Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
Vandaag
om 19:20:28
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
Vandaag
om 19:04:37
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
Vandaag
om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
Vandaag
om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
bellejt
Vandaag
om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
Vandaag
om 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 17:18:39
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 15:50:37
Station Roodeschool
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
AlbertG
Vandaag
om 12:10:11
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
RBlok
Vandaag
om 10:23:55
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
Vandaag
om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
3dbuildr
Vandaag
om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Volgende
- [
1
]
2
3
...
25
Omlaag
Auteur
Topic: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 (gelezen 52322 keer)
BartvD
Offline
Berichten: 1801
Relax, it is only a hobby.
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Gepost op:
19 september 2019, 10:41:17 »
Een (bijna) afgerond project. Voor diegene die ook het Spoor 0 forum volgen is onderstaande wel bekend maar ik ga er van uit dat niet iedereen dit volgt en misschien kan het anderen verleiden om toch in 0 te gaan avonturen.
Ik ben eigenlijk in schaal 0 gerold door Bachmann 0n30 modellen. Hiervandaan was de stap naar Amerikaans normaalspoor maar klein. Deze baan (33 Street is te zien in een draadje op het Amerikaanse treinen forum) is op wat gebouwen na eigenlijk helemaal klaar en vandaar een nieuwe uitdaging gezocht in een nieuwe module baan. Hierin wilde ik een stuk Nederlandse fabrieksspoor uitbeelden in +/- mid 60-er jaren van de vorige eeuw.
Het grote nadeel is eigenlijk het gebrek aan redelijk betaalbare modellen van NS locs zoals de NS 500/600. Lenz heeft mooie en toegankelijke modellen doch allen naar Duits voorbeeld.
Dapol heeft echter een goed betaalbare class 08 in zijn assortiment. De Engelse class 08 en 11 zijn de basis geweest van de NS 500/600. Ik zag ze recentelijk voor onder de GBP 200 (zonder decoder).
Het lijkt er op maar toch ook weer in de verste verte niet echt.
Volgende stap was op safari naar de SGB. Hun 521 staat vaak gewoon op het emplacement en als je het vriendelijk vraagt krijg je meestal alle kans om wat foto's te trekken.
En dan:
Zoek de verschillen.
Ik heb alleen die dingen aangepast die echt opvallen. Aan de ronding van het cabine dak en de iets afwijkende grootte van de wielen is niets gedaan.
De Dapol is redelijk goed uit elkaar te halen. Wel is de body en cabine met een soort lijm aan het chassis gehecht maar met wat kracht, beleid en een hobby mes is dat zonder schade uit elkaar te halen.
Gaten vullen, lampen etc aanbrengen en niet te vergeten de accubakken.
De lampen en accu bakken heb ik geprint met een 3d printer. Achteraf gezien had ik de accubakken beter uit styreen kunnen maken. Ondanks veelvuldig schuren en opvullen en dan weer schuren van de accubakken blijft, bij bepaalde lichtinval, het kruisjes motief van de 3d printer te zien.
De cabine is verlicht en groot genoeg om er een bemanning in te zetten
En dan het spuitwerk. In de mid 60' hadden deze Loks een bies.
Daarna het hele spul weer in elkaar freubelen. De lampen is een uitdaging. Vooral als je de rij lichten wilt kunnen laten zien en het rangeer licht. De Engelsen kennen dat ook dus uitzoeken hoe dat op de originele loc aangesloten was, zodoende kun je gebruik maken van de standaard aansluitingen op de printplaat in de lok.
De lampjes zoals origineel in de class 8 zitten in een T. Noot: ondanks de standaard spanning van 2.8 volt op deze uitgangen F01 en F02 moet je toch ongeveer 1.5 kOhm voorschakelen om de leds gedimd te krijgen
De proef opstelling
Dan alle handgrepen plaatsen, loss appendages terug plaatsen, met het kwastje overal bijwerken wat niet mee gespoten kon worden, etc.
Check of alles het doet en nog even een statie foto voordat hij geweathered wordt.
Nu het weatheren. Ik doe dat omdat behalve bij museum materiaal, wat er altijd tiptop uit ziet, werd in het naoorlogs spoor bedrijf niet meer echt gepoetst waardoor het materiaal de dagelijkse gebruikssporen mede het karakter van het materiaal ging bepalen. In dit geval licht weatheren.
Waar is het zwaailicht
:
Hhhmmm, een mede hobbygenoot had nog 3mm blauwe leds liggen en heeft ze, al weer een paar weken geleden, per post naar mij toegestuurd. Die zijn nog steeds niet aangekomen. Ik woon in een dorpje met een naam dat verdacht veel lijkt op een naam van een land in het verre oosten. Het komt met zekere regelmaat voor dat post (vooral handgeschreven enveloppen) eerst naar het verre oosten gaat en na verloop van tijd weer teruggestuurd wordt. Meestal gaat hier 2 a 3 maanden overheen. De blauwe leds zijn dus nog even op vakantie naar de sub tropen
«
Laatst bewerkt op: 19 september 2019, 12:29:02 door BartvD
»
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #1 Gepost op:
19 september 2019, 10:59:34 »
Mooi bouwverslag Bart!
Ik ben er ook druk mee geweest:
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8136
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #2 Gepost op:
19 september 2019, 19:10:49 »
@Bart: heel knap gedaan!
Lijkt me inderdaad een mooi alternatief voor de NL-rijder.
@Jaap: jij ook uiteraard
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #3 Gepost op:
20 september 2019, 06:54:51 »
ik had deze trein van Dapol al een paar keer voorbij zien komen afgelopen tijd en had steeds een die ken ik toch
Leuke ombouw inspireert
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
bollen neus
Offline
Berichten: 4081
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #4 Gepost op:
24 september 2019, 10:23:22 »
Bart, mooi eindresultaat, had dit reeds gevolgd op O forum.
Eric
Gelogd
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.
Markoes
Offline
Berichten: 48
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #5 Gepost op:
01 oktober 2019, 20:26:55 »
Heel erg leuk project. Ik speel al een tijdje met de gedachten om een class 08 van Dapol aan te schaffen en dit topic heeft me over de streep getrokken.
Gelogd
BartvD
Offline
Berichten: 1801
Relax, it is only a hobby.
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #6 Gepost op:
02 oktober 2019, 13:05:54 »
Dat wordt vast een mooi project en als je vragen hebt weet je waar je kunt zijn
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #7 Gepost op:
24 november 2019, 12:44:31 »
Ik begin van de week ook aan de ombouw
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 6488
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #8 Gepost op:
24 november 2019, 19:11:55 »
En ik ben er sinds een paar weken ook mee bezig. Ik zal hier ook nog even verslag doen.
Iedereen die een Class 08 ziet herkent gelijk ons ‘Bakkie’ er in en dat is niet zo gek; de class 08 is een directe opvolger van de LMS 0-6-0 shunter waar het War departement er een aantal van afnam en die, langs die weg ook tot de order voor de 115 NS locomotieven hebben geleid. Toch zijn er een paar flinke opvallende verschillen die allemaal te maken hebben met British Rail die een hogere topsnelheid eiste van English Electric. Hoe los je dat snel op? Simpel: door het monteren van grotere wielen. Exemplaren van zo’n 165mm meer. De voetplaat kwam dus hoger en dat leverde een probleem op voor het profiel van vrije ruimte: de cabine paste er niet meer in en werd dus aangepast. Het dakprofiel werd afgeschuind en alle ruiten en de deuren verschoven naar beneden. Tevens was de deurindeling anders en ook de kasten die er onder zaten.
Wil je écht een bakkig bakkie dan zijn er dus drie majeure problemen te tackelen; de cabine, de wielen en de deuren/kasten. Daarna komen details als lampen, remleidingen etc. Dat is echter kruimelwerk vergeleken met het eerder genoemde.
De vorm van de cabine vind ik het meest in het oog springend en daarom ben ik uit styreen een nieuwe gaan snijden. Het origineel zit aan de motorhuif geschoven, die constructie heb ik overgenomen:
De klinknagels breng ik aan met klinknageldetails van Archer (hier eerder besproken)
Volgende stap: de wielen.
Mvg, Paul
«
Laatst bewerkt op: 24 november 2019, 19:22:39 door Pauldg
»
Gelogd
Boomshanka!
Pauldg
Offline
Berichten: 6488
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #9 Gepost op:
24 november 2019, 19:21:42 »
De wielen had ik eigenlijk willen laten zitten, alleen; hoe beter je het model leert kennen, hoe beter je het ziet. Bovendien is de loc origineel hoger dan een NS gesloten goederenwagen en dat oogt toch niet lekker. Het leek mij alleen een hele klus om vervangende wielen (van bijvoorbeeld Slaters) geschikt te krijgen voor de Dapol assen. En ineens kreeg ik een ingeving: Dapol heeft meerdere locomotieven in Nul uitgebracht. Het eerste kunststukje was een 0-6-0 stoomlocomotief van Southern; een zg. Terrier. Ik zocht de specificaties op en leerde dat de drijfwielen op een halve inch correct waren (in model 0,2mm) en over het juiste aantal spaken beschikte. Dus ik een rib uit mijn lief gehaald en drie complete assen als spare part gekocht:
Het linker wiel is een origineel voor een ‘08. Het voordeel van Dapol assen gebruiken is dat beide locs designprincipes delen en dat blijkt. De wielen zijn van hetzelfde materiaal, zelfde profiel wielband, zelfde asdiktes, glijlagers en dezelfde isolatiebussen. Daar kan je wat mee!
Mvg, Paul
Gelogd
Boomshanka!
Pauldg
Offline
Berichten: 6488
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #10 Gepost op:
24 november 2019, 19:30:54 »
De assen van de ‘08 zijn langer omdat de wielen binnen het frame liggen en de koppelstangen en krukken er buiten. De nieuwe wielen moesten dus op de bestaande assen. Na een paar dagen zorgvuldig klussen en klooien is het mij zowaar gelukt en zat het frame weer in elkaar:
Het kwarteren heb ik op het oog gedaan, maar hij rijdt nog steeds als een zonnetje (heb ik wel even over in de rats gezeten).
Nog even een plaatje met de kap er op:
En dat is de stand van dit moment. Op naar de volgende halte!
Mvg, Paul
Gelogd
Boomshanka!
Pauldg
Offline
Berichten: 6488
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #11 Gepost op:
24 november 2019, 19:32:26 »
Oh ja, one more thing: de nieuwe bufferhoogte (hier tegen een Brawa wagen)
Gelogd
Boomshanka!
Marc tramt
Offline
Berichten: 10571
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #12 Gepost op:
24 november 2019, 19:48:55 »
Zijn de wielen van een 08 nou te groot of te klein t.o.v. Een 600?
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Pauldg
Offline
Berichten: 6488
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #13 Gepost op:
24 november 2019, 19:52:55 »
Te groot. Wielen van een '08 zijn 4 feet, 6 inch en wielen van een 500/600 4 feet en een half inch.
Gelogd
Boomshanka!
Marc tramt
Offline
Berichten: 10571
Re: Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600
«
Reactie #14 Gepost op:
24 november 2019, 21:36:16 »
Ja, nee, precies. Nu weet ik het ook, en vrees dat het nu ook gaat opvallen.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Volgende
- [
1
]
2
3
...
25
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600