Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kortsluiting bij wissels
door
Josephes
Vandaag
om 14:02:38
"Nederlandse" modellen
door
TonM
Vandaag
om 14:00:40
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
henk
Vandaag
om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 13:20:27
Les Billards du Vivarais
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hervé
Vandaag
om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
19 Toen
door
PlanU
Vandaag
om 11:01:05
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
diorama, voor lange treinen.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:54:29
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 07:51:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail? (gelezen 5767 keer)
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8137
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
«
Reactie #15 Gepost op:
16 september 2019, 17:04:54 »
Citaat van: NS1220 op 16 september 2019, 16:16:49
... voorzichtig handmatig proberen of eea nog wil bewegen ....
Wel oppassen dat je niet aan de wielen gaat draaien. Dan loop je het risico dat je de boel kapot draait.
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Jack Black (NS1220)
Offline
Berichten: 5678
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
«
Reactie #16 Gepost op:
16 september 2019, 17:33:15 »
Goed opgemerkt, Martijn
Bij de motor proberen natuurlijk!
Gelogd
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
damngrazy
Offline
Berichten: 168
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
«
Reactie #17 Gepost op:
16 september 2019, 18:04:01 »
Ik ben 2 jaar geleden "noodgedwongen" geswitched van 2 naar 3 rail omdat ik als student de keus kreeg tussen spoor kopen of spoor van mijn stiefvader lenen. Het spoor betreft m-rails voor de geïnteresseerden. En waar ik vooral tegenaanloop is dat het gebruik van wisselstroom beperkt in wat je zelf kan bouwen en verbouwen aan treinen (denk aan sleepcontacten en overspanning). Maar ook het gebruik van ledlampjes in scenery vereis of een losse voeding of moet worden voorzien van gelijkrichters. Verder lopen niet alle wagons even lekker over de rails (marklin hanteerde andere marges rondom wissels met de m-rails) maar ook de nieuwe c-rails wil wel voor problemen zorgen.
Daarnaast zijn locomotieven en treinstellen voor wisselstroom in de regel 30 tot 50 euro duurder dan de zelfde trein in gelijkstroom.
Ik hoop bij deze mijn steentje bij gedragen te hebben aan uw keuze.
Mvg, Tim/Damngrazy
P.S. als ik het huis uit ben en niet meer gratis rails heb dan schakel ik weer terug naar 2 rail
Gelogd
bellejt
Online
Berichten: 1813
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
«
Reactie #18 Gepost op:
16 september 2019, 18:28:48 »
voor scenery is het probleem nietig.SMD brugje kost amper 5 cent en step down convertor 35 cent.Heb je gelijkrichting en alle spanningen ter beschikking die je maar wil waar je maar wil.Wel die sleper is soms een moeilijkheid maar dan heb je ook geen problemen met polarisatie en meestal een betere geleiding en mag er zelfs al een vuil railtje tussen zitten om goed te rijden.Voor velen zijn die puko's een doorn in het oog maar modelbouw is steeds compromissen sluiten.
Gelogd
Greetings,salutations,groetjes,
Te 2/2
Offline
Berichten: 967
Metrop-Märklin
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
«
Reactie #19 Gepost op:
16 september 2019, 19:29:49 »
In 2-rail bestaat ook de schaal TT
klik
of
klak
. Kans op Scandinavisch treinmateriaal lijkt me uitgesloten. kans op kwaliteit is niet minder dan bij 2-rail h0. 3-rail h0, 2-rail N-spoor, of in schaal Z.
Mijn oom raadde me aan (toen ik 6 was, om iets te kopen wat mijn ogen konden zien (bijziend) en met mijn vingers te koppelen en te ontkoppelen was. Hij had gelijk. Maar als je ouder wordt, wordt je vaak ver-ziender, een geluk bij een ongeluk. De vingers daarentegen worden wat groter en dikker van het werken.
Ik ben toen voor h0 gegaan, maar met zulke ruimte als jij beschikbaar hebt, zou ik gaan voor h0e of TT (ongeacht de vraag of dat er ook in 3-rail kan zijn: uiteraard ja, als je het zelf maakt).
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Forever Rocofan
Offline
Berichten: 2395
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
«
Reactie #20 Gepost op:
16 september 2019, 21:12:55 »
@DH3201,
Je schrijft dat bij minder ruimte ook gedacht kan worden aan smalspoor.
Folklung schreef daar zelf al over; " Vanwege de detaillering en beschikbaarheid van (niet-Duitstalig) materiaal wil ik voor H0 kiezen. H0e zou erg mooi zijn, maar de variatie is daar toch net iets minder "
Dus vandaar dat hij aan een H0 baan denkt. Voor smalspoor hoeft er ook niet gekozen te worden tussen 2 of 3 rail. En daar ging de vraag juist over.......
Vriendelijke groet Ruud B.
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
RobVille
Gast
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
«
Reactie #21 Gepost op:
16 september 2019, 22:53:52 »
Even terug naar de kernvraag: 2L of 3L? Of misschien een combinatie van beide
Op deze foto zie je de slanke wissels van Märklin naast het aangepaste 2L naar 3L systeem. De verschillen zijn vrij groot. Niet alleen liggen de puko's tussen de bielzen, is de Code 83 maar worden de wisseltongen ook gepolariseerd.
Een aangepaste wisselstraat met puko's.
Uiteindelijk bij de bouw van mijn nieuwe baan toch gekozen voor 2L
Groetjes,
Rob
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?