BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Gerco van Beelen op 20 oktober 2019, 12:47:18
-
Weet iemand wanneer de blinde geleide tegels zijn ingevoerd op de perrons?
-
Volgens mij 2e helft jaren 80.
-
in steden begon men er vanaf 1983-84 zo ongeveer mee, perrons weet ik niet
-
Volgens onderstaande link:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2016/04/09/actualisatierapport-toegankelijkheid-2015-ns-en-prorail/actualisatierapport-toegankelijkheid-2015-ns-en-prorail.pdf
Is de wens hiertoe uitgesproken rond 2005 vanuit de regering zodat mensen met een "handicap" zelfstandig konden reizen,niet veel later is ook vanuit de EU blijkbaar een besluit gemaakt dat men moest gaan zorgen voor blinde geleide tegels op o.a. stations.
Vanaf bladzijde 4 van bovenstaande link naar het pdf bestand kan je wel achterhalen denk ik wanneer men er echt mee is begonnen.
*EDIT*
Overigens,staat in deze link:
https://www.prorail.nl/sites/default/files/prorail_brochure_eenduidige_en_voorspelbare_routegeleiding_op_stations_web_ar_def.pdf
Dat men ergens in 2013 gestart moet zijn.
-
Blijkt dat het veel korter is dan ik dacht. Ga ik toch met oud perron aan de slag.
-
Citaat uit ProRail stuk waar hierboven naar wordt verwezen:
"Al sinds de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw zijn geleidelijnen op stations aangebracht. Dit gebeurde voornamelijk bij nieuwbouwstations en op basis van inbreng van lokale blindenbelangenverenigingen. Het gevolg was dat niet alle stations geleidelijnen hadden en er een grote verscheidenheid aan verschijnings- vormen van de geleidelijnen bestond."
-
Overigens,staat in deze link:
https://www.prorail.nl/sites/default/files/prorail_brochure_eenduidige_en_voorspelbare_routegeleiding_op_stations_web_ar_def.pdf
Dat men ergens in 2013 gestart moet zijn.
Dat men in 2013 besluit nieuwe afspraken te maken, betekend niet dat er eerder nog geen afspraken waren en geen blinde tegels aanwezig konden zijn.
In de folder staan namelijk ook zaken genoemd (braille op armleuningen bv) en die zijn toen ingevoerd, maar ik kan mij prima stations herinneren zonder dat, maar mét blindegeleidetegels, dus dat is veel meer een uitbreiding op geweest.
-
Don't shoot the Messenger ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens :-X *
-
Er zijn volgens mij rond 2013 nieuwe richtlijnen opgesteld in het kader van de Wet toegankelijkheid. Dit heeft bijvoorbeeld geresulteerd in het ophogen van de bushaltes. Dat wil niet zeggen dat er niet eerder blindegeleidetegels lagen, alleen werden die zonder, of in ieder geval op oude, richtlijnen gelegd. In de nieuwe richtlijnen zijn bijvoorbeeld de rust- en attentiepunten vastgelegd. Dat was vroeger een allegaartje.
Overigens zijn de richtlijnen laatst weer herzien waardoor niets meer aan de richtlijnen voldoet. ;D
Grtz,
Niels
-
Don't shoot the Messenger ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens :-X *
Nouja... De mitsen en maren zijn niet op wat jij vind of aandraagt, maar gewoon een onderdeel van de algehele discussie die zich hier afspeelt.
-
Ik ga de messenger zeker niet afschieten. Ik ben juist zeer dankbaar voor zijn inzet en waardeer het zeer. Hij heeft me zeker op weg geholpen. Bedankt daarvoor.
-
Don't shoot the Messenger ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens :-X *
Beetje boel lange teentjes?
-
Station Apeldoorn 14 april 1986 (presentatie KLM treinstel voorde pers, nog zonder zwarte stip):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Apeldoorn-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Apeldoorn-3.jpg)
Bij de overweg liggen geleidetegels. Al zijn die anders dan tegenwoordig. Het lijkt of de geleidelijn gemaakt is van rubbertegels en de keerpunten/attentiepunten van de bekende geribbelde tegels.
Groet,
michel
-
Ja, inderdaad, die zwarte tegels! Die herinner ik me wel, die waren leuk om op te lopen ;D
-
Overigens lijkt het dat niet veel later de zwarte tegels vervangen zijn voor de wel bekende witte tegels. Een foto uit 1989 laat een witte streep zien. Maar die foto is genomen vanaf de zuidzijde, achter de voetgangerstunnel. En inzoomen lukt niet erg bij die afdruk ::)
Toch maar even een foto van gemaakt. Je ziet een opgaande witte lijn vanaf de overweg richting wachtruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2288-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2288-2.jpg)
en dit lijkt een geleidelijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2288-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2288-2_1.jpg)
Op een foto uit 1984 is de zwarte lijn ook te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2290.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2290.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2290-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2290-1.jpg)
Foto's van voor die tijd geven geen geleidestrook aan.
Groet,
Michel
-
Overigens lijkt het dat niet veel later de zwarte tegels vervangen zijn voor de wel bekende witte tegels.
Klopt, dat was een van de punten uit de nieuwe richtlijnen. Dit zijn de attentiepunten, dat was vroeger niet echt geregeld.