Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 67454 keer)

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #270 Gepost op: 16 april 2020, 17:20:48 »
Ik zie dat je foto:
"552_302214 Luchtfoto van de spoorhefbrug en een deel van de verkeersbrug over de Oude Maas"
ook hebt gevonden :).

Ik heb geen idee waar die baksels met gaten voor dienden. Het was blijkbaar zeer toevallig dat ze rechtop stonden toen ik daar was. Net zoals dat dat massieve "hoedje" was losgebout. Of daar een relatie tussen is weet ik ook niet. De suggestie dat het te maken heeft met onderhoud lijkt me reëel
Op alle andere foto's die ik tegenkom zijn de strips of niet waarneembaar of liggend weergegeven.
Degene die ervoor heeft gezorgd dat mijn vader en ik naar boven konden (kennis van mijn overleden vader en in mijn herinnering was hij "treindienstleider") leeft ook al lang niet meer. Of die het geweten zou hebben?
In die periode lag mijn interesse overigens absoluut niet bij spoorgerelateerde zaken.

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 577
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #271 Gepost op: 16 april 2020, 17:40:18 »
Ik herinner mij nog de brug in aanbouw aan het Wantij, er bovenop stond toen een mobiele kraan
Ik ben ooit in een gebouw geweest ( school ?)waar een grote baan was in H0
Ook repareerden ze er radio s en tv toestellen
Dat is zeker 50 jaar geleden

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #272 Gepost op: 16 april 2020, 18:08:35 »
Beste Wicher,

Als ik de beide foto's goed vergelijk zitten er op de luchtfoto vier van die hoedjes per helft van de brug, op jouw foto zit nog de buitenste op zijn plaats, ook omdat die niet los kan.
De losse die je ziet is waarschijnlijk het hoedje wat op de luchtfoto meer naar het midden zit.
Vermoedelijk zit onder dat hoedje een gat waar de meccano strip in staat, en aangezien daaronder ongeveer het contragewicht zit, filosofeerde ik dat aan die stangen het contragewicht hangt als de kabels gemonteerd of vervangen worden.
Kun jij je nog herinneren wanneer je op die brug bent geweest, was dat kort na plaatsing of later tijdens onderhoud?

Groet Rob
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70 - 1979
« Reactie #273 Gepost op: 16 april 2020, 18:22:39 »



Groet,
Wicher.

Beste Wicher,

Ik ben dankzij vele foto's waaronder die van jouw en heel veel omrekenen nu bezig met de eerste teststukken ontwerpen en printen.
Er ontbreken nog details zoals de eerder besproken hoedjes relingen e.d. maar het moet je toch al redelijk bekend voorkomen.
In de rechthoekige gaatjes komen led's i.p.v. de originele lampen.



Groet Rob
« Laatst bewerkt op: 16 april 2020, 19:43:45 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #274 Gepost op: 16 april 2020, 19:08:30 »
Jeuh ... het wordt steeds mooier  (y).
Ik ga het nu echt jammer vinden dat ik niet meer foto's voor je heb :-[.

Die foto's zal ik in 1979 in de tweede helft van dat jaar hebben gemaakt. Ik kan helaas niet bij de albums waar er ongetwijfeld een datum bijgeschreven staat. Maar ik weet dat ik deze foto's met mijn eerste spiegelreflexcamera (Praktica LTL3) heb gemaakt. Die heb ik dat jaar gekregen omdat ik voor mijn middelbare schooldiploma was geslaagd.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #275 Gepost op: 16 april 2020, 19:40:37 »
Heel veel info heb ik ook van de pagina http://ladylein.nl/werkNS/index.html.
Dit is een overzicht van diverse beweegbare spoorbruggen waaronder een zeer uitgebreid verslag van "de Vlinder".
Gemaakt door de dochter van een medewerker van de desbetreffende afdeling bij de NS.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #276 Gepost op: 16 april 2020, 19:42:28 »
Prachtig printwerk. Met welke printer print jij?
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #277 Gepost op: 16 april 2020, 19:44:21 »
Formlabs Form 2
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #278 Gepost op: 16 april 2020, 19:45:43 »
Aha, vandaar die gebruik ik ook.
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #279 Gepost op: 25 april 2020, 11:28:35 »
Eerste stukjes van de Vlindervleugel zijn geprint als test om te kijken of ik de delen allemaal goed sluitend kan krijgen.
Dit omdat de SLA printer maar een beperkte bouwgrootte  heeft waar het niet in zijn geheel inpast, de grootste maat is bijna 37cm.
Hiervoor is één vleugel in 5 stukken gedeeld waarmee ze net in de beschikbare printruimte passen.


3 van de 5 benodigde stukken voor één vleugel.

Dit betekende wel dat er een oplossing moest komen om de delen goed stevig aan elkaar te verbinden.
De meest voor de hand liggende gedachte was lijmen ook omdat dit deel van de brug alleen maar in de lucht hoeft te hangen omdat het gewicht van de brug en en het contragewicht in mijn geval wordt opgevangen door de verticale geleidingspoten welke ik van messing ga maken.
Maar lijmen is wel heel definitief en kan er later ook niets meer vervangen of hersteld worden.
Daarom heb ik er voor gekozen om achter in het puntstuk, voor iedere kant, inwendig een messing insert met M6 binnendraad aan te brengen (in smelten).
Hierdoor kan ik alle delen met een draadstang door alle delen heen, strak tegen elkaar trekken waardoor het een zeer stevig geheel is geworden.



Ik had en heb nog steeds het idee om deze brug te plaatsen achter de deur waar je de kamer binnen komt zie eerder baanplan, echter de doorloopruimte tussen de brughoofden is ongeveer 60 cm, dus ongeveer 20 cm smaller dan een gewone deur.
Dus de toekomst moet gaan leren of ik de tafels voldoende stevig aan de muur kan bevestigen om te voorkomen dat bij stoten tegen de tafel deze kan verschuiven en de brug niet meer tussen de beide brughoofden gaat passen.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2020, 11:30:30 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #280 Gepost op: 25 april 2020, 11:46:07 »
Ziet er al geweldig uit Rob.
Blijf je met plezier volgen.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #281 Gepost op: 25 april 2020, 11:48:48 »
oei, dit is gaaf :)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #282 Gepost op: 25 april 2020, 14:38:29 »
De originele brug werd omhoog en omlaag getrokken door een enkele kabel op elke hoek van de brug één.


Zie voor uitleg onderstaande tekst.

De 18 kabels welke zichtbaar waren aan beide kanten boven de brug zorgde samen met de contragewichten er alleen maar voor dat de brug/contragewichten combinatie in balans was (foto 1) waardoor voor het heffen en dalen kon worden volstaan met deze 4 enkele kabels.
Deze kabels moesten wel exact gelijk lopen anders zou de brug scheef komen te hangen en vastlopen.
Dit was opgelost door één motor te gebruiken welke geplaatst was in het midden van het dubbele puntstuk en hiermee via tandwielkasten (foto 3) vier kabelhaspels (foto 4&5) aan te drijven in elke horizontale ligger één zodat vandaar een lange kabel naar elke hoek van de brug kon lopen via een katrol boven in de poten (foto 2).
Op foto 6 is duidelijk de aandrijfverbinding te zien tussen de het linker puntstuk naar het rechter puntstuk.
Omdat de brug door de contragewichten zo goed als in evenwicht hangt, zou je hem bij wijze van spreken met de hand omhoog kunnen duwen.
Dit betekend dat als de brug moet gaan dalen dit wel eens problemen op kan leveren als één van de bruggeleiders wat stroever zou lopen, daarom is er ook een daalkabel.
Op foto 5 is duidelijk de hefkabel te zien welke aan de bovenkant van de haspel oprolt maar lager is ook de daalkabel te zien welke naar de onderkant van de haspel loopt.
Wanneer de haspel gaat draaien zal de ene kabel exact evenveel oprollen als de andere kabel afrolt.
Deze twee kabels gaan vervolgens door de bovenligger naar de katrollen op foto 2, de voorste op de foto voor de hefkabel en de achterste voor de daalkabel welke daaronder de brugpoten verlaten.
De hefkabel zit vast op de bovenhoek van de brug (foto 7) de daalkabel loopt via een katrol op het brughoofd naar het zelfde punt van de brug maar dan de onderkant.
Op die zelfde foto 7 is ook duidelijk te zien dat de daalkabel via een soort cilinder aan de brug is gemonteerd. Het vermoeden is dat hier dmv een trekveer oid spanning op de kabels wordt gehouden.

Bovenstaande tekst is een aanname na uitgebreide bestudering van vele foto's waarvan de mooiste van de reeds eerder vermelde site http://ladylein.nl/werkNS/index.html. Aangezien ik nog nergens een stuk heb gevonden over de werking van de brug of iemand die mij deze werking heeft kunnen uitleggen blijft het een aanname en is het dus goed mogelijk dat ik er faliekant naast zit.  :) 

Dit alles is mijns inziens te lastig na te maken in het H0 model en overweeg daarom 4 draadstangen in de geleiderpoten te monteren welke aangedreven worden door encoder gecontroleerde stappenmotoren die de brug doet heffen en dalen, de contragewichten lopen verder vanzelf mee dmv de 18 kabels.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #283 Gepost op: 01 mei 2020, 07:30:07 »
Op Beeld en Geluid vond ik een leuke film uit 1927 over de houtbereiding in Dordrecht waar de spoorbielzen werden geïmpregneerd.
http://in.beeldengeluid.nl/collectie/details/expressie/25469/false/true
Aangezien ik vele jaren op Louterbloemen heb gewoond kwam ik tijdens de wandelingen met de hond hier regelmatig langs.
Omdat de houten spoorbiels langzaam werd vervangen door o.a. beton en de houten bielzen  alleen nog gebruikt werden bij bv wissels, werd het werk hier snel minder.
Alle gebouwen die hier stonden zijn jaren geleden gesloopt.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #284 Gepost op: 01 mei 2020, 08:37:22 »
Weer iets wat je als industrie kan gebruiken.

Heb je nog verder aan je masterplan gesleuteld?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#