Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 03:45:20
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 00:29:44
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 00:08:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
18 October 2025, 23:43:28
REE Modeles 2025: NS 1300 door 1200blauw
18 October 2025, 23:15:21
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
18 October 2025, 23:01:18
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
18 October 2025, 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
18 October 2025, 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
18 October 2025, 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
18 October 2025, 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
18 October 2025, 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 October 2025, 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
18 October 2025, 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
18 October 2025, 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
18 October 2025, 16:59:17
Overstap naar HTM door Boertje
18 October 2025, 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 October 2025, 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
18 October 2025, 14:11:34
  

Auteur Topic: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?  (gelezen 4954 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Gepost op: 20 October 2019, 12:47:18 »
Weet iemand wanneer de blinde geleide tegels zijn ingevoerd op de perrons?
« Laatst bewerkt op: 20 October 2019, 13:29:30 door Bert van Gelder »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2019, 14:03:11 »
Volgens mij 2e helft jaren 80.
Groeten,
Richard

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1310
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2019, 14:18:23 »
in steden begon men er vanaf 1983-84 zo ongeveer mee, perrons weet ik niet
Groet van Ben

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2019, 16:58:39 »
Volgens onderstaande link:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2016/04/09/actualisatierapport-toegankelijkheid-2015-ns-en-prorail/actualisatierapport-toegankelijkheid-2015-ns-en-prorail.pdf
Is de wens hiertoe uitgesproken rond 2005 vanuit de regering zodat mensen met een "handicap" zelfstandig konden reizen,niet veel later is ook vanuit de EU blijkbaar een besluit gemaakt dat men moest gaan zorgen voor blinde geleide tegels op o.a. stations.
Vanaf bladzijde 4 van bovenstaande link naar het pdf bestand kan je wel achterhalen denk ik wanneer men er echt mee is begonnen.
*EDIT*
Overigens,staat in deze link:
https://www.prorail.nl/sites/default/files/prorail_brochure_eenduidige_en_voorspelbare_routegeleiding_op_stations_web_ar_def.pdf
Dat men ergens in 2013 gestart moet zijn.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2019, 23:21:07 »
Blijkt dat het veel korter is dan ik dacht. Ga ik toch met oud perron aan de slag.

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #5 Gepost op: 20 October 2019, 23:47:33 »
Citaat uit ProRail stuk waar hierboven naar wordt verwezen:

"Al sinds de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw zijn geleidelijnen op stations aangebracht. Dit gebeurde voornamelijk bij nieuwbouwstations en op basis van inbreng van lokale blindenbelangenverenigingen. Het gevolg was dat niet alle stations geleidelijnen hadden en er een grote verscheidenheid aan verschijnings- vormen van de geleidelijnen bestond."
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2019, 10:16:16 »

Overigens,staat in deze link:
https://www.prorail.nl/sites/default/files/prorail_brochure_eenduidige_en_voorspelbare_routegeleiding_op_stations_web_ar_def.pdf
Dat men ergens in 2013 gestart moet zijn.
Dat men in 2013 besluit nieuwe afspraken te maken, betekend niet dat er eerder nog geen afspraken waren en geen blinde tegels aanwezig konden zijn.

In de folder staan namelijk ook zaken genoemd (braille op armleuningen bv) en die zijn toen ingevoerd, maar ik kan mij prima stations herinneren zonder dat, maar mét blindegeleidetegels, dus dat is veel meer een uitbreiding op geweest.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2019, 18:40:41 »
Don't shoot the Messenger  ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens  :-X *

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2019, 19:36:26 »
Er zijn volgens mij rond 2013 nieuwe richtlijnen opgesteld in het kader van de Wet toegankelijkheid. Dit heeft bijvoorbeeld geresulteerd in het ophogen van de bushaltes. Dat wil niet zeggen dat er niet eerder blindegeleidetegels lagen, alleen werden die zonder, of in ieder geval op oude, richtlijnen gelegd. In de nieuwe richtlijnen zijn bijvoorbeeld de rust- en attentiepunten vastgelegd. Dat was vroeger een allegaartje.

Overigens zijn de richtlijnen laatst weer herzien waardoor niets meer aan de richtlijnen voldoet.  ;D

Grtz,
Niels

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2019, 01:08:22 »
Don't shoot the Messenger  ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens  :-X *
Nouja... De mitsen en maren zijn niet op wat jij vind of aandraagt, maar gewoon een onderdeel van de algehele discussie die zich hier afspeelt.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2019, 07:27:29 »
Ik ga de messenger zeker niet afschieten. Ik ben juist zeer dankbaar voor zijn inzet en waardeer het zeer. Hij heeft me zeker op weg geholpen. Bedankt daarvoor.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11718
    • Mijn fotoarchief
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #11 Gepost op: 22 October 2019, 07:30:32 »
Don't shoot the Messenger  ::)
Ik heb wat ik vond online(uit vrije wil en in mn eigen onbetaalde tijd) hier geplaatst incl links naar de documenten voor de TS.
Ik beweer daarmee dus NIKS,meer als een citaat uit een meters lang pdf bestand wat ik echt niet ga lezen in z'n geheel,kom je van mijn hand niet tegen.
Maar als een handreiking met info van internet al zoveel mitsen en maareh teweeg brengt,dan mag een ander de stoel de volgende keer overnemen,incl "het beklag"
Mij interesseert het gebeuren/gevraagde niks,ik was enkel behulpzaam (althans dat dacht ik)
Ik wilde iemand een handje de "juiste" richting in helpen.
*tekent ontslag brief en verstuurd deze,tot ziens  :-X *

Beetje boel lange teentjes?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8939
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #12 Gepost op: 22 October 2019, 08:06:02 »
Station Apeldoorn 14 april 1986 (presentatie KLM treinstel voorde pers, nog zonder zwarte stip):


Bij de overweg liggen geleidetegels. Al zijn die anders dan tegenwoordig. Het lijkt of de geleidelijn gemaakt is van rubbertegels en de keerpunten/attentiepunten van de bekende geribbelde tegels.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 22 October 2019, 08:14:59 door tothebeach. Reden: typo\'s aangepast »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11718
    • Mijn fotoarchief
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #13 Gepost op: 22 October 2019, 08:13:11 »
Ja, inderdaad, die zwarte tegels! Die herinner ik me wel, die waren leuk om op te lopen  ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8939
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons?
« Reactie #14 Gepost op: 22 October 2019, 08:22:30 »
Overigens lijkt het dat niet veel later de zwarte tegels vervangen zijn voor de wel bekende witte tegels. Een foto uit 1989 laat een witte streep zien. Maar die foto is genomen vanaf de zuidzijde, achter de voetgangerstunnel. En inzoomen lukt niet erg bij die afdruk ::)

Toch maar even een foto van gemaakt. Je ziet een opgaande witte lijn vanaf de overweg richting wachtruimte.


en dit lijkt een geleidelijn:


Op een foto uit 1984 is de zwarte lijn ook te zien.



 Foto's van voor die tijd geven geen geleidestrook aan.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 22 October 2019, 08:44:42 door tothebeach »