Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
Peter.v.L
Vandaag
om 17:17:00
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:11:12
S88n bus splitsen
door
Dave.......
Vandaag
om 17:06:53
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch..
door
Martijn1974
Vandaag
om 16:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 16:21:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Wisselwachter
Vandaag
om 16:17:58
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ralf Wittkamp
Vandaag
om 15:45:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:43:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 13:54:47
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:35:45
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
orientexpress
Vandaag
om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 13:00:33
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:32
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:04:32
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:17:51
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:21:16
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:44:21
Roco Plan T
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:33:30
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:15:28
20 jaar BNLS
door
prutser
Vandaag
om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186)
door
Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 (gelezen 4353 keer)
Coliebollie
Offline
Berichten: 49
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Gepost op:
15 September 2019, 14:01:14 »
Hallo allemaal.
Vorig jaar op de beurs in Houten een mooie stoomloc aangekocht, de 50 008
Deze was al uitgerust met een Esu Lopi v4 en de loc zelf is voorbereid op een stoompijp, de Seuthe #10.
Ik wil deze aansluiten op de aux 3 of 4, ik neem aan dat daar een versterkertje tussen moet?
Moeten er nog aanpassingen worden gedaan omdat het chassis deel uit maakt van het contact met de stoompijp?
Misschien zit ik er wel compleet naast maar een duwtje in de goede richting zou erg fijn zijn, zeker gezien dit mijn eerste rookgenerator is.
Mvg Colin
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17766
Modelrailroading is fun!
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #1 Gepost op:
15 September 2019, 14:16:01 »
In de gebruiksaanwijzing te vinden van een V4....
6.9.7. Geeignete Raucheinsätze
Leider ist es nicht einfach geeignete Raucheinsätze für jeden
Zweck zu finden. Ob die erzeugte Rauchmenge ausreicht, hängt
von folgenden Faktoren ab:
a) Schienenspannung
Je nach verwendeter Digitalzentrale ist die Schienenspannung
unterschiedlich hoch. Es ist daher möglich, dass eine Lok beim
Einsatz auf einer Zentrale raucht, auf der anderen leider nicht.
Schon 1V Spannungsunterschied machen einen Unterschied.
b) Typ und Toleranz des Seuthe-Raucheinsatzes und des Rauchdestillats
Die Seuthe-Raucheinsätze haben erhebliche Fertigungs-toleranzen. Daher kann es sein, dass ein Exemplar hervorragend
raucht, ein anderes baugleiches hingegen nicht. Art und Füllstand des Rauchdestillats sind ebenfalls einflußgebend.
c) Einstellungen des Decoderausgangs
Damit es korrekt raucht, sollten Sie den AUX-Ausgang auf
“Dimmer”, volle “Helligkeit” stellen. Näheres in Kapitel 12.
d) Anschluss des Raucheinsatzes
Die meisten Raucheinsätze sind gegen Gehäusemasse geschaltet. Dadurch erhält der Raucheinsatz nur bei jeder zweiten
Halbwelle am Gleis Strom. Es hängt nun von Ihrer Digitalzentrale und dem verwendeten Protokoll ab, wie viel Strom der
Raucheinsatz erhält. Die normalerweise für Digitalbetrieb empfohlenen Seuthe 11 erhalten dann zu wenig Saft und rauchen
nicht (richtig).
Es existieren zwei Lösungsmöglichkeiten für dieses Problem:
Lösung 1: Einsatz eines Seuthe Nr. 10. Dieser ist für Analogbetrieb
gedacht und wird relativ viel Strom aus dem Decoder ziehen. Je
nach Toleranz kann es dann vorkommen, dass der Überstromschutz des Decoderausgangs anspricht. In diesem Fall entweder
ein Relais (ESU Nr. 51963) vorschalten oder die “Helligkeit” des
Ausgangs leicht reduzieren.
Lösung 2: Einsatz eines Seuthe Nr. 11. Diesen nicht gegen Gehäusemasse schalten, sondern gegen den blauen Rückleiter des
Decoders (“U+”). Diese Vorgehensweise schließt den Einfluss des
asymmetrischen Schienensignals aus und wäre die sauberste Lösung, wenn auch sehr schwer durchführbar
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26611
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #2 Gepost op:
15 September 2019, 16:25:36 »
Citaat van: Ronald Halma op 15 September 2019, 14:16:01
In diesem Fall entweder ein Relais (ESU Nr. 51963) vorschalten…...
Het tussenschakelen van een relais lijkt me de veiligste oplossing. De decoder hoeft dan alleen maar de stroom voor de relaisspoel te leveren en met het contact schakel je de rookgenerator direct aan de railspanning.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
ruudns
Offline
Berichten: 6315
***
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #3 Gepost op:
15 September 2019, 16:41:22 »
Misschien
hier
iets aan?
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Coliebollie
Offline
Berichten: 49
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #4 Gepost op:
15 September 2019, 18:10:02 »
Ja dat draadje had ik net gelezen, thanks!
Wellicht heb ik te snel mijn bestelling voor een seuthe 10 geplaatst maar heb de verkoper gevraagd of dit nog veranderd kan worden naar een #11.
Is de nummer 11 dan ongevoelig voor de stalen behuizing van de loc of moet het dan alsnog geïsoleerd worden?
Gelogd
Coliebollie
Offline
Berichten: 49
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #5 Gepost op:
16 September 2019, 21:58:23 »
Na contact te hebben gehad met de verkoper is het een seuthe 11 geworden.
Is een versterker alsnog nodig op aux 1 of 2 of zou het ook rechtstreeks kunnen worden aangesloten?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26611
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #6 Gepost op:
16 September 2019, 22:06:05 »
De Aux uitgangen kunnen 250mA leveren en de Seuthe 11 trekt maximaal 70mA. Moet dus makkelijk kunnen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
ruudns
Offline
Berichten: 6315
***
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #7 Gepost op:
17 September 2019, 11:39:28 »
Dacht dat de behuizing met één van de draden verbonden zat. Vandaar de isolatie en de ombouw die ik heb gedaan.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
rjr
Offline
Berichten: 2049
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #8 Gepost op:
17 September 2019, 12:57:19 »
Voor digitaal gebruik ik altijd een Seuthe 11, direct op de decoder.
Wel zorg ik dat die dan dus ook aangesloten kan worden op de blauwe draad een een functie uitgang.
Het metalen gewicht deel waar de rookgenerator in komt dus los koppelen van de wielen.
Isoleer de rookgenerator zelf dan verder niet, maar gebruik nog altijd de standaard verbinding waar bij in geschoven wordt voor contact met de rookgenerator. Maar dus wel zorgen dat die niet ook nog verbonden is met 1 kant van de wielen.
Groet,
Roelco
Gelogd
Coliebollie
Offline
Berichten: 49
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #9 Gepost op:
19 September 2019, 06:58:02 »
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb de seuthe 11 in een proefopstelling aangesloten op de decoder en alle cv's ingesteld. Hij rookt echt als een ketter!
Hoop vanavond aan de inbouw te beginnen en ga denk ik de schacht iets opboren en de krimpkous toepassing gebruiken.
Gelogd
Coliebollie
Offline
Berichten: 49
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #10 Gepost op:
23 September 2019, 13:13:19 »
Zo het klusje is geklaard hoor. De schacht naar 6.5mm opgeboord, 2 lagen krimpkous om het pijpje heen en werkt perfect! Ben nog wat met de instellingen aan het proberen geweest en hij rookt nu mooi! Iedereen bedankt voor de reacties!
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7750
Forummoderator
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #11 Gepost op:
23 September 2019, 13:29:40 »
Mooi dat het gelukt is!
Maar... kun je een foto plaatsen van wat je gedaan hebt? Want nummer 11 is een insteek-model, net als de 10. En als je die erin steekt past 'ie volgens mij net onder de schoorsteen zonder dat je wat op hoeft te boren. Dus waarom moest je wat opboren?
Qua krimpkous ben ik ook benieuwd, vooral qua plaatsing. Heb je de krimpkous alleen als isolatie om de pijp aangebracht of steekt hij ook verder naar boven uit? (Ik heb zelf een insteekmodel in een roco 57'er en die heeft te weinig trek op de schoorsteen en rookt soms vooral binnen in de lok zelf, zucht. Verlengen van het rookkanaal middels krimpkous zou het oplossen, maar ik vermoedde dat de krimpkous te heet zou worden en dus teveel zou krimpen.).
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
ruudns
Offline
Berichten: 6315
***
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #12 Gepost op:
23 September 2019, 16:56:16 »
Mooie instellingen voor de seuthe:
Zo kan hij nooit kapot branden. Na dat de functie knop gedrukt is rookt hij max ca 1,5 minuten. Daarna moet je opnieuw drukken.
«
Laatst bewerkt op: 23 September 2019, 16:58:07 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Coliebollie
Offline
Berichten: 49
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #13 Gepost op:
23 September 2019, 20:40:21 »
Reinout:
Helaas heb ik van onder de kap geen foto's gemaakt.
Mocht hij nog open gaan maak ik er wat foto's van.
Het opboren is nodig omdat in analoog bedrijf de spanning via het frame/schacht naar de stoompijp geleid wordt.
Omdat het frame 1 en al staal is en ook in verbinding staat met de wielen moest ik hem isoleren.
De stoompijp is 5mm en met 2 lagen krimpkous gaat het precies. Alleen de bovenste 5 a 6 mm heb ik voorzien van stukje krimpkous zodat hij alsnog de warmte wel een beetje kwijt kan.
Als er nog vragen zijn hoor ik het graag!
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7750
Forummoderator
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
«
Reactie #14 Gepost op:
23 September 2019, 23:36:10 »
Ah! Het kwartje is gevallen: ik maakte een verkeerde aanname. Ik ging uit van de Roco die ik heb i.p.v. een fleischmann model. Met je verdere uitleg is het me volledig duidelijk wat je bedoelt qua opboren en krimpkous
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4