Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 68248 keer)

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #270 Gepost op: 16 april 2020, 17:20:48 »
Ik zie dat je foto:
"552_302214 Luchtfoto van de spoorhefbrug en een deel van de verkeersbrug over de Oude Maas"
ook hebt gevonden :).

Ik heb geen idee waar die baksels met gaten voor dienden. Het was blijkbaar zeer toevallig dat ze rechtop stonden toen ik daar was. Net zoals dat dat massieve "hoedje" was losgebout. Of daar een relatie tussen is weet ik ook niet. De suggestie dat het te maken heeft met onderhoud lijkt me reëel
Op alle andere foto's die ik tegenkom zijn de strips of niet waarneembaar of liggend weergegeven.
Degene die ervoor heeft gezorgd dat mijn vader en ik naar boven konden (kennis van mijn overleden vader en in mijn herinnering was hij "treindienstleider") leeft ook al lang niet meer. Of die het geweten zou hebben?
In die periode lag mijn interesse overigens absoluut niet bij spoorgerelateerde zaken.

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 579
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #271 Gepost op: 16 april 2020, 17:40:18 »
Ik herinner mij nog de brug in aanbouw aan het Wantij, er bovenop stond toen een mobiele kraan
Ik ben ooit in een gebouw geweest ( school ?)waar een grote baan was in H0
Ook repareerden ze er radio s en tv toestellen
Dat is zeker 50 jaar geleden

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #272 Gepost op: 16 april 2020, 18:08:35 »
Beste Wicher,

Als ik de beide foto's goed vergelijk zitten er op de luchtfoto vier van die hoedjes per helft van de brug, op jouw foto zit nog de buitenste op zijn plaats, ook omdat die niet los kan.
De losse die je ziet is waarschijnlijk het hoedje wat op de luchtfoto meer naar het midden zit.
Vermoedelijk zit onder dat hoedje een gat waar de meccano strip in staat, en aangezien daaronder ongeveer het contragewicht zit, filosofeerde ik dat aan die stangen het contragewicht hangt als de kabels gemonteerd of vervangen worden.
Kun jij je nog herinneren wanneer je op die brug bent geweest, was dat kort na plaatsing of later tijdens onderhoud?

Groet Rob
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70 - 1979
« Reactie #273 Gepost op: 16 april 2020, 18:22:39 »



Groet,
Wicher.

Beste Wicher,

Ik ben dankzij vele foto's waaronder die van jouw en heel veel omrekenen nu bezig met de eerste teststukken ontwerpen en printen.
Er ontbreken nog details zoals de eerder besproken hoedjes relingen e.d. maar het moet je toch al redelijk bekend voorkomen.
In de rechthoekige gaatjes komen led's i.p.v. de originele lampen.



Groet Rob
« Laatst bewerkt op: 16 april 2020, 19:43:45 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #274 Gepost op: 16 april 2020, 19:08:30 »
Jeuh ... het wordt steeds mooier  (y).
Ik ga het nu echt jammer vinden dat ik niet meer foto's voor je heb :-[.

Die foto's zal ik in 1979 in de tweede helft van dat jaar hebben gemaakt. Ik kan helaas niet bij de albums waar er ongetwijfeld een datum bijgeschreven staat. Maar ik weet dat ik deze foto's met mijn eerste spiegelreflexcamera (Praktica LTL3) heb gemaakt. Die heb ik dat jaar gekregen omdat ik voor mijn middelbare schooldiploma was geslaagd.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #275 Gepost op: 16 april 2020, 19:40:37 »
Heel veel info heb ik ook van de pagina http://ladylein.nl/werkNS/index.html.
Dit is een overzicht van diverse beweegbare spoorbruggen waaronder een zeer uitgebreid verslag van "de Vlinder".
Gemaakt door de dochter van een medewerker van de desbetreffende afdeling bij de NS.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #276 Gepost op: 16 april 2020, 19:42:28 »
Prachtig printwerk. Met welke printer print jij?
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #277 Gepost op: 16 april 2020, 19:44:21 »
Formlabs Form 2
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #278 Gepost op: 16 april 2020, 19:45:43 »
Aha, vandaar die gebruik ik ook.
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #279 Gepost op: 25 april 2020, 11:28:35 »
Eerste stukjes van de Vlindervleugel zijn geprint als test om te kijken of ik de delen allemaal goed sluitend kan krijgen.
Dit omdat de SLA printer maar een beperkte bouwgrootte  heeft waar het niet in zijn geheel inpast, de grootste maat is bijna 37cm.
Hiervoor is één vleugel in 5 stukken gedeeld waarmee ze net in de beschikbare printruimte passen.


3 van de 5 benodigde stukken voor één vleugel.

Dit betekende wel dat er een oplossing moest komen om de delen goed stevig aan elkaar te verbinden.
De meest voor de hand liggende gedachte was lijmen ook omdat dit deel van de brug alleen maar in de lucht hoeft te hangen omdat het gewicht van de brug en en het contragewicht in mijn geval wordt opgevangen door de verticale geleidingspoten welke ik van messing ga maken.
Maar lijmen is wel heel definitief en kan er later ook niets meer vervangen of hersteld worden.
Daarom heb ik er voor gekozen om achter in het puntstuk, voor iedere kant, inwendig een messing insert met M6 binnendraad aan te brengen (in smelten).
Hierdoor kan ik alle delen met een draadstang door alle delen heen, strak tegen elkaar trekken waardoor het een zeer stevig geheel is geworden.



Ik had en heb nog steeds het idee om deze brug te plaatsen achter de deur waar je de kamer binnen komt zie eerder baanplan, echter de doorloopruimte tussen de brughoofden is ongeveer 60 cm, dus ongeveer 20 cm smaller dan een gewone deur.
Dus de toekomst moet gaan leren of ik de tafels voldoende stevig aan de muur kan bevestigen om te voorkomen dat bij stoten tegen de tafel deze kan verschuiven en de brug niet meer tussen de beide brughoofden gaat passen.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2020, 11:30:30 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #280 Gepost op: 25 april 2020, 11:46:07 »
Ziet er al geweldig uit Rob.
Blijf je met plezier volgen.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #281 Gepost op: 25 april 2020, 11:48:48 »
oei, dit is gaaf :)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #282 Gepost op: 25 april 2020, 14:38:29 »
De originele brug werd omhoog en omlaag getrokken door een enkele kabel op elke hoek van de brug één.


Zie voor uitleg onderstaande tekst.

De 18 kabels welke zichtbaar waren aan beide kanten boven de brug zorgde samen met de contragewichten er alleen maar voor dat de brug/contragewichten combinatie in balans was (foto 1) waardoor voor het heffen en dalen kon worden volstaan met deze 4 enkele kabels.
Deze kabels moesten wel exact gelijk lopen anders zou de brug scheef komen te hangen en vastlopen.
Dit was opgelost door één motor te gebruiken welke geplaatst was in het midden van het dubbele puntstuk en hiermee via tandwielkasten (foto 3) vier kabelhaspels (foto 4&5) aan te drijven in elke horizontale ligger één zodat vandaar een lange kabel naar elke hoek van de brug kon lopen via een katrol boven in de poten (foto 2).
Op foto 6 is duidelijk de aandrijfverbinding te zien tussen de het linker puntstuk naar het rechter puntstuk.
Omdat de brug door de contragewichten zo goed als in evenwicht hangt, zou je hem bij wijze van spreken met de hand omhoog kunnen duwen.
Dit betekend dat als de brug moet gaan dalen dit wel eens problemen op kan leveren als één van de bruggeleiders wat stroever zou lopen, daarom is er ook een daalkabel.
Op foto 5 is duidelijk de hefkabel te zien welke aan de bovenkant van de haspel oprolt maar lager is ook de daalkabel te zien welke naar de onderkant van de haspel loopt.
Wanneer de haspel gaat draaien zal de ene kabel exact evenveel oprollen als de andere kabel afrolt.
Deze twee kabels gaan vervolgens door de bovenligger naar de katrollen op foto 2, de voorste op de foto voor de hefkabel en de achterste voor de daalkabel welke daaronder de brugpoten verlaten.
De hefkabel zit vast op de bovenhoek van de brug (foto 7) de daalkabel loopt via een katrol op het brughoofd naar het zelfde punt van de brug maar dan de onderkant.
Op die zelfde foto 7 is ook duidelijk te zien dat de daalkabel via een soort cilinder aan de brug is gemonteerd. Het vermoeden is dat hier dmv een trekveer oid spanning op de kabels wordt gehouden.

Bovenstaande tekst is een aanname na uitgebreide bestudering van vele foto's waarvan de mooiste van de reeds eerder vermelde site http://ladylein.nl/werkNS/index.html. Aangezien ik nog nergens een stuk heb gevonden over de werking van de brug of iemand die mij deze werking heeft kunnen uitleggen blijft het een aanname en is het dus goed mogelijk dat ik er faliekant naast zit.  :) 

Dit alles is mijns inziens te lastig na te maken in het H0 model en overweeg daarom 4 draadstangen in de geleiderpoten te monteren welke aangedreven worden door encoder gecontroleerde stappenmotoren die de brug doet heffen en dalen, de contragewichten lopen verder vanzelf mee dmv de 18 kabels.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #283 Gepost op: 01 mei 2020, 07:30:07 »
Op Beeld en Geluid vond ik een leuke film uit 1927 over de houtbereiding in Dordrecht waar de spoorbielzen werden geïmpregneerd.
http://in.beeldengeluid.nl/collectie/details/expressie/25469/false/true
Aangezien ik vele jaren op Louterbloemen heb gewoond kwam ik tijdens de wandelingen met de hond hier regelmatig langs.
Omdat de houten spoorbiels langzaam werd vervangen door o.a. beton en de houten bielzen  alleen nog gebruikt werden bij bv wissels, werd het werk hier snel minder.
Alle gebouwen die hier stonden zijn jaren geleden gesloopt.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #284 Gepost op: 01 mei 2020, 08:37:22 »
Weer iets wat je als industrie kan gebruiken.

Heb je nog verder aan je masterplan gesleuteld?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#