Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door henk
Vandaag om 12:15:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55

Auteur Topic: Oude Fleischmann meuk en curiosa  (gelezen 68902 keer)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Oude Fleischmann meuk en curiosa
« Reactie #285 Gepost op: 08 April 2025, 09:30:48 »
Ik ben in de gelukkige omstandheid dat die al eens is aangeland:

De 1325 is present met originele doos, al is de loc niet zo strak als die van jou. Ik zou alleen nog eens de 1325-1 met oude motor en zonder witte nummers moeten vinden, maar dat heeft niet de hoogste prioriteit.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2025, 09:33:28 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Frits C

• FCS Topeka
  • Offline Offline
« Reactie #286 Gepost op: 08 April 2025, 10:26:07 »
Dat Faller seinhuis dat achter die locomotieven op de foto staat komt mij ook erg bekend voor. Zo een bezat ik 70 jaar geleden ook.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #287 Gepost op: 08 April 2025, 12:15:20 »
Ja, ik bouw de hele baan met pre-70 artikelen en probeer zo authentiek mogelijk te blijven
RETROBAHN A.G.

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #288 Gepost op: 08 April 2025, 13:48:59 »
Ik ben in de gelukkige omstandheid dat die al eens is aangeland:

De 1325 is present met originele doos, al is de loc niet zo strak als die van jou. Ik zou alleen nog eens de 1325-1 met oude motor en zonder witte nummers moeten vinden, maar dat heeft niet de hoogste prioriteit.
De 7321 is inderdaad de mooiste van mijn oude locomotieven. Nauwelijks gereden, de wielen zijn als nieuw en het opschrift is aan beide zijden onbeschadigd. Ook de doos en het papierwerk is er nog bij. De stempel is 4/8.

De prijzen op Catawiki rijzen ooit de pan uit. Ik kan daar gewoonweg niet aan meedoen. Maar dat geeft niet. Ik haal voldoening uit hoe ik mijn Amerikaanse spulletjes uit de jaren 50 en 60 verzamel. Je weet ik knap het zelf een beetje op en maak het toonbaar en krijg het eventueel indien nodig altijd rijdend. Ik ben blij en tevreden met wat ik heb. En kan erg genieten op dit draadje van de spulletjes van andere verzamelaars.
Freddy

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #289 Gepost op: 08 April 2025, 15:07:20 »
Op een enkele toevalstreffer na gaat het hier net zo. Ik heb over de jaren diverse verzamelingen gehad, welke nu mijn Fleischmann collectie grotendeels bekostigd hebben, mijn erfenis was ook niet riant ;D. En het merendeel is aangeschaft op beurzen tegen gunstige prijzen. Ik probeer wel zoveel mogelijk materieel met net uiterlijk te kopen, maar de technische staat is minder relevant, ik krijg bijna alles wel weer rijvaardig na 45 jaar treintjes repareren (jong geleerd is..).
Soms loop je wel tegen een gelukje aan, zoals mijn 1370b uit 1955 die ik via een Zweedse marktplaats heb gevonden:

Vrijwel onbeschadigd en compleet werkend met wisselend rood/wit licht en binnenverlichting. Alleen de doos was van een 1350.
Maar veel ander materieel begint hier in deze toestand:

En dan zit er een knap uurtje werk in voor het vitrinewaardig genoemd mag worden. Toch geeft dat vaak meer voldoening dan alleen maar mooie dure exemplaren kopen en wegzetten.

« Laatst bewerkt op: 08 April 2025, 15:12:47 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Fleischmann-H0-Fanaat

• Offline Offline
  • Ik zoek niets, maar vindt altijd wel wat.
« Reactie #290 Gepost op: 08 April 2025, 15:13:16 »
Ja, ik bouw de hele baan met pre-70 artikelen en probeer zo authentiek mogelijk te blijven

Oww, dan kan deze dus nog net door als 'oude meuk'...  :laugh: De BR132, artikelnummer 1632, onder dit nummer geproduceerd van 1968 tot 1970. Dit exemplaar zou dus één van de laatste onder het oude nummer moeten zijn. Fraai om te zien hoe ver de details al zijn verbeterd in al die jaren.

Fleischmann-H0-Fanaat

• Offline Offline
« Reactie #291 Gepost op: 08 April 2025, 15:21:55 »
...De prijzen op Catawiki rijzen ooit de pan uit. Ik kan daar gewoonweg niet aan meedoen. Maar dat geeft niet. Ik haal voldoening uit hoe ik mijn Amerikaanse spulletjes uit de jaren 50 en 60 verzamel. Je weet ik knap het zelf een beetje op en maak het toonbaar en krijg het eventueel indien nodig altijd rijdend. Ik ben blij en tevreden met wat ik heb. En kan erg genieten op dit draadje van de spulletjes van andere verzamelaars.

Als nieuwbakken modelspoorder schrik ik ook van sommige prijzen. Mijn collectie beslaat de gehele productieperiode van de firma Fleischmann, dus 1952 tot 2018. Mijn schoonvader is altijd blijven verzamelen ondanks dat zijn baan ruim 30 jaar geleden is afgebroken. In eerste instantie was ik zelf meer gecharmeerd van de nieuwere modellen. Nu raak ik steeds meer geïnteresseerd in het oudere spul. En juist daar zie ik af en toe prijzen voorbij komen waarvan ik denk "zoveel geld voor zo'n oud **** ???"  Maar goed, mede daardoor (lees: oneindig veel lezen en uitpluizen op het www...) dit soort draadjes ontdekt. Ik leer iedere dag weer bij. Leuk!

Maarten

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #292 Gepost op: 08 April 2025, 15:38:12 »
Hoi Maarten, het is vaak ook een kwestie van geduld voor je een gezocht nummer vindt in goede staat voor een goede prijs. Catawiki koop ik eigenlijk nooit wat, er zit een merkwaardig biedingsmechanisme achter wat prijzen opdrijft tot bedragen ver boven de gemiddelde marktwaarde.

Oww, dan kan deze dus nog net door als 'oude meuk'...  :laugh: De BR132, artikelnummer 1632, onder dit nummer geproduceerd van 1968 tot 1970. Dit exemplaar zou dus één van de laatste onder het oude nummer moeten zijn. Fraai om te zien hoe ver de details al zijn verbeterd in al die jaren.
Dit bijzondere nummer komt omdat het model 1332 wat samen met de Zweedse 1333 is ontwikkeld, eigenlijk al snel achterhaald werd gevonden en een flinke facelift nodig had. Om het onderscheid te maken werd er nummer 1632 aangehangen wat tot de nieuwe nummering in '71 buiten de reeks viel.
Die loc ziet er wel keurig uit compleet in doos (y) Geslaagde foto-omgeving ook, dat moet ik ook nog eens regelen voor betere materieelfoto's. Maar eerst wat vitrines bijbouwen ;D

Ik leer iedere dag weer bij. Leuk!
Maarten
Het is wel e moeite waard om eens rond te kijken op verzamelaarssites als Sammlertreff.de, daar is heel aardig de historie van divers materieel in kaart gebracht met (niet heel actuele) prijsindicaties. Die geven wel een indicatie over de zeldzaamheid van modellen, al heeft de online wereld dat beeld voor sommige artikelen wel wat bijgesteld.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2025, 15:48:40 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Fleischmann-H0-Fanaat

• Offline Offline
« Reactie #293 Gepost op: 08 April 2025, 15:42:17 »
Op een enkele toevalstreffer na gaat het hier net zo. Ik heb over de jaren diverse verzamelingen gehad, welke nu mijn Fleischmann collectie grotendeels bekostigd hebben, mijn erfenis was ook niet riant ;D. En het merendeel is aangeschaft op beurzen tegen gunstige prijzen. Ik probeer wel zoveel mogelijk materieel met net uiterlijk te kopen, maar de technische staat is minder relevant, ik krijg bijna alles wel weer rijvaardig na 45 jaar treintjes repareren (jong geleerd is..).
Soms loop je wel tegen een gelukje aan, zoals mijn 1370b uit 1955 die ik via een Zweedse marktplaats heb gevonden:

Vrijwel onbeschadigd en compleet werkend met wisselend rood/wit licht en binnenverlichting. Alleen de doos was van een 1350.

En dan zit er een knap uurtje werk in voor het vitrinewaardig genoemd mag worden. Toch geeft dat vaak meer voldoening dan alleen maar mooie dure exemplaren kopen en wegzetten.

Blijft boeiend om te zien hoe je met wat handigheid toch iets moois kan neerzetten (y)

Ook op dit gebied leer ik nog steeds meer bij. In het begin nog te bang om een koppeling te vervangen. Nu inmiddels haal ik een oude lok uit elkaar om te reinigen en te serviceën, heb ik zelfs leren solderen om oude bedrading op te lappen. Ja, ook voor het zelfvertrouwen is deze hobby ideaal  (y) ;D

Maarten

hervé

• Offline Offline
« Reactie #294 Gepost op: 08 April 2025, 15:44:56 »
vind deze retro-rubriek plezierig en ook rustgevend.
m'n persoonlijke balans hangt ondertussen ook meer-en-meer door naar oude  'eenvoudige'  treintjes-dingen
'voordeel' van Fleischmann (of (Erich) Kleinbahn):   het is over-en-uit, bedrijf gestopt en dat geeft toch een speciaal perspectief

Fleischmann-H0-Fanaat

• Offline Offline
« Reactie #295 Gepost op: 08 April 2025, 16:59:19 »
Hoi Maarten, het is vaak ook een kwestie van geduld voor je een gezocht nummer vindt in goede staat voor een goede prijs. Catawiki koop ik eigenlijk nooit wat, er zit een merkwaardig biedingsmechanisme achter wat prijzen opdrijft tot bedragen ver boven de gemiddelde marktwaarde.

Inderdaad een aantal veilingen daar bekeken. En eens, het veilingverloop is op zijn zachtst gezegd eigenaardig... :o

Dit bijzondere nummer komt omdat het model 1332 wat samen met de Zweedse 1333 is ontwikkeld, eigenlijk al snel achterhaald werd gevonden en een flinke facelift nodig had. Om het onderscheid te maken werd er nummer 1632 aangehangen wat tot de nieuwe nummering in '71 buiten de reeks viel.

Weer wat geleerd vandaag!  (y)

Geslaagde foto-omgeving ook, dat moet ik ook nog eens regelen voor betere materieelfoto's. Maar eerst wat vitrines bijbouwen ;D

Ja, ZEER professioneel ;D Een dure fotostudio, belichting... Zie hier de "making off" :

Een witte ondergrond en goed (dag)licht doet wonderen ;)

Het is wel e moeite waard om eens rond te kijken op verzamelaarssites als Sammlertreff.de, daar is heel aardig de historie van divers materieel in kaart gebracht met (niet heel actuele) prijsindicaties. Die geven wel een indicatie over de zeldzaamheid van modellen, al heeft de online wereld dat beeld voor sommige artikelen wel wat bijgesteld.

Deze had ik inderdaad ontdekt. Ook de website effert.de is aan te raden. Maar die is ongetwijfeld reeds bekend.

Maarten

Rolando

• Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #296 Gepost op: 08 April 2025, 17:20:24 »

Wel super vet ( niet letterlijk 😬) om te zien hoe je de oude locs een nieuw leven in blaast.
En zeker uit de oude nostalgische tijd van Fleischmann is het weer mooi om deze treinen te kunnen laten rijden op je eigen baan.
En het knutselen en het weer mooi maken geeft een goed gevoel. 👍🏼
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #297 Gepost op: 08 April 2025, 21:04:08 »
Als nieuwbakken modelspoorder schrik ik ook van sommige prijzen. Mijn collectie beslaat de gehele productieperiode van de firma Fleischmann, dus 1952 tot 2018. Mijn schoonvader is altijd blijven verzamelen ondanks dat zijn baan ruim 30 jaar geleden is afgebroken. In eerste instantie was ik zelf meer gecharmeerd van de nieuwere modellen. Nu raak ik steeds meer geïnteresseerd in het oudere spul. En juist daar zie ik af en toe prijzen voorbij komen waarvan ik denk "zoveel geld voor zo'n oud **** ???"  Maar goed, mede daardoor (lees: oneindig veel lezen en uitpluizen op het www...) dit soort draadjes ontdekt. Ik leer iedere dag weer bij. Leuk!

Maarten

Leuk om te lezen dat u bent besmet door schoonvader. meneer Besselspoor en ik door onze vaders, zie #229 en #230.
Freddy

Fleischmann-H0-Fanaat

• Offline Offline
« Reactie #298 Gepost op: 09 April 2025, 11:30:39 »
Leuk om te lezen dat u bent besmet door schoonvader. meneer Besselspoor en ik door onze vaders, zie #229 en #230.

Ik ben dit draadje langzaamaan eens door aan het spitten. Ik heb zojuist de genoemde bijdragen gelezen. Leuk hoe ieder op zijn of haar manier 'besmet' is geraakt.

Bij mij is het ontstaan als kind. Ik was rond een jaar of acht oud toen de sint mijn Märklin treinset bracht. Heel veel plezier aan gehad totdat andere hobby's de boventoon voerde en ik alles heb moeten verkopen. Maar de belangstelling bleef.

Toen ik hoorde dat mijn schoonvader fanatiek 'Fleischmanner' was heb ik vaak gevraagd naar zijn verzameling. De baan was door gezinsleven en uiteindelijk verhuizen naar een kleinere woning helaas reeds lange tijd afgebroken. Alles was opgeslagen. Hij moet altijd de intentie hebben gehad om toch weer eens een baan op te bouwen. Dit omdat de verzameling wel gestaag bleef groeien.

Na zijn overlijden werd mij gevraagd een goed huis te vinden voor de collectie. In gesprek met opkopers kreeg ik de vraag of alles nog werkte. Geen idee, het spul was ruim 25 jaar geleden in dozen verdwenen en had sindsdien geen daglicht meer gezien. De nieuwere loks waren zelfs vaak nog nooit uit de doos geweest. Ik heb toen een aantal loks getest en daardoor is het oude vuur weer aangewakkerd.

Daarop heb ik mijn schoonmoeder verteld dat ik het eigenlijk toch wel weer leuk vond om met modelspoor bezig te zijn. Waarop ik de gehele collectie heb gekregen. In een oud baanplan-boek (M3) zag ik dat de baan M111 was aangekruist. Dit is dan ook de baan die ik weer heb opgebouwd. Ik heb alleen enkele opstelsporen en een zijtak naar een klein Bahnbetriebswerk toegevoegd. Dat was nml. altijd mijn grote wens; een draaischijf met lokloods.  :D Wij deelden beide de voorliefde voor 'stoom'.

Toen de baan een plekje op zolder had gevonden en mijn schoonmoeder de baan weer zag werd dat een redelijk emotioneel moment. Er kwamen veel mooie herinneringen boven. En dat alles is meer waard dan de paar stuivers die enkele opkopers schaamteloos durfden te bieden. Ieder bezoek van schoonmoeder wil ze even naar boven, "even naar de treinen kijken'. En iedere keer weer komen er emoties en verhalen. Ik zeg 'missie geslaagd'!

Maarten

« Laatst bewerkt op: 09 April 2025, 11:44:13 door Fleischmann-H0-Fanaat »

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #299 Gepost op: 09 April 2025, 11:51:05 »
Prachtige geschiedenis, wat mooi dat je zo de erfenis recht kan doen. En inderdaad, opkopers zijn gewoon zakenlui die als doel hebben een partij zo goedkoop in te slaan dat winst gegarandeerd is, het is altijd maar pakweg een kwart van de partij die het op moet brengen, de rest blijft vaak over of is nauwelijks bruikbaar.
Emotionele waarde is nou eenmaal geen handelswaarde, dus goed dat het in de familie is gebleven.

We hebben het er hier wel eens over hoe jammer het is dat mijn vader niet meer mee kon maken hoe de hobby nieuw leven is ingeblazen en mijn moeder heeft er niets mee (ze gingen al vroeg uit elkaar). Ik doe het dus puur voor mezelf. Dat begon met een nostalgieprojectje, gebaseerd op jeugdsentiment: wat Fleischmann materieel zoals we het vroeger hadden en een klein baantje om ze eens te laten rijden. Dat het zo uit de hand zou lopen was helemaal niet de bedoeling, maar ik ben wel blij met mijn vergaarde collectie, want van alles voor 1970 is wel een exemplaar aanwezig. Daar heb ik dan wel mijn andere verzamelingen voor opgegeven maar dat was het waard, na diverse omzwervingen heb ik hier gewoon het meeste plezier van. De erfenis aan mij was de blauwe 1200 en een hoop herinneringen, de erfenis aan mijn nazaten wordt de rest van het programma ;D
En nu bouw ik nog een passende baan met uitsluitend scenery uit het juiste tijdperk, zie de Summer of '69..
« Laatst bewerkt op: 09 April 2025, 11:53:53 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.