Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?  (gelezen 2935 keer)

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Gepost op: 08 september 2019, 16:32:31 »
Goeiedag.

Ik ben op dit moment bezig om mijn baan te maken met railmodeller software. Ik gebruik de Trix C-rails, de gelijkstroom versie van de Marklin C-rails. Voor de bruggen en viaduct wil ik niet de C-rails met spoorbedding gebruiken omdat het er niet echt uit zou zien. Heeft iemand wel eens de Marklin K-rails op een gelijkstroom baan gebruikt? Ik weet niet hoe die er van onderen uit zien, en hoe moeilijk of makkelijk het is om de twee rails elektrisch apart te maken. Is het ook mogelijk om de "derde rail" uit de K-rails te halen, ook al is dat waarschijnlijk niet echt nodig? Marklin heeft  C-K adapter rails dus zou het er vlekkeloos uit kunnen zien, ook omdat ze in dezelfde maten als C-rails verkrijgbaar zijn.

Alvast bedankt.

Daan
Las Vegas

Zilte

  • Gast
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #1 Gepost op: 08 september 2019, 16:35:53 »
Bij de marklin k-rail zijn de spoorstaven elektrisch van elkaar gescheiden dus moet het geen probleem opleveren. Wel is de hoogte anders.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2019, 16:39:32 door Zilte »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #2 Gepost op: 08 september 2019, 16:46:14 »
K-rail kan wel, maar er is geen reden om de vrij grove k-rail te gebruiken.
Trix C-rails heeft een profielhoogte van 2,1 mm en heeft sowieso een veel fijner profiel. Dat komt beter overeen met Rocoline of Tillig of Peco code 83.

Een adapter is daar niet voor nodig. Nog los van het feit dat Märklin C-rail met 2,3 mm hoger is dan de Trix-rails en dat de adapter om die reden weinig zin heeft.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2019, 17:26:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2019, 21:48:53 »
Hoi Daan,

De overgangsrail van c-rail naar k-rail van marklin heeft wel een electrische verbinding tussen de beide rails.
Deze zul je dan op alle 3-4 plekken moeten doorknippen om deze in te kunnen zetten.

Maar net zoals al hierboven gezegd, je zou ook andere rails kunnen gebruiken dan K-rails. Je kunt makkelijk met een roco rail zaag of iets dergelijks de c-rail doorzagen en de aansluitende rail daar "koud" tegenaan plaatsten.

Wil je perse iets met railverbinders, zou je nog op zoek kunnen gaan naar het volgende trix art no: 62951
Link: https://www.trix.de/de/produkte/details/article/62951/

Dit is een overgangsrail voor andere 2 rail railsystemen. Met railverbinders voor de 2 rail rails.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #4 Gepost op: 09 september 2019, 10:22:14 »
We rijden op de Railclub Utrecht zowel met wisselstroom als gelijkstroom over K-rails. Dat kan(bij ons) uiteraard alleen door de locs digitaal te maken. K-rails zijn eigenlijk beter geschikt voor Marklin Materieel, al rijdt het andere spul er ook wel overheen. Helaas vormen de Marklin wissels voor een probleem. Ze zorgen vaak voor ontsporingen omdat de wielmaat eigenlijk qua afstand 2 mm verschilt. Gelukkig rijdt het meeste er wel overheen. Een uitdaging ontstaat vaak bij stoomlocs.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #5 Gepost op: 09 september 2019, 11:42:11 »
Maar zuylen, dit gaat niet over Marklin wissels of 3rail toch? En met het 2mm verhaal maak je het verwarrend en het klopt bovendien niet.

Trix C-rail is anders wat betreft het spoorstaaf profiel dan Marklin C-rail zoals Henk al aan geeft. Elke code 83 rail rail kun je hier op aansluiten. Marklin K-rail is veel te grof en pukorail toepassen is helemaal niet nodig.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2019, 12:28:51 »
Trix C-rail heeft een spoorstaafhoogte van 2,1 mm (code 83). Dus zoek een paar railstukken van een ander merk met dezelfde hoogte, b.v. Rocoline. Nog mooier is een stuk flexrail, dan kan je ook gebogen stukken maken met de gewenste boogstraal.
Op viaducten kun je ook gewoon de C-rail doorleggen. Op veel viaducten loopt het ballastbed door. De ruimte tussen het railstuk en de rand van het viaduct vul je dan op met ballast.

In het algemeen wordt er veel te moeilijk aangekeken tegen het combineren van verschillende railsoorten. Zorg er gewoon voor dat de bovenkant van de railstaven gelijk komt en leg de raileinden recht tegenover elkaar. Soldeer dan een draadje tegen de zijkant om de stroomvoorziening te waarborgen en je bent klaar.

En dat verhaal over wissels is hier inderdaad niet van toepassing, het gaat gewoon over een stukkie spoor op een brug.

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #7 Gepost op: 10 september 2019, 02:04:44 »
Heren, bedankt allemaal.

Dat is perfect. Ik had geen idee dat er een hoogte verschil tussen de rails was, en ik kan die Trix 62951 best zelf maken van een of andere rechte rail stuk, met mijn dremel. Op veel Faller en Vollmer staat gewoonlijk dat het voor of niet voor marklin rails is, dus daarom wilde ik om de K-rails vragen. Maar ik denk dat ik inderdaad de roco rails voor deze brug stukjes zal gebruiken. En ik zie wel hoe het er op de viaduct uit zal zien met bedding.

Bedankt voor alle help!

Daan
Las Vegas

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2019, 03:09:19 »
Hoi,

Ik heb verder geen ervaring met trix rails maar om je bedding probleem op te lossen zou je het volgende kunnen doen.

Neem een “gewoon” stuk rail voor de brug en zorg dat het “ brug dek” op gelijke hoogte
Ligt als de bovenkant van de bedding. Wellicht moet je een beetje zagen afhankelijk van hoe die bedding er uit ziet. De overgang kun je tzt wel netjes maken. Om de railstaaf hoogte te compenseren zou je compensatie railassen van Roco kunnen gebruiken of op de overgang de hoogste railstaaf afvijlen of slijpen.

Als je geen rails in Europa wilt bestellen probeer dan eerst iets met een stuk flex van Atlas code 100 of Peco code 84. In geen geval Atlas code 84 gebruiken die werkt niet met Europese treintjes. Wiel flens te hoog weet ik uit ervaring.

Een stuk Atlas flex rail kan je in de USA wel vinden om het eea uit te proberen.


Succes

Arjan

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2019, 00:47:50 »
Je kan C rail vrij makkelijk loswippen van de lasjes. Peco ofzo laat zich vrij makkelijk solderen. Dus even bedding doorzagen, drupje tin op beide stukjes metaal, peco erin schuiven, vastsolderen en voila, je hebt je eigen overgangsrails. 6e foto met beschrijving bij de buren: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Inkorten_van_C-rails
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2019, 17:59:41 »
6e foto met beschrijving bij de buren: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Inkorten_van_C-rails
Laurent, dit artikel is fantastisch! Ik heb ook enkele problemen met de railmodeller software vergeleken met mijn echte bouw, om op die manier de C-track korter te maken, maar de koppelingen nog steeds in gebruik houden is ontzettend slim. "back to the drawing board" zoals wij hier (vroeger) zeiden.

Arjan, na mijn ervaring jaren geleden zal Atlas track zal nooit meer mijn huis binnenkomen! Dus heb ik al RocoLine besteld  ;D

Nogmaals bedankt heren.

Daan
Las Vegas

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2019, 20:07:23 »
Gewoon grof de zaag erin en een paar raillassen nemen werkt anders ook prima hoor. Zo doe ik het meestal. Märklin heeft er speciale raillassen voor: 74994.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2019, 20:10:18 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2019, 20:19:30 »

Als je geen rails in Europa wilt bestellen probeer dan eerst iets met een stuk flex van Atlas code 100 of Peco code 84. In geen geval Atlas code 84 gebruiken die werkt niet met Europese treintjes. Wiel flens te hoog weet ik uit ervaring.

Arjan, het zal mierenneukerij zijn maar code 84 bestaat niet... code 83 wel ;)

Arjan, na mijn ervaring jaren geleden zal Atlas track zal nooit meer mijn huis binnenkomen! Dus heb ik al RocoLine besteld  ;D

Daan, als het een stuk flex is zie ik geen probleem, daar zou alles over moeten rijden.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen?
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2019, 21:29:21 »


Peco code 83 inderdaad en geen 84.

Ik heb in mij baan stukken Atlas flex 100 en Peco flex 83 en heb daar weinig problemen mee. Destijds gekocht omdat ik niet wist hoe Roco flex in Canada te krijgen. Later gewoon mee als handbagage in het vliegtuig. Eerst online bestelt bij Conrad zodat ik een iets had om ze in te doen.


Wel is mijn ervaring dat sommige oudere wagonnetjes kunnen ratelen op flex rail maar dat deden ze op de Rocoflex ook. Wielen vervangen en probleem opgelost.

Maar goed Rocoflex is ook geschikt natuurlijk.


Succes