Maar goed, het O & K lokje dus:Nu ik de foto zie, denk ik eigenlijk dat het hier niet om het originele lokje gaat. Die had namelijk een korte en een lange neus ...
Nu ik de foto zie, denk ik eigenlijk dat het hier niet om het originele lokje gaat. Die had namelijk een korte en een lange neus, en geen klipverbindingen om kap en onderstel bij elkaar te houden.
Ronald, wat fijn om te zien hoe het Toporama zijn plaats heeft gevonden om jouw prachtige collectie op uit te laten. Ik twijfelde zeer om de baan weg te doen ook al had ik er geen ruimte voor, maar je hebt alle twijfel weggenomen.Er zijn in Nederland voor zover ik kan nagaan weinig originele Fleischmann toporama's meer, ze worden in elk geval zelden aangeboden. Als je een kant en klare baan treft is het meestal een Busch versie (zij maakten trouwens ook voor Fleischmann deze matten) of een recentere uitvoering van Noch met ingebouwde bergen en tunnels. Deze waren er ook voor Marklin en voor de N spoor fabrikanten.In Duitsland loopt overigens een draadje op Altemodellbahnen.de waar liefhebbers deze baan hebben gebouwd of dat nog steeds doen. Daar worden een aantal toporama's met veel liefde in leven gehouden. https://www.altemodellbahnen.de/t21689f123-Fleischmann-Toporama-eine-Bahn-auf-die-Schnelle.html
Mooie foto's met prachtige retro spulletjes Ronald.
De eerste generatie (van 1959 tot 2e helft jaren 60) had losse gewichten en omgevouwen hekken met schroefbuffers om de kap vast te houden. De startset versie was kaal, de "luxe" uitvoering had gele opdruk en een zilverkleurig dakje.