Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door decauville_nl
Vandaag om 11:32:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 11:25:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 28561 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Gepost op: 05 oktober 2019, 21:53:22 »
Vanaf januari 2020 zou je met de OBB via Nightjet treinen van Brussel naar Wenen kunnen rijden :

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191005_04646590

2021 zou Amsterdam er ook bij komen, maar blijkbaar vertragingen door subsidies.

Ik denk dat ik toch eens ga overwegen om dan een tripje te boeken :)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2019, 11:06:05 »
Net het artikel gelezen in De Telegraaf. Ik weet zeker dat ik die van Brussel ga boeken volgend jaar.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2019, 11:27:10 »
Subsidies lijkt mij niet, het is een internationale verbinding en die zijn vrij voor de commerciële markt.

Als er een subsidie tegenover zou staan dan had er ook een aanbesteding moeten wezen.

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 06 oktober 2019, 13:20:40 »
...er moet (en gaat) weldegelijk geld bij in de vorm van subsidie om het kostenplaatje rond te krijgen. Nachttreinen zijn in verhouding erg duur in de exploitatie en de ticketprijzen moeten wel aantrekkelijk blijven; anders zal iedereen alsnog voor het vliegtuig of de auto kiezen. Als politiek Den Haag de gewenste, duurzame, nachttrein weer naar Nederland wilt halen zal dit kostenverschil dus gedekt moeten worden. NSI en de ÖBB zijn immers bedrijven met winstoogmerk waardoor het rijden van dergelijke treinen ook financieel aantrekkelijk moet blijven.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10570
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2019, 13:24:19 »
Prima! En subsidieer die handel maar. Doen we ook al jaren met de luchtvaart.
Heb wel zin in een retourtje Wenen. Lekker trammetjes kijken.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2019, 15:55:49 »
Ja, ik zie het ook als een ideaal extratje om Wenen eens te bezoeken.
Hopen dat een leuke Vectron ervoor komt om hem te trekken.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #6 Gepost op: 06 oktober 2019, 17:28:17 »
Natuurlijk begrijp ik als 'Wiener' jullie drang naar deze fantastische stad; maar de logica van het hier en nu en via Brussel ontgaat me nogal. Reistijd Amsterdam-Brussel Midi (Thalys): 1u53. Amsterdam-Düsseldorf (ICE): 2:08
Dat kwartiertje verschil is op een nachtje niks. En via Düsseldorf is al jarenlang mogelijk...
Overigens is het verschil in reistijd vanaf Utrecht (de meeste Amsterdammers vergeten nog wel eens dat er meer mensen buiten de hoofdstad wonen dan erin ;D) verwaarloosbaar.

mit freundlichen Grüßen, Gerard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #7 Gepost op: 06 oktober 2019, 21:34:21 »
Een overstap in Düsseldorf? Wauw! Wat is erop tegen om een directe verbinding met Amsterdam in te leggen, zeker in een tijd dat we vliegtuigjes moeten gaan inruilen door treinen waar mogelijk is een terugkeer van directe spoorverbindingen een vereiste!
Groeten,
Richard

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #8 Gepost op: 06 oktober 2019, 21:41:59 »
Overstappen in Düsseldorf kan nu al Richard. Opstappen in A’dam (& Utrecht & Arnhem neem ik aan) kan vanaf 2021 (zeggen ze).
MVG,
—-Peter.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #9 Gepost op: 06 oktober 2019, 22:07:14 »
Een overstap in Düsseldorf? Wauw! Wat is erop tegen om een directe verbinding met Amsterdam in te leggen, zeker in een tijd dat we vliegtuigjes moeten gaan inruilen door treinen waar mogelijk is een terugkeer van directe spoorverbindingen een vereiste!
Daar is natuurlijk niks tegen, ik reageerde meer op de wat euforische reacties voor Brussel als vertrek.

Gr Gerard



Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7042
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #10 Gepost op: 06 oktober 2019, 22:34:08 »
Prima! En subsidieer die handel maar. Doen we ook al jaren met de luchtvaart.
Heb wel zin in een retourtje Wenen. Lekker trammetjes kijken.  ;D

Ik ben wel een beetje klaar met het subsidiëren van de luchtvaart.
Kost niet enkel miljarden, maar ook tijd van leven.
https://www.rivm.nl/nieuws/ultrafijn-stof-rondom-schiphol-heeft-effect-op-gezondheid
De geringe tijdwinst van een vlucht binnen Europa komt zo wel in een heel schril tegenlicht te staan.


Laat maar doorkomen die slaaptrein. Dan kan ik overdag doorsteken naar Italië en zie ik ook de Alpen weer eens.

servus
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #11 Gepost op: 07 oktober 2019, 00:00:50 »
...er moet (en gaat) weldegelijk geld bij in de vorm van subsidie om het kostenplaatje rond te krijgen.
Dat moeten zou wel gek zijn, internationaal verkeer is vrijgegeven van exclusiviteiten en daarmee volledig voor de commerciele markt.

Die zomaar gaan subsidiëren is een oneerlijke concurentie met ander internationaal verkeer wat niet gesubsidieerd word en ook gewoon hun eigen broek ophoudt.
Een Intercity Berlijn, een Intercity Brussel, een ICE, een Eurostar en een Thalys, allemaal voorbeelden van internationaal verkeer wat succesvol draait zonder subsidie en een benadeelde positie zouden krijgen als een andere verbinding ineens gesubsidieerd zou worden.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #12 Gepost op: 07 oktober 2019, 09:09:43 »
Hallo Thom,

Ik citeer ff uit 'NS glossy' (https://www.ovmagazine.nl/wp-content/uploads/2018/06/NS-glossy.pdf om aan te geven in welke richting men blijkbaar denkt:
 Slaaptreinen als symbool van internationale samenwerking in Europa hebben een grens-overschrijdend ondersteunend beleid nodig op Europees niveau. Ook de EU zou deze manier van reizen in woord en daad moeten ondersteunen. Dat kan door slaaptreinen op te nemen in concessies en mede te financieren, door de aanschaf van treinen te steunen met garantstelling of cofinanciering en door slaaptreinen vrij te stellen van BTW en infraheffingen.”    Kurt Bauer, Directeur Fernverkehr
Of je dat subsidie wilt noemen is volgens mij meer een semantische kwestie........En of je dat dan wel of niet wenselijk vindt is een politieke insteek.
En wat Marc en Hendrik Jan terecht zeggen, het vrijstellen BTW van het vliegverkeer is ook een politieke keuze die je net zo goed als subsidie kunt kenschetsen
Met vriendelijke groet,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 09:18:14 door BrightonBelle »

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #13 Gepost op: 07 oktober 2019, 10:14:57 »
Dat moeten zou wel gek zijn, internationaal verkeer is vrijgegeven van exclusiviteiten en daarmee volledig voor de commerciele markt.

Die zomaar gaan subsidiëren is een oneerlijke concurentie met ander internationaal verkeer wat niet gesubsidieerd word en ook gewoon hun eigen broek ophoudt.
Een Intercity Berlijn, een Intercity Brussel, een ICE, een Eurostar en een Thalys, allemaal voorbeelden van internationaal verkeer wat succesvol draait zonder subsidie en een benadeelde positie zouden krijgen als een andere verbinding ineens gesubsidieerd zou worden.

Ik snap je argumentatie en dat is ook -waarschijnlijk- de reden dat de NightJet naar Amsterdam langer duurt. Uit een recente studie van het KiM (https://www.kimnet.nl/publicaties/rapporten/2019/06/20/slapend-onderweg-potentieel-van-de-internationale-nachttrein-van-en-naar-nederland) blijkt dat er nogal wat juridische haken en ogen zitten aan het opzetten van een dergelijke subsidieregeling. Exploitatiesubsidie aan één specifieke vervoerder past hier niet in en lijkt niet compatibel met regelgeving op het gebied van mededinging en staatssteun, aldus het KiM. Het lijkt er dus op dat de subsidie de NightJet naar Amsterdam wel is toegezegd, maar dat dit op juridisch gebied nog even moet worden rechtgezet. Wellicht biedt het 'openstellen' van deze subsidieregeling dan ook kansen voor andere vervoerders.

Mijn theorie waarom het in België dan wel op korte termijn kan is omdat NMBS nog het complete binnenlandse reizigersvervoer in handen heeft waardoor het eenvoudiger is dergelijke subsidies op te zetten.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #14 Gepost op: 07 oktober 2019, 15:31:56 »
De nieuwe nachttrein juich ik van harte toe! Vroeger ging ik ook altijd met deze verbinding naar Oostenrijk en nu ik daar definitief woon, is een goede verbinding met Nederland nog altijd mijn wensdroom. Momenteel kom ik met een dagverbinding via Frankfurt, maar dan ben ik pas om half elf 's avonds op mijn bestemming. Terug moet ik met de nachttrein, met een overstap van twee uur (vaker meer) in Keulen of Duesseldorf. Een doorgaande trein is dan altijd de betere keuze.