het spoor geschoven.
Dat is een feit van wat er zich afgespeeld heeft, zeker waar, maar dat maakt de vrachtwagen chauffeur nog niet direct degene die beter op moet letten volgens de wet als er géén sprake is van een officiële overweg.
Immers volgens de wegenverkeerswet;
"Overweg: kruising van een weg en een spoorweg die wordt aangeduid door middel van bord J12 of J13 van bijlage 1;"
Waarbij borden J12 en J13 de enkel- en dubbelsporige andreaskruisen zijn die op de plek van het ongeluk dus ontbreken waarmee het dus géén officiële overweg is en dus ook de gedragsregel dat spoorvoertuigen voorrang hebben niet geldt...
Dan lijkt het mij toch de verantwoording van de Machinist om over te steken en daarbij gepaste maatregelen te nemen.
-
En in de wegenverkeerswet staat ook dat als je een inrit inrijd of een uitrit verlaat (artikel 54) je aan het overige verkeer voorrang moet verlenen. Er hoeft hier dus geen andreaskruis te staan.
René
-
Hm, dat is ook een goede, maar aan de andere kant is de spoorbaan geen onderdeel van de doorgaande weg en kruist die eigenlijk alleen de uitrit, dus je kunt je afvragen of dat geen situatie op zich is?
-
Jemig, zo kun je nog jaren door blijven gaan ;D
Wat nu als het mistig was, er zeer laag een vliegtuig overkwam en een ooievaar met baby van rechts?
Dan was de mol de veroorzaker?
René
-
Je kunt zeker lang doorgaan, maar blijft wel feit dat iemand hier al de schuld toegeschoven krijgt zonder dat het hem misschien wel daadwerkelijk toe te rekenen is en dat is best een interessante discussie :)
En het gaat mij niet over meteoriet inslagen die uit het niets komen, maar gewoon over een situatie en hoe die wettelijk nou in elkaar zit, dat is wat anders dan iets wat je niet kunt voorspellen.
-
Ja maar Thom, het is ook wel internet, dus er moet iemand de schuld krijgen, zodat we boe kunnen roepen. :)
In ieder geval veel leuker dan constateren dat die plek best onoverzichtelijk is en dat Andreaskruisen de zaak inderdaad kunnen verduidelijken. Kijk voor de aardigheid maar eens op maps. Een vrachtwagen die daar weg wil, steekt het spoor over. Ik vind het niet raar als niet iedere chauffeur de situatie als een uitrit herkent als het dat tenminste is. En het treintje rijdt ook nog achter een rij bomen. Daar zal de behoefte voor een extra lamp wel vandaan komen.
-
Ik ben geen jurist en heb het niet over aansprakelijkheid of schuld. Het gaat over "opletten". De vrachtwagenchauffeur is van Agrifirm en het voorval doet zich voor bij de inrit van Agrifirm. Het zou bijzonder zijn als de chauffeur niet ter plekke bekend is. En hij moet af slaan om op het terrein te komen en dan moet je opletten. ;D
Gr, Ben.
-
Opletten moet altijd in het verkeer en gek genoeg voorkom je dan nog steeds niet alle problemen.
Iets geheel anders. Jij en ik weten niet wat de relatie tussen Agrifirm en de chauffeur is. Ik weet wel dat het in het huidige arbeidsbestel onwaarschijnlijk is dat de chauffeur in dienst van Agrifirm is. Het is zelfs geen uitgemaakte zaak dat de chauffeur in dienst van het transportbedrijf is dat deze rit formeel uitvoert. Kijk niet raar op als de chauffeur kort geleden uit Roemenië is overgevlogen om in een of andere schijnconstructie een paar ritten te maken in een land dat hij verder niet kent. Dat weten we dus niet, maar helaas zou het juist niet erg bijzonder zijn als de chauffeur ter plekke niet erg bekend is.
-
tis toch redelijk knullig als je die loc over het hoofd ziet
Google Maps (https://www.google.com/maps/place/Waalkade,+Oss/@51.7864928,5.5451026,3a,75y,196.4h,92.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMvQGTRQZwLL-O9JkacGUmA!2e0!7i16384!8i8192!4m13!1m7!3m6!1s0x47c6fc35fe7b7ed1:0xd89a2feb9685eeaf!2sWaalkade,+Oss!3b1!8m2!3d51.7856966!4d5.5450283!3m4!1s0x47c6fc35fe7b7ed1:0xd89a2feb9685eeaf!8m2!3d51.7856966!4d5.5450283)
-
En bij donker?
Gebruiken die locjes hun zwaailichten eigenlijk in deze situatie?
Hier trouwens nog wat extra info.
https://www.bd.nl/oss-e-o/hoe-voorkomen-we-een-derde-botsing-op-het-osse-spoor-spoedoverleg-over-goederentrein-in-havengebied-br-br-br~a5f78327/ (https://www.bd.nl/oss-e-o/hoe-voorkomen-we-een-derde-botsing-op-het-osse-spoor-spoedoverleg-over-goederentrein-in-havengebied-br-br-br~a5f78327/)
-
Ik ben geen jurist en heb het niet over aansprakelijkheid of schuld. Het gaat over "opletten". De vrachtwagenchauffeur is van Agrifirm en het voorval doet zich voor bij de inrit van Agrifirm. Het zou bijzonder zijn als de chauffeur niet ter plekke bekend is. En hij moet af slaan om op het terrein te komen en dan moet je opletten. ;D
Gr, Ben.
Dat geldt eveneens voor de machinist van de 600, en op het moment dat hij geen voorrang zou hebben vanuit de wet dan zal hij degene zijn die moet anticiperen op de kruising... ;)
-
Denk dat ik hem afgelopen vrijdag op een dieplader gezien heb op de A 27 bij Hank ri Breda
-
Ik zie een interessant motief voor een diorama of op de modelbaan. Inclusief gecensureerde bedrijfsnamen en gezichten... 8)
-
Vrijdagmorgen stond de 602 nog op de zelfde plek en was blijkbaar gereed gemaakt voor transport.
De afgebroken buffer lag op de linker treeplank en was met
spanbanden vast gemaakt.
Het spoorvervoer is weer hervat met een lok van Structon.
De eerste bomen bij de overgang zijn ook al gekapt.