Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)  (gelezen 23296 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #30 Gepost op: 05 oktober 2019, 16:35:42 »
Rob,

V.w.b. het hoekprofiel aan de binnenkant klinkt dat vrij logisch en daar heb ik nog niet eens bij stilgestaan ;)
Betekent ook dat ik van de binnenbak niet de kopwand aan de zijwand moet solderen; er moet dan a.h.w. een ‘zichtbare’ spleet blijven.

Bij de kit had Willem een printje van zijn kolenwagen gedaan en een bouwbeschrijving.
Op het printje had hij geschreven welke profielen gebruikt moesten worden en voor de kopwanden waren dat U-profielen 2 x 1,5 mm



In de bouwbeschrijving heeft hij voor de kopwanden gezet dat er óf vier U-profielen gebruikt konden worden óf twee U-profielen én twee H-profielen.



Ik heb me daarom maar gehouden aan hetgeen hij schreef en U-profielen gebruikt. Maar als het geen U- maar H-profielen horen te zijn, ga ik die veranderen.

Als ik de h.o.h. meet van waar de H-profielen zouden komen, kom ik uit op zo’n 18,5 mm.
Met vriendelijke groet,
Peter

achterhoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #31 Gepost op: 05 oktober 2019, 19:57:41 »
Ik denk dat Willem zich vergist heeft bij het maken van de schets. Op zijn eigen exemplaren zaten volgens mij ook H-profielen.

De kopklepsluitingen gaan niet passen, ben ik bang. Ze komen van Gebauer en die was niet altijd even nauwkeurig in zijn maatvoering.

groet
RobB

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #32 Gepost op: 08 oktober 2019, 15:44:54 »
Vandaag nog even gekeken naar de deuren in de zijwanden. Dit is een verhaal apart en het was even puzzelen hoe de ontwerper het bedoeld had.

In de etsplaat zitten de deuren als plat vlak, maar de deuren hebben in werkelijkheid een ‘uitstulpende’ vorm. De vorm wordt er in gekregen door het deurvlak op de etslijnen (welke aan de achterkant van de deur zitten) wat te buigen zodat het naar het midden toe een lichte piramide-vorm heeft.

Hieronder v.l.n.r. de voorkant, de achterkant en de ‘gevormde’ deur.



Voor het beeld de deuren even op de zijwanden gelegd.

Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #33 Gepost op: 20 oktober 2019, 13:27:19 »
Zo, na even een korte vakantie en de H-profielen eindelijk in huis, weer verder met de kolenwagen.

Van de kopwanden zijn de U-profielen verwijderd en vervangen door H-profielen en ook op de zijwanden zijn naast de deuren de H-profielen gezet.



En dit dus tweemaal  ;)
Met vriendelijke groet,
Peter

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #34 Gepost op: 20 oktober 2019, 16:52:45 »
ooit foto's gemaakt van deze wagen bij Willem op de tafel






deze zijn verkleind om hier te plaatsen, als je wilt kan ik ze full size mailen

Cor

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #35 Gepost op: 20 oktober 2019, 17:15:52 »
 (y) (y)
Heel graag, Cor. Ik heb je een mailtje gestuurd.
Met vriendelijke groet,
Peter

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #36 Gepost op: 20 oktober 2019, 20:31:05 »
gaaf bakkie  (y)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #37 Gepost op: 21 oktober 2019, 13:18:06 »
Met betrekking tot de diagonale schoren naast de deuren heb ik op foto’s en tekeningen vele verschijningsvormen gezien en ook op de foto’s van de Tagh”0”train kolenwagen zie ik diverse verschillen t.o.v. de originele tekeningen. Na het nodige uitzoekwerk heb ik nu maar e.e.a. aangebracht zoals ik denk dat het ’t meest overeenkomt met de tekeningen waardoor er toch wat afwijkingen ontstaan t.o.v. het model van Willem.



Maar hé, dat is toch het leuke van dit soort modelbouwen? Elk model is uniek  ;)
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #38 Gepost op: 21 oktober 2019, 13:27:04 »
Maar hé, dat is toch het leuke van dit soort modelbouwen? Elk model is uniek  ;)

Juist.
Dat is bij 1:1 toch ook zo.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2019, 13:29:51 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #39 Gepost op: 24 oktober 2019, 09:46:17 »
Links op de zijwand komt een stukje hoeklijn 2 x 2 mm en daaronder wordt het briefkastje vastgesoldeerd.

Tevens wordt de onderkant voorzien van zeilogen. Bij de kit zit een witzilver etsplaatje met daarin de zeilogen. Maar op het moment dat deze uit de etsplaat losgemaakt worden, springt er een open rondje uit. Hierin zit geen ‘pieleke’ waaraan het oog vastzit en welke in de wagenwand gesoldeerd kan worden.

Dus dan maar zelf maken; uit een klein veertje (ø 2 mm) heb ik ringetjes geknipt en deze met een minuscuul dun draadje in het gaatje in de wagenwand gesoldeerd.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #40 Gepost op: 24 oktober 2019, 19:46:56 »
Weer een klein klusje gedaan: de deuren zijn in het vlak in de zijwand gesoldeerd.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #41 Gepost op: 26 oktober 2019, 09:55:18 »
Op de hoeken van de deuren komen de scharnieren.

Echter, alle scharnieren zijn bij vergissing hetzelfde geëtst terwijl er linkse en rechtse scharnieren moeten zijn. Eén deeltje moet omgezet worden en komt tegen het H-profiel, het andere deel komt op de deur. In het deel dat op de deur komt heb ik de gaatjes doorgeboord en hierin worden later echte klinknagels (0,4 mm) gesoldeerd, maar voor het deel dat moet worden omgezet, moet eerst gekeken worden naar welke kant het omgezet moet worden (voor linker of rechter scharnier) en daarvan kunnen de klinknagels wel doorgedrukt worden.

Waarschijnlijk zou het ook lukken als je van te voren kijkt of het een linker of rechter scharnier moet worden en dan kun je bij de ene soort alle klinknagels gewoon doordrukken (dus van binnen naar buiten) en bij de ander moet je de klinknagels contra (dus van buiten naar binnen) zetten. Er zal niet veel verschil te zien zijn en als alles straks gesoldeerd en gespoten is, zal het verschil -denk ik- marginaal zichtbaar zijn,

Aan de bovenkant komt tegen de deur(en) een sluitplaat. Ook hier ga ik klinknagels 0,4 mm gebruiken.

Ik heb de deursluiting iets anders gemaakt dan in de bouwbeschrijving staat; in het midden heb ik een L-profieltje met daarop een stukje draad 0,8 mm gesoldeerd en daaraan heb ik bij de rechterdeur de hendel om de sluiting te openen vastgezet en in de linkerdeur heb ik de handgreep gezet. Aan de onderzijde van de deur heb ik het sluitstukje voor de hendel gesoldeerd.

Diverse gaatjes zijn bij het opsolderen weer volgelopen, deze moeten nog worden doorgeboord en hierin komen dan de bestelde klinknageltjes. Als die er in zitten ook dan weer de achterzijde (= binnenkant van de deur/bak) goed vlak maken.



Zo, een deur klaar en nog maar een te gaan  ;D
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #42 Gepost op: 26 oktober 2019, 13:21:27 »
Met de eerste als voorbeeld ging de 2e makkelijk en vlot ;)

Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #43 Gepost op: 27 oktober 2019, 14:06:38 »
De volgende stap is de kop- en de zijwanden haaks aan elkaar solderen. Dit gaat eenvoudig daar de hoeken oversteken en de onderkanten gelijk zijn. We hebben nu een bakje!



De bodem bestaat feitelijk uit 3 delen: twee smalle zijdelen en de grote bodemplaat.
Als eerste moeten de 2 smalle bodemplaatjes bevestigd worden. Voordat deze er in gesoldeerd kunnen worden, moet eerst gecontroleerd worden of aan de binnenkant van de zij- en kopwanden aan de onderkant het half (0,3 mm) ingeëtste randje goed schoon is zodat de smalle bodemplaat er goed invalt.

Nu de 2 smalle bodemplaten exact op lengtemaat maken en aan de zij- en kopwanden solderen. Bij het vastzetten wel opletten dat de onderkanten gelijk zijn.

Wat nu ontstaan is, is een stevige, haakse bak. Dan de binnenkant van de bak nog een laatste maal goed schoonmaken zodat er geen uitsteeksels of soldeerresten meer in zitten.

Binnenkant


Onderkant

Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #44 Gepost op: 28 oktober 2019, 21:38:30 »
Op de bufferbalk moeten grendelsteunen, koppelingsversteviging, sluitlipjes e.d. aangebracht worden.

Ik heb eerst het onderste deel van de bufferbalk haaks omgezet en heb daarna de wat ‘grotere’ delen zoals de bufferplaten en de koppelingsversteviging op de bufferbalk gesoldeerd.
Vervolgens zeilogen in de gaatjes gesoldeerd, de handgrepen gebogen en in de gaatjes onderin de bufferbalk gesoldeerd en als laatste de grendelsteunen.

LET OP:
Ik had de bufferplaten keurig gecentreerd rond het buffergat vastgezet, maar later bleek dat bij het aanbrengen van de bufferhulzen de vergrendelstang flink in de weg zat.
Door de bufferplaten zo ver mogelijk naar onderen te plaatsen, was er net genoeg ruimte om de bufferhulzen te plaatsen zonder dat de vergrendelstang dit verhinderde.

De grendelsteunhaakjes haaks ombuigen en op de ingeëtste plaats op de bufferbalk solderen.
Pas op voor links en rechts, haakjes naar buiten toe! De (bovenste) sluitlipjes nog vrij houden.

In de etsplaat zitten 6 kopschot-grendels. Ik heb eerst geprobeerd hoe ’t ging met 1 grendel, maar meteen bleek dat dit te zwak was en dat grendels gedubbeld moesten worden. Nadat ze op elkaar gesoldeerd waren, waren ze een stuk steviger en heb ik ze met ’n vijltje nabewerkt.

Het kopschot-grendel moet daarna in de haakjes geplaatst worden, de sluitlipjes over de grendel gebogen worden en dicht gesoldeerd worden.



Nu alvast zorgen dat de bufferbalk goed passend is zodat deze goed aansluit aan de kopwand. De bufferbalk wordt nog niet vastgesoldeerd, dat komt later.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2019, 21:40:50 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter