Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan  (gelezen 9333 keer)

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2019, 04:47:09 »
Grote ruimte!!

Heb even een idee getekend, stippellijnen zijn opties/uitneembaar deel.
De breedte van de baan kun je natuurlijk zelf beter invullen, heb gewoon een aanname gedaan.



Groeten,
Ruud
Met vriendelijke groet,

Ruud

Het bouwen gaat langzaam beginnen K.L.ooit wordt station Ooit

Zilte

  • Gast
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #16 Gepost op: 12 september 2019, 05:54:46 »
Als u met treinen tegen de 3 m wil gaan rijden, dan betekent dat er dus ook rechte stukken van minimaal 3 m nodig zijn voor deze treinen, anders gaat de loc al weer de bocht in, terwijl de laatste wagon nog uit de bocht moet komen. Met een radius R3 heeft u 1 m nodig voor een bocht, dus is het minimaal al 4 m. In de eerste optie lijkt mij dit nogal een 'frummelen' en 'niet op orde'.
Persoonlijk zou ik om deze reden voor optie 2 gaan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #17 Gepost op: 12 september 2019, 09:31:15 »
Ruud, heb je bij jouw tekening ook een sporenplan in gedachten? Jouw plan biedt alleen ruimte voor een heen-en-weer baan want 70 cm is veel te smal om te keren.

RobVille

  • Gast
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #18 Gepost op: 12 september 2019, 10:38:48 »
Rob, je laatste zin kan ik niet volgen. De fysieke eigenschappen van de kamer bepalen toch (deels) de mogelijkheden die je hebt voor het bouwen van een spoorbaan?

Mijn opmerking is een beetje kort door de bocht. Je hebt natuurlijk gelijk. Bij de bouw van mijn baan waren de afmetingen van de kamer bepalend ;) Waar ik wel negatief tegenover sta, is de maximalisatie van de treintafel waarbij alle hoeken en gaten benut dienen te worden met allerlei kunstgrepen.

Groetjes,
Rob



« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 14:32:38 door RobVille »

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #19 Gepost op: 12 september 2019, 11:39:17 »
Hoi Klaas Zondervan,

Nee geen sporenplan ik had er een uitneembaar deel in getekend zodat je rond kan rijden. Het is een opzetje, zo kun je bij de ramen en heb je ruimte voor een werktafel. Welke afmetingen iets wordt kan iemand die een baan bouwt beter zelf bepalen denk ik. Bijvoorbeeld tussen de ramen en de baan heb ik 55cm aangehouden, zonder vensterbank en/of verwarmingselementen zou 40cm (misschien nog wel minder cm) waarschijnlijk wel voldoende zijn.

Groetjes Ruud
Met vriendelijke groet,

Ruud

Het bouwen gaat langzaam beginnen K.L.ooit wordt station Ooit

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #20 Gepost op: 12 september 2019, 13:16:48 »
Dat uitneembare deel had ik even over het hoofd gezien.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #21 Gepost op: 23 juli 2020, 22:49:53 »
Inmiddels is er weer aardig wat tijd verstreken en ook flink wat verbouwd aan huis. De ruimte die in eerste instantie als hobbykamer zou moeten fungeren is losgelaten. Door het trapgat en de twee ramen met relatief lage vensterbanken lukte het me niet om een echt fatsoenlijk ontwerp neer te zetten. Daarom hebben we wat gewisseld met de kamerindelingen en een andere kamer geschikter als hobbykamer bevonden.

Dit is wel een "doorloopkamer": aan een zijde zit een overloop en aan de andere zijde een kleine kamer. Dit betekent dat het gangpad tussen beide deuren te allen tijde vrij moet blijven. Op zich niet erg, want in deze kamer is volgens mij genoeg ruimte. En nee, hak en breekwerk aan muren / deurposten is geen optie. :P

Voordelen zijn dat je in deze kamer geen last heb van een trapgat en dus geen rare bogen moet maken én nog belangrijker: in deze kamer hoeft geen rekening te worden gehouden met een raam en bijbehorende vensterbank-hoogte! De baan kan lekker hoog worden gebouwd en er is ruimte voor een mooi schaduwstation. Bovendien is het onderste stuk van de baan vanuit twee zijdes te zien, wat vraagt op een tussenwandje en een aftakkend enkelsporig diesellijntje. (y)

Enfin hier een ruw schetsje van de ruimte en mogelijkheden.



Thema blijft nog steeds NL tijdperk IV in H0 DCC. Ik denk dat het het handigste en leukste (lees snel resultaat) om eerst het niveau van het schaduwstation geheel te bouwen, zodat er wat gereden kan worden en ervaring kan worden opgedaan met het automatiseren van de baan met Rocrail. Als dit er staat kan een niveau hoger de daadwerkelijke baan gebouwd worden. Ik ga voor de gesloten bouwmethode om zo veel mogelijk vrijheid te hebben in het later aanpassen van het baanplan, dus met multiplex platen. Uiteraard wel wat mooier afgerond dan in de bovenstaande schets. ;D

Graag ontvang ik suggesties om een en ander attractief te maken, want een rondje rijden gaat natuurlijk snel vervelen...  ;) Ook ben ik benieuwd waar jullie de ingang(en) van het schaduwstation zouden maken. De brug op de tekening is uiteraard uitneembaar.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #22 Gepost op: 28 juli 2020, 11:38:26 »
Even een paar dingen uitwerken voor jezelf:

Welk hoogteverschil heb je in gedachten tussen je schaduwstation en feitelijke baan?
Wil je dit overbruggen met een klimspiraal of met een lange helling?

Wil je "rondjes rijden" vermijden, dan knal je die brug er gelijk uit. Zo dwing je jezelf om een plan van A naar C over B uit te werken.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #23 Gepost op: 28 juli 2020, 12:29:25 »
Hallo,

IK ben wel een voorstander van een brug. Je kunt overal mooie grote boogstralen aanhouden en dat rijdt mooi zonder ontsporingen en is visueel aantrekkelijker dan die treinen die zelf hun achterste wagen van de zijkant bekijken.Als je dan aan de lange wand van de 575 een helling bouwt hoef je ws geen spiraal. Je zou dan een spoor van links naar recht kunnen laten dalen en een spoor van links naar rechts kunnen laten stijgen. Dit sluit dan links en rechts boven aan op je baan.
succes jandcargo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #24 Gepost op: 28 juli 2020, 12:52:22 »
....dan die treinen die zelf hun achterste wagen van de zijkant bekijken.
Dan denk je waarschijnlijk aan keerlussen. Maar volgens mij bedoelde Frans een point-to-point baan. Dus met twee kopstations.
Keerlussen op deze breedte wordt wel erg krap.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #25 Gepost op: 28 juli 2020, 21:37:45 »
De spreekwoordelijke kop van de nagel Klaas  ;)

Keerlussen krijg je er gewoon niet in, dus ofwel ga je voor een grote ovaal maar je moet ergens de aansluiting maken naar je schaduwstation. En zelfs met de riante lengte van bijna 6m - nuttig iets van een 4,5m - ga je toch nog iets anders moeten voorzien om voldoende hoogteverschil te krijgen tussen schaduwstation en zichtbare baan dan een hellend spoor tegen de achterwand.

Als je echt met een 2de niveau wil werken, zou ik in de linkerhoek een spiraal steken. Op de linker hoek kan een mooi stukje industrie komen dat een aansluiting krijgt vanuit een iets verder gelegen station (eventueel zelfs al op het centrale been) of gewoon als aftakking op de hoofdlijn.
Op het centrale been zet je een scheidingswand en je creëert gelijk weer een nieuwe wereld. De bocht op de kop van het centrale been steek je weg in een tunnel of iets in die aard, zolang je het zicht op de volledige trein maar breekt.
Aan de andere kant heb je dan een kopstation staan waar je weer een pak rangeerplezier krijgt met een klein depot en/of goederenkoer of lokale aansluitingen. Rij je trek-duw stellen, dan keer je gewoon terug, anders mag je een loc laten omlopen eer je terug kan gaan.

Wil je het heel spannend houden, dan ga je voor enkelspoor met een paar plaatsen om te kruisen in plaats van een volledig dubbelspoor.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #26 Gepost op: 02 augustus 2020, 13:30:40 »
Allereerst hartelijk bedankt voor jullie adviezen! (y) Ik was aan het denken over een hoogteverschil tussen de 15 en 20cm tussen niveau 0 en niveau 1. Tevens zullen op de baan een aantal relatief lange goederentreinen / slaaptreinen / intercity's gaan rijden die niet per sé ergens moeten kunnen stoppen. Die treinen zullen nergens gaan omlopen.

Afgelopen week heb ik al eens zitten te kijken hoe niveau 0 er uit zou kunnen komen zien zonder keerlus of spiraal. Het schaduwstation kan aan de achterwand of juist aan de voorkant gebouwd worden. Aan de achterwand is iets meer lengte beschikbaar, maar aan de voorkant kan je wel van beide kanten bij het schaduwstation komen en kan je dus meteen plaat van 100cm diepte werken en toch alles goed bereikbaar houden. Tevens kan je dan het lange rechte stuk aan de achterwand gebruiken om te stijgen en dalen. Op de achterwand zou dan een stuk paradebaan gemaakt kunnen worden.

Dit is echt nog de aftastfase om te ontdekken wat de meest praktische oplossing is. Omdat ik nog een berg Fleischmann profirails heb liggen, wil ik deze gebruiken voor niveau 0. Op niveau 1 wil ik gebruik maken van wat natuurgetrouwere rails. Nadeel van de profirails is wel dat de railgeometrie niet al te best is, waardoor in het schaduwstation steeds 1cm lange stukjes rail nodig zijn tussen de wissels (of ik kan flexrails gebruiken op de rechte stukken).

Bij deze een opzetje voor het schaduwstation.




Ed

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #27 Gepost op: 02 augustus 2020, 14:07:00 »
In dit geval zou ik de wissels gewoon aan elkaar leggen. de sporen komen dan ietsje dichter op elkaar, maar dat maakt niet uit.
Dan bij elk opstelspoor de laatste 6101 op maat maken.

Groet, Ed.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #28 Gepost op: 03 augustus 2020, 22:26:14 »
De opzet van het schaduwstation is me niet zo duidelijk. Als je virtueel de uiteinden van de sporen naar +1 met elkaar verbindt heb je 2 afzonderlijke banen. Ik zou denken dat het ene schaduwstation aan het ene uiteinde van een bot zit en het andere schaduwstation aan het andere uiteinde.

mvg, Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan
« Reactie #29 Gepost op: 05 augustus 2020, 14:34:20 »
Zoals ik het nu zie ga je dus gewoon voor een groot rondlopend spoor om treinen rondjes te laten rijden. Your choice.
Benieuwd hoe je het zichtbare deel gaat invullen nu.

Wat je schaduwstation aangaat zou ik er toch voor streven om te trachten alle sporen even lang te maken.
In de bovenste bundel kan je dat envoudig door de wisselstraat andersom te leggen en al te vertrekken van uit de bocht.
In de onderste bundel kan de rechterkant ook in de bocht laten vertrekken en door links de wisselstraat om te keren kan jo ook daar sporen van gelijke lengte krijgen.
Een beetje puzzelen maar best doenbaar.
Ga ook zeker over op flexrail. Scheelt je een stuk aansluitingen van de rijstroom vermits elke raillas een potentiële onderbreking is en een gegarandeerde verbruiker door een niet optimaal contact.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 14:40:38 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024