Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Blokkendoos componentjes oververhit? door Biesje
Vandaag om 01:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 01:06:07
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door janw
Vandaag om 00:29:57
antislipbandjes vervangen door Te 2/2
Vandaag om 00:02:51
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 oktober 2019, 23:30:44
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
18 oktober 2019, 23:29:25
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Fritsprt
18 oktober 2019, 23:23:22
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door iarnrod
18 oktober 2019, 23:21:59
Court du Bouton, een enkelsporige Zwitserse Jura baan in H0 door Edsko Hekman
18 oktober 2019, 23:10:29
Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door GerardvV
18 oktober 2019, 22:26:25
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door NS8714
18 oktober 2019, 22:17:04
Foto’s uploaden met Apple? door bosje77
18 oktober 2019, 21:38:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 oktober 2019, 21:28:50
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Falcon10
18 oktober 2019, 21:27:21
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door william_2
18 oktober 2019, 21:19:55
Westlandbaan door Tulpendaal
18 oktober 2019, 21:19:45
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door St00mboy
18 oktober 2019, 21:08:02
Rijnstraat door Gerco van Beelen
18 oktober 2019, 20:23:59
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
18 oktober 2019, 20:12:18
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door Timo
18 oktober 2019, 19:36:52
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
18 oktober 2019, 19:09:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 oktober 2019, 18:58:17
Drie keer twee is 702 (mat 46-4) door Pauldg
18 oktober 2019, 17:23:08
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
18 oktober 2019, 17:07:41
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door moonlicht
18 oktober 2019, 16:41:33
Roco Blokkendoos LokPilot4, overbelasting? door MRdirect
18 oktober 2019, 16:36:38
Digikeijs DR4018 schakeldecoder werkt niet met Roco wissels door Remunj
18 oktober 2019, 16:26:40
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 oktober 2019, 16:07:04
Baan in Los Angeles door AndrevdG
18 oktober 2019, 15:36:13
Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg. door AlbertG
18 oktober 2019, 15:14:57
  

Auteur Topic: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4  (gelezen 1719 keer)

Coliebollie

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Gepost op: 15 september 2019, 14:01:14 »
Hallo allemaal.

Vorig jaar op de beurs in Houten een mooie stoomloc aangekocht, de 50 008
Deze was al uitgerust met een Esu Lopi v4 en de loc zelf is voorbereid op een stoompijp, de Seuthe #10.
Ik wil deze aansluiten op de aux 3 of 4, ik neem aan dat daar een versterkertje tussen moet?
Moeten er nog aanpassingen worden gedaan omdat het chassis deel uit maakt van het contact met de stoompijp?

Misschien zit ik er wel compleet naast maar een duwtje in de goede richting zou erg fijn zijn, zeker gezien dit mijn eerste rookgenerator is.

Mvg Colin

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10364
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2019, 14:16:01 »
In de gebruiksaanwijzing te vinden van een V4....

6.9.7. Geeignete Raucheinsätze
Leider ist es nicht einfach geeignete Raucheinsätze für jeden
Zweck zu finden. Ob die erzeugte Rauchmenge ausreicht, hängt
von folgenden Faktoren ab:
a) Schienenspannung
Je nach verwendeter Digitalzentrale ist die Schienenspannung
unterschiedlich hoch. Es ist daher möglich, dass eine Lok beim
Einsatz auf einer Zentrale raucht, auf der anderen leider nicht.
Schon 1V Spannungsunterschied machen einen Unterschied.
b) Typ und Toleranz des Seuthe-Raucheinsatzes und des Rauchdestillats
Die Seuthe-Raucheinsätze haben erhebliche Fertigungs-toleranzen. Daher kann es sein, dass ein Exemplar hervorragend
raucht, ein anderes baugleiches hingegen nicht. Art und Füllstand des Rauchdestillats sind ebenfalls einflußgebend.
c) Einstellungen des Decoderausgangs
Damit es korrekt raucht, sollten Sie den AUX-Ausgang auf
“Dimmer”, volle “Helligkeit” stellen. Näheres in Kapitel 12.
d) Anschluss des Raucheinsatzes
Die meisten Raucheinsätze sind gegen Gehäusemasse geschaltet. Dadurch erhält der Raucheinsatz nur bei jeder zweiten
Halbwelle am Gleis Strom. Es hängt nun von Ihrer Digitalzentrale und dem verwendeten Protokoll ab, wie viel Strom der
Raucheinsatz erhält. Die normalerweise für Digitalbetrieb empfohlenen Seuthe 11 erhalten dann zu wenig Saft und rauchen
nicht (richtig).
Es existieren zwei Lösungsmöglichkeiten für dieses Problem:
Lösung 1: Einsatz eines Seuthe Nr. 10. Dieser ist für Analogbetrieb
gedacht und wird relativ viel Strom aus dem Decoder ziehen. Je
nach Toleranz kann es dann vorkommen, dass der Überstromschutz des Decoderausgangs anspricht. In diesem Fall entweder
ein Relais (ESU Nr. 51963) vorschalten oder die “Helligkeit” des
Ausgangs leicht reduzieren.
Lösung 2: Einsatz eines Seuthe Nr. 11. Diesen nicht gegen Gehäusemasse schalten, sondern gegen den blauen Rückleiter des
Decoders (“U+”). Diese Vorgehensweise schließt den Einfluss des
asymmetrischen Schienensignals aus und wäre die sauberste Lösung, wenn auch sehr schwer durchführbar

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17540
    • Pagina van klaas
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2019, 16:25:36 »
In diesem Fall entweder ein Relais (ESU Nr. 51963) vorschalten…...
Het tussenschakelen van een relais lijkt me de veiligste oplossing. De decoder hoeft dan alleen maar de stroom voor de relaisspoel te leveren en met het contact schakel je de rookgenerator direct aan de railspanning.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5239
  • ***
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2019, 16:41:22 »
Misschien hier iets aan?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Coliebollie

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2019, 18:10:02 »
Ja dat draadje had ik net gelezen, thanks!
Wellicht heb ik te snel mijn bestelling voor een seuthe 10 geplaatst maar heb de verkoper gevraagd of dit nog veranderd kan worden naar een #11.
Is de nummer 11 dan ongevoelig voor de stalen behuizing van de loc of moet het dan alsnog geïsoleerd worden?

Coliebollie

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2019, 21:58:23 »
Na contact te hebben gehad met de verkoper is het een seuthe 11 geworden.
Is een versterker alsnog nodig op aux 1 of 2 of zou het ook rechtstreeks kunnen worden aangesloten?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17540
    • Pagina van klaas
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2019, 22:06:05 »
De Aux uitgangen kunnen 250mA leveren en de Seuthe 11 trekt maximaal 70mA. Moet dus makkelijk kunnen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5239
  • ***
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2019, 11:39:28 »
Dacht dat de behuizing met één van de draden verbonden zat. Vandaar de isolatie en de ombouw die ik heb gedaan.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2019, 12:57:19 »
Voor digitaal gebruik ik altijd een Seuthe 11, direct op de decoder.
Wel zorg ik dat die dan dus ook aangesloten kan worden op de blauwe draad een een functie uitgang.
Het metalen gewicht deel waar de rookgenerator in komt dus los koppelen van de wielen.

Isoleer de rookgenerator zelf dan verder niet, maar gebruik nog altijd de standaard verbinding waar bij in geschoven wordt voor contact met de rookgenerator. Maar dus wel zorgen dat die niet ook nog verbonden is met 1 kant van de wielen.

Groet,
Roelco

Coliebollie

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #9 Gepost op: 19 september 2019, 06:58:02 »
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb de seuthe 11 in een proefopstelling aangesloten op de decoder en alle cv's ingesteld. Hij rookt echt als een ketter!
Hoop vanavond aan de inbouw te beginnen en ga denk ik de schacht iets opboren en de krimpkous toepassing gebruiken.

Coliebollie

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2019, 13:13:19 »
Zo het klusje is geklaard hoor. De schacht naar 6.5mm opgeboord, 2 lagen krimpkous om het pijpje heen en werkt perfect! Ben nog wat met de instellingen aan het proberen geweest en hij rookt nu mooi! Iedereen bedankt voor de reacties!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5111
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2019, 13:29:40 »
Mooi dat het gelukt is!

Maar... kun je een foto plaatsen van wat je gedaan hebt? Want nummer 11 is een insteek-model, net als de 10. En als je die erin steekt past 'ie volgens mij net onder de schoorsteen zonder dat je wat op hoeft te boren. Dus waarom moest je wat opboren?

Qua krimpkous ben ik ook benieuwd, vooral qua plaatsing. Heb je de krimpkous alleen als isolatie om de pijp aangebracht of steekt hij ook verder naar boven uit? (Ik heb zelf een insteekmodel in een roco 57'er en die heeft te weinig trek op de schoorsteen en rookt soms vooral binnen in de lok zelf, zucht. Verlengen van het rookkanaal middels krimpkous zou het oplossen, maar ik vermoedde dat de krimpkous te heet zou worden en dus teveel zou krimpen.).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5239
  • ***
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2019, 16:56:16 »
Mooie instellingen voor de seuthe:



Zo kan hij nooit kapot branden. Na dat de functie knop gedrukt is rookt hij max ca 1,5 minuten. Daarna moet je opnieuw drukken.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2019, 16:58:07 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Coliebollie

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2019, 20:40:21 »
Reinout:

Helaas heb ik van onder de kap geen foto's gemaakt.
Mocht hij nog open gaan maak ik er wat foto's van.

Het opboren is nodig omdat in analoog bedrijf de spanning via het frame/schacht naar de stoompijp geleid wordt.
Omdat het frame 1 en al staal is en ook in verbinding staat met de wielen moest ik hem isoleren.
De stoompijp is 5mm en  met 2 lagen krimpkous gaat het precies. Alleen de bovenste 5 a 6 mm heb ik voorzien van stukje krimpkous zodat hij alsnog de warmte wel een beetje kwijt kan.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5111
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4
« Reactie #14 Gepost op: 23 september 2019, 23:36:10 »
Ah! Het kwartje is gevallen: ik maakte een verkeerde aanname. Ik ging uit van de Roco die ik heb i.p.v. een fleischmann model. Met je verdere uitleg is het me volledig duidelijk wat je bedoelt qua opboren en krimpkous :)


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)