Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Arjan6511
Vandaag om 15:02:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: Scooterrijder vs trein Den Dolder  (gelezen 6003 keer)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Scooterrijder vs trein Den Dolder
« Reactie #15 Gepost op: 24 October 2019, 08:45:59 »
Ik ben een voorstander van het idee om de veroorzaker van een incident of overtreding, welke is veroordeeld  alle daar uit voortvloeiende kosten te laten betalen. Dus de boete, de onkosten van in dit geval van de NS, de kosten van de politie en al wat er meer door dergelijk gedrag is gegenereerd.
Praten en borden helpen vaak niet maar een goede aanslag op de portemonnee wil wel eens werken.
Gerrit F

Van de draad af....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Scooterrijder vs trein Den Dolder
« Reactie #16 Gepost op: 24 October 2019, 12:37:30 »
Zo is dat. Onder invloed helpt ook niet erg bij veilig passeren.

Dat gezegd hebbende, is het zo'n vreemde overgang, waarbij de sporen zover uit elkaar liggen dat er twee sets spoorbomen zijn. Verder onmiddellijk na de overgang een veel gebruikte afslag naar rechts. Het verkeer komt gemakkelijk op de overgang stil te staan als aan doorgaand fietsverkeer voorrang moeten worden verleend. Verder druk met treinen, druk met auto's, druk met fietsen, druk met alle verkeer. Ook welwillende verkeersdeelnemers komen gemakkelijk in problemen.

B&W hebben onlangs aan de raad voorgesteld de overgang te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Ben wel benieuwd waar het verkeer dan blijft.
Je memoreert dat verkeer makkelijk op de overweg klem kan komen te staan, buiten het feit dat je een overweg pas op mag rijden als je hem kunt passeren, maar hoeveel ongelukken zijn er geweest met klem gekomen verkeer?

Het zijn praktisch allemaal gevallen van voet- en fietsgangers die slingerend tussen de bomen door gegaan zijn en in de problemen zijn gekomen...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Scooterrijder vs trein Den Dolder
« Reactie #17 Gepost op: 24 October 2019, 13:21:22 »
Vraag maar aan Prorail. Die kwalificeert de overweg als één van de gevaarlijkste van Nederland.
https://www.zeist.nl/fileadmin/bestanden/Documenten/Parkeren_en_bereikbaarheid/Verkeersveiligheid_Den_Dolder-eindrapport_juni_2019.pdf

Het rapport is onder andere gebaseerd op geobserveerde conflictsituaties. Als daar autoverkeer bij is betrokken, heeft het bijna altijd te maken met de betreffende Paduaweg. Ik haal daar zelf weleens boodschappen en vindt de risico's - ook voor de nette weggebruiker - zeer herkenbaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: Scooterrijder vs trein Den Dolder
« Reactie #18 Gepost op: 25 October 2019, 20:40:50 »
Tja de vraag blijft dan waarom nu pas en niet een jaar of 15 geleden. Zo heel veel drukker is het in het dorp niet geworden. Het auto verkeer zal nu de provinciale weg op moeten draaien en na het passeren van de brug (waar het station gedeeltelijk op ligt) weer afslaan omdat daar een nieuwe weg komt die dan uit komt tegenover de Baarnseweg. Of dit het veiliger gaat maken is nog maar de vraag omdat de overweg blijft bestaan maar dan alleen voor voetgangers en (brom)fietsers.
Ik blijf het belachelijk vinden om de overweg te sluiten voor autoverkeer.

Oud bewoner van Den Dolder.

Groeten Richard

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4550
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Scooterrijder vs trein Den Dolder
« Reactie #20 Gepost op: 26 October 2019, 07:49:50 »
@Richard, het is de bedoeling de overweg volledig afsluitbaar te maken, zodat omzeilen door fietsers en voetgangers niet meer zo voor de hand ligt. Nu schijnt dat niet te kunnen in verband met het autoverkeer.

Wat de gevolgen zullen zijn van de veranderende verkeersstromen, vraag ik me ook af.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.