Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:03:49
'Volgende halte: Openluchtmuseum!' 2026. door prutser
22 April 2026, 23:21:06
Palisade Canyon door RobVille
22 April 2026, 23:10:44
Raadplaatje door eemstede
22 April 2026, 22:53:59
Projekt 083-338 door ex44
22 April 2026, 22:49:29
Ontraxs 2026 door D_Loc
22 April 2026, 22:42:07
US diorama in H0 door Frank 123
22 April 2026, 22:03:42
Bouwbeschrijving mat' 54 hondekop ElD-4 van FRIE door Rob Bennis
22 April 2026, 21:57:29
Aachenau West door wob
22 April 2026, 21:33:56
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
22 April 2026, 21:14:08
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pascal77
22 April 2026, 21:08:09
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
22 April 2026, 20:12:25
Anlage 2.0 door svries1
22 April 2026, 20:00:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
22 April 2026, 19:51:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
22 April 2026, 19:30:41
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 April 2026, 19:02:08
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
22 April 2026, 19:00:38
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door Ronald69
22 April 2026, 18:45:25
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Frans Peeters
22 April 2026, 18:39:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
22 April 2026, 18:11:32
Nederlandse baan: de IJsselbochtbaan door Bob11
22 April 2026, 18:03:25
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
22 April 2026, 16:51:46
Roco E94 Motor uithalen door Henk Veenstra
22 April 2026, 16:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 April 2026, 14:13:48
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
22 April 2026, 13:06:48
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
22 April 2026, 12:31:33
Wissel polijsten door Herb73
22 April 2026, 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
22 April 2026, 11:47:55
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
22 April 2026, 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
22 April 2026, 11:02:53

Auteur Topic: Oude Fleischmann meuk en curiosa  (gelezen 98379 keer)

hervé

• Offline Offline
Re: Oude Fleischmann meuk en curiosa
« Reactie #345 Gepost op: 30 March 2026, 09:15:12 »
Maar goed, het O & K lokje dus:

Nu ik de foto zie, denk ik eigenlijk dat het hier niet om het originele lokje gaat. Die had namelijk een korte en een lange neus ...

Jouw roze locje lijkt toch 'n beetje asymetrisch, dus 'lang' , dus 'oud' .  Of niet ?

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4052.msg57565#msg57565   
(gans verhaal, maar de foto's zijn niet meteen zichtbaar)

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #346 Gepost op: 30 March 2026, 09:24:34 »
Mooie foto's met prachtige retro spulletjes Ronald.
Freddy

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #347 Gepost op: 30 March 2026, 09:29:36 »
Ronald, wat fijn om te zien hoe het Toporama zijn plaats heeft gevonden om jouw prachtige collectie op uit te laten. Ik twijfelde zeer om de baan weg te doen ook al had ik er geen ruimte voor, maar je hebt alle twijfel weggenomen.
Er zijn in Nederland voor zover ik kan nagaan weinig originele Fleischmann toporama's meer, ze worden in elk geval zelden aangeboden. Als je een kant en klare baan treft is het meestal een Busch versie (zij maakten trouwens ook voor Fleischmann deze matten) of een recentere uitvoering van Noch met ingebouwde bergen en tunnels. Deze waren er ook voor Marklin en voor de N spoor fabrikanten.
In Duitsland loopt overigens een draadje op Altemodellbahnen.de waar liefhebbers deze baan hebben gebouwd of dat nog steeds doen. Daar worden een aantal toporama's met veel liefde in leven gehouden. https://www.altemodellbahnen.de/t21689f123-Fleischmann-Toporama-eine-Bahn-auf-die-Schnelle.html

@Freddy: Leuk om nog een "sleperlocje" in leven te zien, ik zal je via PM wat foto's sturen. Overigens gooide Fleischmann in de beginjaren nogal eens generaties onderdelen door elkaar, net wat er beschikbaar was. Zo werden chassis met gat voor de sleperhouder ook gebruikt in combinatie met de wat gekunstelde draadslepers die met een pertinax plaatje boven de wielen waren geplaatst, deze vond je ook nog in het chassis met dichtgemaakt gat (was nu een kuil) en die versie was er weer met zowel geheel metalen wielen als de oude versies met kunststof spaken. Als er geen stempel op zit is het in elk geval een lok uit 1952 of 1e helft '53 en is het gemonteerde type motor indicatie van productiejaar. Als er belangstelling is zal ik ook wel wat foto's met toelichting hier in het draadje zetten. Waarbij mijn kennis nog steeds nu en dan wordt gecorrigeerd door Duitse verzamelaars die weer nieuwe feiten boven tafel halen ;D

RETROBAHN A.G.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #348 Gepost op: 30 March 2026, 09:40:34 »

Nu ik de foto zie, denk ik eigenlijk dat het hier niet om het originele lokje gaat. Die had namelijk een korte en een lange neus, en geen klipverbindingen om kap en onderstel bij elkaar te houden.
Het is wel de oude versie, maar ook daarvan waren 2 generaties. Inderdaad met klikverbinding en rechte hekken en ingestoken buffers, het chassis had dan meegegoten gewichten. De eerste generatie (van 1959 tot 2e helft jaren 60) had losse gewichten en omgevouwen hekken met schroefbuffers om de kap vast te houden. De startset versie was kaal, de "luxe" uitvoering had gele opdruk en een zilverkleurig dakje.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2026, 09:42:29 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Ronald A.

• Fleischmann Toporama Retrobahn
  • Offline Offline
  • Vintage Fleischmann
« Reactie #349 Gepost op: 30 March 2026, 10:02:18 »
Ronald, wat fijn om te zien hoe het Toporama zijn plaats heeft gevonden om jouw prachtige collectie op uit te laten. Ik twijfelde zeer om de baan weg te doen ook al had ik er geen ruimte voor, maar je hebt alle twijfel weggenomen.
Er zijn in Nederland voor zover ik kan nagaan weinig originele Fleischmann toporama's meer, ze worden in elk geval zelden aangeboden. Als je een kant en klare baan treft is het meestal een Busch versie (zij maakten trouwens ook voor Fleischmann deze matten) of een recentere uitvoering van Noch met ingebouwde bergen en tunnels. Deze waren er ook voor Marklin en voor de N spoor fabrikanten.
In Duitsland loopt overigens een draadje op Altemodellbahnen.de waar liefhebbers deze baan hebben gebouwd of dat nog steeds doen. Daar worden een aantal toporama's met veel liefde in leven gehouden. https://www.altemodellbahnen.de/t21689f123-Fleischmann-Toporama-eine-Bahn-auf-die-Schnelle.html

Bessel, het maakt mij heel blij dat je nu met een gerust hart en na - heel begrijpelijke - grote twijfel, je de baan toch in goede liefhebbershanden hebt kunnen achterlaten.
Voor mij is jouw baan om meerdere redenen heel speciaal, maar met name vanwege het verhaal erachter, het hele bouwproces waar je zo mooi verslag van hebt gedaan en waar zoveel oog voor detail in heeft gezeten.

Maar vooral ook omdat jij óók een Vintage Fleischmann liefhebber bent, en er op deze baan ook unieke topstukken uit jouw verzameling hebben rondgereden. Zó leuk!
Dat is echt héél wat anders dan zo'n baan een keer via een beurs, een handelaar, of een willekeurige Marktplaatsaanbieder te verwerven....

Ik ben je zeer dankbaar dat je hem aan mij hebt gegund (en uiteraard voor je fantastische hulp!!).

En.... altijd welkom hoor als je weer eens in de buurt bent!  Koffie staat klaar.  :)
« Laatst bewerkt op: 30 March 2026, 10:07:38 door Ronald A. »
Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect: Buy more trains!

Ronald A.

• Offline Offline
  • Vintage Fleischmann
« Reactie #350 Gepost op: 30 March 2026, 10:07:04 »
Mooie foto's met prachtige retro spulletjes Ronald.

Dankjewel Freddy (y)
Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect: Buy more trains!

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #351 Gepost op: 30 March 2026, 11:21:56 »
Citaat van: Besselspoor
De eerste generatie (van 1959 tot 2e helft jaren 60) had losse gewichten en omgevouwen hekken met schroefbuffers om de kap vast te houden. De startset versie was kaal, de "luxe" uitvoering had gele opdruk en een zilverkleurig dakje.

Inderdaad, zo is het. Vooral die gewichten kan ik me goed herinneren, die moesten er precies zo en zo in, anders paste het allemaal niet.
Volgens mij heb ik dat zilverkleurige dakje en de gele opdruk later nog zelf aangebracht. Het resultaat zal wel niet zo fraai geweest zijn. Kijken of ik 'm nog kan vinden...

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #352 Gepost op: 30 March 2026, 11:45:53 »
Ze zijn er in nogal wat kleuren en vormen geweest, het was een dankbaar onderwerp voor allerlei verbouwingen en "verfraaiiingen".

Zo heb ik hem ooit eens verherbeterd.
Jaren later heb ik er zelfs nog glaswerk ingefrot.

En er zijn in de diverse draadjes nog veel fraaiere en kleurijker voorbeelden te vinden ;D

« Laatst bewerkt op: 30 March 2026, 11:53:51 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #353 Gepost op: 30 March 2026, 12:13:38 »
Zelfs met ruitenwissers, zie ik nu! Hier vind je een verzameling van die lokjes, in allerlei verbouwden varianten.
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #354 Gepost op: 31 March 2026, 10:12:12 »
Bessel,

Mooi als je foto's naar mijn Pb wilt mailen. Er is niet zo veel voor handen. Zoals je weet verzamel ik vooral US spulletjes (en een beetje Zweeds dat komt voornamelijk voor de liefde van een bepaald automerk) en inderdaad hebben die eerste locs een bruin plaatje met dunne koperen strips, eigenlijk een draad, Ook is het chassis open en zijn de twee voorste wielen van plastic, zie foto, Van mijn bron hoorde ik dat de U.S. locomotieven nooit draadslijpers hebben gehad.

Voor mij zou het een mooie aanvulling zijn als je hier foto's en informatie deelt.
En je hebt helemaal gelijk v.w.b. het bij elkaar plaatsen van verschillende onderdelen om een locomotief compleet te maken, Ik heb weleens het idee wat er op de plank ligt wordt gebruikt.
Niet alleen gebeurde dat bij de modeltreinen ook in de auto-industrie. Ik heb ook een tweetakkertje uit 1956 (zie foto), Ook daar zie ik dat er gebruik is gemaakt van verschillende onderdelen. Zo ging dat eenmaal in die tijd.
Al met al, ik ben een beetje blijven hangen in mijn jeugdjaren, niet erg toch!

Freddy

hervé

• Offline Offline
« Reactie #355 Gepost op: 31 March 2026, 11:24:49 »
Een fraai, gestroomlijnd pruttelbakje van 70 jaar  Hou-het-Rijdend

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #356 Gepost op: 31 March 2026, 13:27:27 »
Knappe 1365 Freddy, de Amerikanen hebben inderdaad nooit draadslepers gehad. Die waren een noodoplossing voor de falende railslepers (Trix deed dat toch beter...) en zijn alleen in 1952 en een deel van 1953 toegepast voor zover bekend. De veramerikaanste 01 (1360) kwam als 1365 in 1954 op de markt, de eerste exemplaren nog met een zwarte Duitse tender (gezien de plastic wielen denk ik dat jij die hebt) en later met een echte US tender.
Een jaar later werd de 3 assige Br 89 (1320) ook in een US jasje gestoken als 1325 en de BR24 als 1355 met US tender. Voor de dieselloks had men wel echte mallen, maar met de stomers ging men op dezelfde voet door met de latere 03 en de goederenversie in US trim, evenals de startsetlocjes 1304 en 1305 met plastic US tenders.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3222591035#msg3222591035

Van de 1304 heb ik recentelijk een fraai exemplaar mogen verwerven.

Hele knappe Saab trouwens, gelukkig heb ik al een hobby ::)
RETROBAHN A.G.

Ronald A.

• Offline Offline
  • Vintage Fleischmann
« Reactie #357 Gepost op: 01 April 2026, 14:04:25 »
Wat zo'n heerlijk nostalgische Fleischmann Toporama Retrobahn al niet met je kan kan doen......

Heb nu namelijk eindelijk een echt passende baan om al het vintage Fleischmann materieel heerlijk - en in stijl - op te kunnen laten rondrijden en met volle teugen van te genieten. Mooier wordt het echt niet!  :) :)

Voorheen moest ik het doen met een snel neergelegd ovaaltje en snel aangesloten trafo om toch even wat te kunnen laten rijden, alleen al om de oude locs een beetje in conditie te kunnen houden.

Ik merk dat ik, sinds ik deze prachtige baan heb verworven, even helemaal niet meer bezig geweest ben met mijn digitale baan en het, overigens ook superleuke digitale materieel, waarvan veel ook met sound. Dat is óók genieten, maar op een heel andere manier.
Gelukkig nog wel elke woensdag naar de spoorclub, dus in die zin komt ook het digitale materieel nog prima aan bod, want daar rijden we alleen digitaal.

Nu gewoon even lekker bezig zijn met Old School nostalgisch Fleischmann materieel.

En ja, dan ga je óók weer eens rondkijken of je nog wat nieuwe leuke Fleischmann vondsten kan doen....

Uit Duitsland en Italië zijn er deze week weer twee erg leuke locs binnengekomen.
Een super leuk klein 1302A "Edelweiss" locje, eerste serie, 1967, met OVP en originele handleiding erbij.

Ja, heeft her en der een paar kleine gebruiksspoortjes (de verf op deze locjes is best kwetsbaar), maar dat mag voor mij ook, het materieel is er bij mij om mee te rijden en dan mag je best zien dat het locje is gebruikt. Ik noem het patina.

Locje loopt uitstekend, dus daar is helemaal niets mis mee. Inmiddels is er ook een bijpassend 1417A rijtuig in gelijke kleurstelling onderweg om er straks achter te kunnen hangen. Rijtuig in nieuwstaat, in originele doos.

Uit Italië heb ik vervolgens een prachtige grijze BR41 stomer binnen gehad, een 1364G/2 uit, getuige het stempel, 1959.
Ook in OVP met handleiding.
Deze loc is echt in een hele mooie staat zonder beschadigingen.
En ook deze snort inmiddels heerlijk rond op de baan en loopt mooi.

Nog zo'n lekkere degelijke zware klomp gietijzer die dan over de baan rolt.
Heerlijk, want dat hoor je ook duidelijk op de houten plaat waarop de baan is gelegd.....Top!

Heel blij mee. :)

Deze grijze BR41 locs hebben in de oorlog kennelijk ook daadwerkelijk in deze kleur rondgereden.
Helaas heb ik er nog nergens een foto van kunnen vinden in het echt.
Veel foto's uit die tijd zijn natuurlijk zwart/wit en dan is het soms lastig te zien of de loc zwart is of grijs.

Heerlijk toch?

Ronald A.

• Offline Offline
  • Vintage Fleischmann
« Reactie #358 Gepost op: 01 April 2026, 14:37:41 »
En ja, misschien niet helemaal origineel voor de Toporamabaan, maar wel héél leuk, zo'n mooie Fleischmann vrachtwagen.

Bessel had hem in Houten ook op de baan staan, en ik vond het erg passend, dus maar eens op zoek gegaan en gelukkig gevonden.

Dus, hij staat er weer  :)

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #359 Gepost op: 01 April 2026, 18:10:51 »
De eerste serie van het "Edelweiss Local Bahn" locje is integenstelling tot het latere ELB model geen tandradloc meen ik ooit eens gelezen te hebben, klopt dat?
De grijze uitvoering van de 41 is een vrije interpretatie van Fleischmann, de loc is in naoorlogse uitvoering (windleidplaten type Witte en DB beschrifting) en zijn bij de echte DB nooit anders dan zwart/rood geweest. Zelf heb ik de zwarte en laatste uitvoering van de 41 (uiteraard ook in staat van nieuw, anders hoeft t van mij niet  ;D).
Groeten,
Richard