Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 17:01:12
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 16:59:38
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Van 2D afbeelding naar 3D model door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:54:50
Roco NS plan V door sneek
Vandaag om 16:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Maasvlakte Zuid door aad52
Vandaag om 16:43:08
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 16:42:27
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door Eelco Storm
Vandaag om 15:55:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
verlichting op mijn draaischijf zeten door Mar-Cas
Vandaag om 13:49:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Biesje
Vandaag om 13:15:24
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door aad52
Vandaag om 11:11:21
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Pauldg
Vandaag om 10:58:29
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 10:27:37
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 09:27:12
PB Models, ICR-rijtuigen door Roelof R
Vandaag om 09:04:11
Spoorwegkanon Dora door Hans Reints
Vandaag om 08:59:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door aad52
Vandaag om 08:50:48
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Eric B
Vandaag om 08:09:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 07:58:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 01:10:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 01:09:14
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 32317 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6825
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #30 Gepost op: 10 October 2019, 13:13:05 »
Ik vraag me af wat die dure nachttrein zo aantrekkelijk maakt (behalve dan voor de treinfanaten). Je zit er 14 uur in terwijl je vanuit Rotterdam in 110 minuten naar Wenen kunt vliegen voor €52 incl. retourvlucht.  ::)

Gr, Ben.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #31 Gepost op: 10 October 2019, 13:46:14 »
Zijn die 110 minuten inclusief uren van te voren al op de luchthaven aanwezig moeten zijn en inclusief vervoer vanaf de luchthaven naar hartje centrum?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12511
    • sleutelspoor
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #32 Gepost op: 10 October 2019, 13:59:59 »
Je moet niet zeuren, daar houdt de vliegtuiglobby niet van. ::)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6825
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #33 Gepost op: 10 October 2019, 14:04:04 »
Ik heb het over netto reistijd.

Reken 90 minuten inchecken bij die reistijd of voor mij part 120. En of ik naar hartje stad wil is nog maar de vraag, misschien ligt het hotel waar ik overnacht wel aan de rand van het centrum en dan zul je die reistijd ook bij die 14 uur moeten tellen.

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #34 Gepost op: 10 October 2019, 14:38:39 »
Maar een deel daarvan is slaaptijd die je anders thuis of in dat hotel had doorgebracht. En die overnachting is dan ook in de treinprijs inbegrepen wat je een hotelnacht scheelt.
Ken het vliegveld van Wenen trouwens alleen van overstappen.  ;D :-[
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6825
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #35 Gepost op: 10 October 2019, 14:51:10 »
Ook waar. ;D

Maar ik probeer maar aan te geven dat 14 uur reizen niet een erg aantrekkelijk alternatief is om mensen uit het vliegtuig te krijgen. Ik moet nog zien dat dagelijks 500 man/vrouw in die trein naar Wenen gaat zitten te liggen.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2245
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #36 Gepost op: 10 October 2019, 14:56:45 »
Het gaat toch om de manier van reizen en niet zo zeer het verschil in de duur van de reis? Reizen is een belevenis. Ik heb te veel keren/uren in vliegtuigen gezeten zowel op continentaal als intercontinentale vluchten om dat als een mooie belevenis te ervaren (zelfs business class is een dump). Dus ga ik naar Parijs, London, Zuid Frankrijk en Kroatië met de auto. Als Brussel <-> Wenen een feit is ga ik gewoon naar Wenen met de trein, dat is een betere belevenis dan het internationale vliegveld van Wenen (is werkelijk een ramp), Brussel (ook Brussel Zuid) en Schiphol bij elkaar.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #37 Gepost op: 10 October 2019, 17:54:32 »
Ook waar. ;D

Maar ik probeer maar aan te geven dat 14 uur reizen niet een erg aantrekkelijk alternatief is om mensen uit het vliegtuig te krijgen. Ik moet nog zien dat dagelijks 500 man/vrouw in die trein naar Wenen gaat zitten te liggen.
Verschil is dat je s'avonds in de trein stapt en s'morgens in Wenen uitgeslapen uitstapt en je de stad in kan.

Met het vliegtuig moet je of rete vroeg op om er s'morgens te zijn, of je vliegt s'avonds en kunt nog een nacht een hotel nemen...

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #38 Gepost op: 10 October 2019, 18:11:24 »
Dit soort acties heeft alleen kans van slagen als er een beetje druk vanuit "Brussel" komt. Inderdaad wat heilige huisjes op spoorgebied opruimen. Het is toch van de zotte dat een in Duitsland beproefd spoorvoertuig in al die andere landjes nogmaals dezelfde testjes moet afleggen. Dan al die beveiligingen harmoniseren, deze zijn nu alleen maar voor bescherming van de eigen markt.
Als dat kan is een snelle verbinding Stockholm-Parijs of Utrecht-Wenen zeer wel mogelijk en zeker binnen die ergens genoemde 14 uur. Maar dan moet vooral de wil er zijn om de Schiphollen in €uropa wat te knijpen en ze voor intercontinentaal te gebruiken.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #39 Gepost op: 10 October 2019, 19:04:56 »
Het is toch van de zotte dat een in Duitsland beproefd spoorvoertuig in al die andere landjes nogmaals dezelfde testjes moet afleggen.
Dat is dus al reeds niet zo, wat beproefd is is beproefd, alleen de nationale afwijkingen dienen beproefd en gecertificeerd te worden.

Dat harmoniseren van de beveiligingssystemen is ook iets wat loopt maar gewoon ettelijke tientallen jaren in beslag neemt, iets met ERMTS  ;)

Verder heeft dat niets met reistijd te maken, dat moet je veel meer zoeken in de drukte van bereden sporen en wat er mogelijk is aan paden.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2019, 19:06:50 door Thom »

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 833
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #40 Gepost op: 10 October 2019, 19:09:17 »
Ik heb 6 maanden in Wenen gewerkt en het vliegveld van wenen(Schwechat) valt best mee, soms moet je wel lange gangen door. Maar dat is op Schiphol niet anders. Verder ben je snel(16 minuten) met de CAT-trein in het centrum(Wien mitte), alwaar je de metro, bus en tram kan pakken.
Maar als deze nachttrein gaat rijden en voor de genoemde prijzen ga ik ook met de trein vanaf Amsterdam naar Wenen. Leuk voor een weekje of lang weekend.

Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #41 Gepost op: 10 October 2019, 19:38:38 »
Ik vraag me af wat die dure nachttrein zo aantrekkelijk maakt (behalve dan voor de treinfanaten). Je zit er 14 uur in terwijl je vanuit Rotterdam in 110 minuten naar Wenen kunt vliegen voor €52 incl. retourvlucht.  ::)

Gr, Ben.

Het scheelt nogal in CO2 uitstoot.
Dat zou iedereen in dit kikkerlandje aan de zee moeten aanspreken.
Omdat onze kinderen en kleinkinderen anders een kikkerlandje IN de zee erven.

Vul ter vergelijking hier in:
http://www.ecopassenger.org/bin/query.exe/en?L=vs_uic#

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #42 Gepost op: 10 October 2019, 20:33:47 »

Dat webstek is wel heel erg beperkt in bestemmingen zeg!  ???
& friendly against the user, die Engelstalige variant is een beetje overbodig, het kent alleen maar Londen.  :o
& wat je zegt HJ, een kikkerlandje in zee is niet echt een goed idee, kikkers &zo kunnen niet zo goed tegen zout water.
MVG,
—-Peter.

« Laatst bewerkt op: 10 October 2019, 22:49:38 door Bert van Gelder »

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #43 Gepost op: 10 October 2019, 21:28:58 »
Maar ik probeer maar aan te geven dat 14 uur reizen niet een erg aantrekkelijk alternatief is om mensen uit het vliegtuig te krijgen. Ik moet nog zien dat dagelijks 500 man/vrouw in die trein naar Wenen gaat zitten te liggen.
Besef je dat deze nachttreinverbinding niet volledig nieuw is, de ÖBB rijden deze trein al jaren vanuit Düsseldorf/Köln. Op het huidige traject is de bezetting nu al dusdanig, dat de slaaprijtuigen regelmatig uitverkocht zijn, en in het seizoen ook wel eens de volledige trein. Aan belangstelling is dus zeker geen gebrek, integendeel: ze rijden nu met één slaaprijtuig WLABmz 72-90 (ex-CNL 173.1) naar zowel Wenen als Innsbruck, een tweede slaaprijtuig zou zeker welkom zijn.

De meerwaarde van het doorrijden naar Nederland is wat lastiger in te schatten, maar ik denk dat er wel potentie in zit. De uitspraak in het artikel dat de nachttrein 419/418 vroeger zo weinig belangstelling kende, herken ik namelijk ook niet, integendeel: ook in Nederland was daar altijd veel animo voor. DB heeft er toen gewoon op beleidsniveau voor gekozen om botweg te stoppen met CNL.

In het algemeen is men in Nederland altijd sceptisch over (trein)reizen die langer dan een paar uur duren, misschien komt dat mede doordat het concept 'trein' in Nederland in het beeld van veel mensen gelijk gesteld wordt aan de NS-Intercity. Dat in landen als Duitsland en Oostenrijk het comfort- en serviceniveau aanmerkelijk hoger is dan we in Nederland kennen met die stereotype IRM, is lang niet algemeen bekend. Gezien het toenemende succes van de IC(E), wordt dit kennelijk wel beter.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2019, 21:32:36 door EN446 »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #44 Gepost op: 10 October 2019, 21:31:19 »

Maar als deze nachttrein gaat rijden en voor de genoemde prijzen ga ik ook met de trein vanaf Amsterdam naar Wenen. Leuk voor een weekje of lang weekend.

Misschien dat ik dat ergens gemist heb, maar is die prijs dan al +- bekend van een tripje Brussel-Wenen ?