Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Welke besturingssoftware kies ik?  (gelezen 10680 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2421
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Welke besturingssoftware kies ik?
« Gepost op: 12 oktober 2019, 18:13:57 »
Stel je voor: reeds aanwezig een ECoS2, een PC met Win7, een baan (C- en K-rails) met een tiental digitale treinen (MFX, MM, DCC en Railcom door elkaar). Wissels handbediend (electrisch).

Nu is de wens deze baan te automatiseren. Daartoe moeten er wisseldecoders worden aangeschaft natuurlijk, en bezetmelders. Ik heb inmiddels een S88 gekocht.

Nu ben ik bezig me te oriënteren op het te gebruiken besturingssoftwarepakket.

Koploper.
+ gratis
+ actief forum?
- niet onderhouden
- niet ondersteund

iTrain
+ wordt geregeld geüpdatet
+ ondersteuning beschikbaar
+ actief forum
- duur
- niet mogelijk volgens dienstregeling te rijden

RocRail
Nog niet in verdiept

WinDigipet
+ actieve ondersteuning
- niet heel gangbaar in Nederland
? prijs

...

Ik ben me duidelijk nog aan het oriënteren. Ik merk dat er veel gezegd wordt en veel te vinden is. Ik ben hier op zoek naar gebruikerservaringen. Wat gebruik je zelf, wat bevalt je en tegen welke problemen loop je aan? Wat waren of zijn de kosten? Tips?

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2019, 19:29:41 »
Ik werk al een behoorlijke tijd met iTrain en het bevalt mij uitstekend.
De minpunten die je noemt zijn niet helemaal juist. Met iTrain kun je wel degelijk volgens een dienstregeling rijden. Ik gebruik het zelf niet dus kan niet zeggen of dit gemakkelijk te realiseren is maar de mogelijkheid is er in ieder geval wel.

"Duur" is natuurlijk een erg relatief begrip. Als je iTrain afzet tegen gratis programma's als Koploper en Rocrail, ja dan is het best wel geld wat je ervoor over zou moeten hebben maar vergeleken met Traincontroller van Freiwald is het juist weer helemaal niet duur. Ook Win-Digipet is trouwens flink prijziger.

Wat voor mij ook een belangrijk punt is bij software is de leercurve en die is me bij iTrain heel goed bevallen. Koploper en vooral Rocrail zijn mij nooit gelukt om te doorgronden. Dat zal best wel aan mij liggen maar ik had nu eenmaal niet zoveel zin om heel erg lang op de software te moeten studeren. Gewoon mijn eigen keuze dus.
Tenslotte vond ik zelf ook het feit dat het programma geheel in het Nederlands is een pré.

Groeten,
Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2019, 21:38:24 »
Tja, al een kleine 20 jaar Koploper. Tot nu toe kan het programma alles wat ik in de loop der jaren aan wensen heb bedacht. Op de een of andere manier zit het er altijd in en dat is wel zo prettig. Geen idee of het lastiger is aan te leren dan andere programma’s. Nooit reden gehad wat anders te proberen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2019, 22:16:31 »
Ik werk al een behoorlijke tijd met iTrain en het bevalt mij uitstekend.


Kun je - terwijl de treinen verder automatisch blijven rijden - handmatig maar toch beveiligd rangeren op je station met iTrain?


Steyn

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2019, 23:20:23 »
beste
ik rij met iTrain en dit bevalt me heel goed

Kun je - terwijl de treinen verder automatisch blijven rijden - handmatig maar toch beveiligd rangeren op je station met iTrain?



en ja je kunt handmatig rijden terwijl de rest gewoon verder op automatic staat de andere zullen indien het nodig is wachten tot de baan weer vrij is
het is trouwens een programma die gemakkelijk te gebruiken is en gemakkelijk te programmeren .
wat prijs betreft dit maakt ieder voor zich uit wat duur is natuurluik .
MVG
Pascal

Zilte

  • Gast
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2019, 08:00:35 »
@ 1200blauw: Ik heb ook nog geen keuze kunnen maken. Wel kreeg ik de tip om eerst eens te kijken, waarom ik wil automatiseren. De baan wordt dan wel alleen maar iets om naar te kijken. Maar als men een uitdaging zoekt, dan kan automatiseren een optie zijn.
Dan is de volgende vraag, hoeveel u wilt besteden. Dat varieert van gratis tot boven de 500 euro.
Een derde vraag is in welke taal u de software wilt. Niet alle software is in het Nederlands.

Hiermee biedt ik geen oplossing, maar misschien wel wat meer richting

jeemka

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2019, 08:03:31 »
Voor iTrain kan je een proeflicentie krijgen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 10 met Tapatalk


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2019, 08:55:21 »
Altijd een mooi verhaal over mensen die dan de "voor en nadelen" zoeken van de diverse programma's. Dan noemen ze het een heel rijtje en het woord "ondersteuning" komt dan heel vaak voorbij. Dat die goed moet zijn. Maar wat verwacht iemand voor een ondersteuning? Een actieve telefonisch bereikbare helpdesk, een nederlandse handleiding, een actief forum, bijeenkomsten over het pakket? Wat bedoel je met het woord ondersteuning? Of je bijvoorbeeld beter uit bent met een "betaald" pakket voor ondersteuning is maar de vraag. Als het bedrijf faliliet gaat en/of gewoon stopt met ontwikkelen heb je ook een niet meer ondersteund pakket. Dat wil niet zeggen dat je niet meer met het pakket kan werken dus je treintjes kan laten rijden.  Dat geldt ook voor de "gratis" pakketten stopt de programmeur of programmeurs dan komt er ook niets nieuws meer.

En in dat licht gezien:

Stel je voor: reeds aanwezig een ECoS2, een PC met Win7, een baan (C- en K-rails) met een tiental digitale treinen (MFX, MM, DCC en Railcom door elkaar).

Windows 7 support will end on january 14 2020. Ga je dan ook de PC vervangen voor een nieuwe of zet je nog windows 10 erop? Dit omdat de "ondersteuning" per januari 2020 stopt? Mogelijk niet.

Ik ben me duidelijk nog aan het oriënteren. Ik merk dat er veel gezegd wordt en veel te vinden is. Ik ben hier op zoek naar gebruikerservaringen. Wat gebruik je zelf, wat bevalt je en tegen welke problemen loop je aan? Wat waren of zijn de kosten? Tips?

Bovenstaande citaat met vragen is vooral heel erg persoonlijk voor iedere baan anders. Zeker omdat de een gemakkelijker overweg kan met een PC en de bijhorende software. Zelf mogen stoeien met een aantal pakketten. Ze hebben allemaal hun voor en nadelen.  Persoonlijk zou ik gewoon de "test-" en "proefversies" gaan installeren en gewoon testen wat jij het fijnste werken vindt.

Vooral eerst een lijst(je) maken met daarin verwoord wat je verwacht wat de software moet kunnen. En bijvoorbeeld de "ondersteuning". Dan kan je eens rustig de handleidingen op naslaan en kijken of de software dat kan. Dan kan je mogelijk al een kleine schifting maken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5763
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2019, 13:12:27 »

Ik ben me duidelijk nog aan het oriënteren.


Da's een understatement. ;D ;D

Al ik geloof 8 jaar lang heb ik je (gevraagd en ongevraagd) geadviseerd, veelal via pb, de vingers zijn kapot getypt.  :angel: Het wordt tijd dat je nu eens wat gaat doen in plaats van het zoeken naar zekerheden die niet bestaan op wel 3 fora tegelijk. ;)

Maak een proefbaantje kerel, met een gratis iTrain proeflicentie of het gratis Koploper. Je hebt alles in huis om gewoon te beginnen: ovaaltje met 4 blokken, een kopspoortje en inhaalspoortje en gaan.

Gr, Ben.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2421
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2019, 22:36:32 »
Bedankt voor de bijdragen tot dusver!

Wat bedoel je met het woord ondersteuning? Of je bijvoorbeeld beter uit bent met een "betaald" pakket voor ondersteuning is maar de vraag. Als het bedrijf faliliet gaat en/of gewoon stopt met ontwikkelen heb je ook een niet meer ondersteund pakket. Dat wil niet zeggen dat je niet meer met het pakket kan werken dus je treintjes kan laten rijden.  Dat geldt ook voor de "gratis" pakketten stopt de programmeur of programmeurs dan komt er ook niets nieuws meer.
Dat zou een argument zijn een open source pakket te kiezen zoals Rocrail.

Windows 7 support will end on january 14 2020. Ga je dan ook de PC vervangen voor een nieuwe of zet je nog windows 10 erop? Dit omdat de "ondersteuning" per januari 2020 stopt? Mogelijk niet.
Goed punt. Dat is de reden dat de PC vrijkomt: dan gaat 'ie van het www af en wordt standalone. Hij is nog goed genoeg om mijn baan te kunnen besturen, dat vergt niet veel rekenkracht.

Da's een understatement. ;D ;D

Al ik geloof 8 jaar lang heb ik je (gevraagd en ongevraagd) geadviseerd, veelal via pb, de vingers zijn kapot getypt.  :angel: Het wordt tijd dat je nu eens wat gaat doen in plaats van het zoeken naar zekerheden die niet bestaan op wel 3 fora tegelijk. ;)

Maak een proefbaantje kerel, met een gratis iTrain proeflicentie of het gratis Koploper. Je hebt alles in huis om gewoon te beginnen: ovaaltje met 4 blokken, een kopspoortje en inhaalspoortje en gaan.

Gr, Ben.

Je hebt me inderdaad vaak van oprecht advies gediend (en ik jou zelfs ook), doorgaans bijzonder nuttig, een enkele keer niet, vaak opgevolgd. Dat je er pijnlijke vingers aan hebt overgehouden spijt me oprecht. Ik wist ook niet dat je zulke zwakke vingers hebt en wist ook niet dat je toewijding zo ver ging dat je zelfs die zere vingers trotseert. Dat wordt nu dubbel gewaardeerd (y) Toen ging het om het leggen van de rails, nu over de besturing. Ik kom iedere keer een stapje verder.
Jij hebt duidelijk alle tijd van de wereld, ik niet. Wat jij in een maand realiseert doe ik in een jaar, gewoon omdat dat ik eenmaal weinig tijd heb en jij veel. Dat maakt me niet uit. Het is denk ik niet aan jou om te beslissen hoe hard ik ga. Ik ben de afgelopen jaren een aantal keren helemaal opnieuw begonnen omdat het me niet aanstond. Een testbaantje gaat er zeker komen, don't worry ;)
En ach, "zoeken naar zekerheden": ik zou nog wel gek zijn als ik fora tot mijn beschikking had om naar ervaringen te vragen en dat dan niet te gebruiken, niet?

NB1 Fijn te horen dat je ook het derde forum meeleest. Dat biedt perspectief voor de toekomst  :)
NB2 Ik heb mijn best gedaan ook een groot stuk tekst voor jou op te schrijven om die zere vingers ook te ervaren, maar dat is me niet gelukt, bummers. Hoe je mijn antwoord ook opvat: weet dat ik je ongezouten bijdragen waardeer, ook al sla je soms, heel soms, de plank mis.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2019, 23:03:07 »
@ 1200blauw: Ik heb ook nog geen keuze kunnen maken. Wel kreeg ik de tip om eerst eens te kijken, waarom ik wil automatiseren. De baan wordt dan wel alleen maar iets om naar te kijken.

Dat hangt natuurlijk van je wensen af. Zelf wil ik de baan besturen via een "ouderwets" bedieningspaneel met knopjes en ledjes, zeker niet via de muis/toetsenbord/beeldscherm.
Maar omdat ik een vrij grote baan heb, opstelsporen voor 45 treinen minimaal, wordt dat wel erg veel om allemaal handmatig te besturen. Wil ook wel wat zien rijden op de baan, terwijl ik zelf mooi kan rangeren op een groot kopstation. Als ik de trein echter klaar heb moet die weer overgenomen worden door iets waardoor hij automatisch de baan op gaat, richting kopstation, en vanzelf weer een keer rond gaat rijden, en ook wel weer een keer binnen komt.

Dat kon/kan natuurlijk ook zonder computer programma, en heb ik ook jaren zo gehad, echter met de komst van digitaal had dat ook wel voordelen, verlichting altijd aan, meer flexibiliteit in het automatisch rijden. Dus uiteindelijk de overstap gemaakt ( intussen al weer jaren terug ), en nooit spijt van gehad. Ook zeker geen baan waar ik alleen maar naar kan kijken. Genoeg te doen, zonder naar een computer scherm te hoeven kijken, en een toetsenbord en muis te moeten gebruiken. Dat gebruik ik alleen tijdens het opzetten van het sporenplan en het automatisch rijden.
Echter, als er eens wat mensen zijn om te kijken, en ik dus geen tijd heb om op te letten kan de computer het wel allemaal overnemen en is er voor die mensen genoeg beweging te zien, en heb ik tijd om uitleg te geven.

Hiervoor heb ik verschillende programma's geprobeerd, maar moet zeggen dat ik met koploper als eerste een trein automatisch rond had rijden met een klein schaduwstation ( was zelf begonnen met iets meer dan een ovaal met 1 inhaalspoor )

Ook de mogelijkheid om op een station zelf controle te houden is daar mogelijk, wil niet zeggen dat dat bij anderen niet zo is, maar daar is het mij nooit duidelijk geworden hoe en wat precies de beperkingen zijn.

Voor een doorgaand station had ik via een klein bedieningspaneel de optie om zelf te bepalen op welk spoor welke trein binnen kwam, welke weer moest vertrekken, hoe lang ze moesten blijven staan, en als ik het zat was, de controle volledig aan het programma over te laten.
Voor een kopstation kwam de trein automatisch binnen, stopt op een spoor, en daarna was ik aan de beurt om via het bekende bedieningspaneel de trein uit te rangeren, lok omrijden, draaien, en er weer voor, of deze wegzetten in de loods, andere trein uit de loods er voor. Of eerst met een rangeer lok de wagens uitrangeren en een nieuwe trein klein zetten. Kijken welke lok ik er voor wilde, die klaar zetten en dan en simpele druk op de knop zodat de computer hem weer overnam en de baan opstuurde. Ook hier de mogelijkheid om het kopstation "uit" te schakelen waardoor er nooit een trein binnen komt en ik gewoon rustig kon kijken naar de treinbewegingen over de rest van de baan.
Had het zelfs zo dat er een trein automatisch binnen kwam, loskoppelt, naar draaischijf draaien, terug naar de wagens en weer vertrekken naar de baan. Maar dat gewoon als uitdaging om te kijken of ik dat betrouwbaar werkend kon krijgen. Dan krijg je namelijk inderdaad een baan waar je niets meer hoeft te doen, soms wel eens even leuk, maar meestal toch niet.

De gehele beveiliging van de rest van de baan regelt de computer. Hoef ik niet te kijken of er wel wat blijft rijden, waar die rijden, of dat allemaal nog wel goed gaat, of schaduwstation niet te vol word, geen ongelukken gebeuren op kruisingen en wissels.

Zoals aangegeven wil ik niet beweren dat andere programma's dit niet kunnen, ik heb het bij andere programma's niet zo snel kunnen vinden of werkend krijgen terwijl mij dat bij koploper wel lukte ( meer geavanceerde zaken kwamen later nadat ik de keus voor koploper al had gemaakt, al kijk ik nog zo nu en dan wel wat andere programma's te bieden hebben om voorbereid te zijn op toekomstige zaken )

Groet,
Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2019, 00:12:15 »
Maar ondertussen is dit echt wel een goed advies.

Maak een proefbaantje kerel, met een gratis iTrain proeflicentie of het gratis Koploper. Je hebt alles in huis om gewoon te beginnen: ovaaltje met 4 blokken, een kopspoortje en inhaalspoortje en gaan.

En ook leuk om te doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.


1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2421
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2019, 12:12:04 »
Allen hartelijk dank voor de ervaringen en het advies. Ik neig naar iTrain of Rocrail. De laatste vooral vanwege het open source karakter. Dat lijkt vooralsnog de meest toekomstvaste constructie. De eerste vanwege de mogelijkheden die het lijkt te bieden op het gebied van volautomatisch rijden. Ik wil uiteindelijk op een stoel voor de baan gaan zitten en tevreden kijken naar hetgeen ik gemaakt heb. Het rangeren, aan- en afkoppelen of anderszins handmatig ingrijpen ligt niet voor de hand.

Maar ondertussen is dit echt wel een goed advies.

En ook leuk om te doen.
Dat weet ik Henk. Het merendeel van de adviezen van Ben is prima. Ik vind Ben wel een toffe peer hoor, mocht je na bovenstaande anders denken.
Of het leuk is om te doen weet ik nog niet, maar het heeft er alle schijn van. Een mooi klusje voor een koude winterdag.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Welke besturingssoftware kies ik?
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2019, 12:54:46 »
Ik heb op de modelspoorclub zowel ervaring met Railroad van Freiwald als met I-train. Railroad is in het Duits en dat moet je dus machtig zijn. Daarnaast al je wat wilt wijzigen moet je in de "edit-mode" wat betekend dat je dan niet kunt rijden (bijvoorbeeld een nieuwe trein op de baan zetten) Bij I-train ervaar ik dat het zeer eenvoudig werkt. Enige wat ik niet onder de knie heb zijn de "acties" maar daar is een andere clubgenoot inmiddels behendig in. En ja, je kunt ook handmatig rangeren (treinen ontkoppelen ook op de pc) terwijl de rest van de baan automatisch staat.

Koploper ken ik niet (goed genoeg)