Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:49:38
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?  (gelezen 4094 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
    • sleutelspoor
Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Gepost op: 20 oktober 2019, 12:47:18 »
Weet iemand wanneer de blinde geleide tegels zijn ingevoerd op de perrons?
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2019, 13:29:30 door Bert van Gelder »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2019, 14:03:11 »
Volgens mij 2e helft jaren 80.
Groeten,
Richard

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1201
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2019, 14:18:23 »
in steden begon men er vanaf 1983-84 zo ongeveer mee, perrons weet ik niet
Groet van Ben

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2019, 16:58:39 »
Volgens onderstaande link:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2016/04/09/actualisatierapport-toegankelijkheid-2015-ns-en-prorail/actualisatierapport-toegankelijkheid-2015-ns-en-prorail.pdf
Is de wens hiertoe uitgesproken rond 2005 vanuit de regering zodat mensen met een "handicap" zelfstandig konden reizen,niet veel later is ook vanuit de EU blijkbaar een besluit gemaakt dat men moest gaan zorgen voor blinde geleide tegels op o.a. stations.
Vanaf bladzijde 4 van bovenstaande link naar het pdf bestand kan je wel achterhalen denk ik wanneer men er echt mee is begonnen.
*EDIT*
Overigens,staat in deze link:
https://www.prorail.nl/sites/default/files/prorail_brochure_eenduidige_en_voorspelbare_routegeleiding_op_stations_web_ar_def.pdf
Dat men ergens in 2013 gestart moet zijn.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
    • sleutelspoor
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2019, 23:21:07 »
Blijkt dat het veel korter is dan ik dacht. Ga ik toch met oud perron aan de slag.

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2019, 23:47:33 »
Citaat uit ProRail stuk waar hierboven naar wordt verwezen:

"Al sinds de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw zijn geleidelijnen op stations aangebracht. Dit gebeurde voornamelijk bij nieuwbouwstations en op basis van inbreng van lokale blindenbelangenverenigingen. Het gevolg was dat niet alle stations geleidelijnen hadden en er een grote verscheidenheid aan verschijnings- vormen van de geleidelijnen bestond."
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2019, 10:16:16 »

Overigens,staat in deze link:
https://www.prorail.nl/sites/default/files/prorail_brochure_eenduidige_en_voorspelbare_routegeleiding_op_stations_web_ar_def.pdf
Dat men ergens in 2013 gestart moet zijn.
Dat men in 2013 besluit nieuwe afspraken te maken, betekend niet dat er eerder nog geen afspraken waren en geen blinde tegels aanwezig konden zijn.

In de folder staan namelijk ook zaken genoemd (braille op armleuningen bv) en die zijn toen ingevoerd, maar ik kan mij prima stations herinneren zonder dat, maar mét blindegeleidetegels, dus dat is veel meer een uitbreiding op geweest.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2019, 18:40:41 »
Don't shoot the Messenger  ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens  :-X *

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2019, 19:36:26 »
Er zijn volgens mij rond 2013 nieuwe richtlijnen opgesteld in het kader van de Wet toegankelijkheid. Dit heeft bijvoorbeeld geresulteerd in het ophogen van de bushaltes. Dat wil niet zeggen dat er niet eerder blindegeleidetegels lagen, alleen werden die zonder, of in ieder geval op oude, richtlijnen gelegd. In de nieuwe richtlijnen zijn bijvoorbeeld de rust- en attentiepunten vastgelegd. Dat was vroeger een allegaartje.

Overigens zijn de richtlijnen laatst weer herzien waardoor niets meer aan de richtlijnen voldoet.  ;D

Grtz,
Niels

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2019, 01:08:22 »
Don't shoot the Messenger  ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens  :-X *
Nouja... De mitsen en maren zijn niet op wat jij vind of aandraagt, maar gewoon een onderdeel van de algehele discussie die zich hier afspeelt.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
    • sleutelspoor
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2019, 07:27:29 »
Ik ga de messenger zeker niet afschieten. Ik ben juist zeer dankbaar voor zijn inzet en waardeer het zeer. Hij heeft me zeker op weg geholpen. Bedankt daarvoor.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • Mijn fotoarchief
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2019, 07:30:32 »
Don't shoot the Messenger  ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens  :-X *

Beetje boel lange teentjes?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8383
    • Rangeerbanen
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2019, 08:06:02 »
Station Apeldoorn 14 april 1986 (presentatie KLM treinstel voorde pers, nog zonder zwarte stip):


Bij de overweg liggen geleidetegels. Al zijn die anders dan tegenwoordig. Het lijkt of de geleidelijn gemaakt is van rubbertegels en de keerpunten/attentiepunten van de bekende geribbelde tegels.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2019, 08:14:59 door tothebeach. Reden: typo\'s aangepast »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • Mijn fotoarchief
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2019, 08:13:11 »
Ja, inderdaad, die zwarte tegels! Die herinner ik me wel, die waren leuk om op te lopen  ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8383
    • Rangeerbanen
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2019, 08:22:30 »
Overigens lijkt het dat niet veel later de zwarte tegels vervangen zijn voor de wel bekende witte tegels. Een foto uit 1989 laat een witte streep zien. Maar die foto is genomen vanaf de zuidzijde, achter de voetgangerstunnel. En inzoomen lukt niet erg bij die afdruk ::)

Toch maar even een foto van gemaakt. Je ziet een opgaande witte lijn vanaf de overweg richting wachtruimte.


en dit lijkt een geleidelijn:


Op een foto uit 1984 is de zwarte lijn ook te zien.



 Foto's van voor die tijd geven geen geleidestrook aan.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2019, 08:44:42 door tothebeach »