Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 22:16:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:58:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
  

Auteur Topic: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?  (gelezen 6620 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #15 Gepost op: 16 September 2019, 17:04:54 »
... voorzichtig handmatig proberen of eea nog wil bewegen ....


Wel oppassen dat je niet aan de wielen gaat draaien. Dan loop je het risico dat je de boel kapot draait.

RetroJack

  • Online Online
  • Berichten: 6277
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #16 Gepost op: 16 September 2019, 17:33:15 »
Goed opgemerkt, Martijn :police: Bij de motor proberen natuurlijk!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #17 Gepost op: 16 September 2019, 18:04:01 »
Ik ben 2 jaar geleden "noodgedwongen" geswitched van 2 naar 3 rail omdat ik als student de keus kreeg tussen spoor kopen of spoor van mijn stiefvader lenen. Het spoor betreft m-rails voor de geïnteresseerden. En waar ik vooral tegenaanloop is dat het gebruik van wisselstroom beperkt in wat je zelf kan bouwen en verbouwen aan treinen (denk aan sleepcontacten en overspanning). Maar ook het gebruik van ledlampjes in scenery vereis of een losse voeding of moet worden voorzien van gelijkrichters. Verder lopen niet alle wagons even lekker over de rails (marklin hanteerde andere marges rondom wissels met de m-rails) maar ook de nieuwe c-rails wil wel voor problemen zorgen.

Daarnaast zijn locomotieven en treinstellen voor wisselstroom in de regel 30 tot 50 euro duurder dan de zelfde trein in gelijkstroom.

Ik hoop bij deze mijn steentje bij gedragen te hebben aan uw keuze.

Mvg, Tim/Damngrazy

P.S. als ik het huis uit ben en niet meer gratis rails heb dan schakel ik weer terug naar 2 rail ;)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #18 Gepost op: 16 September 2019, 18:28:48 »
voor scenery is het probleem nietig.SMD brugje kost amper 5 cent en step down convertor 35 cent.Heb je gelijkrichting en alle spanningen ter beschikking die je maar wil waar je maar wil.Wel die sleper is soms een moeilijkheid maar dan heb je ook geen problemen met polarisatie en meestal een betere geleiding en mag er zelfs al een vuil railtje tussen zitten om goed te rijden.Voor velen zijn die puko's een doorn in het oog maar modelbouw is steeds compromissen sluiten.
Greetings,salutations,groetjes,

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2019, 19:29:49 »
In 2-rail bestaat ook de schaal TT klik of klak. Kans op Scandinavisch treinmateriaal lijkt me uitgesloten. kans op kwaliteit is niet minder dan bij 2-rail h0. 3-rail h0, 2-rail N-spoor, of in schaal Z.

Mijn oom raadde me aan (toen ik 6 was, om iets te kopen wat mijn ogen konden zien (bijziend) en met mijn vingers te koppelen en te ontkoppelen was. Hij had gelijk. Maar als je ouder wordt, wordt je vaak ver-ziender, een geluk bij een ongeluk. De vingers daarentegen worden wat groter en dikker van het werken.

Ik ben toen voor h0 gegaan, maar met zulke ruimte als jij beschikbaar hebt, zou ik gaan voor h0e of TT (ongeacht de vraag of dat er ook in 3-rail kan zijn: uiteraard ja, als je het zelf maakt).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #20 Gepost op: 16 September 2019, 21:12:55 »
@DH3201,

Je schrijft dat bij minder ruimte ook gedacht kan worden aan smalspoor.

Folklung schreef daar zelf al over; " Vanwege de detaillering en beschikbaarheid van (niet-Duitstalig) materiaal wil ik voor H0 kiezen. H0e zou erg mooi zijn, maar de variatie is daar toch net iets minder "

Dus vandaar dat hij aan een H0 baan denkt. Voor smalspoor hoeft er ook niet gekozen te worden tussen 2 of 3 rail. En daar ging de vraag juist over.......

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

RobVille

  • Gast
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #21 Gepost op: 16 September 2019, 22:53:52 »
Even terug naar de kernvraag: 2L of 3L? Of misschien  een combinatie van beide ;D



Op deze foto zie je de slanke wissels van Märklin naast het aangepaste 2L naar 3L systeem. De verschillen zijn vrij groot. Niet alleen liggen de puko's tussen de bielzen, is de Code 83 maar worden de wisseltongen ook gepolariseerd.



Een aangepaste wisselstraat met puko's.

Uiteindelijk bij de bouw van mijn nieuwe baan toch gekozen voor 2L  ;)



Groetjes,
Rob