Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL baan: Frotterdam in h0 door AndrevdG
Vandaag om 04:28:31
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 04:23:27
beginnen met digitaal door coldforged
Vandaag om 01:55:32
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ingenium
Vandaag om 00:25:28
Fremo module - Boerderij van Meurs door Henry Visser
03 augustus 2020, 23:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
03 augustus 2020, 23:38:40
MODELSPOOR 2020 by MTD - Ook wij zijn slachtoffer door Ronald Halma
03 augustus 2020, 23:20:48
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
03 augustus 2020, 23:19:37
Automatische koppeling door Freek Jonkers
03 augustus 2020, 23:07:49
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door FritsT
03 augustus 2020, 22:35:22
NAM oliewagons, wat is de juiste maat. door henk
03 augustus 2020, 22:33:33
Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan door Patrick Smout
03 augustus 2020, 22:26:14
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
03 augustus 2020, 22:13:59
Lijnbaanassistent (1930-1945), wat houdt de functie in? door v140
03 augustus 2020, 22:07:15
Beginnersvragen ivm koppelingen, encyclopedie geeft geen duidelijkheid door wpinkhof
03 augustus 2020, 22:04:53
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
03 augustus 2020, 21:47:20
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door coldforged
03 augustus 2020, 21:44:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
03 augustus 2020, 21:43:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
03 augustus 2020, 21:34:15
NS: NCS Kleuren toegepast door FritsT
03 augustus 2020, 20:38:10
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Erik Baas
03 augustus 2020, 18:54:09
Raadplaatje door eemstede
03 augustus 2020, 18:46:41
Projekt 083-338 door 44
03 augustus 2020, 18:45:28
ho baan 514 cm bij 262 door kimi07
03 augustus 2020, 18:17:32
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door barry1972
03 augustus 2020, 18:11:05
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door BartvD
03 augustus 2020, 18:06:25
Model Car World plant 100 nieuwe H0-auto's door barry1972
03 augustus 2020, 17:56:28
Deining in Dönsdorf door tijgernootje
03 augustus 2020, 17:28:52
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
03 augustus 2020, 17:03:53
EPCargo limestone trein naar Oss door Falcon10
03 augustus 2020, 16:37:56
  

Auteur Topic: Styreenplaat waar geen gaten in vallen  (gelezen 9363 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4089
Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Gepost op: 30 oktober 2019, 09:19:51 »
Hallo allemaal,

Wanneer ik grotere oppervlakken styreenplaat verlijm, dan merk ik vaak dat na een paar dagen het oppervlak is aangetast. Vooral dunnere plaat van 0,5 en 0,3 mm. De lijm vreet blijkbaar door het materiaal heen. Voor een gave afwerking is dat onwenselijk.

Zijn hier oplossingen voor? Geen styreenlijm gebruiken of zijn er styreensoorten die hier minder gevoelig voor zijn?

Wie heeft de gouden tip!

Mvg, Paul
Ork ork ork, styreen snij je met een...

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2124
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2019, 09:53:29 »
Ik gebruik speciale lijm voor polystyreen. Oplosmiddelvrij. Het is een heldere stroopachtige substantie die goed te verwerken is. Reukloos. Tast het polystyreen niet aan.
Merk weet ik niet, heb het gekocht bij de fabriek van de polystyreenplaten.
In NL zijn er verschillende producten die vergelijkbaar zijn. Belangrijk: oplosmiddelvrij.
Tschüss Genossen,

Hans

Zonder trein
smaakt wijn naar azijn.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3112
    • modulebaan.nl
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2019, 10:00:53 »
Seconden lijm.
modulebaan.nl

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2270
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2019, 10:06:33 »
Boekbinderslijm, arabische gom,  ruw maken en houtlijm wil ook wel lukken (niet echt trekvast)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 29 aug sta ik er weer :)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6937
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2019, 10:18:03 »
Ik gebruik er gewoon houtlijm voor. En dat is niet losgekomen tot dusverre op Grasland.

Gr.

Edsko

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4089
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2019, 11:13:01 »
Ha, dank voor de reacties. Een kleine verduidelijking: ik gebruik styreen voornamelijk voor het bouwen van rijdende modellen. Houtlijm valt dus gewoon af. Secondelijm is handig voor korte verbindingen, maar niet voor sandwiches (het zit nooit precies zoals je het wil hebben). Ik zoek dus eigenlijk naar iets paradoxaals, het moet het materiaal het liefst wel een beetje aantasten voor de las, maar niet te veel. Ik ga op zoek naar de lijm van Hans en wellicht dat arabische gom ook wel precies dat doet.

Niemand ervaring met een ander merk styreen dan Evergreen of de merkloze witte platen? Wellicht een wat brosser soort dat tegen perspex aanzit? Mijn ervaring is wel, hoe harder hoe minder gaten.

Mvg, Paul

Ork ork ork, styreen snij je met een...

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3112
    • modulebaan.nl
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2019, 11:17:49 »
Ik gebruik voor hetzelfde doel seconden lijm/ industrie lijm van z21. Voor snelle verbindingen met activator van Bison.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19278
    • Pagina van klaas
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2019, 11:30:30 »
De gangbare lijmen voor styreen lossen het materiaal een beetje op. Dat is ook de bedoeling want zo smelten de delen als het ware in elkaar. Het is ook de bedoeling dat het oplosmiddel helemaal verdampt. Bij een hoeklas gebeurt dat ook, het kan makkelijk weg. Maar bij een sandwich sluit je de boel op en voor het oplosmiddel is er maar één uitweg: door het materiaal heen.

Probeer eens beide delen in te smeren met lijm en dan even wachten met samenvoegen tot het grootste deel is verdampt.
Een andere mogelijkheid is contactlijm, b.v. Bisontix. Dat moet je eerst laten verdampen, ongeveer een kwartier.
Bisontix lost styreen ook op, daarom moet je het spaarzaam aanbrengen.
Ik gebruik Bisontix om styreen op hout of karton te lijmen, het is de enige lijmsoort waarmee me dat lukt.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4089
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2019, 11:55:02 »
Even laten uitdampen is wellicht een goed idee. Secondenlijm met activator ook, dan heb je nog wat meer controle over het proces.

We gaan eens wat experimenteren. Bedankt allemaal!

Paul
Ork ork ork, styreen snij je met een...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5821
  • Spaar ze allemaal.
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2019, 12:41:56 »
Aan de niet zichtzijde de plaat van gaatjes voorzien zodat het daardoor beter kan uitdampen is te proberen.

Stephan

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4089
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2019, 13:29:39 »
Hmm, geen gek idee. De ementhaler benadering  :)
Ork ork ork, styreen snij je met een...

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1366
    • Harold Content
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2019, 15:45:02 »
Bison tix geeft op grote platen ellende..... Na een paar maanden zie je je plaat gaan werken.
Ben daar de mist mee in gegaan met de coöperatie!
 
Ruderer L530 daar bouwen meerdere mensen huisjes mee binnen Mitropa
Dit hoeft niet te verdampen zit met een 5 a 10 minuten muurvast.

Gr harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19278
    • Pagina van klaas
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2019, 15:55:53 »
In Ruderer L530 zit wel een oplosmiddel. Waarom hoeft dat niet te verdampen, waar blijft het dan? En tast het styreen niet aan?
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1366
    • Harold Content
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2019, 15:59:16 »
Dat zal heel goed, maar eentje waar ik geen last van heb gehad (y)
Zonder schade kan ik daarmee sierranden voor gebouwen van 0,25mm op elkaar plakken.
Dat lukt niet mooi met een reveil of faller lijm.

De gebouwen van Duizendpoot zijn er bijvoorbeeld ook mee gebouwd.
De Berghuizer papierfabriek de linkerdelen zijn er ook mee gebouwd.
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19278
    • Pagina van klaas
Re: Styreenplaat waar geen gaten in vallen
« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2019, 16:06:42 »
Je hebt het nu over een andere toepassing, het lijmen van smalle randjes.
Dat staat ook in het Datenblatt, dat Roderer L530 geschikt is voor het lijmen van kleine vlakken. Maar bij Paul gaat het om het verlijmen van grote vlakken en dan sluit je de lijm zo op dat het oplosmiddel niet kan verdampen en dus door het materiaal heen vreet. Volgens mij ben je met die L530 net zo nat als met gangbare styreenlijmen van b.v. Faller en Revell.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.