Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Graag jullie mening over deze baan  (gelezen 7586 keer)

mcs51

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Graag jullie mening over deze baan
« Gepost op: 16 september 2019, 19:32:20 »
Hallo,
Wat denken jullie van deze baan?
Mijn idee is om zuiver DC te gaan werken, dus geen DCC, centrale, laptop enz enz
Maar
Wel zelf de volledige sturing verzorgen dmv Arduino en eigen ontwerp electronica (andere hobby van 't huis, vooral digitaal techniek)
Hoogteverschillen heb ik nog niet opgenomen in het plan.
Eigenlijk zijn dat twee volledig afzonderlijke banen, de buitenste met de 2 keerlussen en de middenste met de 2 ovalen.
Hierdoor kan elke baan eenzelfde of andere rijrichting hebben, wat het "kruisen" van treinen mogelijk maakt.
Beide banen hebben een aantal zijsporen waar treinen "in wacht" staan.
De buitenste baan heeft 5 zijsporen, dus daar kan ik 3 treinen "in wacht" hebben en 1 aan het rijden.
Komt hij aan de zijsporen noord of zuid, dan moet de Arduino de wissels in de juiste stand brengen om door te kunnen rijden.
Idem dito voor de binnen baan maar hier zijn het 2 treinen "in wacht" en 1 aan het rijden.
Bedoeling is dan om via een standaard PC keyboard / Arduino / motor regelaars een trein te laten vetrekken op binnenste en/of buitense baan.
Jullie hebben het misschien al begrepen, het gaat mij meer om de sturing Arduino code schrijven dan het rijden zelf alhoewel ik graag treintjes zie voorbijsnorren.
Ik heb geen tijdperk / regio / enz in gedachten.
Het is voor mij geen probleem om een prachtige stoomlook naast een ICE te laten rijden, beiden zie ik gewoon graag, punt.
Als "motor" voor de wissels denk ik om SEEP PM1 te gebruiken, vooral omdat ze snel schakelen, iemand enige ervaring?
Baan is zo'n 2.3m breed en 3.5m lang, het zou de bedoeling zijn om ze op een "frame" te bouwen, dus geen volle platen, waardoor er via de onderkant de baan overal bereikbaar blijft.
Schaal is HO.
Er zijn geen rangeersporen voorzien omdat ik in eerste instantie geen materiaal heb om er op te zetten.
Bijgesloten een jpg van de baan.
Is het mogelijk om de SCARM file te uploaden??


Opmerkingen / suggesties
Ik hoor het graag... ...


Vriendelijke groeten
Alain




Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2019, 19:47:45 »
Hallo Alain,

De forumsoftware staat niet toe andere bestanden dan afbeeldingen te uploaden.

Gr, Bert
Team moderatoren

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2019, 20:03:40 »
Alain,

Zet eens je hoogteverschillen in je tekening.
Je zult dan zelf al een aantal punten gaan ontdekken die niet gaan werken.
De hellingen zullen namelijk veel te steil zijn om tegenop te rijden.

Waar je in ieder geval rekening mee zult gaan moeten houden zijn de keerlussen. Die moet je apart gaan voeden en schakelen.
Anders krijg je sluiting bij in-of uitrijden van die lussen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

RobVille

  • Gast
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2019, 20:32:20 »
Aangepast, out of topic.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 14:28:38 door RobVille »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2019, 13:52:37 »
Leuk baan ontwerp. Ik neem aan dat het traject met de twee keerlussen beneden komt en het wat complexere traject boven.
Zelf ook zo'n kleine experimenteer baan met alle problemen erin (nou je min 1). Benieuwd of je concessies gaat doen bij het aansturen van de kruising, want ik neem aan dat je voor goud gaat en alle puntstukken ook polariseert.
Verder zou ik geen SEEPs nemen. Die dingen vreten stroom tijdens het schakelen. Daar kan een servo nog wat van leren. De technische uitdaging wordt dan ook groter als je i.p.v. SEEP's servo's neemt. 

Groet,

Gerard van der Sel.

Je drie opstelsporen in de keerlus zullen wel vervallen neem ik aan. Die hellingen gaan het niet worden.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 13:54:09 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2019, 14:58:40 »
Beste Alain,

Als je er dan toch voor kiest om twee gescheiden banen te maken.
Waarom leg je dan niet de ene een niveau hoger, dan heb je ook geen hellingen nodig.
Verder lijkt mij het plan dan wel uitvoerbaar.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 15:01:09 door André 1976 »
Fijne dag,
André.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2019, 15:04:26 »
De keerlussen moet je wel oplossen. Maar daar zijn analoog mooie schakelingetjes voor.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2019, 15:13:30 »
Je loopt misschien ook tegen de lamp dat je nergens bij kan. Je moet bij het ontwerpen van je baan er verdraaid goed rekening mee houdt, dat je overal bij kan komen.

En je hebt idd geen rangeer sporen, je hebt er nu misschien nog geen materiaal voor, maar dat kan en zal waarschijnlijk nog wel veranderen. Paar goederen wagons uitwisselen, stammetje wisselen dat vind ik zelf het leukste  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2019, 16:35:13 »
Hallo,

Ik heb je baanplan bekeken maar het is niet mijn stijl. De baan heeeft geen enkel doel behalve het rijden van zinloze rondjes. Naar mijn mening heeft een baan een doel. Het is vervoeren van reizigers en/of goederen met de daarbij behorende faciliteiten. Dit soort banen verveelt vaak erg snel en ik zou proberen een duidelijke omschrijvingte maken wat je wil uitbeelden. Daaruit komen vanzelf de plannen voor de sporen en scenery enz. Materieel voor de rangeersporen komt vanzelf.Maar tis jouw plan en jij moet er plezier aan beleven.  succes jandcargo

Zilte

  • Gast
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2019, 17:14:53 »
Hallo Alain,

Als je de baan hebt ontworpen om je uit te leven met Arduino('s), dan zou het kunnen, maar wat Marcel112 (waarschijnlijk gewoon Marcel) ook al zegt, kom je in de problemen met de hellingen.
De wissels in de keerlussen naar de onderste drie sporen moeten dichter naar de wissels van de keerlussen en dan nog zal het kritiek zijn.
De SEEP PM1 zou niet mijn eerste keuze zijn. Waarom moet een wissel snel schakelen? Geeft vaak meer herrie.
Het bouwen van een traject op een frame is goed voor de bereikbaarheid, maar als je veranderingen in het traject wil, vraagt het weer de nodige tijd en materiaal. Een goede valbescherming zou ik je zeker aanraden.
Welk merk rails ga je gebruiken?

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2019, 19:06:46 »
Als de "m" in msc staat voor Märklin, is dit een prima baan. Als je 2-rail rijdt, is het een sof.
Eerlijk gezegd. Als je 2+3-rail combineert, zou ik het zo niet doen.

Het zijn 2 banen, schrijf je: een met twee keerlussen, de ander, kennelijk, met een krakeling.
Dat oogt als een klassiek Märklin-met-metaal-rails ontwerp. Speelgoed, bedoel ik.

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

mcs51

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2019, 19:55:22 »
Bedankt voor de reacties!

Inderdaad, de keerlussen gaan onder alles door.

Het idee om het grootste deel van de 2 banen op gelijk niveau te hebben is om te zorgen dat de treinen ook “naast” elkaar kunnen rijden, weliswaar in rondjes maar in (bijna) willekeurige rijrichting.
Een ander voordeel is dat ik met één baan kan beginnen en later uitbreiden.

Waarom ik “snelle” wissels nodig denkt te hebben?
Wel omdat ik de arduino wil laten bepalen welke richting een trein uitgaat wanneer die voor een wissel komt.
Dat brengt de (bijna) willekeurige rijrichting met zich mee.
Komt er een trein voor de wissel van de keerlus, dan bepaalt de arduino op basis van een toevalsgenerator of de trein rechtdoor gaat of afslaat.
Bij de wissel in de keerlus idem, gaat de trein verder door de keerlus of gaat hij rechtdoor naar de 3 zijsporen.
Op die manier ontstaat een willekeur in rijrichtingen en wordt het rondjesdraaien enigszins verbroken, denk ik.

Wanner ik de vele filmpjes op youtube goed begrepen heb duurt het met een servo zo’n 3 seconden vooraleer een wissel verzet is, met een seep, een fractie van een seconde.
Inderdaad die nemen plots een hoge stroom maar daarvoor heb je toch CDU’s?

Met een servo zou ik dus de detectie een heel eind vóór een wissel moeten zetten tegen dat ze verzet zijn.
Met een seep niet.
Andere snelle “wissel verzetters” op de markt?


Ik kijk nog even naar die hellingen, hoewel dat niet een dringend probleem is.
Eerst de elektronica boer overvallen…  ;D

Ik zou voor Piko A-tracks gaan.

Als laatste “mcs51” staat voor MicroController System 51, een microcontroller familie ontwikkeld door Intel.
Staat dus niet voor Märklin, sorry  :police:
« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 19:59:21 door mcs51. Reden: type tracks toegevoegd »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #12 Gepost op: 17 september 2019, 20:17:02 »
Laat die toevalswisselomzetter die wissel per toeval zich omzetten wanneer een trein net gepasseerd is, dan heeft die tijd genoeg om die servo om te zetten. Tenzij je natuurlijk aan een onwaarschijnlijk hoge snelheid over de baan gaat scheuren.

Wat die kruising over de keerlussen betreft, maak je daar geen zorgen om want dat werkt toch nooit op de manier zoals je het nu bedacht hebt, maar ik schaar mij bij de woestijnroepers in deze.

Sta me verder toe te melden dat dit soort banen me totaal niet aanspreekt, waardoor ik me ook niet ga uitlaten over het sporen plan met uitzondering van de kruising van sporen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #13 Gepost op: 17 september 2019, 21:01:52 »
De keuze voor SEEP begrijp ik ook niet. Dat zijn verschrikkelijke stroomvreters. Dan kan je beter de aandrijvingen van Peco nemen, dat zijn ook stroomvreters maar minder verschrikkelijk.
Waarom neem je eigenlijk niet gewoon de wisselstellers die bij je railsysteem horen. De spoelenstellers van b.v. Roco of Fleischmann zijn net zo snel en veel matiger in hun stroomverbruik.

Zilte

  • Gast
Re: Graag jullie mening over deze baan
« Reactie #14 Gepost op: 18 september 2019, 07:15:43 »
Ik onderschrijf hetgeen Klaas Zondervan zegt. Wisselaandrijvingen met een elektromagneet werken allemaal snel, wisselmotoren, zoals servo's en geheugendraad hebben meer tijd nodig. Deze tijd wordt mede bepaald waar je de sensoren gaat plaatsen voor het aansturen van de Arduino('s).
Wat ik al eerder zei, als je basis is om uit te zoeken, wat je allemaal met de Arduino kan, dan kan dit goed met deze baan. Je schrijft zelf al een frame met alleen ondersteuning op de plaats van de rails, dus scenery is niet van belang.
Een volgende fase zal dus ook rangeren kunnen zijn, maar je plan eerst uitvoeren zal al de nodige tijd kosten. Ik denk, dat het uitvoeren met twee locomotieven al een behoorlijk grote schets vraagt. Ik blijf dit wel volgen, maar dan voornamelijk vanuit het gebruik van de Arduino.