Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 10:27:54
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Arjan6511
Vandaag om 10:27:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 10:23:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:22:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Quinzeedied
Vandaag om 10:12:26
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 09:57:56
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:53:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:50:25
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 09:48:39
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 09:33:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
Märklin 2025 door Eric B
Vandaag om 07:19:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
30 October 2025, 17:59:44
  

Auteur Topic: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?  (gelezen 6645 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #15 Gepost op: 16 September 2019, 17:04:54 »
... voorzichtig handmatig proberen of eea nog wil bewegen ....


Wel oppassen dat je niet aan de wielen gaat draaien. Dan loop je het risico dat je de boel kapot draait.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6278
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #16 Gepost op: 16 September 2019, 17:33:15 »
Goed opgemerkt, Martijn :police: Bij de motor proberen natuurlijk!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #17 Gepost op: 16 September 2019, 18:04:01 »
Ik ben 2 jaar geleden "noodgedwongen" geswitched van 2 naar 3 rail omdat ik als student de keus kreeg tussen spoor kopen of spoor van mijn stiefvader lenen. Het spoor betreft m-rails voor de geïnteresseerden. En waar ik vooral tegenaanloop is dat het gebruik van wisselstroom beperkt in wat je zelf kan bouwen en verbouwen aan treinen (denk aan sleepcontacten en overspanning). Maar ook het gebruik van ledlampjes in scenery vereis of een losse voeding of moet worden voorzien van gelijkrichters. Verder lopen niet alle wagons even lekker over de rails (marklin hanteerde andere marges rondom wissels met de m-rails) maar ook de nieuwe c-rails wil wel voor problemen zorgen.

Daarnaast zijn locomotieven en treinstellen voor wisselstroom in de regel 30 tot 50 euro duurder dan de zelfde trein in gelijkstroom.

Ik hoop bij deze mijn steentje bij gedragen te hebben aan uw keuze.

Mvg, Tim/Damngrazy

P.S. als ik het huis uit ben en niet meer gratis rails heb dan schakel ik weer terug naar 2 rail ;)

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 2346
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #18 Gepost op: 16 September 2019, 18:28:48 »
voor scenery is het probleem nietig.SMD brugje kost amper 5 cent en step down convertor 35 cent.Heb je gelijkrichting en alle spanningen ter beschikking die je maar wil waar je maar wil.Wel die sleper is soms een moeilijkheid maar dan heb je ook geen problemen met polarisatie en meestal een betere geleiding en mag er zelfs al een vuil railtje tussen zitten om goed te rijden.Voor velen zijn die puko's een doorn in het oog maar modelbouw is steeds compromissen sluiten.
Greetings,salutations,groetjes,

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2019, 19:29:49 »
In 2-rail bestaat ook de schaal TT klik of klak. Kans op Scandinavisch treinmateriaal lijkt me uitgesloten. kans op kwaliteit is niet minder dan bij 2-rail h0. 3-rail h0, 2-rail N-spoor, of in schaal Z.

Mijn oom raadde me aan (toen ik 6 was, om iets te kopen wat mijn ogen konden zien (bijziend) en met mijn vingers te koppelen en te ontkoppelen was. Hij had gelijk. Maar als je ouder wordt, wordt je vaak ver-ziender, een geluk bij een ongeluk. De vingers daarentegen worden wat groter en dikker van het werken.

Ik ben toen voor h0 gegaan, maar met zulke ruimte als jij beschikbaar hebt, zou ik gaan voor h0e of TT (ongeacht de vraag of dat er ook in 3-rail kan zijn: uiteraard ja, als je het zelf maakt).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Forever Rocofan

  • Online Online
  • Berichten: 2522
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #20 Gepost op: 16 September 2019, 21:12:55 »
@DH3201,

Je schrijft dat bij minder ruimte ook gedacht kan worden aan smalspoor.

Folklung schreef daar zelf al over; " Vanwege de detaillering en beschikbaarheid van (niet-Duitstalig) materiaal wil ik voor H0 kiezen. H0e zou erg mooi zijn, maar de variatie is daar toch net iets minder "

Dus vandaar dat hij aan een H0 baan denkt. Voor smalspoor hoeft er ook niet gekozen te worden tussen 2 of 3 rail. En daar ging de vraag juist over.......

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

RobVille

  • Gast
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #21 Gepost op: 16 September 2019, 22:53:52 »
Even terug naar de kernvraag: 2L of 3L? Of misschien  een combinatie van beide ;D



Op deze foto zie je de slanke wissels van Märklin naast het aangepaste 2L naar 3L systeem. De verschillen zijn vrij groot. Niet alleen liggen de puko's tussen de bielzen, is de Code 83 maar worden de wisseltongen ook gepolariseerd.



Een aangepaste wisselstraat met puko's.

Uiteindelijk bij de bouw van mijn nieuwe baan toch gekozen voor 2L  ;)



Groetjes,
Rob