Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:21:29
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jelmer
Vandaag om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
  

Auteur Topic: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600  (gelezen 52036 keer)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1797
  • Relax, it is only a hobby.
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Gepost op: 19 september 2019, 10:41:17 »
Een (bijna) afgerond project. Voor diegene die ook het Spoor 0 forum volgen is onderstaande wel bekend maar ik ga er van uit dat niet iedereen dit volgt en misschien kan het anderen verleiden om toch in 0 te gaan avonturen.

Ik ben eigenlijk in schaal 0 gerold door Bachmann 0n30 modellen. Hiervandaan was de stap naar Amerikaans normaalspoor maar klein. Deze baan (33 Street is te zien in een draadje op het Amerikaanse treinen forum) is op wat gebouwen na eigenlijk helemaal klaar en vandaar een nieuwe uitdaging gezocht in een nieuwe module baan. Hierin wilde ik een stuk Nederlandse fabrieksspoor uitbeelden in +/- mid 60-er jaren van de vorige eeuw.

Het grote nadeel is eigenlijk het gebrek aan redelijk betaalbare modellen van NS locs zoals de NS 500/600. Lenz heeft mooie en toegankelijke modellen doch allen naar Duits voorbeeld.

Dapol heeft echter een goed betaalbare class 08 in zijn assortiment. De Engelse class 08 en 11 zijn de basis geweest van de NS 500/600. Ik zag ze recentelijk voor onder de GBP 200 (zonder decoder).



Het lijkt er op maar toch ook weer in de verste verte niet echt.

Volgende stap was op safari naar de SGB. Hun 521 staat vaak gewoon op het emplacement en als je het vriendelijk vraagt krijg je meestal alle kans om wat foto's te trekken.

En dan: Zoek de verschillen.
Ik heb alleen die dingen aangepast die echt opvallen. Aan de ronding van het cabine dak en de iets afwijkende grootte van de wielen is niets gedaan.









De Dapol is redelijk goed uit elkaar te halen. Wel is de body en cabine met een soort lijm aan het chassis gehecht maar met wat  kracht, beleid en een hobby mes is dat zonder schade uit elkaar te halen.

Gaten vullen, lampen etc aanbrengen en niet te vergeten de accubakken.
De lampen en accu bakken heb ik geprint met een 3d printer. Achteraf gezien had ik de accubakken beter uit styreen kunnen maken. Ondanks veelvuldig schuren en opvullen en dan weer schuren van de accubakken blijft, bij bepaalde lichtinval, het kruisjes motief van de 3d printer te zien.









De cabine is verlicht en groot genoeg om er een bemanning in te zetten



En dan het spuitwerk. In de mid 60' hadden deze Loks een bies.



Daarna het hele spul weer in elkaar freubelen. De lampen is een uitdaging. Vooral als je de rij lichten wilt kunnen laten zien en het rangeer licht. De Engelsen kennen dat ook dus uitzoeken hoe dat op de originele loc aangesloten was, zodoende kun je gebruik maken van de standaard aansluitingen op de printplaat in de lok.


De lampjes zoals origineel in de class 8 zitten in een T. Noot: ondanks de standaard spanning van 2.8 volt op deze uitgangen F01 en F02 moet je toch ongeveer 1.5 kOhm voorschakelen om de leds gedimd te krijgen


De proef opstelling



Dan alle handgrepen plaatsen, loss appendages terug plaatsen, met het kwastje overal bijwerken wat niet mee gespoten kon worden, etc.

Check of alles het doet en nog even een statie foto voordat hij geweathered wordt.



Nu het weatheren. Ik doe dat omdat behalve bij museum materiaal, wat er altijd tiptop uit ziet, werd in het naoorlogs spoor bedrijf niet meer echt gepoetst waardoor het materiaal de dagelijkse gebruikssporen mede het karakter van het materiaal ging bepalen. In dit geval licht weatheren.



Waar is het zwaailicht: Hhhmmm, een mede hobbygenoot had nog 3mm blauwe leds liggen en heeft ze, al weer een paar weken geleden, per post naar mij toegestuurd. Die zijn nog steeds niet aangekomen. Ik woon in een dorpje met een naam dat verdacht veel lijkt op een naam van een land in het verre oosten. Het komt met zekere regelmaat voor dat post (vooral handgeschreven enveloppen) eerst naar het verre oosten gaat en na verloop van tijd weer teruggestuurd wordt. Meestal gaat hier 2 a 3 maanden overheen. De blauwe leds zijn dus nog even op vakantie naar de sub tropen  :)
« Laatst bewerkt op: 19 september 2019, 12:29:02 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2019, 10:59:34 »
Mooi bouwverslag Bart! (y)

Ik ben er ook druk mee geweest:

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2019, 19:10:49 »
@Bart: heel knap gedaan!  :o  Lijkt me inderdaad een mooi alternatief voor de NL-rijder.


@Jaap: jij ook uiteraard  ;D

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2019, 06:54:51 »
 (y) ik had deze trein van Dapol al een paar keer voorbij zien komen afgelopen tijd en had steeds een die ken ik toch ;D Leuke ombouw inspireert (y)

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2019, 10:23:22 »
Bart, mooi eindresultaat, had dit reeds gevolgd op O forum.  (y)
Eric
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Markoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #5 Gepost op: 01 oktober 2019, 20:26:55 »
Heel erg leuk project. Ik speel al een tijdje met de gedachten om een class 08 van Dapol aan te schaffen en dit topic heeft me over de streep getrokken.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1797
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #6 Gepost op: 02 oktober 2019, 13:05:54 »
Dat wordt vast een mooi project en als je vragen hebt weet je waar je kunt zijn  (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2019, 12:44:31 »
Ik begin van de week ook aan de ombouw (y)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6438
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2019, 19:11:55 »
En ik ben er sinds een paar weken ook mee bezig. Ik zal hier ook nog even verslag doen.

Iedereen die een Class 08 ziet herkent gelijk ons ‘Bakkie’ er in en dat is niet zo gek; de class 08 is een directe opvolger van de LMS 0-6-0 shunter waar het War departement er een aantal van afnam en die, langs die weg ook tot de order voor de 115 NS locomotieven hebben geleid. Toch zijn er een paar flinke opvallende verschillen die allemaal te maken hebben met British Rail die een hogere topsnelheid eiste van English Electric. Hoe los je dat snel op? Simpel: door het monteren van grotere wielen. Exemplaren van zo’n 165mm meer. De voetplaat kwam dus hoger en dat leverde een probleem op voor het profiel van vrije ruimte: de cabine paste er niet meer in en werd dus aangepast. Het dakprofiel werd afgeschuind en alle ruiten en de deuren verschoven naar beneden. Tevens was de deurindeling anders en ook de kasten die er onder zaten.

Wil je écht een bakkig bakkie dan zijn er dus drie majeure problemen te tackelen; de cabine, de wielen en de deuren/kasten. Daarna komen details als lampen, remleidingen etc. Dat is echter kruimelwerk vergeleken met het eerder genoemde.

De vorm van de cabine vind ik het meest in het oog springend en daarom ben ik uit styreen een nieuwe gaan snijden. Het origineel zit aan de motorhuif geschoven, die constructie heb ik overgenomen:





De klinknagels breng ik aan met klinknageldetails van Archer (hier eerder besproken)



Volgende stap: de wielen.

Mvg, Paul




« Laatst bewerkt op: 24 november 2019, 19:22:39 door Pauldg »
Boomshanka!

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6438
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2019, 19:21:42 »
De wielen had ik eigenlijk willen laten zitten, alleen; hoe beter je het model leert kennen, hoe beter je het ziet. Bovendien is de loc origineel hoger dan een NS gesloten goederenwagen en dat oogt toch niet lekker. Het leek mij alleen een hele klus om vervangende wielen (van bijvoorbeeld Slaters) geschikt te krijgen voor de Dapol assen. En ineens kreeg ik een ingeving: Dapol heeft meerdere locomotieven in Nul uitgebracht. Het eerste kunststukje was een 0-6-0 stoomlocomotief van Southern; een zg. Terrier. Ik zocht de specificaties op en leerde dat de drijfwielen op een halve inch correct waren (in model 0,2mm) en over het juiste aantal spaken beschikte. Dus ik een rib uit mijn lief gehaald en drie complete assen als spare part gekocht:



Het linker wiel is een origineel voor een ‘08. Het voordeel van Dapol assen gebruiken is dat beide locs designprincipes delen en dat blijkt. De wielen zijn van hetzelfde materiaal, zelfde profiel wielband, zelfde asdiktes, glijlagers en dezelfde isolatiebussen. Daar kan je wat mee!

Mvg, Paul

Boomshanka!

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6438
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2019, 19:30:54 »
De assen van de ‘08 zijn langer omdat de wielen binnen het frame liggen en de koppelstangen en krukken er buiten. De nieuwe wielen moesten dus op de bestaande assen. Na een paar dagen zorgvuldig klussen en klooien is het mij zowaar gelukt en zat het frame weer in elkaar:



Het kwarteren heb ik op het oog gedaan, maar hij rijdt nog steeds als een zonnetje (heb ik wel even over in de rats gezeten).

Nog even een plaatje met de kap er op:



En dat is de stand van dit moment. Op naar de volgende halte!

Mvg, Paul

Boomshanka!

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6438
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #11 Gepost op: 24 november 2019, 19:32:26 »
Oh ja, one more thing: de nieuwe bufferhoogte (hier tegen een Brawa wagen)

Boomshanka!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #12 Gepost op: 24 november 2019, 19:48:55 »
Zijn de wielen van een 08 nou te groot of te klein t.o.v. Een 600?
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6438
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #13 Gepost op: 24 november 2019, 19:52:55 »
Te groot. Wielen van een '08 zijn 4 feet, 6 inch en wielen van een 500/600 4 feet en een half inch.

Boomshanka!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« Reactie #14 Gepost op: 24 november 2019, 21:36:16 »
Ja, nee, precies. Nu weet ik het ook, en vrees dat het nu ook gaat opvallen.  :D
No dress rehearsel, this is our life.