Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
Vandaag om 01:12:51
Waterstoftrein als alternatief voor diesel door ReneN
Vandaag om 01:06:59
Pimpen van Audi 80 (mijn eerste auto) door ReneN
Vandaag om 00:51:44
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door arnout
Vandaag om 00:51:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 00:45:35
Frans diorama 1:48 door Wim Corduwener
Vandaag om 00:36:59
Uhlenbrock goldcap condensator 71800 aansluiten aan decoder? door sneek
Vandaag om 00:22:28
Eindelijk de bouw....SS3 nadert voltooing en nu SS4 door Wim Vink
26 februari 2020, 23:50:21
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
26 februari 2020, 23:48:20
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
26 februari 2020, 23:44:40
Diorama in een Billykast door Remco_Nzo
26 februari 2020, 23:23:11
Raadplaatje door GerardvV
26 februari 2020, 23:22:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 februari 2020, 23:19:08
Bremer Lagerhaus-Gesellschaft Flachwaggon der Bauart 100 door Rockerbox2
26 februari 2020, 23:17:40
Lima en Rivarossi Mat’46 Muizeneus: problemen en oplossingen door prutser
26 februari 2020, 22:54:48
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 februari 2020, 22:43:04
Uhlenbrock 76320 decoder, kortsluiting? door Timo
26 februari 2020, 22:27:28
ESU Lokpilot 4 decoder, verlichting tegengesteld aan rijrichting door Timo
26 februari 2020, 22:18:24
NS 6700 dierenserie etchmodels door Beached
26 februari 2020, 22:08:13
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door NS8714
26 februari 2020, 22:07:47
Segment draaischijf zelf bouwen? door heuvelbaan
26 februari 2020, 22:01:12
NL-baan in Canada door Eric B
26 februari 2020, 21:56:55
Open rijden wissels door johanw
26 februari 2020, 21:50:15
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
26 februari 2020, 21:49:29
Poolse meuk in 0e. door Stedahult
26 februari 2020, 21:07:04
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door Overet
26 februari 2020, 20:58:38
Gezocht deze wagon, gezien in Zweden, wie maken 'm en art.nr.? door nighttrain1
26 februari 2020, 20:35:23
Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels door Mitchell
26 februari 2020, 20:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
26 februari 2020, 20:15:34
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Edde
26 februari 2020, 20:12:33
  

Auteur Topic: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?  (gelezen 6397 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3025
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #30 Gepost op: 08 november 2019, 18:15:29 »
Ze gaan er inmiddels Andreas kruizen plaatsen en een waarschuwingslamp die de machinist aan moet zetten bij het passeren...het is toch echt minder werk als wegverkeer gewoon op zou letten, maar ja, verkeersles is al jaren wegbezuinigd in het onderwijs, de basis is er niet meer.
Zonder andreas kruizen is het géén overweg voor de wegenverkeerdwet en gelden de voorrangsregels voor treinen dus ook niet en verder staan er ook geen aankondigings-borden of andere aanwijzingen dat er een trein de weg kruist.

Dus de leuke vraag, wie moet er dan eigenlijk opletten?
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 18:17:13 door Thom »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #31 Gepost op: 08 november 2019, 18:23:56 »

Dus de leuke vraag, wie moet er dan eigenlijk opletten?


Da's wel duidelijk, de vrachtwagen heeft de lok uit het spoor geschoven.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2999
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #32 Gepost op: 08 november 2019, 20:43:12 »
Dus de leuke vraag, wie moet er dan eigenlijk opletten?
volgens mij moet je altijd opletten zodra je achter het stuur kruipt of achter een stuurtafel ,)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3025
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #33 Gepost op: 08 november 2019, 21:02:01 »
Da's wel duidelijk, de vrachtwagen heeft de lok uit het spoor geschoven.
Dat is een feit van wat er zich afgespeeld heeft, zeker waar, maar dat maakt de vrachtwagen chauffeur nog niet direct degene die beter op moet letten volgens de wet als er géén sprake is van een officiële overweg.

Immers volgens de wegenverkeerswet;
"Overweg: kruising van een weg en een spoorweg die wordt aangeduid door middel van bord J12 of J13 van bijlage 1;"

Waarbij borden J12 en J13 de enkel- en dubbelsporige andreaskruisen zijn die op de plek van het ongeluk dus ontbreken waarmee het dus géén officiële overweg is en dus ook de gedragsregel dat spoorvoertuigen voorrang hebben niet geldt...

Dan lijkt het mij toch de verantwoording van de Machinist om over te steken en daarbij gepaste maatregelen te nemen.



René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #34 Gepost op: 08 november 2019, 21:06:03 »
En in de wegenverkeerswet staat ook dat als je een inrit inrijd of een uitrit verlaat (artikel 54) je aan het overige verkeer voorrang moet verlenen. Er hoeft hier dus geen andreaskruis te staan.

René

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3025
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #35 Gepost op: 08 november 2019, 22:18:06 »
Hm, dat is ook een goede, maar aan de andere kant is de spoorbaan geen onderdeel van de doorgaande weg en kruist die eigenlijk alleen de uitrit, dus je kunt je afvragen of dat geen situatie op zich is?

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2019, 22:26:48 »
Jemig, zo kun je nog jaren door blijven gaan  ;D
Wat nu als het mistig was, er zeer laag een vliegtuig overkwam en een ooievaar met baby van rechts?
Dan was de mol de veroorzaker?

René

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3025
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #37 Gepost op: 08 november 2019, 23:39:32 »

Je kunt zeker lang doorgaan, maar blijft wel feit dat iemand hier al de schuld toegeschoven krijgt zonder dat het hem misschien wel daadwerkelijk toe te rekenen is en dat is best een interessante discussie :)

En het gaat mij niet over meteoriet inslagen die uit het niets komen, maar gewoon over een situatie en hoe die wettelijk nou in elkaar zit, dat is wat anders dan iets wat je niet kunt voorspellen.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2019, 00:05:24 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18674
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #38 Gepost op: 09 november 2019, 07:09:43 »
Ja maar Thom, het is ook wel internet, dus er moet iemand de schuld krijgen, zodat we boe kunnen roepen.  :)

In ieder geval veel leuker dan constateren dat die plek best onoverzichtelijk is en dat Andreaskruisen de zaak inderdaad kunnen verduidelijken. Kijk voor de aardigheid maar eens op maps. Een vrachtwagen die daar weg wil, steekt het spoor over. Ik vind het niet raar als niet iedere chauffeur de situatie als een uitrit herkent als het dat tenminste is. En het treintje rijdt ook nog achter een rij bomen. Daar zal de behoefte voor een extra lamp wel vandaan komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #39 Gepost op: 09 november 2019, 07:47:15 »
Ik ben geen jurist en heb het niet over aansprakelijkheid of schuld. Het gaat over "opletten". De vrachtwagenchauffeur is van Agrifirm en het voorval doet zich voor bij de inrit van Agrifirm. Het zou bijzonder zijn als de chauffeur niet ter plekke bekend is. En hij moet af slaan om op het terrein te komen en dan moet je opletten. ;D

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18674
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #40 Gepost op: 09 november 2019, 08:18:33 »
Opletten moet altijd in het verkeer en gek genoeg voorkom je dan nog steeds niet alle problemen.

Iets geheel anders. Jij en ik weten niet wat de relatie tussen Agrifirm en de chauffeur is. Ik weet wel dat het in het huidige arbeidsbestel onwaarschijnlijk is dat de chauffeur in dienst van Agrifirm is. Het is zelfs geen uitgemaakte zaak dat de chauffeur in dienst van het transportbedrijf is dat deze rit formeel uitvoert. Kijk niet raar op als de chauffeur kort geleden uit Roemenië is overgevlogen om in een of andere schijnconstructie een paar ritten te maken in een land dat hij verder niet kent. Dat weten we dus niet, maar helaas zou het juist niet erg bijzonder zijn als de chauffeur ter plekke niet erg bekend is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4756
  • Team Mitropa
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #41 Gepost op: 09 november 2019, 08:42:21 »
tis toch redelijk knullig als je die loc over het hoofd ziet

Google Maps
« Laatst bewerkt op: 09 november 2019, 19:05:52 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18674
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #42 Gepost op: 09 november 2019, 09:07:33 »
En bij donker?
Gebruiken die locjes hun zwaailichten eigenlijk in deze situatie?

Hier trouwens nog wat extra info.
https://www.bd.nl/oss-e-o/hoe-voorkomen-we-een-derde-botsing-op-het-osse-spoor-spoedoverleg-over-goederentrein-in-havengebied-br-br-br~a5f78327/
« Laatst bewerkt op: 09 november 2019, 09:30:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3025
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #43 Gepost op: 09 november 2019, 17:22:34 »
Ik ben geen jurist en heb het niet over aansprakelijkheid of schuld. Het gaat over "opletten". De vrachtwagenchauffeur is van Agrifirm en het voorval doet zich voor bij de inrit van Agrifirm. Het zou bijzonder zijn als de chauffeur niet ter plekke bekend is. En hij moet af slaan om op het terrein te komen en dan moet je opletten. ;D

Gr, Ben.
Dat geldt eveneens voor de machinist van de 600, en op het moment dat hij geen voorrang zou hebben vanuit de wet dan zal hij degene zijn die moet anticiperen op de kruising...  ;)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4756
  • Team Mitropa
Re: RailPro Hippel 602 betrokken bij ongeluk. Waarheen afgevoerd?
« Reactie #44 Gepost op: 17 november 2019, 12:30:09 »
Denk dat ik hem afgelopen vrijdag op een dieplader gezien heb op de A 27 bij Hank ri Breda